Gsxr1100 -92 laddar över 15V.

Stigge77

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2019
Ort
Sölvesborg
Hoj
Gsxr1100 -92 & -89
Min gsxr1100 -92 laddar strax över 15V. (15,02). Har testat 2 olika generatorer och 3 regulatorer varav 1 ny, alla ligger mellan 14,9-15,1V. Nytt batteri.
Hur mycket laddar era och har ni tips på vad som kan vara fel?

Har mätt likriktaren och den ska va ok.
Såg nåt om att jordkabeln kan strula så regulatorn kör på maxvärdet hela tiden.
Eller något som kortar och slår ut laddningsregulatorn direkt?
Känns som den har knäckt några batterier under åren (om det inte är C-teken) och ena baklampan går sönder ibland.
Den är ombyggd till streetfighter så det är bara en framlampa istället för 2 som original men det ska väl kvitta.. .

Tacksam för input!
/Andreas
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Generatorn på Sprint RS ger 14,3 Volt oavsett varvtal. Med släckt och med tänd belysning. #
Generatorn GSX1300R ger också 14,3 Volt över batteriet oavsett varvtal, alltid med tänd belysning för ljuset tänds automatiskt....

Vad det gäller din gsxr1100 -92 blir därför min
Första tanke att din Voltmeter visar för hög spänning.

Har du möjlighet kolla voltmetern ?
Ett sätt skulle vara att mäta spänningen över batteriet på en bil med motorn igång.
Borde vara ca 14,3 Volt med motorn igång.

Andra
tanken är fel på laddningsregulatorerna.
Det kan inte vara fel på generatorn / generatorerna för fel på generatorn ger för låg batterispänning.......

Tredje tanken är primitiv laddningsregulator på -92an ???
För jag har sett mycket enkla varianter som utan tänd belysning bara använder 2 spolar i trefasgeneratorn med 1 kortslutande tyristor för spänningsreglering.
Och när man tänder ljuset kopplar in den 3e spolen vilket faktiskt ökar generatoreffekten 3ggr.
Ingen ökad reglering Om jag minns rätt.

I så fall blir det att köra med "vått batteri" och fylla på "batterivatten"
eller koppla om generatorsystemet så det passar en modern MOSFET regulator.


#Och efter jag fixat det underdimensionerade kablaget i Sprint RS också 14,3 Volt över batteriet. Oavsett varvtal.
 
Last edited:

Stigge77

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2019
Ort
Sölvesborg
Hoj
Gsxr1100 -92 & -89
Comeback, Tack för svar!

1. Jag har provat med 2 st voltmetrar så den visar ok, t.o.m något lågt.

2. Eftersom jag har testat med 3-4 st regulatorer varav 1 är ny så kan det inte vara fel på alla regulatorerna, såvida det inte är någon kortslutning som bränner regulatorerna direkt..?
Däremot som du är inne på 3an så är de erkänt dåliga & opålitliga. Det var därför som jag undrade vad andra med samma hojar har för laddning med original regulator.

Här är en länk där de byter original till annan.
https://m.youtube.com/watch?v=M-G9t9mAYOc
 

Stigge77

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2019
Ort
Sölvesborg
Hoj
Gsxr1100 -92 & -89
Länk kom tydligen inte med. Är ny här så jag kan inte alla funktioner. Trodde det gick att klistra in...
 

Stigge77

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2019
Ort
Sölvesborg
Hoj
Gsxr1100 -92 & -89
Vad finns under krympslangen på det han ersätter regulatorn med i videoklippet?

Regulator med chip.
single Integrated Circuit (IC) chip

Kopierar hela texten från hemsidan:

”The Nippon Denso motorcycle alternator is an excellent unit, used on many makes & models of motorcycles. It is compact and powerful, and usually requires no maintenance. The only downfall of the original units is the voltage regulator unit. The original regulators often fail allowing overcharging, or no charging at all. When they allow overcharging, they fail by permanently energizing the field coil, a quick way to destroy an expensive piece of your alternator.

We come to the rescue with an advanced voltage regulator for the Nippon Denso alternator. We use a modern single Integrated Circuit (IC) chip to accurately control your alternator field coil. This results in a higher charging voltage, longer lasting battery, and more reliable unit. Our unit offers precise voltage regulation, short circuit protection, reverse battery protection, and has a thermal safety shutdown to protect the alternator. Our easy 2-wire installation makes this upgrade a must for your motorcycle!

Brand new voltage regulator
RM31000 is a regulator that replaces the internal regulator inside Nippon Denso alternators.
This alternator is commonly used on certain Suzuki GSX-R models, on Yamaha FJ models, and Kawasaki Ninja models between 1984 up to now.
Even though RM31000 looks different compared to the stock regulator, it fits perfectly
All products shipped are tested

There are several advantages of choosing our regulator :
MUCH better heat sinking capability and incorporates a thermal overload circuit. This circuit is important because it shuts down the regulator if the alternator rotor is shorted, a problem that is very common now. Typically the OEM voltage regulator dies when the rotor shorts out.
Our RM31000 voltage regulator is better to the stock one and will most likely outlast the alternator it is installed in!”
 

Mawarn

Medlem
Gick med
18 Sep 2016
Ort
Rydboholm
Hoj
2 st Suzuki GSX 1100 1982 (1 1428 cc), GSXR K7 1000, GSXR 1316-86, Hayabusa 99 turbo
Regulator med chip.
single Integrated Circuit (IC) chip

Kopierar hela texten från hemsidan:

”The Nippon Denso motorcycle alternator is an excellent unit, used on many makes & models of motorcycles. It is compact and powerful, and usually requires no maintenance. The only downfall of the original units is the voltage regulator unit. The original regulators often fail allowing overcharging, or no charging at all. When they allow overcharging, they fail by permanently energizing the field coil, a quick way to destroy an expensive piece of your alternator.

We come to the rescue with an advanced voltage regulator for the Nippon Denso alternator. We use a modern single Integrated Circuit (IC) chip to accurately control your alternator field coil. This results in a higher charging voltage, longer lasting battery, and more reliable unit. Our unit offers precise voltage regulation, short circuit protection, reverse battery protection, and has a thermal safety shutdown to protect the alternator. Our easy 2-wire installation makes this upgrade a must for your motorcycle!

Brand new voltage regulator
RM31000 is a regulator that replaces the internal regulator inside Nippon Denso alternators.
This alternator is commonly used on certain Suzuki GSX-R models, on Yamaha FJ models, and Kawasaki Ninja models between 1984 up to now.
Even though RM31000 looks different compared to the stock regulator, it fits perfectly
All products shipped are tested

There are several advantages of choosing our regulator :
MUCH better heat sinking capability and incorporates a thermal overload circuit. This circuit is important because it shuts down the regulator if the alternator rotor is shorted, a problem that is very common now. Typically the OEM voltage regulator dies when the rotor shorts out.
Our RM31000 voltage regulator is better to the stock one and will most likely outlast the alternator it is installed in!”

Monterade denna typ av regulator tidigare i våras, har fungerat helt klanderfritt so far, ca 250 mil har det väl blivit med den
 

Stigge77

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2019
Ort
Sölvesborg
Hoj
Gsxr1100 -92 & -89
Inte säker på att det är regulatorn dock.
Försöker mäta på kontakten från generatorn. Det snackas hela tiden om tre kablar/stift men på min är det ju bara 2...

Ska man sätta multimetern på diode och mäta de 2 kablarna från generatorn mot jordkabeln borttagen från batteriet?

Om jag mäter på generatorn från kabelstammen så piper multimetern, inställd på diode. Har jag sabbat nåt då? ????
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det snackas hela tiden om tre kablar/stift men på min är det ju bara 2...

Då kan det bara vara pulsbreddsmoddlaren av vinkelvolten i coronastabilisatorn som är trasig - eller att du har en helt vanlig gixxer-generator som har inbyggd reglering. Det kan bara vara två felkällor, generatorn (inklusive dess inbyggda reglering) eller batteriets jordning i motorn.
 

Stigge77

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2019
Ort
Sölvesborg
Hoj
Gsxr1100 -92 & -89
Då kan det bara vara pulsbreddsmoddlaren av vinkelvolten i coronastabilisatorn som är trasig - eller att du har en helt vanlig gixxer-generator som har inbyggd reglering. Det kan bara vara två felkällor, generatorn (inklusive dess inbyggda reglering) eller batteriets jordning i motorn.

Tack Anders, tror dock inte på vinkelvolten i coronastabilisatorn eller generatorn/regulator med tanke på att jag provat flera stycken.
Ska prova att byta jordkabeln.
Kan man mäta sig fram till om det är kabeln som är kass?

Tycker det är konstigt att den bara laddar marginellt mer än gränsvärdet, (15,02-15,20V, beroende på om jag varvar upp eller ej), och inte uppåt 16-17...

Sitter likriktaren i generatorn? Om generatorn var kass skulle den väl ladda för lite och inte för mycket?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jupp.


Om batteriet har taskig jordning till motorn får generatorn fel referens.

Ja exakt och man kan använda det för att t.ex öka laddspänningen på vinter
som kräver högre spänning för att få ett blyacc fullt.

En scottydiod från jord till regulatorjord ökar på 0.3V och en Kisel 0.7V - diodernas spänningsfall gör att regulatorn tror att det är så mycket för lite.

Omvänt går det att manipulera spänningen nedåt också genom att lägga på en biasspänning men 15V är för mycket sommartid så nått är fel och bättre och byta ut regulatorn.

Att lägga till vinterläge är dock en del som kan ha nytta av iaf :tummenupp
 

Stigge77

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2019
Ort
Sölvesborg
Hoj
Gsxr1100 -92 & -89
Ja exakt och man kan använda det för att t.ex öka laddspänningen på vinter
som kräver högre spänning för att få ett blyacc fullt.

En scottydiod från jord till regulatorjord ökar på 0.3V och en Kisel 0.7V - diodernas spänningsfall gör att regulatorn tror att det är så mycket för lite.

Omvänt går det att manipulera spänningen nedåt också genom att lägga på en biasspänning men 15V är för mycket sommartid så nått är fel och bättre och byta ut regulatorn.

Att lägga till vinterläge är dock en del som kan ha nytta av iaf :tummenupp

Intressant! Har dock testat 3-4 regulatorer varav en var ny så det kan inte vara regulatorn. Satsar på byte av jordkabel.
Tack för info!
 

Stigge77

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2019
Ort
Sölvesborg
Hoj
Gsxr1100 -92 & -89
Testade minus till jord (det är väl så man testar likriktaren) och då visade multimetern upp till -11V. Den vandrade lite ibland mellan lågt och upp till -11V.
Har bytt jordkabeln så det måste isf vara dess fortsättning in i kabelflätan (härvan).
Vad tror ni?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Koppla regjord direkt på batteriet , funkar det inte då är det nått designfel.

Vad du kan göra sen förutom att stämma tillverkaren är att sätta en schottky diod som loosar 0.3V mellan regulator ut till batteriet - denna skall palla 60A så du har marginal och måste nog monteras på kylfläns - hinner inte kolla runt.

Finns på Elfadistrelec t.ex
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top