Miltal (begagnad mc)

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Min devis, som jag sagt förr i liknande trådar, är hellre många mil och få år än få mil och många år. Hojar tenderar inte att slitas ut utan ruttna bort.

2000mil är ingenting på en bra hoj. (KTM möjligen och skum Kinaskit undantaget ;) )

Mina två senaste hojar passerade i min ägo 10000 mil med råge utan annat än normalt service behov.

Däremot är jag tveksam inför att köpa nytt, tycker man hör rätt många som har problem till en början med nya hojar, ibland allvarliga sådana och även om det löses på garanti så blir det ju en del besvär, kanske inte ett problem för många som bara kör lite då och då, men mellan mars och november vill jag ha min hoj i drift så gott som varje dag.

Störigt nog att vara utan hoj när den är inne på vanlig service en gång eller tre per år...
 

MrSuperduke

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2019
Ort
Lönsboda
Hoj
KTM Superduke 1290R
Jag plockade ut min superduke 1290R i januari och jag är uppe på 1300mil änsålänge, och tyvärr har det inte ens blivit någon "långtur" ännu :)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Hur många mil?


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

De vet jag inte, för har inte bokfört milen på alla hojarna..
Många av hojarna räknar man timmar på istället för km även om mätaren funkar för de..

Sen kör jag ändå inte några långresor eller semestrar me hoj..
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Köpte min när den rullad 6000 mil utan att provköra , bara startad i 3 min sedan köpte jag den:tummenupp
Nu har den rullad ca 10,000 mil och går fortfarande kanoners , ventilkoll mm fixar jag själv :)
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag plockade ut min nya H2-SX för 3 veckor sedan är uppe i 200 mil och sitter nere i Tyskland nu. Blir några hundra mil till nästa vecka.

Skulle jag köpa en begagnad cykel finns det bara service historia och den är ok i skicket så bryr jag mig inte om antal mil.

Dagens motorcyklar håller
 

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Jag ville tacka ännu en gång och ställa ett par frågor till.

Det har gjorts vissa jämförelser mellan bilar och motorcyklar i tråden och jag undrar om man verkligen kan göra en sådan jämförelse med tanke på att bilar ofta körs relativt lugnt och med låga varvtal medan motorcyklar ofta varvas upp till 10000 eller högre. En motorcykel som bara använts till att pendla med fram och tillbaka till arbetet är väl en sak medan en mc som används för att "busköra" är väl en annan, eller?

Detta leder mig in på en annan fråga och det gäller motorcykelannonser där man ser att ägaren har plockat bort speglarna. Kan det vara en indikator på att ägaren kört "hårt" eller handlar det bara om estetik? Jag vet att det är svårt att svara på utan att fråga ägaren men frågan är vad ni mer erfarna åkare drar för slutsatser av det utan att ha möjlighet att fråga ägaren.
 

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Jag tänkte specifikt på den här annonsen från blocket:

Honda CB1000R
2500Mil.
Nya sulor.
Servad med olja filter.
Besiktigad förra året utan anmärkning.
Billig att försäkra.
Billig i skatt.
Original ljudsystem fins.
 

Bifogat

  • MC.jpg
    MC.jpg
    78.6 KB · Visningar: 84

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag ville tacka ännu en gång och ställa ett par frågor till.

Det har gjorts vissa jämförelser mellan bilar och motorcyklar i tråden och jag undrar om man verkligen kan göra en sådan jämförelse med tanke på att bilar ofta körs relativt lugnt och med låga varvtal medan motorcyklar ofta varvas upp till 10000 eller högre. En motorcykel som bara använts till att pendla med fram och tillbaka till arbetet är väl en sak medan en mc som används för att "busköra" är väl en annan, eller?

Detta leder mig in på en annan fråga och det gäller motorcykelannonser där man ser att ägaren har plockat bort speglarna. Kan det vara en indikator på att ägaren kört "hårt" eller handlar det bara om estetik? Jag vet att det är svårt att svara på utan att fråga ägaren men frågan är vad ni mer erfarna åkare drar för slutsatser av det utan att ha möjlighet att fråga ägaren.

Så länge vi pratar motorer så är de designade och konstruerade till ett visst användningsområde. Så länge de används till detta användningsområde och servas som de skall så slits de väldigt lite pga användning. En MC-motor tål betydligt högre varvtal än en bilmotor, den är designad med högt effektuttag och dimensionerad för detta (med vissa undantag tex KTM ;) )

Motorrad har sedan decennier plockat isär motorcyklar efter 5000 alt 10000 mil för att mäta upp slitage osv. Jag rekommenderar att dyka ned i den kunskapsbanken och kanske ha lättare skilja på skit och pannkaka framledes.

Kort sagt så slits väldigt lite på 5000 mil, en värsting-KTM RC10(?) hade efter 5000 hårda mil lite slitna växelförare och något lager i lådan, något ventilsäte lite slitet osv men i det stora hela inte mycket att anmärka på.

En Honda GoldWing med 40.000 mil brukar inte heller ha större fel. Det som dödar en hoj är rost, undermålig service och felaktigt handhavande.

En bil... tja ni vet ju hur det brukar se ut.


Buy quality, cry once
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Pratade med en kille förra året på en camping i närheten av Strömsund som körde en BMW från 1984 som gått 30000 mil. Han hade ägt hojen sen 1986. Han påstod att han bara bytt olja och filter typ efter 500 mil sen han ägt hojen. Motorn var aldrig öppnad för tex byte av kolvringar. Kan detta stämma?
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Min 2011 har snart gått 6000 mil, 237mil av dom har föregående ägare kört under första året tills polisen tog av honom körkortet.
Skulle jag köpa ny hoj så skulle mitt miltal väljas bort just för att det finns så förbannat mycket hojar som gått väldigt lite.
ska man se rent praktiskt på en motor så är det inte speciellt mycket mil förutsatt att det inte är en R-hoj.
en touring eller adventure har ju inte ens behövt justera ventilerna vid det här laget och effektuttaget är ju relativt sparsamt till dom kubiken som ändå finns där.

servicemässigt så skulle säkert många också rygga tillbaka, jag har bara servat min första året enligt serviceboken.....sen blev jag så förbannad över att den auktoriserade slarvade så jag skruvar hellre själv än att betala dyrt för att någon missköter min hoj (Tog betalt för luftflterbyte men bytte inte filter)
det där med servicestämpel kan jag syna med klöver två!

var inte alltför rädd om det inte är en hoj med högt effektuttag, kolla på cykeln och gör en bedömning av ägaren. prislappen på en hoj med mycket mll kommer vara lägre så det kan finnas klipp!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Pratade med en kille förra året på en camping i närheten av Strömsund som körde en BMW från 1984 som gått 30000 mil. Han hade ägt hojen sen 1986. Han påstod att han bara bytt olja och filter typ efter 500 mil sen han ägt hojen. Motorn var aldrig öppnad för tex byte av kolvringar. Kan detta stämma?

Ja för fan. Inga problem med milen om man kör som folk och byter olja ofta.


Buy quality, cry once
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag ville tacka ännu en gång och ställa ett par frågor till.

Det har gjorts vissa jämförelser mellan bilar och motorcyklar i tråden och jag undrar om man verkligen kan göra en sådan jämförelse med tanke på att bilar ofta körs relativt lugnt och med låga varvtal medan motorcyklar ofta varvas upp till 10000 eller högre. En motorcykel som bara använts till att pendla med fram och tillbaka till arbetet är väl en sak medan en mc som används för att "busköra" är väl en annan, eller?

Jag hade en CBR600F2 som pendlingshoj för ett år eller två sedan, den hade levt ett hårt liv och var väldigt sliten. Av allt att döma hade den någon gång tidigt i sitt liv gått som ren banhoj, och sedan blivit inreggad när den blev hopplöst omodern. Ägaren innan mig, eller antagligen 15 år av ägare, hade inte servat den ordentligt.
När jag plockade isär den första gången hittade jag ett halvt grustag i luftflitret, före detta olja som luktade död och förintelse i framgaffeln, och motorolja som var svart som synden självt.
Men med lite nödfixar så gick den 1500 mil eller något i min ägo. Hur långt den hade gått innan jag fick den i mitt garage har jag ingen aning om, men klockorna stod på 5000 mil, det allmänna skicket sa att deb gått en hel del mer.

Nu rullar den hojen i nån annans ägo som pendlingshoj. Den är svår att döda, trots ett påtagligt hårt liv.
Och, jag piskade skiten ur den på bana under tiden jag hade den med. Så mycket man nu kan piska skiten ur en CBR600F2. :hihi

En modern hoj har mycket bättre byggkvalité än CBR600F2 redan till att börja med. Om en hoj får mekaniska problem innan åtskilliga tusen mil är det antingen tillverkningsfel eller handhavandefel, de klarar av en hel del pisk innan de ger upp.

Och sporthojar går inte speciellt mycket över 10 000 RPM på gata, det går så in i helvitti fort och låter så in i helvitti mycket. Till och med sexhundrorna, som behöver varvas lite mer än literklubborna, ligger nog oftast under 7000 rpm på gata.


Detta leder mig in på en annan fråga och det gäller motorcykelannonser där man ser att ägaren har plockat bort speglarna. Kan det vara en indikator på att ägaren kört "hårt" eller handlar det bara om estetik? Jag vet att det är svårt att svara på utan att fråga ägaren men frågan är vad ni mer erfarna åkare drar för slutsatser av det utan att ha möjlighet att fråga ägaren.

Avsaknad av backspeglar betyder inte så värst mycket mer än att ägaren kanske har en nonchalant inställning till sin egen säkerhet. Det är antagligen en hoj som gått lite mer på bakhjulet än vad snitthojen fått gå med, men det är bara rena gissningar.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Är förstås helt jävla offside då jag inte ens under knivhot skulle köpa någon mc med mer än 0 mil på mätaren. Får svår väderspänning av allt som är begagnat, om det nu inte är jag själv som begagnat dito. Men då vet jag ju ändå vilken den jävla drullen är...

Dock, liiite nyfiken på hur ni förväntar er att mc-marknaden ser ut om tio år om alla ska köpa begagnat, men inte en käft köper nytt? Först rätt öppnat svar kommer att belönas med oändlig ära och en årsprenumeration på Lyckoslanten...

*så nu kryper jag tillbaka in under OT-stenen igen*
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är förstås helt jävla offside då jag inte ens under knivhot skulle köpa någon mc med mer än 0 mil på mätaren. Får svår väderspänning av allt som är begagnat, om det nu inte är jag själv som begagnat dito. Men då vet jag ju ändå vilken den jävla drullen är...

Dock, liiite nyfiken på hur ni förväntar er att mc-marknaden ser ut om tio år om alla ska köpa begagnat, men inte en käft köper nytt? Först rätt öppnat svar kommer att belönas med oändlig ära och en årsprenumeration på Lyckoslanten...

*så nu kryper jag tillbaka in under OT-stenen igen*

Färre modehojar typ xsr700, ninja 300 och liknande fjant, mer kvalitet som håller i längden.

Frågor?


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top