Motorrenovering KTM Duke 790

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag kan inte va 100% säker på att de va vatten i oljan men tapetklisterliknade olja som första firman sa lutar åt det hållet.
Ring första firman igen och fråga vilken färg oljan va och om de tror att de va kylarvatten i oljan. Fråga även om oljefiltret va ihopsuget dvs imploderat för så kan de bli med vatten i oljan.
Om nu oljan va svart eller brun med någon typ av klet är bör de ha varit metallflisor/pulver från alla delar som gått ner sig.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Men fan, redan 9 sidor & Albins inlägg finns inte ens med på sista nuvarande sida . Kan inte alla bara sluta killgissa & låta grabben ha sin tråd om motorrenovering i fred?
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Jag kan inte va 100% säker på att de va vatten i oljan men tapetklisterliknade olja som första firman sa lutar åt det hållet.
Ring första firman igen och fråga vilken färg oljan va och om de tror att de va kylarvatten i oljan. Fråga även om oljefiltret va ihopsuget dvs imploderat för så kan de bli med vatten i oljan.
Om nu oljan va svart eller brun med någon typ av klet är bör de ha varit metallflisor/pulver från alla delar som gått ner sig.

Om man ska vara lite konspiratorisk så finns ju även en uppsjö med skumma tillsatser som "tar bort mekaniskt oljud och minskar oljeförbrukningen". Används nog väldigt lite i Sverige men kan nog göra sitt jobb på en totalt nedsliten V8. Skulle vara kul med en analys av oljan bara för att förstå hur oljan blivit så förändrad.
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Jag kan inte va 100% säker på att de va vatten i oljan men tapetklisterliknade olja som första firman sa lutar åt det hållet.
Ring första firman igen och fråga vilken färg oljan va och om de tror att de va kylarvatten i oljan. Fråga även om oljefiltret va ihopsuget dvs imploderat för så kan de bli med vatten i oljan.
Om nu oljan va svart eller brun med någon typ av klet är bör de ha varit metallflisor/pulver från alla delar som gått ner sig.

jag ska ringa nästa vecka och se vad dem säger om oljan att få lite mer detaljer om hur oljan såg ut, färg osv
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
jag ska ringa nästa vecka och se vad dem säger om oljan att få lite mer detaljer om hur oljan såg ut, färg osv
Även intressant när de talade om partiklar i oljan...
Oftast är det "väggar" i oljetråget som håller kvar oljan vid pickupen till oljepumpen vilket gör att fasta partiklar inte går att sköja bort helt.
Borde finnas kvar sånt fortfarande, OM det var fasta partiklar vill säga :tummenupp
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Även intressant när de talade om partiklar i oljan...
Oftast är det "väggar" i oljetråget som håller kvar oljan vid pickupen till oljepumpen vilket gör att fasta partiklar inte går att sköja bort helt.
Borde finnas kvar sånt fortfarande, OM det var fasta partiklar vill säga :tummenupp

hmm ja det finns en risk för det antar jag, dock kommer jag att byta ut hela motorn.

nu hoppas jag bara på att jag inte blir blåst när jag köper den nya motorn, lil duken är såld i all fall så nu har jag lite kapital till detta. ;)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
hmm ja det finns en risk för det antar jag, dock kommer jag att byta ut hela motorn.

nu hoppas jag bara på att jag inte blir blåst när jag köper den nya motorn, lil duken är såld i all fall så nu har jag lite kapital till detta. ;)
Jo det blir nog bäst/enklast med ny motor
:tummenupp
Tänkte mest som underlag för e.v ersättning för själva grundproblemet :)
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Hej Allihopa!

tänkte uppdatera lite.

säljaren av motorn vill inte sälja om han inte har 100% säkerhet och jag har ingen alls. så det är väldigt lätt för han att blåsa mig med andra ord.
jag hade inte orkat att förlora 14000kr till så jag ska nog be om hjälp av notrightrider och sedan försöka transportera grejerna till stockholm ifrån gbg.

är det några här på som kör mellan GBG och stockholm och kan tänka sig ta med grejerna så hör av er i DM!
jag betalar för det givetvis!

mvh Albin
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
planen just nu är att göra en liten chansning och köpa ändå.
snubben som säljer har sålt mycket grejer och har bra betyg och verkar vara seriöst så jag får testa och hoppas på det bästa.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
gå på din magkänsla o sunda förnuft . känns det bra i din kontakt med han, slå till
får du dåliga viper av kontakten med han akta dej
betala han med paypal så har du försäkring på dina pengar om han emot förmodan skulle blåsa dej.
jag har handlat mycket på ebay o aldrig blivit blåst....än :D
hoppas du snart har din motor så du får kört lite innan snön o tomten kommer
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
gå på din magkänsla o sunda förnuft . känns det bra i din kontakt med han, slå till
får du dåliga viper av kontakten med han akta dej
betala han med paypal så har du försäkring på dina pengar om han emot förmodan skulle blåsa dej.
jag har handlat mycket på ebay o aldrig blivit blåst....än :D
hoppas du snart har din motor så du får kört lite innan snön o tomten kommer

ah jag kommer att köra på detta och hoppas det går bra. ifall motorn är vad den sägs vara säger mekanikern att det bör gå att fixa på runt 8h arbete. så har jag riktigt flyt så kan jag snart köra igen :D
sedan jag sålde lil duken har jag behövt pendla 3h om dagen istället för 1h hehe, stockholms livet ;)
 

rawbin

Medlem
Gick med
4 Mar 2014
Ort
söderort
Hoj
2016 Suzuki GSX-S 1000
ah jag kommer att köra på detta och hoppas det går bra. ifall motorn är vad den sägs vara säger mekanikern att det bör gå att fixa på runt 8h arbete. så har jag riktigt flyt så kan jag snart köra igen :D
sedan jag sålde lil duken har jag behövt pendla 3h om dagen istället för 1h hehe, stockholms livet ;)


Vi nyfikna undrar hur det går, har du fått hem motorn?
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Hallå allihopa! tack för tålamodet!

Motorn är köpt och ska levereras hit lördag/söndag, jag frågade om jag fick vara med när den nya motorn sätts i nu på söndag om allt går vägen!
har jag jävligt tur så körs hojen hem redan på söndag men så mycket vågar jag inte hoppas på än.

mer uppdateringar och bilder kommer på söndag!

mvh Albin
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Jag håller tummarna för att allt går i lås, tycker faktiskt synd om dig.
Jag var sugen på en likadan men tvekade lite efter att ha läst på forumet för Duke 790, många märkliga fel som uppkommer.
Trist för KTM, jag tycker dom gör balla hojar.

https://www.790dukeforum.com
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
ah, fan vad surt sånt här är. Hoppas du får iordning den snart iaf så du kan få köra lite, tycker så synd om dig :(
Jag kollade länken på förra sidan till duke790 forumet där flera hade problem med oljetryckslampan. Gjorde sedan några sökningar på Google också och jag måste nog säga att det är sjukt många som har problem med lampan, såpass många att det känns lite som att KTM kanske borde kolla upp dessa problem som så många har på sina Duke 790 2017-2019.
Hade jag varit du så hade jag satt mig en kväll och scrollat runt nätet på allt du kan hitta om oljetryckslampan och kanske kan få en överblick om hur vanlig detta problem är.

Vad blir eventuell kostnad för den nya motorn och 8h arbete och det du kunnat sälja från gamla hojen och så vidare? Mycket back?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top