Motorrenovering KTM Duke 790

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Heja Albin.

Du håller modet uppe iaf:tummenupp

jag försöker! ;)

senaste är att motorn hävdas vara i perfekt skick och hojen är redan demonterad ner i lådor vilket är väldigt bra.
ramen ska vara spräckt så den kommer inte med,men den lär varit svårsåld ändå?

om alla bilder ser bra ut ska jag se till att köpa allt imorgon, det löste sig med ekonomin med, fick ett litet lån av pappa.
lyckas jag sälja lil duken i veckan så är lånet snart tillbaka betalt med.

första prio är att själv betala frakten, den va inte så dyr så jag slipper be om för stora tjänser hehe ;)
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
asså det e ju omöjligt mer eller mindre.. däremot så sålde han en hoj som va väldigt nära att rasa, vetande eller inte.
Men vilken säljare ska kunna förutse att hojen ska få problem med oljetrycket några drifttimmar senare?
Då får du nog handla av någon spåkärring nästa gång...
Jag har kört ras på motorer som funkat perfekt två sekunder innan det skramlat till.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
asså det e ju omöjligt mer eller mindre.. däremot så sålde han en hoj som va väldigt nära att rasa, vetande eller inte.

Min personliga åsikt är att när jag tagit över ägandet av ett fordon är allt som sker därefter mitt egna ansvar att hantera, förutsatt att säljaren inte aktivt försökt dölja ett allvarligt problem.
Lite på samma sätt som det fungerar med krockar på bana, var och en betalar sina egna leksaker.

Med det sagt tycker jag att det vore synd att tjata vidare om det här sidospåret i en i övrigt ypperlig tråd om att få liv i en hoj som rasat.
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Min personliga åsikt är att när jag tagit över ägandet av ett fordon är allt som sker därefter mitt egna ansvar att hantera, förutsatt att säljaren inte aktivt försökt dölja ett allvarligt problem.
Lite på samma sätt som det fungerar med krockar på bana, var och en betalar sina egna leksaker.

Med det sagt tycker jag att det vore synd att tjata vidare om det här sidospåret i en i övrigt ypperlig tråd om att få liv i en hoj som rasat.

jag säger inget annat men hojen får inte tapetlims olja av sig själv thats all.

ah det är övertjatat med tycker jag
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Kan det vara något liknande detta som har hänt? :va

Sooner or later any 2006/12 Daytona or Street Triple 2008-12 used on the track will blow its heat exchanger. When it goes, which will be without warning, you will get a big white smoke trail as water and oil mix. This has disastrous effects and can wreck an entire engine.

https://ukracesupport.com/collectio...treet-triple-r-2006-12-ukrs-billet-oil-cooler

asså motorn stängde av sig själv som om jag vred på nyckeln, ingen rök eller något ljud så det va nog inte dedär.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
jag säger inget annat men hojen får inte tapetlims olja av sig själv thats all.

ah det är övertjatat med tycker jag
Kan bara instämma.
Har aldrig köpt ett fordon där oljan blivit opumpbar efter ett par timmar, aldrig i övrigt heller.
Byggde min första turbomotor på 80talet så jag borde rimligen haft alla chanser att sabba upp oljor :crash

Hade det varit kylvätska i oljan borde nivån i kylsystemet varit låg och det borde första verkstan påtalat isf.

Vi lär aldrig få fram vad som var orsaken till ditt haveri, tyvärr, för det skulle vara jäkligt intresssant att veta hur man framställer motorolja med tapetklisterkonsistens......
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men den verkstaden som sade detta har ju å andra sidan kanske inte ingett förtroende i övrigt...

Köra med oljelampa tänd = haveri, det måste var och en inse, dyrköpt eller ej.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Men vilken säljare ska kunna förutse att hojen ska få problem med oljetrycket några drifttimmar senare?
Då får du nog handla av någon spåkärring nästa gång...
Jag har kört ras på motorer som funkat perfekt två sekunder innan det skramlat till.

De är inga problem att maskera att hojen läcker in vatten i oljan de är bara skölja ur den med diesel/lacknafta mm och några oljebyten så ser de bra ut igen. Starta inte ens hojen efter den tvätten ut på annons omedelbums och du har sluppit en stor kostnad :tummenupp

Men hur man ska kunna bevisa det är en annan 5a typ omöjligt :gnissla

Vid beg köp av hoj/bil/mf fordon ska man vara noga med kontroll av olja och kylvatten både före och efter provkörning.
 
Last edited:

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Vid beg köp av hoj/bil/mf fordon ska man vara noga med kontroll av olja och kylvatten både före och efter provkörning.

Har du något bra tips på hur det går att göra i praktiken? Öppna oljepluggen och låta det rinna ut en skvimp?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
De är inga problem att maskera att hojen läcker in vatten i oljan de är bara skölja ur den med diesel/lacknafta mm och några oljebyten så ser de bra ut igen. Starta inte ens hojen efter den tvätten ut på annons omedelbums och du har sluppit en stor kostnad
Förutsatt att ev köpare inte provkör ja.
Hade den här motorn ens vatten i oljan?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Nu har jag inte lusläst allt som skrivits.

Men hur såg oljefiltret ut? Var det täppt eller fullt med skräp?
Kan tex en slirande koppling fylla & täppa ett filter så pass mycket?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har du något bra tips på hur det går att göra i praktiken? Öppna oljepluggen och låta det rinna ut en skvimp?

Man kollar att oljan i nivåfönster ser ut som ren olja svart eller gyllenbrun dvs inte vit/gråkrämig innan provkörning. Om de finns oljebehållare så man kan doppa ner en skruvmejsel/stålpinne så kan man kolla på så vis också. Sedan provkör man och jämför med tidigare koll och de ska såklart se lika dant ut dvs ren olja.

De va synd första firman inte sparade oljefilter och olja eller tog kort men de kan inte finnas annan orsak än kylvatten i oljan om den är tapetklisterliknade.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Men vilken säljare ska kunna förutse att hojen ska få problem med oljetrycket några drifttimmar senare?
Då får du nog handla av någon spåkärring nästa gång...
Jag har kört ras på motorer som funkat perfekt två sekunder innan det skramlat till.

:hihi
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Nu har jag inte lusläst allt som skrivits.

Men hur såg oljefiltret ut? Var det täppt eller fullt med skräp?
Kan tex en slirande koppling fylla & täppa ett filter så pass mycket?

de sa att oljan va fylld av något material, Johan blixt trodde inte det kom ifrån att jag körde utan oljetryck i alla fall.
materialet i oljan då
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top