Uppkörning om 3 veckor, allt känns skit

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Jag tänkte köra upp i vår och är redan nervös *lol*, men så är jag haha.

Risk2:an på fredag, teori den 23 sep. Teorin känner jag mig väldigt säker på, men jag kommer nog blir riktigt nervös dagarna innan! :gnissla

Teorin är ju sjukt enkel nuförtiden så det ska nog gå bra. Jag tog BE 2018 utan att ha pluggat sedan jag gjorde lumpen 1999. Jag kollade iofs på Tragikvärkets hemsida om viktregler för just BE medan jag satt i väntrummet.:hihi
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Kör upp i morgon i uppsala..

Varit sjukt nervös, o tom drömt lite mardrömmar om att jag kuggar, men haft en lektion idag samt lite privat öva o kände att allt verkligen sitter.. för nåra dagar sen så var det jag normalt var säker på totalt osäker, klarade knappt en enkel säkerhetskontroll. Tog en liten timeout o försökte o undvika tänka på hoj o körning totalt o det hjälpte mig

Har iofs fjärilar i magen fortfarande men dom är ganska lugna :)
// Robert

Hur gick det?
 

norrby89

Medlem
Gick med
6 Feb 2019
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Sv1000S 2003
Värt att tänka på är att man får göra missar och behöver inte vara perfekt. Körde upp för ganska precis ett år sen. Missade själv lite grejer och höll bland annat 40-60 på en 70 sträcka, misslyckades totalt med lågfartsbanan (fick ett andra försök efter högfart) samt när jag skulle göra första inbromsning från 90? Så drog jag upp bakhjulet en decimeter.

Hon sa till mig att jag helt klart har lite brister men att jag ändå viste vad dom va och anpassade min körning efter dom. Så är personen du får på uppkörningen lika duktig som hon jag hade och att du hela tiden håller en dialog och gör ditt bästa så kommer det säkert gå bra =)
 

Lincoln-W

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2019
Ort
Stockholm
Hoj
04, Kawasaki Z750
Värt att tänka på är att man får göra missar och behöver inte vara perfekt. Körde upp för ganska precis ett år sen. Missade själv lite grejer och höll bland annat 40-60 på en 70 sträcka, misslyckades totalt med lågfartsbanan (fick ett andra försök efter högfart) samt när jag skulle göra första inbromsning från 90? Så drog jag upp bakhjulet en decimeter.

Hon sa till mig att jag helt klart har lite brister men att jag ändå viste vad dom va och anpassade min körning efter dom. Så är personen du får på uppkörningen lika duktig som hon jag hade och att du hela tiden håller en dialog och gör ditt bästa så kommer det säkert gå bra =)

Haha WTF?! Jag ”misslyckades” enbart med inbromsningen och fick inga som helst andra-tredje chanser. Man blir ju less när man läser sånt här...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Haha WTF?! Jag ”misslyckades” enbart med inbromsningen och fick inga som helst andra-tredje chanser. Man blir ju less när man läser sånt här...

Det hänger på helhetsintrycket som provförrättaren har fått av föraren med, om provförrättaren tycker att föraren verkar osäker och yvig överlag kan det nog vara slut med det första rejäla felet.
Det är väldigt många som får fler chanser, så att säga att man kan få det om man gör missar är inte fel, men man kanske inte ska åka på uppkörningen om man förväntar sig att göra missar.
 

Lincoln-W

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2019
Ort
Stockholm
Hoj
04, Kawasaki Z750
Det hänger på helhetsintrycket som provförrättaren har fått av föraren med, om provförrättaren tycker att föraren verkar osäker och yvig överlag kan det nog vara slut med det första rejäla felet.
Det är väldigt många som får fler chanser, så att säga att man kan få det om man gör missar är inte fel, men man kanske inte ska åka på uppkörningen om man förväntar sig att göra missar.

Absolut, är med på helhetsintrycket. Men jag klarade lågfarten galant och högfarten helt ok enligt honom. Men sedan började han raljera om att inbromsningen var för lång och jag frågade om jag fick göra om dom. Men där sa han nej. Sedan läser man inlägget som jag svarade på och undrar hur det gick till.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Absolut, är med på helhetsintrycket. Men jag klarade lågfarten galant och högfarten helt ok enligt honom. Men sedan började han raljera om att inbromsningen var för lång och jag frågade om jag fick göra om dom. Men där sa han nej. Sedan läser man inlägget som jag svarade på och undrar hur det gick till.

Tja, det finns ju även provförrättare som är griniga med. En del orter har ju ökända provförrättare. :hihi
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
det nock mycket individuellt
jag körde för fort på uppkörningen höll 80 genom några korsningar vart hastigheten var sänkt till 70.
han frågade...hur fort får man köra här? 70 svarade jag. så tittade han på mej o sa.. o hur fort kör du :crash
ups ups. men jag fick kortet ändå :D
detta är ju förvisso jätte många år sen
 

fnfrck666

Medlem
Gick med
19 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
'94 Suzuki Savage
Nu har jag uppkörningen imorn! Är såklart nervös, men tror att det ska gå bra! Har känts bra de senaste gångerna jag kört. Något som jag insett hjälper OERHÖRT mycket är att i så hög grad som möjligt tänka bort att man har en lärare/handledare/prövare bakom sig, och bara fokusera på hur jävla KUL det är att köra!:rock
Jag har även kokat ner alla tips jag fått/hittat till följande punkter att ha i åtanke:

- Planering (egentligen täcker väl denna punkt in alla andra...)
- Placering: vara tydlig inför svängar, göra det tydligt för andra trafikanter (inkl fotgängare och cyklister) vart man tänker ta vägen, inte ligga ute i vägkanten som att man cyklar, ta plats liksom om man kör bil.
- Anpassning: hastighet (inte mesa på motorväg, inte köra för snabbt i låghastighetsområden), bromsberedskap, anpassa efter underlaget, osv
- Uppsikt: tydliga huvudvridningar och blicken långt fram.

Något som bör tilläggas?

En liten fråga; om jag har förstått det rätt så får man ha med sig checklista för säkerhetskontrollen, så länge den inte har specifika instruktioner för hur man utför kontrollen. Detta hade dock min lärare aldrig hört talas om. Kan någon bekräfta hur det ligger till med detta? Det står tydligen i Transportstyrelsens författningssamling: “Om den sökande använder en checklista för säkerhetskontrollen, får den inte innehålla anvisningar för hur kontrollen ska genomföras.”, vilket ju helt klart antyder att man får använda en checklista för säkerhetskontrollen. (källa: https://mc-jakten.se/wp-content/uploads/2017/04/Sakerhetskontroll-for-mc-Checklista.pdf)
 

fnfrck666

Medlem
Gick med
19 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
'94 Suzuki Savage
Har själv uppkörning imorgon i just Eskilstuna. Jag själv har varit sjukt nervös i ungefär tre veckor och tänkt att livet tar slut om jag inte klarar uppkörningen. Men nu har jag intalat mig själv att det är inte hela världen om jag inte klarar det imorgon utan jag har ju fortfarande 1 år på mig att klara det.

Önskar dig all lycka till och ta dagen för vad det är, att ha roligt! :yoparty

Hur gick det? Körde du med Krekola? Edit: Asch, såg nu att det gick dåligt med inbromsningen, fan vad tråkigt. Nu blev jag nojjig inför bromsandet... Har du någon ny uppkörning bokad?
 
Last edited:

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Nu har jag uppkörningen imorn! Är såklart nervös, men tror att det ska gå bra! Har känts bra de senaste gångerna jag kört. Något som jag insett hjälper OERHÖRT mycket är att i så hög grad som möjligt tänka bort att man har en lärare/handledare/prövare bakom sig, och bara fokusera på hur jävla KUL det är att köra!:rock
Jag har även kokat ner alla tips jag fått/hittat till följande punkter att ha i åtanke:

- Planering (egentligen täcker väl denna punkt in alla andra...)
- Placering: vara tydlig inför svängar, göra det tydligt för andra trafikanter (inkl fotgängare och cyklister) vart man tänker ta vägen, inte ligga ute i vägkanten som att man cyklar, ta plats liksom om man kör bil.
- Anpassning: hastighet (inte mesa på motorväg, inte köra för snabbt i låghastighetsområden), bromsberedskap, anpassa efter underlaget, osv
- Uppsikt: tydliga huvudvridningar och blicken långt fram.

Något som bör tilläggas?

En liten fråga; om jag har förstått det rätt så får man ha med sig checklista för säkerhetskontrollen, så länge den inte har specifika instruktioner för hur man utför kontrollen. Detta hade dock min lärare aldrig hört talas om. Kan någon bekräfta hur det ligger till med detta? Det står tydligen i Transportstyrelsens författningssamling: “Om den sökande använder en checklista för säkerhetskontrollen, får den inte innehålla anvisningar för hur kontrollen ska genomföras.”, vilket ju helt klart antyder att man får använda en checklista för säkerhetskontrollen. (källa: https://mc-jakten.se/wp-content/uploads/2017/04/Sakerhetskontroll-for-mc-Checklista.pdf)

Se till att va tydlig med att du har uppsikt bakåt i dina backspeglar hela tiden vilket betyder att du får vrida huvudet mot dina speglar så att kontrollgubben bakom ser det att du gör det. Överdrivet men nödvändigt. Att ha checklista med dig tycker jag inte ger ett bra intryck men det är jag det. Dom flesta kontrollanter ber dig inte kolla alla punkter utan dom kanske säger att kontrollera lyse, eller kedja, en eller två saker. Men du kan ju i och för sig ha en lista i fickan för eventuellt hjärnsläpp.

I övrigt verkar du ha koll, lycka till.
 

fnfrck666

Medlem
Gick med
19 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
'94 Suzuki Savage
Att ha checklista med dig tycker jag inte ger ett bra intryck men det är jag det. Dom flesta kontrollanter ber dig inte kolla alla punkter utan dom kanske säger att kontrollera lyse, eller kedja, en eller två saker. Men du kan ju i och för sig ha en lista i fickan för eventuellt hjärnsläpp.

Nej, det ger ju ett rätt tarvligt intryck... är bara rädd att missa grejer. Men jag kör nog som du säger, har listan i fickan utifall att. Fast kanske ger intrycket av att man har koll på reglerna om man drar upp listan å hänvisar till Transportstyrelsens bestämmelser ;)
 

Neoh

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2019
Ort
Ludvika
Hoj
2011 Aprilia Shiver 750
På första uppkörningen fick jag påpekande på att jag tittade för mycket till vänster i korsningar med högerregeln, man ger intrycket att man är osäker vilka trafikregler som gäller.
Annars var själva huvudorsaken till kuggandet placering och dödavinkeln

Ska göra ett nytt försök att köra upp imorgon...
 

fnfrck666

Medlem
Gick med
19 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
'94 Suzuki Savage
På första uppkörningen fick jag påpekande på att jag tittade för mycket till vänster i korsningar med högerregeln, man ger intrycket att man är osäker vilka trafikregler som gäller.
Annars var själva huvudorsaken till kuggandet placering och dödavinkeln

Ska göra ett nytt försök att köra upp imorgon...

Trist med kugg, lycka till imorn! Var kör du upp?
Jag har blivit åtsagd om döda vinkeln å placering av min handledare så många gånger så om jag missar på det nu blir jag fan arg på mig själv haha...
 

Lincoln-W

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2019
Ort
Stockholm
Hoj
04, Kawasaki Z750
Hur gick det? Körde du med Krekola? Edit: Asch, såg nu att det gick dåligt med inbromsningen, fan vad tråkigt. Nu blev jag nojjig inför bromsandet... Har du någon ny uppkörning bokad?

Yes, har ny tid inbokad på Gillinge under Oktober. Har även bokat in några lektioner med Gillinge bara för att.

Hoppas du kirrar kortet!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top