Kapa av ljuddämpare CBR 600 f3

Miltoy

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2019
Ort
Eskilstuna
Hoj
Cbr 600 f3
Hej alla.
Mitt första inlägg på forumet och frågan gäller min första hoj som är en CBR 600 f3.
Ljuddämparen är liksom fast svetsad på rören och då undrar jag om man kan kapa bort original ljuddämparen för att montera en slipon?
Hoppas ni förstår vad jag menar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om jag inte minns fel så finns det slipons till den hojen med den lilla stumpen ner till grenröret med, så du behöver inte ge dig på med kapen på originalröret, bara byta ut mot ett slipon för den specifika modellen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har köpt ett Delkevic slipon till min KLR650 men dock ligger det kvar i lådan då jag inte kunnat köra hoj pga min knäskada och hojen är obesiktad så originalsystemet har monterat på för att vara på säkra sidan att klara ljudvolym, kändes onödigt att skruva på det innan besiktningen då jag ändå inte har kunnat köra. På onsdag ska den besiktas och förhoppningsvis går det bra så då kommer jag att byta till Delkevic sliponet vilket förhoppningsvis både låter och ser ut men framför allt otroligt mycket lättare, skulle tro att viktbesparigen fort kan vara 5 kg eller mer.

Jag beställde direkt från Delkevic https://delkevic.co.uk/s/Honda/CBR600F/1998 då jag har för mig att det blev billigare än på eBay då deras frakt var billigare. Tycker att dämparen och röret ser ut att hålla riktigt hög kvalité om man tänker på priset. Tog ett i rostfritt då jag inbillar mig att den bör vara lite stadigare än kolfiber och det är väl inte så mycket som egentligen kan gå sönder på en ljuddämpare.

Hur den låter ljudmässigt vet jag som sagt inte än men den kan inte låta värre än KLR:ens originaldämpare som inte låter högt men låter som en visselpipa med ett otroligt irriterande visslande ljud.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top