Behöver handla ny tändspole till min ER6n 2008. Funderingar.

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Tja!

Byter man bara den dåliga spolen eller bör man byta båda (ena ser betydligt fräschare ut)? Köpa ny/begagnad? Original eller pirat?


Vill bya pga dålig kontakt emot stiftet. Se bild (på det gamla stiftet). 2019_08_25_02_14_41_IMG_20190825_005528.jpg

Bytte stiften idag och spolen nyper hjälpligt emot det nya stiftet efter att ha böjt ut "flärpen" som skall ge kontakt men inte så bra som den andra spolen gör.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Nej, du behöver inte byta båda. Och behöver du byta spole, är kablarna integrerade i den?

Hur vet jag det? Den ser ut som tändspole brukar göra för mej fast mindre (har bara personbilsmotorer att referera till sen innan), kontaktstycke längst upp där man ansluter en tvåpolig kontakt som kommer från kabelstammen på hojen.
2.28 (266)__81861.1551479365.jpg
Så här ser ett par ut iaf.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Sen kan jag ta en fundering till kring spolar o stift. I mina efterforskningar innan kring tändstiftbyte innan så var det på mer än ett ställe där det talades om tändspolar som av olika anledningar fastnat i toppen. Mina satt löjligt löst och gummit längs med spolen tycker man kanske skulle täta lite mer emot toppen. I mitt fall har det gått ner fukt och det har börjar rosta i detaljer på spole o stift. Minns inte exakta momentet just nu men nånstans emellan 10-15Nm har jag för mej att det var. Så hårt satt inte de stiften, betydligt lösare.

Är det grejer mam borde bry sej om? Lösa stift är ju bara o dra lite hårdare (med förnuft). Men väta ner i tändstiftsbrunnarna är väl inget jag brukar räkna som en bra grej. Får får mej att den inte försvinner helt enkelt av sej självt heller.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur vet jag det? Den ser ut som tändspole brukar göra för mej fast mindre (har bara personbilsmotorer att referera till sen innan), kontaktstycke längst upp där man ansluter en tvåpolig kontakt som kommer från kabelstammen på hojen.
View attachment 450365
Så här ser ett par ut iaf.
Det där är ju själva tändspolen, istället för att du har en separat tändspole så har du ju en per cylinder istället som är en kombinerad tändhatt och tändspole. Och då har du heller ingen tändkabel som kan spöka :tummenupp Möjligen kan ju matningen till den vara ledsen, men det är ju ganska osannolikt.

Det är nog ny som gäller då, om du inte lyckas massera ihop kontakten, och det verkligen är det som är problemet.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Det där är ju själva tändspolen, istället för att du har en separat tändspole så har du ju en per cylinder istället som är en kombinerad tändhatt och tändspole. Och då har du heller ingen tändkabel som kan spöka :tummenupp Möjligen kan ju matningen till den vara ledsen, men det är ju ganska osannolikt.

Det är nog ny som gäller då, om du inte lyckas massera ihop kontakten, och det verkligen är det som är problemet.

Har pillat lite med kontakten och det är den som är problemet. Den går betydligt jämnare nu men den rostangripen (kontakten) och och har bara halva godstjockleken jämfört med den andra spolen.

Vad sa vi om tredjepartstillverkade spolar då? Har hittat många utan Denso-märkning på som så klart är betydligt billigare. Har ingen lust o kasta ut mer pengar nu men samtidigt vill jag ju inte vara dumsnål.

Och en sista fundering bara. Begagnad spole har några år på nacken? Dumt köp? Min tanke är ju att motorcyklar har ju ofta mycket lägre miltal än en bil. Men kan åldern vara det som knäcker en spole?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har pillat lite med kontakten och det är den som är problemet. Den går betydligt jämnare nu men den rostangripen (kontakten) och och har bara halva godstjockleken jämfört med den andra spolen.

Vad sa vi om tredjepartstillverkade spolar då? Har hittat många utan Denso-märkning på som så klart är betydligt billigare. Har ingen lust o kasta ut mer pengar nu men samtidigt vill jag ju inte vara dumsnål.

Och en sista fundering bara. Begagnad spole har några år på nacken? Dumt köp? Min tanke är ju att motorcyklar har ju ofta mycket lägre miltal än en bil. Men kan åldern vara det som knäcker en spole?
Det kanske kan vara läge att köpa elektronikrengöringsspray och ge grejerna lite kärlek så att dom åtminstone håller säsongen ut, då har du ju lite mer tid på dig att bestämma dig för en bra väg framåt?

Min erfarenhet är att elektronik kan vara lite slumpmässig, ibland håller grejer dubbla MTBF, ibland en tiondel :gnissla Visst kan begagnade grejer funka, men det är ju lite större chansning än att köpa nytt. Är pris och skick bra så skulle jag köra på det. Noname skulle jag vara mer skeptiskt till faktiskt, just för att det är elektronik, men det är mer magkänsla än empiri.

Stirra dig inte blind på tändspolar till ER6 dock, det sitter garanterat samma, med likadan kontakt, i mängder med hojar, vilket ju gör det betydligt lättare att hitta bra grejer till ett bra pris. Sen KAN ju Denso ha ett unikt artikelnummer till just Kawasaki/ER6, men det går ju säkert att hitta matchningar på nätet om du letar lite :)
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Det där är ju själva tändspolen, istället för att du har en separat tändspole så har du ju en per cylinder istället som är en kombinerad tändhatt och tändspole. Och då har du heller ingen tändkabel som kan spöka :tummenupp Möjligen kan ju matningen till den vara ledsen, men det är ju ganska osannolikt.

Det är nog ny som gäller då, om du inte lyckas massera ihop kontakten, och det verkligen är det som är problemet.

Det kanske kan vara läge att köpa elektronikrengöringsspray och ge grejerna lite kärlek så att dom åtminstone håller säsongen ut, då har du ju lite mer tid på dig att bestämma dig för en bra väg framåt?

Min erfarenhet är att elektronik kan vara lite slumpmässig, ibland håller grejer dubbla MTBF, ibland en tiondel :gnissla Visst kan begagnade grejer funka, men det är ju lite större chansning än att köpa nytt. Är pris och skick bra så skulle jag köra på det. Noname skulle jag vara mer skeptiskt till faktiskt, just för att det är elektronik, men det är mer magkänsla än empiri.

Stirra dig inte blind på tändspolar till ER6 dock, det sitter garanterat samma, med likadan kontakt, i mängder med hojar, vilket ju gör det betydligt lättare att hitta bra grejer till ett bra pris. Sen KAN ju Denso ha ett unikt artikelnummer till just Kawasaki/ER6, men det går ju säkert att hitta matchningar på nätet om du letar lite :)

Tack för svar. Redan kört lite vård med elektronikspray, sandpapper och avslutade med lite batteripolfett på en tops. Jag skall ringa en MC-demonterings firma imorgon som jag vet har bra rykte. De verkar ha just den spolen jag har på hyllan. Och självklart stirrar jag mej inte blind Kawasaki/ER6n:s reservdels nummer. Jag tar det på Densos egna nummer. Den spolen sitter ju i många maskiner.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top