Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 56
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda CB600F 2012
    Inlägg
    22

    Miltal (begagnad mc)

    Hej!

    När jag söker efter begagnade motorcyklar reagerar jag spontant negativt om jag ser att cykeln gått längre än 2000 mil. Är det verkligen rationellt att tycka att den har gått för långt? Sverige har ju en väldigt kort säsong jämfört med många andra länder och motorcyklar som körs i varmare breddgrader går ju vanligtvis tusentals mil.

    Jag förstår ju att regelbunden service är viktigt men skulle ni köpa en mc som gått många mil eller skulle ni känna att risken är stor att råka ut för ett haveri?

    Söker man på blocket är det sällan man hittar motorcyklar som har gått längre än 4000 mil (med undantag för vissa märken som t.ex. BMW)

  2. #2
    Organisationsutmanad... SwePaces avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Segeltorp
    Hoj
    Husqvarna 701 SM
    Inlägg
    2 665
    Räkna som tumregel på upp till 500 mil per säsong som normalt. Nu får jag väl pisk för att jag är snål med miltalet...

    Välservat och dokumenterat är ju att föredra.

    Min -16 har gått knappt 1200 mil så det blir typ 300 mil/säsong. Men å andra sidan blev jag pappa 2016, så jag blev tvungen att nedprioritera hopp-och-lek litet.
    __________________________________________________ _________________________

    Det gör inte mindre ont att råka ut för en olycka bara för att motparten är vållande.

  3. #3
    Big in Japan Lugns avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    på jobbet
    Hoj
    Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
    Inlägg
    5 184
    Det enda jag egentligen bryr mig om när det gäller högre miltal ärmen de stora servicearna varit gjorda, och isåfall, av vem.

    Helst skulle jag köpa innan större service är dags och sedan göra denna själv. Ska man sitt på 180kg plast och stål i 300km/h, så litar jag bara på mig själv...

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Örsundsbro
    Hoj
    Honda Transalp - 08, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat:Yamaha Super Ténéré, Triumph STR, Dragstar 650, Bandit 600 S
    Inlägg
    1 028
    Min ena Honda har gått lite över 8000 mil på inte speciellt mycket över 30 år...
    Den andra har gått 1200 på 11 år.
    Vad vill jag ha sagt med det? Har de gått mindre än 100 mil om året så är de inte älskade. Inga fordon mår bra av att inte användas. Kör man mycket har man anledning att hålla saker i skick.

  5. #5
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    3 738
    Citat Ursprungligen postat av Hebbe Visa inlägg
    När jag söker efter begagnade motorcyklar reagerar jag spontant negativt om jag ser att cykeln gått längre än 2000 mil. Är det verkligen rationellt att tycka att den har gått för långt?
    Nej, det är inte rationellt!

    Backar du för köp av en bil som gått 10 000 mil?
    Känner du en risk för haveri när en bil gått 10 000 mil?

    Men MARKNADEN säger tillgång och efterfrågan så om ingen vill köpa en SportHoj med fler mil på mätaren så blir den billigare fast den inte är sämre, bara billigare!

    Visst ökar risken för haveri med ålder men inte alls i samma takt som milen.
    Och en lågmilare som misshandlats har större risk för haveri än den som fått kärlek och omvårdnad under alla dess mil!
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Inlägg
    1 044
    Mina används. Vinter i Stockholm? Sällan under +5 grader. Då åker jag.
    Både custom-Kawan från -82 (6000 mil nu) TDMen från -02 (9000 mil dvs 500 mil per år).
    Min Dr600 funkar oavsett väder och temperatur. Vet inte hur långt det gått, bytt mätare och motor.
    Jag tycker att TDMen känns ny fortfarande. 17 år gammal hoj. Då jämför jag med mina andra två. Ointresserad av nya hojar.

    Kollar du på lågmilare så kolla när den första stora och dyra servicen ska göras. Det bör påverka priset.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda CB600F 2012
    Inlägg
    22
    Tack till alla som svarat!

  8. #8
    Medlem Holmquins avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Kungsbacka
    Hoj
    2002, KTM 400 EXC (540cc)
    Inlägg
    260
    Blogginlägg
    3
    Har en liknande frågeställning när man tittar på hojar som skall användas för pendling/touring, då jag aldrig ägt en sådan.

    Kanske är detta, som med allt, mer modellspecifikt, där flercylindriga hojar följer ett resonemang kring livslängd, och enstånkor och tvåtaktare på få CC följer en annan. Dvs, svårt att dra alla hojar över en kam (höhö), även om resonemanget med riktigt utförd service alltid är sant.
    "Everything worth doing, is worth overdoing"

    Min byggtråd - KTM 540 Motard
    Blogg om min KTM 540 motard

    Säljes till KTM RFS: vevaxel 72mm, balance shaft

  9. 2019-08-23, 10:23

  10. #9
    Medlem Nolgårdens avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Gullspång
    Hoj
    CBR1000F, zz-r600(såld), Jawa 638 m. sidovagn
    Inlägg
    39
    Hojarna i Sverige går överlag ganska kort då säsongerna är korta.
    I västvärlden används mc inte heller som bruksfordon i samma utsträckning som i andra delar av världen.
    Har dock varit så en gång i tiden.

    När jag var och hälsade på en polare i Thailand så lånade jag familjens bruksmoppe(nån hondascooter) några gånger.
    Den hade gått 22000 mil då, och rullar fortfarande tror jag.

    Jag hade själv en zzr600 som hade gått 12000 mil när jag sålde den. Och sista dagen jag ägde den nådde jag 250 på mätaren. Den gick hur fint som helst.

  11. #10
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Jajamensan
    Hoj
    Enfield India
    Inlägg
    192
    2000 mil är vad jag kört hittills ... i år!


    Skick, historik och magkänsla är viktigare än mil när det gäller hojköp.
    Och det är väl där det skär sig:
    Magen skriker KÖÖÖP DET ÄR EN DRÖMHOJ, när den egentligen borde skrika SPRIIIIING!!


    Åter till ämnet:
    Många ägare är i min värld en mycket större varningsklocka än många mil.
    En svensk hoj rullar i snitt (om jag minns rätt) 250 mil / år. Vilket gör att dom snarare torkar sönder än körs sönder...

  12. #11
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 727
    Som ett kort svar. NEJ......Det är inte rationellt.
    Motorerna i dagens fordon håller generellt sett rätt många mil om dom bara tas omhand. (Undantaget när det finns konstruktionsfel som leder till haverier)

    Jag själv har sedan jag tog körkortet kört ca 1000 mil om året. Undantaget sista året då det blivit betydligt mindre av olika skäl. Dvs dom hojar jag kört har i snitt gått så långt som du anser är gränsen på bara två år i min ägo. Och innan jag köpte dom hade dom gått minst så långt. (Den som gått kortast när jag köpte den hade gått 1900 mil.)
    Min nuvarande hoj har gått ca 6000 mil och den visar inga tecken på att vara sliten.

    Dagens bilar går utan vidare 30 000 mil utan att vara slut och det som tar slut först är att rosten tar dom eller att det blir väldigt mycket slitdelar att byta så det inte längre är värt det.
    Med det som bakgrund har jag väldigt svårt att tro att en modern hoj utan vidare ska klara minst 20 000 mil innan motorn är slut. Det som är är slitdelar men det handlar mest om att se till så att tidigare ägare tagit hand om den.
    Inte nödvändigtvis i form av servicebok utan att dom faktiskt servat den.

    Som exempel. Min nuvarande bil började misstända å det grövsta. (1 cylinder tände inte alls) Jag lämnade in den på verkstad för att dom skulle kolla på det och dom konstaterade att tändstiften var väldigt slitna. lite googling på nätet sade mig att om man skippat att byta tändstiften när man skulle göra det enligt serviceplanen så fick man problem vid ganska exakt dom miltal som jag hade. Serviceboken var fullstämplad.
    Min slutsats är att vid servicen när tändstiften skulle ha bytts så hade verkstaden (märkesverkstad) skippat att göra det eftersom det är en boxersexa som är sjukt jobbig att byta tändstift på.
    Ingen biggie. Jag lät dom byta tändstiften så var det klart. Men det visar på att en servicebok inte per automatik visar att man skött servicen till punkt och pricka.

    Jag har aldrig råkat ut för ett totalhaveri. Dom värsta grejor jag råkat ut för är havererad soppapump och slut tändstift. Och jag har haft bilar som gått över 33 000 mil (Med troligen skruvad mätare) och hojar som gått över 7000 mil.

    Känns den bra maskinellt så är det inget att fundera över skulle jag säga.
    The man, the myth, the concept.

  13. #12
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 997
    Slitdelar på hoj: Du byter precis alla lager, tätningar, gummislangar, vajrar och däck för cirka 10.000 i materialkostnad. Då är hojen att betrakta som NY sedan i mekaniskt avseende.

    En bil.... går inte att jämföra. Därför behöver man aldrig vara orolig för många mil på en hoj, om det nu inte är specialgrejor eller haveri som ger strukturella ras, tex vevaxel osv.


    Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

  14. #13
    Absolut skitlångsammast MartinBs avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Alingsås
    Hoj
    R6zz. No more crossplejn.
    Inlägg
    3 192
    Den uppmärksamme noterar att det nyss gick en tråd om en troligtvis välskött hoj som rasade efter mindre än 500 mil samtidigt som en av de som svarar i tråden skryter om sin R1 som jag tror precis passerat 14000 mil.

    Folk kör bandagar med 600:or från 2001.
    För min del finns inga varningsklockor, startar objektet snyggt när den är kall så köper jag den ifall jag vill det.
    Även ifall servicebok saknas och garaget ser ut som en soptipp.

    Men det är jag det.

    I min värld är det vanligare att folk skruvar sönder sina maskiner än att de kör sönder dem.
    Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

  15. #14
    ¯\_(O_o)_/¯
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Sweden
    Hoj
    R1, XT600Z, XT600E
    Inlägg
    2 736
    Citat Ursprungligen postat av MartinB Visa inlägg
    Den uppmärksamme noterar att det nyss gick en tråd om en troligtvis välskött hoj som rasade efter mindre än 500 mil samtidigt som en av de som svarar i tråden skryter om sin R1 som jag tror precis passerat 14000 mil.

    Folk kör bandagar med 600:or från 2001.
    För min del finns inga varningsklockor, startar objektet snyggt när den är kall så köper jag den ifall jag vill det.
    Även ifall servicebok saknas och garaget ser ut som en soptipp.

    Men det är jag det.

    I min värld är det vanligare att folk skruvar sönder sina maskiner än att de kör sönder dem.
    Du belyser en bra sak, man kan få intrycket att min R1 gått +14000mil utan att jag behövt göra något, så är det självklart inte..

    Att en hoj gått långt är egentligen bara intressant i debatter som denna.

    Hojen är servad enligt Yamahas rekommendationer, inga mellanbyten av olja osv..

    Vid 8500mil steg vevhustrycket något så det var dags att byta kolvringar.
    Jag vet inte, de flesta hade väl ansett att motorn var slut då men en sats kolvringar och ett par packningar så har den tuffat ytterligare 6000mil till utan problem, motorn behöver inte tas ur ramen så det var ganska snart gjort.

    En tändspole byttes när värdena började sticka iväg, det är väl i stort sett det..

    Många fokuserar på hur länge motorn håller men resten av hojen då, hur många plockar ner sving med länkage, framgaffel med styrlager INNAN det börjar kärva o glappa?
    Servar bromssystemet, och nu menar jag inte byta bromsvätska vart annat eller kanske vart tionde år?

    Det jag kan konstatera är att hojar av känt märke oftast håller bra kvalite men de är inte människor som kan läka av sej själva bara de får vila lite

  16. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Inlägg
    1 167
    Citat Ursprungligen postat av Holmquin Visa inlägg
    ...svårt att dra alla hojar över en kam...
    Särskilt om det är en tvåtaktare.

  17. #16
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Inlägg
    1 167
    Citat Ursprungligen postat av MartinB Visa inlägg
    Den uppmärksamme noterar att det nyss gick en tråd om en troligtvis välskött hoj som rasade efter mindre än 500 mil...
    Det var ju en KTM, då gäller andra regler.

  18. #17
    Absolut skitlångsammast MartinBs avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Alingsås
    Hoj
    R6zz. No more crossplejn.
    Inlägg
    3 192
    Citat Ursprungligen postat av iceice Visa inlägg
    Det var ju en KTM, då gäller andra regler.
    Nja, det går nog att få dessa att fungera också.
    Men visst, europeiska grejor överlag verkar betydligt nyckfullare än japanska prylar.
    Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

  19. #18
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    3 738
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Du belyser en bra sak, man kan få intrycket att min R1 gått +14000mil utan att jag behövt göra något, så är det självklart inte..

    Att en hoj gått långt är egentligen bara intressant i debatter som denna.

    Hojen är servad enligt Yamahas rekommendationer, inga mellanbyten av olja osv..

    Vid 8500mil steg vevhustrycket något så det var dags att byta kolvringar.
    Jag vet inte, de flesta hade väl ansett att motorn var slut då men en sats kolvringar och ett par packningar så har den tuffat ytterligare 6000mil till utan problem, motorn behöver inte tas ur ramen så det var ganska snart gjort.

    En tändspole byttes när värdena började sticka iväg, det är väl i stort sett det..

    Många fokuserar på hur länge motorn håller men resten av hojen då, hur många plockar ner sving med länkage, framgaffel med styrlager INNAN det börjar kärva o glappa?
    Servar bromssystemet, och nu menar jag inte byta bromsvätska vart annat eller kanske vart tionde år?

    Det jag kan konstatera är att hojar av känt märke oftast håller bra kvalite men de är inte människor som kan läka av sej själva bara de får vila lite
    Mina nållager till svinglänkaget är original fast min SportHoj har rullat över 20 000 mil! Motorn är inte öppnad men den ger ifrån sig lite "herrparfym" men jag byter ändå olja efter 500 mil så det är inget större problem.

    OCH den är tillverkad i England där, som alla vet, det inte kommer någon bra kvalitét ifrån så är det en japantillverkad motorcykel kommer den att hålla betydligt längre utan att man behöver öppna motorn!
    Senast redigerat av Old Badger den 2019-08-23 klockan 16:28. Anledning: Engelsk kvalitét
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  20. #19
    Medlem JPTs avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skarlunda
    Hoj
    Par stycken Ktm:er
    Inlägg
    1 880
    Citat Ursprungligen postat av iceice Visa inlägg
    Det var ju en KTM, då gäller andra regler.
    Bara kört Ktm dom senaste 15 åren å inte haft några problem alls, de gäller att sköta sina hojar så håller dom..

  21. #20
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 997
    Citat Ursprungligen postat av JPT Visa inlägg
    Bara kört Ktm dom senaste 15 åren å inte haft några problem alls, de gäller att sköta sina hojar så håller dom..
    Hur många mil?


    Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
    Buy quality, cry once.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Ta ett banklån och köp den om du tror det, för i såna fall är det ju en bra investering för dig

Kramer
Vill du annonsera ovan? Klicka här