Transportera två hojar på släpvagn

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har planer på att försöka besikta min KLR650 och CB250 cafe bygget i höst så dom ska vara besiktade och klara till våren som kommer men mitt problem är att jag inte kan köra hoj än pga min knäskada. Har antingen 7 eller 9 mil enkel väg till besiktningen beroende på var jag åker men Kalix 9 mil bort har nog bäst med tider. Det hade varit smidigt att ta bägge hojarna på släp samtidigt då jag också måste ha med mig nån som kan hjälpa mig att lasta och lossa hojarna från släpet och helst även köra åt mig då det är jobbigt att köra manuellt växlat.

Har kört hojar på släp men har då ställt hojen mitt på släpet med framhjulet mot lemmen och spännt i gaffelkronan åt var sitt håll ut mot kanterna på släpet och sen säkrat med spännband bak på lämpliga ställen men med två hojar på släpet bli ju spänningen an spännbanden "osymetrisk". Hur ska man göra om man inte har framhjulsstöd? Räcker det att man säkrar hjulen med 45x70 regelvirke skruvat i botten på släpet så dom inte kan glida i sidled och sen spänner med spännband från gaffelkronan? Funderade annars på om man skruvar loss en lastögla (har monterat extra öglor då jag brukar köra en 440 l diesletank på släpet) och bultar den mitt i fram lemmen eller mitt i botten på släpet med en stor bricka på baksidan?

Vad har ni för tips? Vore smidigt att få med bägge hojarna på släpet på en gång men vill inte riskera att vicka dom.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
När jag har kört två hojar på släp har jag ställt hojarna bredvid varandra mot framlämmen och dragit ena spännbandet genom hojen bredvid och fäst på andra sidan.
Lägger du reglar i golvet för hjulen bör det ju hjälpa ytterligare.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Ställ en hoj framåt och den andra bakåt så blir det enkelt att binda.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kom på att det är ju ganska olika hojar den ena liten och låg och den andra stor och hög så ställer man dom bredvid varandra framåt skiljer det nog rejält framför allt i höjd, undra om det kan ställa till det då det ska spännas. Fördelen med att ha bägge framåt måste ju vara att det är lättare att få upp dom då man kan köra upp dom på släpet.

Om man ställer en hoj framåt och en bakåt förmodar jag att man ställer dom diagonalt på släpet med framhjulen i varsitt hörn på släpet.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Så här. Det röda är remmar i någon form.
De glider inte så ställ dem på sina egna hjul utan några stöd.
Styret får inte kunna svänga fram och tillbaka så notera de röda remmarna längst fram på släpet.

Har du hage på släpet är det bäst så att du drar rakt utåt. Nedåt orsakar bara packboxläckage i framgaffeln anser jag. Har du ingen hage har du inget val men då får man pilla remmarna genom grannens framhjul och annat elände plus att det blir ostadigare.

Ska den ena vändas så ska det vara av platsbrist, det är asjobbigt att backa upp en hoj på ett släp.

Biltema har en bra rem för att spänna hoj men det går med vanliga lastsäkringsremmar också.
Spännremmar tycker jag är kass, man drar lätt för hårt plus att den stora metallklumpen lätt skadar något.
Man klämmer lätt tummen i den också när man kommer fram.
 

Bifogat

  • lastahoj.png
    lastahoj.png
    19.6 KB · Visningar: 49
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Regelvirke och spänna i kronan går utmärkt, det blir inte så assymetriskt att det leder till några problem. Däremot kan det vara trevligt med en ögla i mitten för att undvika att hojarna är ivägen för varandras spännband men det är absolut inget måste.

Jag spänner även bak men det är mest för att last och släp ska sitta ihop vid en olycka.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Saknar jage på vagnen så jag åker på att spänna åt ner. Till KLR:en har jag köpt ett gaffelstöd på Biltema https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verkstadsutrustning/depastod/gaffelstod-2000021497 så då borde man slippa packboxläckage på de splitternya ännu okörda packboxarna. Till Hondan funderade jag på att ta några lämpliga träklossar och göra ett stöd mellan framhjul och nedre gaffelkronan, de packboxarna har max gått 50 mil sen bytet men vet inte om detta är överkurs.

Jag har använt vanliga spännband oftast hyfsat ordentliga med stora spanare, tycker inte det varit nåt problem då jag satt banden dubbelt genom kronan så både spännare och kroken hamnat i lastögla på släpet. Möjligen kan det bli så att spännarna kommer närmare hojarna om man har två hojar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
1 st sådant här:

https://verktygsboden.se/depastoed/mc-staell

med en uppsättning sådana här:

https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verkstadsutrustning/depastod/spannband-for-styre-2000021678

Med dessa lyckades till och med jag åka från Halland till Värmland o tillbaka utan incidenter när jag skulle hämta tantens hoj. Sett flera flera cyklar på samma flak/släp med denna kombination

Biltemas stöd är slut i Luleå och verktygsbodens stöd verkar vara för max 19 tums framhjulet, KLR:en går 21 tums framhjul. Vet inte hur bra den andra modellen med bara en båge uppåt är för den finns enligt nätet i lager i Luleå.

Ett par skenor och några lastöglor så har du bygdens bästa släp sen.

https://www.uscargocontrol.com/shop/Enclosed-Trailer-Accessories/Airline-Straps-Hardware

För mina få transporter känns det nog mer prisvärt med två extra lastöglor;)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Biltemas stöd är slut i Luleå och verktygsbodens stöd verkar vara för max 19 tums framhjulet, KLR:en går 21 tums framhjul. Vet inte hur bra den andra modellen med bara en båge uppåt är för den finns enligt nätet i lager i Luleå.



För mina få transporter känns det nog mer prisvärt med två extra lastöglor;)

två reglar på tvären i framkant på släpet, sen skruvar du fast kortreglar med lämpligt mellanrum där du vill ha framhjulen. :tummenupp
Sniket cykelställ typ, framlemmen funkar ju som stopp för hojarna.

Sen ere bara att bunta fast..........
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Saknar jage på vagnen så jag åker på att spänna åt ner. Till KLR:en har jag köpt ett gaffelstöd på Biltema https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verkstadsutrustning/depastod/gaffelstod-2000021497 så då borde man slippa packboxläckage på de splitternya ännu okörda packboxarna. Till Hondan funderade jag på att ta några lämpliga träklossar och göra ett stöd mellan framhjul och nedre gaffelkronan, de packboxarna har max gått 50 mil sen bytet men vet inte om detta är överkurs.

Jag har använt vanliga spännband oftast hyfsat ordentliga med stora spanare, tycker inte det varit nåt problem då jag satt banden dubbelt genom kronan så både spännare och kroken hamnat i lastögla på släpet. Möjligen kan det bli så att spännarna kommer närmare hojarna om man har två hojar.
Fördelen med gaffelstödet är att cykeln står stadigt när fjädringen inte kan röra sig,för gaffeltätningarna spelar det mindre roll.
Vanliga spännband(eller ännu hellre tiedowns)är mycket smidigare än det där bandet man sätter i styret så länge man har kåplös hoj.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Här har du två alternativ.



f4eaaff8d5b3b29a5db5388b257575f5.jpg
c068e2a4d9d85ec264af23f383a98619.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska ta och försöka snickra ihop ett ställ av regelvirke på släpet och montera två lastöglor i mitten av vagnen. Besiktningen av bägge hojarna och bilen är bokad i Kalix på onsdag morgon.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Helt meningslöst krånglande eftersom fjädringen ändå inte tar skada.Skruvar du bort kamaxlarna varje gång du parkerar för att spara på ventilfjädrarna också?

Det har i första hand inte med fjädrar eller packboxar att göra.
Det är inte krångligt och hojen står oerhört stadigt och banden kommer aldrig att slacka p.g.a. gropig och guppig väg, eftersom att MCn står och fjädrar ut alla ojämnheter hoppar släpet i sort sett inte alls vilket gör att det blir en mycket skönare körkänsla i bilen inte minst på dåliga vägar.

Sen vet jag att det också går utmärkt att spänna i styrkrona, styre mm. Jag ville bara tipsa om ett alternativ som fungerat väldigt bra för mig.

Här är ännu en tråd i ämnet, kolla in hur "Niklasinorr" resonerar och svarar.
https://forum.svmc.se/showthread.ph...%E5-sl%E4pk%E4rra&highlight=sp%C3%83%C2%A4nna
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top