Motorrenovering KTM Duke 790

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Vill inte va Pessi men du kommer inte få sälja många delar av hojen om ens något alls, jag och kompisar har provat den rutten och på ca 10 år kan du ev sålt en del typ bakhjulet för 1000kr. Hojen är för ny än så folk har helförsäkring därför köps sällan beg delar privat.
Tänk även på att de kostar några timmars jobb att skruva lös rovan och de är minst 2000-3000kr på firma! Du måste skruva lös den själv med andra ord.
Jag vill påstå att de är billigast att köpa motorn lös för låt oss säga 10000kr,,frakten blir då enkel och billig.
Och sist men inte minst viktigt du kan be om bilder på motorn lös speciellt alla motorfästen.

hmm alla andra har sagt att det är ett kap att köpa hela hojen.. det ligger säkert lite i det men

bra tips dedär med motorfästena, det ska jag kolla! ska snart prata med säljaren.
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Såg precis en 390 och ditt namn på blocket strax efter 07:00, behöver man pengar så är det bättre att sälja något än att dra på sig ett onödigt lån.

absolut, det är redan inbokat 2 som ska kolla.
jag fick låna lite av pappa men de pengarna har han nog fått tillbaks innan veckans slut.
hojen har legat länge men drog ner priset nu och uppdaterade annonsen därför det stog kl 7.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Att stämma en privatperson i det här fallet betyder att du måste ha ordentligt "på fötterna". Dvs. att du kan bevisa att säljaren faktiskt kände till att något var galet med motorn redan vid försäljningen.

/H
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
jag ringde hallåkonsument och de sa att mina alternativ är att först prata med säljaren och går inte det så kan man stämma säljaren.

det är mycket möjligt att jag gör det för att få han att ta minst en del utav kostnaden, jag ska se lite var prislappen hamnar nu bara eller jag kanske borde göra det direkt? han har inte erbjudit sig frivilligt men jag har inte heller frågat.

Först måste du i princip bevisa att säljaren visste om att motorn skulle rasa snart, och det kommer du nog inte kunna bevisa, och sedan kostar det pengar och/eller tid att driva ett fall i rätten, så det är inte säkert att du ens tjänar något på att valsa det genom rättsväsendet även om du skulle vinna.
Du har dessutom oavsett utfallet i rätten antagligen skaffat dig ett rykte i hojkretsar om du drar det till domstol.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
jag ringde hallåkonsument och de sa att mina alternativ är att först prata med säljaren och går inte det så kan man stämma säljaren.

det är mycket möjligt att jag gör det för att få han att ta minst en del utav kostnaden, jag ska se lite var prislappen hamnar nu bara eller jag kanske borde göra det direkt? han har inte erbjudit sig frivilligt men jag har inte heller frågat.

Den summan är då på en eventuell oljepump och ett oljefilter, lite svårt att veta vad som fick motorlampan att lysa i första skedet.
Inte gratis att stämma någon i heller.
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Hmmmm, några postinlägg om brudar blir raderade men inlägg om stämingar och annat ligger kvar.:3freak Brudhoj.com blev Juridikhoj.com
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Fråga till ts.

Kollade du på oljan och kylarvattnet i motorn innan du slog till?

Vid köp av motorfordon så måste man kolla skicket på oljan och även kylarvattnet. Man letar i första hand missfärgning i oljan typ grå/vitaktig sörja = kylarvatten i oljan.
I kylarvattnet letar man oljeavlagringar samt grötaktig sörja för då måste man backa av från köpet.
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Du menar att brudinlägg är relevant i en tvist om ett mc-köp?
Förklara.

Sorry inte meningen klaga på er moderatorer som sköter forumet. Menar det. Ni gör ett bra jobb:) Vill du få ett seriiöst sva på din frågar. Brudinlägg inget alls. Juridisk råd inget alls. Jag tycker tråden borde vara under teknikforumet och handla om Motorrenovering KTM Duke 790 och där har ju Albin fått mycket bra svar och hjälp. En annan tråd borde kanske vara Jag är missnöjd med mitt köp och vill ventilera det och få lite feed-back. Nu börjar ju denna tråd närma sig den förra raderade tråden. Mina fem öre. (Keep up the good work dock.)
 
Last edited:

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Sorry inte meningen klaga på er moderatorer som sköter forumet. Menar det. Ni gör ett bra jobb:) Vill du få ett seriiöst sva på din frågar. Brudinlägg inget alls. Juridisk råd inget alls. Jag tycker tråden borde vara under teknikforumet och handla om Motorrenovering KTM Duke 790 och där har ju Albin fått mycket bra svar och hjälp. En annan tråd borde kanske vara Jag är missnöjd med mitt köp och vill ventilera det och få lite feed-back. Nu börjar ju denna tråd närma sig den förra raderade tråden. Mina fem öre. (Keep up the good work dock.)
No offence taken, jag tycker medlemmarna är kanon nu för tiden.
TS har ju valt att ta bort den förra tråden pga irrellevanta inlägg, han får bestämma var han vill ha den.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Är det bara jag som tycker det är lite märkligt att säljaren väljer att inte uttala sig alls i detta ämne - allra helst som jag förstått att vederbörande finns här på forumet...?
:va





(Kanske jag som massuppfittat saker o ting)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är det bara jag som tycker det är lite märkligt att säljaren väljer att inte uttala sig alls i detta ämne - allra helst som jag förstått att vederbörande finns här på forumet...?
:va





(Kanske jag som massuppfittat saker o ting)

Han uttalade sig i den förra tråden som nu är borttagen.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
jag ringde hallåkonsument och de sa att mina alternativ är att först prata med säljaren och går inte det så kan man stämma säljaren.

det är mycket möjligt att jag gör det för att få han att ta minst en del utav kostnaden, jag ska se lite var prislappen hamnar nu bara eller jag kanske borde göra det direkt? han har inte erbjudit sig frivilligt men jag har inte heller frågat.

Skit i att stämma säljaren. Förutom att som andra skrivit har att du har små chanser att få rätt så är det också en jäkla huvudvärk som du nog kan vara utan nu, du har ju en hoj att fixa. Att köpa begagnat är alltid i någon mån en chansning och ibland slutar det med att man står med svarte Petter på hand. De få tusenlapparna du ev. skulle kunna få kommer du ha glömt om några år, även om de svider duktigt nu. I längden kommer du må bättre av att släppa detta.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Hur är det när 2 privat personer är i tvist/rättegång. Om TS förlorar i rätten blir han tvungen att betala säljarens rättegångskostnader?
Då kan det bli en dyr förlust
 

Kyrkratta

Medlem
Gick med
15 Mar 2018
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki 1100
En lösning MC-folk emellan vore ju en förlikning där bägge tar sin del av ansvaret.
Utan inblandning av jurister och annat löst folk, ett kort meddelande bara om att allt
är överenskommet i samförstånd.

Det skulle göra att man känner en större framtidstro för ärlighet bland hojåkare,
men som bekant krävs det två för en tango… :krama


Du menar att brudinlägg är relevant i en tvist om ett mc-köp?
Förklara.

Kvinnor är alltid relevant. :glömdet
 
Last edited:

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Att stämma en privatperson i det här fallet betyder att du måste ha ordentligt "på fötterna". Dvs. att du kan bevisa att säljaren faktiskt kände till att något var galet med motorn redan vid försäljningen.

/H

asså det e ju omöjligt mer eller mindre.. däremot så sålde han en hoj som va väldigt nära att rasa, vetande eller inte.
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Fråga till ts.

Kollade du på oljan och kylarvattnet i motorn innan du slog till?

Vid köp av motorfordon så måste man kolla skicket på oljan och även kylarvattnet. Man letar i första hand missfärgning i oljan typ grå/vitaktig sörja = kylarvatten i oljan.
I kylarvattnet letar man oljeavlagringar samt grötaktig sörja för då måste man backa av från köpet.

jag kollade typ olje nivån men inte mer än så, är väldigt grön med bikes som sagt. kört i 3 månader totalt typ.
jag litade på säljaren med som sa att oljan kollades dagen innan.
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
En lösning MC-folk emellan vore ju en förlikning där bägge tar sin del av ansvaret.
Utan inblandning av jurister och annat löst folk, ett kort meddelande bara om att allt
är överenskommet i samförstånd.

Det skulle göra att man känner en större framtidstro för ärlighet bland hojåkare,
men som bekant krävs det två för en tango… :krama




Kvinnor är alltid relevant. :glömdet

ja precis, den konversationen ska jag ta, har inte gjort det än så ska inte kasta några bajsmackor mot säljaren än.
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
No offence taken, jag tycker medlemmarna är kanon nu för tiden.
TS har ju valt att ta bort den förra tråden pga irrellevanta inlägg, han får bestämma var han vill ha den.

denna tråden stannar, hoppas vi kan hålla den relativt nära ämnet i alla fall.

jag kommer att uppdatera om själva renoveringen i all fall.

personligen är jag väldigt positiv till medlemmarna här, förvånandsvärt bra stöd och uppmuntrande kommentarer :D
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top