Transportera två hojar på släpvagn

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Du behöver inte krångla till eller göra det dyrare än nödvändigt.

Är lemmen fram stadig och du har lastöglor då räcker det att spänna fast hojarna med spännband och dom kommer inte att tippa.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du behöver inte krångla till eller göra det dyrare än nödvändigt.

Är lemmen fram stadig och du har lastöglor då räcker det att spänna fast hojarna med spännband och dom kommer inte att tippa.

Mitt öppna släp är en Tiki Treiler och att kalla framlemmen stadig på det släpet kan man då inte göra hur mycket man än vill, hela släpet består ju av bockad plåt av mjukare sort. Funderar därför på att montera lastöglor med stora brickor på baksidan av botten för att kunna spänna bra. Ska försöka göra ett framhjulsstöd av regelvirke och få upp hojarna på släpet i helgen för jag behöver göra en omflyttning för att få in en traktor i garaget som behöver repas lite.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Läm för hellvette. Inte lem.
För särskrevs språket till döds, nu vet folk inte längre skillnaden på sett och sätt.
 

Bifogat

  • settsättcensur.PNG
    settsättcensur.PNG
    8.3 KB · Visningar: 40
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Läm för hellvette. Inte lem.
För särskrevs språket till döds, nu vet folk inte längre skillnaden på sett och sätt.

Tror nog att jag har lite drag av dyslexi, särskrivningar tycker jag också kan får lite knepigt ;) Kan dock skillnaden mellan sett och sätt ;)

Hoppas att jag ska okra börjs snickra lite stöd till släpvagnen men de sista tre dagarna har jag varit igång lite förmycket så egentligen skulle jag behöva vila för det känns i ordentligt benet. Dock är det lite svårt ta det lugnt och vill bli lite för mycket aktivitet nu då man äntligen kan gå kortare stunder utan kryckor.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Tror nog att jag har lite drag av dyslexi, särskrivningar tycker jag också kan får lite knepigt ;) Kan dock skillnaden mellan sett och sätt ;)

Hoppas att jag ska okra börjs snickra lite stöd till släpvagnen men de sista tre dagarna har jag varit igång lite förmycket så egentligen skulle jag behöva vila för det känns i ordentligt benet. Dock är det lite svårt ta det lugnt och vill bli lite för mycket aktivitet nu då man äntligen kan gå kortare stunder utan kryckor.

Jag försökte bara ha en rå-men-hjärtligjargong men misslyckades tydligen med hjärtlig-delen.
Ditt skrivspråk är utmärkt.
Förutom kärrans lemmar då. Det är fel. Kärror har hjul.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag försökte bara ha en rå-men-hjärtligjargong men misslyckades tydligen med hjärtlig-delen.
Ditt skrivspråk är utmärkt.
Förutom kärrans lemmar då. Det är fel. Kärror har hjul.

Nä inte alls tog det mer på skoj, dock tror jag faktiskt att jag har lite dyslexi eller nåt liknande för jag kan ofta hoppa över bokstäver och hela ord då jag skriver men då jag sen läser ser jag oftast att det fattas bokstäver eller hela ord.

Vete fan hur jag ska göra konstaterar att det öppna släpet inte är stort tror nästan att det får bli kåpsläpet för det är lättare att lasta bägge hojarna då.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Nä inte alls tog det mer på skoj, dock tror jag faktiskt att jag har lite dyslexi eller nåt liknande för jag kan ofta hoppa över bokstäver och hela ord då jag skriver men då jag sen läser ser jag oftast att det fattas bokstäver eller hela ord.

Vete fan hur jag ska göra konstaterar att det öppna släpet inte är stort tror nästan att det får bli kåpsläpet för det är lättare att lasta bägge hojarna då.

Kåpsläp brukar ha väggar, då är det lättare att få remmarna rakt ut vilket gör det mycket enklare.
Se som sagt var bara till att styret inte kan svänga så blir det bra.

Jag missar också ord men jag tror mer det handlar om begynnande demens eller nåt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kåpsläp brukar ha väggar, då är det lättare att få remmarna rakt ut vilket gör det mycket enklare.
Se som sagt var bara till att styret inte kan svänga så blir det bra.

Jag missar också ord men jag tror mer det handlar om begynnande demens eller nåt.

Jo, men väldig svårt att spänna då hela kåpan fälls upp om man nu inte vill åka i släpet tillsammans med hojarna efter man spännt dom ;) Dom som testat åka i ett släp med aluminiumkåpa vill nog inte göra det i 18 mil samma dag:D Sen är aluminiumkåpan för klen att spänna i, tror nog att många fuskar med detta i kåpsläpen, att bara för att man har kåpan så ger det känslan av att lasten inte kan fara nånstans så man struntar man i att spänna, krockar man tror jag inte aluminiumkåpan håller mot så mycket.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu står hojarna på släpet, två kompiser hjälpte mig att få upp dom på släpet. Dom är just nu bara spännda med två spännband var i gaffelkronorna men ska säkra upp dom lite mer, ska göra nåt stöd till framhjulen så de inte kan glida i sidled och sen ska dom även spännas bakåt om det skulle bli nån panikbromsning. Dock fick jag plocka bort backspeglarna på KLR:en för att den skulle få plats under kåpan på släpet.

Dock undrar man ju om den som designat krokar och öglor på 4P vagnarna nånsin spännt nåt på ett släp, vansinnig placering av öglorna mitt i vagnen och felvända krokar, måste också göra nån stopp för spännbanden i mitten av flaket så dom inte kan glida i sidled då dessa bara är klämda under lämmen. Ska till Luleå på tisdag så jag ska köpa extra öglor då och bulta fast i släpet men frågan är om jag hinner fixa dit öglorna och spänna om allt till onsdag morgon då vi måste åka hemifrån vid halvsex på morgonen.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Skönt att det löser sig. Läste olyckstråden och blev lite orolig att det gått snett...
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kom på att jag kanske kan låna lastöglorna från det öppna vagnen, där sitter fyra extra man kunde montera tre öglor fram och en i mitten bak då borde jag få till det hela riktigt bra är en för framtida transporter av både hojar och snöskoter. Dock krävs det ju att jag har nån med mig om jag ska spänna om hojarna för jag vågar inte hålla på släpet själv så jag överbelastar benet om man måste spjärna mot om nån hoj skulle börja fara åt nåt håll eller ännu värre fälla en hoj över mitt skadade knä.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är det lastat och klart så när som på att bättre spännband ska köpas i morgon då jag hatar de klena billiga skitbanden som inte håller nåt och inte tål minsta nötning och är så mjuka att dom bara tjorvar då man håller på med dom.

Monterade nya fästöglor i sidolämmarna fram, i framlämmen på mitten och i flaket på mitten genom botten och en balk. Sen har jag skruvat 45x70 träklossar som sidostoppar till framhjulen. Detta borde funka och hojarna verkar då stå bra så här.



 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Kåpsläp brukar ha väggar, då är det lättare att få remmarna rakt ut vilket gör det mycket enklare.
Se som sagt var bara till att styret inte kan svänga så blir det bra.

Jag missar också ord men jag tror mer det handlar om begynnande demens eller nåt.
-

Du menar väl enklare? :tungan
Lättare har med vikt att göra; t.ex. en KLR väger inte lika mycket som en Gold Wing :krama
Vem missar inte ord när man har brottåm att skrive... typ... :hej

(Särskrivningarnas utbredande ökar ständigt... :arsele)

/H
-
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
-

Du menar väl enklare? :tungan
Lättare har med vikt att göra; t.ex. en KLR väger inte lika mycket som en Gold Wing :krama
Vem missar inte ord när man har brottåm att skrive... typ... :hej

(Särskrivningarnas utbredande ökar ständigt... :arsele)

/H
-

Helt rätt. Enklare.
Fast min bild är att särskrivning minskar.
Däremot ökar felen mellan E och Ä markant där jag läser.
Typ:
I stort sätt
I ett streck
mm.
Eller favoriten: Rå iland. Svårt att ro på
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Transporten gick bra då vi var och besiktade igår, vi stannade och kollade spännbanden efter nån mil åt båda hållen men hojarna stod fint utan att man behövde spänna efter något. Ska ta och montera två lastöglor till på vagnen längst bak på sidolämmarna för då får man riktigt bra möjligheter att spänna bla snöskotern på släpet .
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är inte krångligt och hojen står oerhört stadigt och banden kommer aldrig att slacka p.g.a. gropig och guppig väg, eftersom att MCn står och fjädrar ut alla ojämnheter hoppar släpet i sort sett inte alls vilket gör att det blir en mycket skönare körkänsla i bilen inte minst på dåliga vägar.

Precis, rekommenderas att strappa i ofjädrade detaljer.

Denna kombination har körts i 200 km/h (på Lunda flygfält) utan några som helst problem.

lazzat5-p9210016.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Precis, rekommenderas att strappa i ofjädrade detaljer.

Denna kombination har körts i 200 km/h (på Lunda flygfält) utan några som helst problem.

View attachment 450430

Skulle jag köra hojar mer frekvent på släpvagn skulle jag nog bygga ihop nåt så jag kunde spänna ofjädrat men det är ju sällan som jag kör hojarna på släp. Hondan spänndes ofjädrat bak då det var enkelt att få banden runt bakaxeln. Funderade även på att spänna den ofjädrad fram ovanför framskärmen men var lite rädd att "dra i sär" den brutalt okraftiga 33 mm gaffeln så jag spännde vid nedre kronan, att spänna vid hjulaxeln fram tycke jag kändes väldigt lågt för att få det hela stabilt men det kanske ändå skulle ha funkat.
 

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
69035454_2591780137533175_1011925304601477120_n.jpg
68971441_10162294119145261_916926718277582848_o.jpg

Om du inte vill krångla med två hojar på släpvagn kan du alltid göra som denna hjälte!
Sett på supermoto SM i örebro förra helgen!

(bilder stulna från fejsbok)
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
View attachment 450433
View attachment 450434

Om du inte vill krångla med två hojar på släpvagn kan du alltid göra som denna hjälte!
Sett på supermoto SM i örebro förra helgen!

(bilder stulna från fejsbok)

Scnubben har byggt den lättaste supermoton nånsin, taklast max 70kg och då väger virket förmodligen 40 :tummenupp
Ett bra sätt att få uppmärksamhet och diplom från "Haffa" :brynad
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top