Är strandad... Gäller Yamaha maskinservice i hela Europa?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Lämnar du in en hoj och felet inte går på garantin får du ju alltid betala, det är ju som vanligt eller?
 

QWERTY111

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2019
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha
Men ursäkta, bor du inte i Tyskland?

Kör du en tyskreggad hoj och är på besök i Sverige?

Fråga dem om tyskarna hade gillat att du bor i Tyskland och köper hoj i Sverige! :7peta

Och jag hade gjort det på tyska! :tummenupp

Warum sagt man dumme Schwede? :huvet

Service? Nä, vi jobbar inte på det viset... :huvet

För nu är du i Sverige och handlarna krusar inte så det är bara att låta dem förödmjuka dig! :mad:

Lycka till och hoppas det går att lösa! :)

PS
Har du kollat med Tyskland? Påtryckningar därifrån brukar fungera! DS

Ja jag är på besök i Sverige...
Förvörigt är ditt argument ett väldigt svagt och fattigt argument.
1. Om jag köper en väldigt dyr motorcykel av ett välkänt märke så har garanti och kvalité vägt tungt i val av modell och fabrikat.
2. Om du som Yamaha/återförsäljare säljer en motorcykel med en Europeisk täckande garanti så ska du leverera efter det annars är der falsk marknadsföring.
3. En 5års garanti är inget jag får gratis. Yamaha har nog tagit höjd för det och med det prissatt Motorcykeln efter det som jag valt att betala.
4. Hur hade du känt om du och din helt nya svensk registrerade hoj var i ett annat land och stod strandad pågrund av ett fel som täcks av garantin men blir nekad för att den inte är köpt i det landet du blev strandad i?
5. Hört talas om ett kollektiv? Alla tar sitt ansvar, alla hjälps åt och med det blir bördan lättare för alla?
 

QWERTY111

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2019
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha
Lämnar du in en hoj och felet inte går på garantin får du ju alltid betala, det är ju som vanligt eller?

Ja så klart. Men redan nu flaggade de för att Yamaha Sverige kanske total nekar allt pågrund av att hojjen är tysk även om felet är inom garantin
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Kollade just, oljepumpen är separerad från vattenpumpen på din hoj så det finns inte många ställen trycksatt olja kan tränga ut...
1. oljekylaren
2. oljefiltret
3. plugg till "huvudgalleriet

Är det 1, behövs en ny o-ring och e.v en stål-gummitätning till skruven.
Är det 2 behövs bara ett nytt oljefilter.

Oavsett vilket borde kostnaden stanna under 1500kr.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja jag är på besök i Sverige...
Förvörigt är ditt argument ett väldigt svagt och fattigt argument.
1. Om jag köper en väldigt dyr motorcykel av ett välkänt märke så har garanti och kvalité vägt tungt i val av modell och fabrikat.
2. Om du som Yamaha/återförsäljare säljer en motorcykel med en Europeisk täckande garanti så ska du leverera efter det annars är der falsk marknadsföring.
3. En 5års garanti är inget jag får gratis. Yamaha har nog tagit höjd för det och med det prissatt Motorcykeln efter det som jag valt att betala.
4. Hur hade du känt om du och din helt nya svensk registrerade hoj var i ett annat land och stod strandad pågrund av ett fel som täcks av garantin men blir nekad för att den inte är köpt i det landet du blev strandad i?
5. Hört talas om ett kollektiv? Alla tar sitt ansvar, alla hjälps åt och med det blir bördan lättare för alla?

Du har rätt.
I teorin.

Gamle Grävlingen har rätt.
I praktiken.

Importraseriet på 90-talet rev upp hela garantieuropa.
Tyvärr.

Situationen kompliceras av att generalagenter och tillverkare trycker ner ersättningen för garantijobb till ett absolut minimum. Under minimum, faktiskt.
Speciellt eftersom det kan ta månader och år att faktiskt få pengarna på kontot...


Argumenten är att ÅF får ställa upp och bära del av kostnaden - dom har ju sålt cykeln och tjänat pengar där, och vill väl sälja ny cykel igen...?

Alltså är intresset för att ta åt sig ett garantiärende på en utländsk hoj nere på noll.
Speciellt när det står kunder på kö med hojar dom köpt i huset, och som betalar fullt pris med kort direkt när hojen hämtas.

Att snacka svenska med en tysk hoj direkt med verkstäderna är ett klockrent recept för att hamna sist i kön.
Rätt metod hade varit att ringa till den handlare där du köpte hojen:

”Hjälp, hojen har gått sönder. Vad skall jag göra?”

Den som är utställare av garantin får helt enkelt kratsa kastanjerna ur elden.
Händer det inget på en dag eller två så får du ringa igen och fråga var du kan hämta ut din lånehoj.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja jag är på besök i Sverige...
Förvörigt är ditt argument ett väldigt svagt och fattigt argument.
1. Om jag köper en väldigt dyr motorcykel av ett välkänt märke så har garanti och kvalité vägt tungt i val av modell och fabrikat.
2. Om du som Yamaha/återförsäljare säljer en motorcykel med en Europeisk täckande garanti så ska du leverera efter det annars är der falsk marknadsföring.
3. En 5års garanti är inget jag får gratis. Yamaha har nog tagit höjd för det och med det prissatt Motorcykeln efter det som jag valt att betala.
4. Hur hade du känt om du och din helt nya svensk registrerade hoj var i ett annat land och stod strandad pågrund av ett fel som täcks av garantin men blir nekad för att den inte är köpt i det landet du blev strandad i?
5. Hört talas om ett kollektiv? Alla tar sitt ansvar, alla hjälps åt och med det blir bördan lättare för alla?

Punkt 1 -3 borde betyda att punkt 4 inte ska inträffa. :fakta

Vilken tur att jag aldrig kommer att köpa en ny Yamaha! :)

Hoppas det löser sig för dig! :tummenupp

F.ö. är punkt 5 något som många skulle kalla kommunism. :tungan
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Vad tror ni om att ringa generalagenten för Yamaha i Sverige då? Det hade hade varit det logiska nästa steget för mej i en sån här härva. Om inte annat för så för råd och vägledning?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Yamaha o bmw är ju dom som är bäst på att vara generösa med garanti åtagande. När vi hade mc butiken gav yamaha godvill tillomed på rena crossar o enduro hojar.
 

noll8:an

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2011
Ort
Lund
Hoj
Aprilia Tuono Factory -20 (Såld - KTM Super Duke GT -18, såld - Aprilia Tuono Factory -20, såld -17 Aprilia Tuono 1100RR, såld -06 Aprilia RSV1000R Tuono, såld -00 Suzuki GSX750F)

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Rätt metod hade varit att ringa till den handlare där du köpte hojen:

”Hjälp, hojen har gått sönder. Vad skall jag göra?”

Den som är utställare av garantin får helt enkelt kratsa kastanjerna ur elden. Händer det inget på en dag eller två så får du ringa igen och fråga var du kan hämta ut din lånehoj.

Jag tror också att detta hade varit en bättre metod.

Jag vet att man får något slags kreditkortsliknande garantibevis då man köper en ny Yamaha, men det verkar vara högst oklart vad detta egentligen skall användas till och vad som händer om man springer omkring och spelar Allan med detta hos vilken handlare som helst.

Samtidigt säger ju alla former av konsumentskyddslagstiftning att garantier och konsumentskydd skall avhandlas hos den säljare som sålt fordonet.

Så - ring handlaren som sålt hojen som sätter press på Yamaha Tyskland som sätter press på Yamaha Sverige. Då blir det nog bättre fart på de enskilda handlarna runt Stockholm.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top