Uppkörning om 3 veckor, allt känns skit

fnfrck666

Medlem
Gick med
19 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
'94 Suzuki Savage
Edit: Alldeles för dramatisk rubrik, kände mig fördjävla nervös inför uppkörningen. Helt i onödan, uppkörningen gick utmärkt. Till framtida uppkörare som hittar hit: ta det lugnt så går det bra. Kan rekommendera att köra upp i Eskilstuna, där var det toppen att köra. Lycka till!
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Livet står inte och faller med en uppkörning. Ta det för vad det är så kanske nerverna lugnar ner sig en smula. Visst kostar det pengar, men det är ju inte hela världen det heller.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
1: Träna så ofta du kan.
2: Inse att världen inte går under om du bommar en uppkörning. En bommad uppkörning är en erfarenhet och med tillräcklig erfarenhet är uppkörningen inga problem.

Jag har gjort 6 uppkörningar för olika behörigheter. Första gången var jag sjukt nervös och nära att faila, nu senast var det som att ta en sväng och småprata lite med vem som helst.
 

bajkajk

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2018
Ort
Stockholm
Hoj
19 MT-09
Säger som föregående att det är bara att träna dessa 3 veckor så kommer det att gå strålande! Och skulle det mot förmodan inte göra det så är det inte hela världen, visst suger det men du har hela livet på dig att köra sen när du väl har lappen.

Har du aldrig kört i Eskilstuna innan så kan det vara värt att ta ett par vändor där. Jag har besökt stan en del då jag har släktingar som bor där, har dock inte kört mer än i innerstan så närliggande landsvägar osv har jag ingen koll på. Stora rondellen när du kör av från E20 in mot centrum kan vara värd att ta ett par varv i dock då den kan upplevas lite rörig, lite extra så under en uppkörning kan jag tänka mig! Dock har jag ingen aning om dom kommer ta dig till den.

Ta det lugnt och andas så kommer det att gå vägen! Själv grät jag av lycka efter att ha tagit kortet då det var min dröm sedan barnsben, det är väl värt den tid och pengar man investerar, bara att nöta på!
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det finns medikamenter som ta bort en del av det där

En något dramatisk rubrik, men allt känns verkligen skitdåligt just nu. För varje lektion jag tar känns det som att jag är allt längre ifrån redo för uppkörningen. Vid trafikkörning känns det som att jag blir så jävla virrig och irrig, som att jag inte har koll på läget. Och banorna känns fan sämre och sämre. Och lektionerna är så jävla dyra, så jag kan inte ta många fler (har typ råd med 1 till, i övrigt får jag försöka köra privat).

Jag tror egentligen inte att jag är värdelös, men självkänslan är för tillfället på botten. Så jag skulle behöva lite pepp och lite tips inför uppkörningen. Jag har säkert hört/läst de flesta tipsen redan, men det kan väl knappast skada att få dem igen så att de verkligen trycks in i skallen!

Ska köra upp i Eskilstuna, så om nån har körvana i staden eller har kört upp där så får den gärna dela med sig av sina erfarenheter av detta!

Alltså, det finns medicin som tar udden av det värsta eller om du vill så finns det också sådant som kan göra dig kall som ett kylskåp. Apropå det med virrig och irrig...och usel självkänsla.

Det låter som om du skulle behöva öva mycket mer eller medicinera.
Jag kan inte lova att du klarar det med medicin men du kommer i alla fall att vara hyfsat lugn när du misslyckas, om nu så skulle vara fallet.

F-n det handlar om attityd! Klart du kan med eller utan kemisk assistans, det är lite svårt att fixa något alls om man inte tror på sig själv.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Sträck på dig, se uppkörningsförättaren i ögonen och le när ni skakar hand och du presenterar dig.
 

Richthofen

_-//Richthofen\\-_
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT09 2021
FYRA förmiddagar övningskörde jag på körskola. INTE EN ENDA TIMME PRIVAT. Skärp dig drama queen. Ta dig i kragen. Lägger du dig alltid platt inför utmaningar?

3 veckor är en mindre evighet att få timmar bakom styret.
 

SkugganMC

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2019
Ort
Västerås
Hoj
2020 Yamaha XSR 700
Hade liknande känsla dagarna före innan min uppkörning. 1v innan nervös som ett asplöv men jag kan verkligen rekommendera att låna hoj + värma upp med körskolans MC om du har möjlighet. Kostade 1500kr för min del och då fick jag köra ca 2h och bara nöta banorna innan det var dags.

Använd den sista lektionen för körning i trafiken och sen nöter du låg/högfart på uppvärmningen strax innan.

Prata med lärarna vad du känner dig osäker på och diverse så kommer du få den hjälp som behövs.

Och kom ihåg sen när de väl är dags att de inte gäller liv och död, trafikverkets inspektörer vill se helheten hur du hanterar motorcykeln, de är schyssta gubbar som jobbar där (iaf i Västerås).

Ge inte upp om du skulle sätta ner foten på lågfarten (satt ner den 2ggr men fortsatte) och samma på högfarten, avbryt inte om du river en kona (rev kona 1 gång). Fick en andra chans på lågfarten och satt ner foten en gång igen men fick köra ut i trafik ändå. Dom har ju koll på att man är ganska nervös inför.

Story lycka till, de där fixar du!
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Tror det handlar om att du behöver mängd körning. Alltså köra mycket. Öva Lite teknik o få in vissa moment i ryggmärgen. Men mestadels focus på körning i din takt. Bara glassa runt på sköna vägar o låta träden susa förbi. Molnen glida över dig. O låta magin komma över dig :)
 

Berget80

Medlem
Gick med
31 May 2016
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Jag tror att du kan köra men kan inte släppa tankarna från uppkörningen.
Du har kört en del så släpp det för tillfället.
Ta dig en krogvända och må bra!
Låt nerverna vila, boka en lektion dagen innan uppkörningen och kom dit avslappnad och gör det du kan!
 

Jns99

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Zero DSR
Ett knep som underlättar lågfarten mycket är att när du stannat vid konerna vrider du styret till kommande färdriktning innan du rullar iväg.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
En något dramatisk rubrik, men allt känns verkligen skitdåligt just nu. För varje lektion jag tar känns det som att jag är allt längre ifrån redo för uppkörningen. Vid trafikkörning känns det som att jag blir så jävla virrig och irrig, som att jag inte har koll på läget. Och banorna känns fan sämre och sämre. Och lektionerna är så jävla dyra, så jag kan inte ta många fler (har typ råd med 1 till, i övrigt får jag försöka köra privat).

Jag tror egentligen inte att jag är värdelös, men självkänslan är för tillfället på botten. Så jag skulle behöva lite pepp och lite tips inför uppkörningen. Jag har säkert hört/läst de flesta tipsen redan, men det kan väl knappast skada att få dem igen så att de verkligen trycks in i skallen!

Ska köra upp i Eskilstuna, så om nån har körvana i staden eller har kört upp där så får den gärna dela med sig av sina erfarenheter av detta!

Virrig och irrig i trafiken är ett tecken på att du inte är redo för att släppas ut själv med oss övriga trafikanter. Syftet med uppkörningen är ju inte att hoppas på tur o flax att man råkar klara sig om du känner dig så osäker. Syftet är ju att du inte ska hamna i den trista statistiken av olyckor eller någon annan p.g.a dig Nervös för uppkörningen är en sak men du bör känna dig säker när du övningskör till att börja med. Det är mängdträning/timmar i sadeln som ger resultat.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag körde upp i Eskilstuna och det var en rejäl prövning genom att jag varken bor eller hade kört där.

Vi var fyra som körde upp samtidigt. En av killarna var så nervös att han sket på sig. Jag hade inte sovit en sekund på natten så det kändes som att vara i ett rus. Men längtan att få körkort och få köra själv när jag ville dominerade så det kändes ändå bra.

Vi fick vänta medans någon annan körde upp och till slut blev det min tur, som siste man. Det blir ingen mer uppkörning i dag sa trafikinspektören, en blinkers bak har gått sönder. Det satt en packbox bak på hans hoj så jag frågade om det inte fanns någon reservlampa där? Det gjorde det så jag bytte lampan åt honom och så körde vi iväg.

Det kändes bra hela tiden och efter körningen i staden blev det en sväng ut på motorvägen via Årbyrondellen. Fan nu blev det riktigt kul när man fick gasa ur ordentligt ! När vi svängde av motorvägen fick jag ett infall att inte släppa på gasen och lägga ner max. Det kändes bra att visa att jag höll tempo :) Det som kändes som ett knäskrap var nog bara 10 graders lutning insågs senare...

När vi hade stannat frågade inspektören hur fort man får köra på påfarten till motorvägen. Siffrorna rasslade i mitt huvud, 70, 90, 110 eller vad sjutton kan det ha varit... Jag drog till med att det är 90 km/h. Det är fel sa han, det är 110 km/h. Jag hann knappt tänka att där rök kortet innan han sa – men du har klarat uppkörningen !

Så mitt råd är att kämpa på in i det sista och ge inte upp på förhand så går det säkert bra för dig. :)
 
Last edited:

Lincoln-W

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2019
Ort
Stockholm
Hoj
04, Kawasaki Z750
Har själv uppkörning imorgon i just Eskilstuna. Jag själv har varit sjukt nervös i ungefär tre veckor och tänkt att livet tar slut om jag inte klarar uppkörningen. Men nu har jag intalat mig själv att det är inte hela världen om jag inte klarar det imorgon utan jag har ju fortfarande 1 år på mig att klara det.

Önskar dig all lycka till och ta dagen för vad det är, att ha roligt! :yoparty
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Det är ju inte så att man bara har en chans på sig;) Inte hela världen om man inte lyckas på första försöket.
 

Robbie77

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2019
Ort
Björklinge
Hoj
95, honda VFR750
Kör upp i morgon i uppsala..

Varit sjukt nervös, o tom drömt lite mardrömmar om att jag kuggar, men haft en lektion idag samt lite privat öva o kände att allt verkligen sitter.. för nåra dagar sen så var det jag normalt var säker på totalt osäker, klarade knappt en enkel säkerhetskontroll. Tog en liten timeout o försökte o undvika tänka på hoj o körning totalt o det hjälpte mig

Har iofs fjärilar i magen fortfarande men dom är ganska lugna :)
// Robert
 

Rexxy

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ZX9R -98. Honda NSR125R - 91. Yamaha RD350 YPVS -84. Yamaha XJ6-14.
Jag tänkte köra upp i vår och är redan nervös *lol*, men så är jag haha.

Risk2:an på fredag, teori den 23 sep. Teorin känner jag mig väldigt säker på, men jag kommer nog blir riktigt nervös dagarna innan! :gnissla
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top