Kawasaki Z900 RS, är den iskall?

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Den kom väl 2018 och var i mitt tycke en smakfull kopia på originalet, lovordades i tester men jag har varken sett eller hört några åsikter om den på ett bra tag.
Handlarna dumpar priserna med cyklarna står kvar, varför?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ingående lågkonjuktur?
Såg en hyfsad mängd av dem ute på vägarna, så de som ville ha en och som kunde ta priset skaffade sig nog en ganska snart, och alla andra väntar på att de ska bli billiga på begagnatmarknaden?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Ingående lågkonjuktur?
Såg en hyfsad mängd av dem ute på vägarna, så de som ville ha en och som kunde ta priset skaffade sig nog en ganska snart, och alla andra väntar på att de ska bli billiga på begagnatmarknaden?
Är den för dyr kanske?
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Fattar inte heller varför verkar sålt dåligt, en riktigt ball och bra hoj till vettigt pris.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Mjae, jag äger en RS. Som jag tokgillar. Men det är väl ingen hoj som man sätter upp som poster på pojkrumsväggen, antar jag? Osexigt lite hEst, kan tro? Eller för lite testosteron, vad vet jag? Skitfin, som sagt, men inget som man skrämmer upp vare sig hundar eller gamla särringar i träden med, direkt...?

Men det finns ju fler maskiner som "försvunnit" på samma märkliga vis: Hondas toksnygga "neo" CB1000R, t ex...
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Drygt 100 häst, drygt 200kg, drygt 100kkr, en design som är lite retro men ändå inte.

Hela hojen är lite meh...

Den får gärna försvinna för min del.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Jag ser det positiva: tidlös design, den retar inte upp någon, alla gamla farbröder har ju haft en sån på 50-talet fast den var svart, billig försäkring, ingen vill stjäla den, och den kommer aldrig att tappa oljetrycket.

Undrar om jag inte ska ha en sån där i alla fall.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
det nock mest vi gamlingar som gillar den pga att vi kommer ihåg den riktiga z1 (o dom koster lika mycket som dessa nu ), o det begränsar jo marknaden lite.
vi har ju inte plats i garaget för fler mc :D
jag hade gärna haft en, fick titta o sparka lite däck på den på mc mässan i kbh.
kawa grön ska den vara, tycker den är jätte fräck :tummenupp
xsr900 ser ju ut som vilken modern hoj som helst = inget att ha, FUL
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Borde sälja bra, men verkar inte göra det. Fått fina recensioner. Jag har inte provkört den dock, men den kopparfärgade är skitsnygg.

Men, skulle jag köpa en hoj i den klassen hade jag köpt en Triumph Speed Twin istället. En Thruxton man sitter bra på!
 

maskan

Medlem
Gick med
12 Aug 2018
Ort
Karlstad
Hoj
Motorcyklar
Har en Z900RS och är nöjd med det mesta.

Den passar min typ av körning perfekt: Kör för det mesta lugnt men vill ha roligt när det svänger. Utseendemässigt är det en bra kombo mellan gammalt och nytt.

Lugn motor som levererar tillräckligt med kraft för att ta sig upp i hastighetsgränsen snabbt, bekväm, trevlig, snygg. Billig i försäkring ;)

Kan tänka mig att många tycker att den kanske är lite "tråkig". Sticker inte ut utseendemässigt och motorn är väldigt "förutsägbar".

Speed Twin fanns inte när jag köpte min Z900RS, hade jag letat idag hade den förmodligen varit det enda "riktiga" alternativet. Den ligger dock i nuläget cirka 20k över vad jag gav för min.

Angående priset så tycker jag att man inte får något annat intressant (för mig) i samma prisklass :) O går man ner 10-20k märks det på byggkvalitet och materialval.
 
Last edited:

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Jag har provkört både Z900, RS900 och XSR900.

Min personliga åsikt är att de borde inte rört Z900 motorn när den hamnar i RS. De har strypt den märkbart, och det känns uppe i varv. Den är väldigt snygg, känns som den vill vara sportig när man kör den, kvick och rapp, men motorn planar ut för tidigt och körglädjen likaså.

Jag är nog fel kundgrupp, men jag jämför lite med en Motto Guzzi jag kört, en V7. Den var också retro, men hela hojen andades lugn och återhållsam körning. En väldigt positiv körupplevelse på flera sätt, utan att känna att man vill piska mer för att få körglädje. RS900 vill, men kan inte vara körglad ända ut. Z900 är definitivt roligare att köra.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Om det nu bara är en snygg retrohoj man vill ha, så är väl egentligen ehh... Z 750 Zephyr snyggare?

Z 750 Zephyr.jpgZ 900 RS.jpg
Kanske inte nödvändigtvis med ekerfälgar, men den har en "normal" ram, luftkyld motor och dubbla bakdämpare! :tummenupp

Och den är ju definitivt mest lik orginalet:
Z1 900.jpg
 
Last edited:

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
kawa borde göra en retro z1000 med maskin ifrån h2an då skulle mitt ha begär sätta in:yoparty
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Om man som tillverkare ska flörta designmässigt med gamla muskelhojjar, så tycker jag att man ska slänga in den värsta spisen man har. Men istället letar man motor i mellansegmentet!? Ett exempel på detta fenomen är katanan. Ett annat är hojen i denna tråd som fick en rejält strypt motor. Hur tänker dom?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Nyheter
Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Trailer: The Bikeriders

I höst har filmen ”The Bike...

Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Top