Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 43
  1. #21
    Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
    Inlägg
    3 672
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Jag tänkte köra upp i vår och är redan nervös *lol*, men så är jag haha.

    Risk2:an på fredag, teori den 23 sep. Teorin känner jag mig väldigt säker på, men jag kommer nog blir riktigt nervös dagarna innan!
    Teorin är ju sjukt enkel nuförtiden så det ska nog gå bra. Jag tog BE 2018 utan att ha pluggat sedan jag gjorde lumpen 1999. Jag kollade iofs på Tragikvärkets hemsida om viktregler för just BE medan jag satt i väntrummet.

  2. #22
    Och vad har vi lärt oss av det här? El Duderinos avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Östhammar
    Hoj
    Superduke 990 -07
    Inlägg
    429
    Blogginlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av Robbie77 Visa inlägg
    Kör upp i morgon i uppsala..

    Varit sjukt nervös, o tom drömt lite mardrömmar om att jag kuggar, men haft en lektion idag samt lite privat öva o kände att allt verkligen sitter.. för nåra dagar sen så var det jag normalt var säker på totalt osäker, klarade knappt en enkel säkerhetskontroll. Tog en liten timeout o försökte o undvika tänka på hoj o körning totalt o det hjälpte mig

    Har iofs fjärilar i magen fortfarande men dom är ganska lugna
    // Robert
    Hur gick det?

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2019
    Ort
    Västerås
    Hoj
    Suzuki Sv1000S 2003
    Inlägg
    31
    Värt att tänka på är att man får göra missar och behöver inte vara perfekt. Körde upp för ganska precis ett år sen. Missade själv lite grejer och höll bland annat 40-60 på en 70 sträcka, misslyckades totalt med lågfartsbanan (fick ett andra försök efter högfart) samt när jag skulle göra första inbromsning från 90? Så drog jag upp bakhjulet en decimeter.

    Hon sa till mig att jag helt klart har lite brister men att jag ändå viste vad dom va och anpassade min körning efter dom. Så är personen du får på uppkörningen lika duktig som hon jag hade och att du hela tiden håller en dialog och gör ditt bästa så kommer det säkert gå bra =)

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    04, Kawasaki Z750
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av norrby89 Visa inlägg
    Värt att tänka på är att man får göra missar och behöver inte vara perfekt. Körde upp för ganska precis ett år sen. Missade själv lite grejer och höll bland annat 40-60 på en 70 sträcka, misslyckades totalt med lågfartsbanan (fick ett andra försök efter högfart) samt när jag skulle göra första inbromsning från 90? Så drog jag upp bakhjulet en decimeter.

    Hon sa till mig att jag helt klart har lite brister men att jag ändå viste vad dom va och anpassade min körning efter dom. Så är personen du får på uppkörningen lika duktig som hon jag hade och att du hela tiden håller en dialog och gör ditt bästa så kommer det säkert gå bra =)
    Haha WTF?! Jag ”misslyckades” enbart med inbromsningen och fick inga som helst andra-tredje chanser. Man blir ju less när man läser sånt här...

  5. #25
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    16 638
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Lincoln-W Visa inlägg
    Haha WTF?! Jag ”misslyckades” enbart med inbromsningen och fick inga som helst andra-tredje chanser. Man blir ju less när man läser sånt här...
    Det hänger på helhetsintrycket som provförrättaren har fått av föraren med, om provförrättaren tycker att föraren verkar osäker och yvig överlag kan det nog vara slut med det första rejäla felet.
    Det är väldigt många som får fler chanser, så att säga att man kan få det om man gör missar är inte fel, men man kanske inte ska åka på uppkörningen om man förväntar sig att göra missar.

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    04, Kawasaki Z750
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamne Visa inlägg
    Det hänger på helhetsintrycket som provförrättaren har fått av föraren med, om provförrättaren tycker att föraren verkar osäker och yvig överlag kan det nog vara slut med det första rejäla felet.
    Det är väldigt många som får fler chanser, så att säga att man kan få det om man gör missar är inte fel, men man kanske inte ska åka på uppkörningen om man förväntar sig att göra missar.
    Absolut, är med på helhetsintrycket. Men jag klarade lågfarten galant och högfarten helt ok enligt honom. Men sedan började han raljera om att inbromsningen var för lång och jag frågade om jag fick göra om dom. Men där sa han nej. Sedan läser man inlägget som jag svarade på och undrar hur det gick till.

  7. #27
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    16 638
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Lincoln-W Visa inlägg
    Absolut, är med på helhetsintrycket. Men jag klarade lågfarten galant och högfarten helt ok enligt honom. Men sedan började han raljera om att inbromsningen var för lång och jag frågade om jag fick göra om dom. Men där sa han nej. Sedan läser man inlägget som jag svarade på och undrar hur det gick till.
    Tja, det finns ju även provförrättare som är griniga med. En del orter har ju ökända provförrättare.

  8. #28
    #41#forgotten era/#99# erf/#41# formula1 team tokers avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    på landet långt i söder
    Hoj
    suzuki gs 1000 s formula f1. nico bakker gs1000. harley
    Inlägg
    835
    det nock mycket individuellt
    jag körde för fort på uppkörningen höll 80 genom några korsningar vart hastigheten var sänkt till 70.
    han frågade...hur fort får man köra här? 70 svarade jag. så tittade han på mej o sa.. o hur fort kör du
    ups ups. men jag fick kortet ändå
    detta är ju förvisso jätte många år sen
    team toker
    #41# forgotten era
    #41# formula 1
    team south coast racing
    #99# erf

  9. 2019-09-09, 20:34

  10. #29
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    1983 Yamaha SR400
    Inlägg
    8
    Nu har jag uppkörningen imorn! Är såklart nervös, men tror att det ska gå bra! Har känts bra de senaste gångerna jag kört. Något som jag insett hjälper OERHÖRT mycket är att i så hög grad som möjligt tänka bort att man har en lärare/handledare/prövare bakom sig, och bara fokusera på hur jävla KUL det är att köra!
    Jag har även kokat ner alla tips jag fått/hittat till följande punkter att ha i åtanke:

    - Planering (egentligen täcker väl denna punkt in alla andra...)
    - Placering: vara tydlig inför svängar, göra det tydligt för andra trafikanter (inkl fotgängare och cyklister) vart man tänker ta vägen, inte ligga ute i vägkanten som att man cyklar, ta plats liksom om man kör bil.
    - Anpassning: hastighet (inte mesa på motorväg, inte köra för snabbt i låghastighetsområden), bromsberedskap, anpassa efter underlaget, osv
    - Uppsikt: tydliga huvudvridningar och blicken långt fram.

    Något som bör tilläggas?

    En liten fråga; om jag har förstått det rätt så får man ha med sig checklista för säkerhetskontrollen, så länge den inte har specifika instruktioner för hur man utför kontrollen. Detta hade dock min lärare aldrig hört talas om. Kan någon bekräfta hur det ligger till med detta? Det står tydligen i Transportstyrelsens författningssamling: “Om den sökande använder en checklista för säkerhetskontrollen, får den inte innehålla anvisningar för hur kontrollen ska genomföras.”, vilket ju helt klart antyder att man får använda en checklista för säkerhetskontrollen. (källa: https://mc-jakten.se/wp-content/uplo...Checklista.pdf)

  11. #30
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    1983 Yamaha SR400
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av Lincoln-W Visa inlägg
    Har själv uppkörning imorgon i just Eskilstuna. Jag själv har varit sjukt nervös i ungefär tre veckor och tänkt att livet tar slut om jag inte klarar uppkörningen. Men nu har jag intalat mig själv att det är inte hela världen om jag inte klarar det imorgon utan jag har ju fortfarande 1 år på mig att klara det.

    Önskar dig all lycka till och ta dagen för vad det är, att ha roligt!
    Hur gick det? Körde du med Krekola? Edit: Asch, såg nu att det gick dåligt med inbromsningen, fan vad tråkigt. Nu blev jag nojjig inför bromsandet... Har du någon ny uppkörning bokad?
    Senast redigerat av fnfrck666 den 2019-09-11 klockan 08:51.

  12. #31
    Medlem z1000sxs avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    Där det finns en kudde
    Hoj
    2017, Kawasaki, Z1000SX & 2017 BMW K1600GTL
    Inlägg
    155
    Citat Ursprungligen postat av fnfrck666 Visa inlägg
    Nu har jag uppkörningen imorn! Är såklart nervös, men tror att det ska gå bra! Har känts bra de senaste gångerna jag kört. Något som jag insett hjälper OERHÖRT mycket är att i så hög grad som möjligt tänka bort att man har en lärare/handledare/prövare bakom sig, och bara fokusera på hur jävla KUL det är att köra!
    Jag har även kokat ner alla tips jag fått/hittat till följande punkter att ha i åtanke:

    - Planering (egentligen täcker väl denna punkt in alla andra...)
    - Placering: vara tydlig inför svängar, göra det tydligt för andra trafikanter (inkl fotgängare och cyklister) vart man tänker ta vägen, inte ligga ute i vägkanten som att man cyklar, ta plats liksom om man kör bil.
    - Anpassning: hastighet (inte mesa på motorväg, inte köra för snabbt i låghastighetsområden), bromsberedskap, anpassa efter underlaget, osv
    - Uppsikt: tydliga huvudvridningar och blicken långt fram.

    Något som bör tilläggas?

    En liten fråga; om jag har förstått det rätt så får man ha med sig checklista för säkerhetskontrollen, så länge den inte har specifika instruktioner för hur man utför kontrollen. Detta hade dock min lärare aldrig hört talas om. Kan någon bekräfta hur det ligger till med detta? Det står tydligen i Transportstyrelsens författningssamling: “Om den sökande använder en checklista för säkerhetskontrollen, får den inte innehålla anvisningar för hur kontrollen ska genomföras.”, vilket ju helt klart antyder att man får använda en checklista för säkerhetskontrollen. (källa: https://mc-jakten.se/wp-content/uplo...Checklista.pdf)
    Se till att va tydlig med att du har uppsikt bakåt i dina backspeglar hela tiden vilket betyder att du får vrida huvudet mot dina speglar så att kontrollgubben bakom ser det att du gör det. Överdrivet men nödvändigt. Att ha checklista med dig tycker jag inte ger ett bra intryck men det är jag det. Dom flesta kontrollanter ber dig inte kolla alla punkter utan dom kanske säger att kontrollera lyse, eller kedja, en eller två saker. Men du kan ju i och för sig ha en lista i fickan för eventuellt hjärnsläpp.

    I övrigt verkar du ha koll, lycka till.

  13. #32
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    1983 Yamaha SR400
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av z1000sx Visa inlägg
    Att ha checklista med dig tycker jag inte ger ett bra intryck men det är jag det. Dom flesta kontrollanter ber dig inte kolla alla punkter utan dom kanske säger att kontrollera lyse, eller kedja, en eller två saker. Men du kan ju i och för sig ha en lista i fickan för eventuellt hjärnsläpp.
    Nej, det ger ju ett rätt tarvligt intryck... är bara rädd att missa grejer. Men jag kör nog som du säger, har listan i fickan utifall att. Fast kanske ger intrycket av att man har koll på reglerna om man drar upp listan å hänvisar till Transportstyrelsens bestämmelser

  14. #33
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Ludvika
    Hoj
    2011 Aprilia Shiver 750
    Inlägg
    3
    På första uppkörningen fick jag påpekande på att jag tittade för mycket till vänster i korsningar med högerregeln, man ger intrycket att man är osäker vilka trafikregler som gäller.
    Annars var själva huvudorsaken till kuggandet placering och dödavinkeln

    Ska göra ett nytt försök att köra upp imorgon...

  15. #34
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    1983 Yamaha SR400
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av Neoh Visa inlägg
    På första uppkörningen fick jag påpekande på att jag tittade för mycket till vänster i korsningar med högerregeln, man ger intrycket att man är osäker vilka trafikregler som gäller.
    Annars var själva huvudorsaken till kuggandet placering och dödavinkeln

    Ska göra ett nytt försök att köra upp imorgon...
    Trist med kugg, lycka till imorn! Var kör du upp?
    Jag har blivit åtsagd om döda vinkeln å placering av min handledare så många gånger så om jag missar på det nu blir jag fan arg på mig själv haha...

  16. #35
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Ludvika
    Hoj
    2011 Aprilia Shiver 750
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av fnfrck666 Visa inlägg
    Trist med kugg, lycka till imorn! Var kör du upp?
    Jag har blivit åtsagd om döda vinkeln å placering av min handledare så många gånger så om jag missar på det nu blir jag fan arg på mig själv haha...
    Ludvika

  17. #36
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    04, Kawasaki Z750
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av fnfrck666 Visa inlägg
    Hur gick det? Körde du med Krekola? Edit: Asch, såg nu att det gick dåligt med inbromsningen, fan vad tråkigt. Nu blev jag nojjig inför bromsandet... Har du någon ny uppkörning bokad?
    Yes, har ny tid inbokad på Gillinge under Oktober. Har även bokat in några lektioner med Gillinge bara för att.

    Hoppas du kirrar kortet!

  18. #37
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    1983 Yamaha SR400
    Inlägg
    8
    Kan meddela att uppkörningen gick utmärkt! Lycka till ni andra som har den kvar! Fridens

  19. #38
    Medlem Mjölnaren75s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Gsx-r1000 -2013, -11, Sym 200 Yoyride
    Inlägg
    1 274
    Citat Ursprungligen postat av fnfrck666 Visa inlägg
    Kan meddela att uppkörningen gick utmärkt! Lycka till ni andra som har den kvar! Fridens
    Grymt, grattis. En av de bästa könslorna jag haft när man själv tog det. Gasa lugnt nu.
    fgfgfgf

  20. #39
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    5
    Inlägg
    10 955
    Citat Ursprungligen postat av fnfrck666 Visa inlägg
    Kan meddela att uppkörningen gick utmärkt! Lycka till ni andra som har den kvar! Fridens
    Det firar vi på årets sista (förmodade) dag med +15 grader och strålande sol - med en sväng till Stjernsund på nylagd asfalt!
    /anders -98bandit1371 -91Intruder1400 -97bandit1157 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x 2

  21. #40
    P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    Inlägg
    1 019
    Grattis! Var det så farligt som du förmodade då?

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Chronic, kul! Det sjunger bra! Plockade ut ägarlista från transportstyrelsen så får väl se om jag går vidare med det. Skulle mest va intressant att veta vad s [...]

frogish
Vill du annonsera ovan? Klicka här