Stroke, vänsterben och skrap

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Farsan har efter en stroke dålig kraft i vänsterbenet. Har inte kunnat tycka ner kopplingspedalen ordentligt och nu har växellådan tagit stryk. Går inte att få i tvåan eller trean. Har letat mig tokig efter en begagnad låda, men såklart har han en lite ovanlig Fiat. Inte den motor som de flesta har utan ”EVO”. Undrar: någon som håller på med växellådor och vet hur knepig/dyrt det är att ta isär lådan och fixa detta?
 

Bifogat

  • 500_Parts_Book_Combined_html_61abf246.png
    500_Parts_Book_Combined_html_61abf246.png
    28.7 KB · Visningar: 66

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det finns automater.

Bil v-låda är enkelt uppbyggda kräver oftast inga special verktyg.

Är lådan skadad spelar det ingen roll om du sabbar den, den är ju redan skrot.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Är väl tveksamt att det skulle vara lättare att få tag på nya synkringar.

En fiat kostar väl o andra sidan 5 spänn så jag röstar också på en automatlåda :) (dock inte fiat)
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Oftast billigare räknat i tid o pengar att bara leta upp en bättre begagnad låda än att renovera. Har du mer uppgifter på lådan? Eller kanske regnr på bilen så kan jag hjälpa dej o leta upp en ny.

En tanke som slår mej bara att om farsan din är såpass illa däran i vänsterfoten/benet, vad säger att nästa låda inte går samma öde till mötes?
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Har hittat några redan men jag vet ju ingenting om lådan, årsmodell, 5 eller 6-växlad med mera. Och hur avancerat det skulle vara o fixa befintlig låda kan jag inte svara på, bara att är det ingen jätte exklusiv bil brukar det i regel vara billigare o lämna iväg det. Så gör till och med många av biltillverkarna själva om det är garantifrågor som gäller just växellådor. Sällan de renoveras.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Har hittat några redan men jag vet ju ingenting om lådan, årsmodell, 5 eller 6-växlad med mera. Och hur avancerat det skulle vara o fixa befintlig låda kan jag inte svara på, bara att är det ingen jätte exklusiv bil brukar det i regel vara billigare o lämna iväg det. Så gör till och med många av biltillverkarna själva om det är garantifrågor som gäller just växellådor. Sällan de renoveras.

De renoveras, men som du säger så gör tillverkaren det inte själv utan hittar någon som gör jobbet. ECRIS i Jönköping är ett sådant exempel.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Slog lite i Eper (Fiats reservdelsprogram) och tog den på lådnumret. Då var den inte lika ovanlig då den sitter på fler bilmodeller. Men det är precis som du säger att Fiat faktiskt tar in dem. I en fotnot står de att de är rekonditionerade lådor de själva säljer. 1400€ kostar de. Den jag hittade var dock hos en firma här i Sverige som hade som business att sälja beggade lådor med garanti.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Jag kanske får äta upp det påståendet om att det var fler bilar den sitter i. En av de två PDF:eferna jag skickade till dej hade ju en hel radda med grejerna den skulle vara kompatibel med. Det första i listan var ju motorn de syftade på och antog jag att efterkommande grejerna var ytterligare motorkoder. Kikade vidare på de förkortningarna och hittade inga fler motorer på de förkortningarna, jag vet faktiskt inte vad de betyder. För att slippa de svinpengarna som firman här i Sverige ville ha (15k) så råder jag dej o ta kontakt med firmorna i Storbritannien som finns representerade på Ebay.co.uk. Det står ju förvisso att många om inte alla inte alls skickar till Sverige men det har det gjort med mycket saker på Ebay, som det sen visst visat har gått o få skickade till Sverige efter ett mail till dom. Sen är jag säker på att nånstans i Sverige på en hylla står den lådan du behöver. Gäller att ringa runt lite skrotar o dyl.

Och som sista tips o råd tycker jag att du reggar dej här:

http://sfk.ibk.se/forum/forum.php

Fiat Svezias forum. Där sitter de riktiga Fiat nördarna.

Vet tyvärr inte hur jag skall hjälpa dej vidare. Kan märket för dåligt och får nog snällt inse att trots denna bilgigant som Fiat faktiskt är så är de mycket mindre i Sverige än jag trodde när jag började gräva i det här ärendet.

Lycka till och uppdatera gärna här. Nyfiken på hur det löser sej för dej/er!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top