Koppling som tar långt ut

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Kikade på en Transalp XL700 från 2008 i dag. 2800 mil. Motorn lät jättebra. Mjuk och fin, och inga missljud. Dock tog kopplingen väldigt långt ut, och jag har tidigare på en hoj jag haft varit med om att detta indikerat att lamellerna var slut. I det fallet kändes dock kopplingen skum också, då den liksom högg och slirade. Vilket den inte på något sätt gjorde på Transalpen. Skäl till oro?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De kan bara va mycket spänd wire eller kopplingsskruv om de är hydralikoppling. Be att få slaka wiren eller slaka handtagets justerskruv om de är hydralkoppling så känner du om den tar längre in utan att de smäller hårt i lådan då du lägger i ettan som ex. Jag har medvetet mycket inskruvad justerskruv uppe vid handtaget på Min KTM 990 för att den ska frikoppla maximalt .Slakar jag den lilla minsta smäller de mer i lådan när man lägger i ettan och den blir svårare att få i friläge samt mer trögväxlad. De innebär att kopplingen greppar längst ut på handtaget dvs de sista 20mm innan fullt utsläppt koppling.
Med det sagt så behöver de inte va någ fel ägaren kan medvetet ha den så spänd för att få bra urkoppling ,,prova snärta till på kopplingen på 4-5an med full gas och slirar den inte då på kopplingen är de inga fel.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Koppling är slitagedel (som bromsbelägg, däck etc) som kostar runt tusingen, låt det inte påverka ditt val av beggad hoj.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Jag snor tråden för en fundering kring ämnet koppling. Hur stort jobb är det o byta koppling på en motorcykel. Kanske svårt o svara på men hade någon ställt mej samma fråga om en bil kan jag ju i stora drag kunnat säga att det är ganska stort. Typ 4-6 timmar på en framhjulsdriven o något kortare på en bakhjulsdriven. (Utgår från hemmameck utan lift då.)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag snor tråden för en fundering kring ämnet koppling. Hur stort jobb är det o byta koppling på en motorcykel. Kanske svårt o svara på men hade någon ställt mej samma fråga om en bil kan jag ju i stora drag kunnat säga att det är ganska stort. Typ 4-6 timmar på en framhjulsdriven o något kortare på en bakhjulsdriven. (Utgår från hemmameck utan lift då.)

Menar du lamellpaket eller hela kopplingskorgen?
Lamellpaket är i princip bara att tömma ur oljan (eller lägga hojen på sidan), plocka av en motorkåpa och öppna kopplingskorgen, plocka ur gamla lamellerna och i med de nya i rätt ordning (om sådan finns) och sedan ihop med allt igen. Och ställ in kopplingen så den är rätt inställd för det nya kopplingspaketet.
Har man bra verktyg och lite mekvana så är det varken ett stort eller svårt jobb.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Hur stort jobb är det o byta koppling på en motorcykel.
Beror precis på hur mycket plast det är på hojen. På den enklaste hojen jag har mindre än 10 minuter. På en crosshoj cirka 20 minuter (tar en stund att tvätta rent den och lägga den på sidan). På en sporthoj med helkåpa en jäkla tid bara att klä av och på hojen. Men det finns förstås många som är både snabbare och långsammare.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Min SV650S frikopplade inte. Efter gått igenom alla punkterna i Haynes som inte innebar "börja riva" utan att det hjälpte återstod sista punkten, muttern som håller inre kopplingskorgen har lossnat.
Tippar från jag började med att tappa ur oljan, fortsatte med lossa kopplingskåpan, rivit ut kopplingen, böjt ut låsbrickan som höll muttern som håller inre kopplingskorgen, skruvat loss muttern med fingrarna (muttern hade lossnat), tagit loss låsbrickan, hamrat låsbrickan platt, satt tillbaka låsbrickan, lagt växellådan i 6an, kört en planka genom bakhjulet och stött plankan mot svingen (mothåll för nästa steg), dra muttern som håller inre kopplingskorgen med momentnyckel till moment enligt Haynes, mäta upp kopplingsfjädrarna (11år gamla), de hade kortats men var fortfarande ca 1mm "längre" innan dags för byte, satt ihop kopplingen och på med Kopplingskåpan tog det mig ca 4 timmar inklusive byta oljefilter och fylla på ny olja.
MEN
Jag hade turen med mig, O-ringen som tätade kopplingskåpan på SV650S satt utan problem kvar i sitt spår i kopplingskåpan så jag bara skruvade på kopplingskåpan och allt var tätt.
PÅ Sprint RS tätas kopplingskåpan med en fiber/(papp?)packning och packningen ska bytas.
För packningen går lätt sönder när man river av kopplingskåpan på Sprint RS.
Så då ingår ju att beställa och få hem kopplingskåpepackningen innan själva jobbet.
 
Last edited:

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Jag tackar för svar och tolkar att det är betydligt lättare o roligare än på bilar då.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag snor tråden för en fundering kring ämnet koppling. Hur stort jobb är det o byta koppling på en motorcykel. Kanske svårt o svara på men hade någon ställt mej samma fråga om en bil kan jag ju i stora drag kunnat säga att det är ganska stort. Typ 4-6 timmar på en framhjulsdriven o något kortare på en bakhjulsdriven. (Utgår från hemmameck utan lift då.)

Det är ett enkelt jobb. I ett annat årtionde bytte dåvarande tjejen koppling på dåvarande hojen. Tjejen var av typen blont hår med acrylnaglar, hojen av modellen supersport, och garagegolvet av typen betong - tillstånd iskallt.

Resultat: blandat. En tur till akuten för behandling av 1st urinvägsinfektion. Hojen wheelade återigen utan protest på 2:ans växel.


Det är kul att göra saker tillsammans.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Så här ser man ut efter att ha bytt en GSF1200-koppling på 5 minuter mellan elimineringsrundorna på New London Dragstrip, i 32 gradig värme med 70% luftfuktighet...

99-clutch-work.jpg

...så att man rundan efteråt kan wheela igen.

99-wheelie-bar.jpg

20 år senare klagar man på att det är 24 grader varmt efter att man kört på skitfin nyasfalterad krokig väg till Stjernsund för en dubbelburgare.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Så här ser man ut efter att ha bytt en GSF1200-koppling på 5 minuter mellan elimineringsrundorna på New London Dragstrip, i 32 gradig värme med 70% luftfuktighet...

View attachment 450385

...så att man rundan efteråt kan wheela igen.

View attachment 450386

20 år senare klagar man på att det är 24 grader varmt efter att man kört på skitfin nyasfalterad krokig väg till Stjernsund för en dubbelburgare.

:rofl
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top