Motorrenovering KTM Duke 790

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Jag skulle ändå köpa motorn med spräckt block. Bättre att lägga de €500 den är billigare på verkstadskostnad och dessutom kommer den med startmotor och generator som TS därmed aldrig kommer att behöva i framtiden.
Johan är ingen amatör och den "nya" motorn måste plockas isär oavsett om blocket är spräckt eller inte.

Hade jag köpt en "ny" motor hade jag inte jag lagt tid på att plocka isär den. :confused:
Men om Johan nu är så bra och ts har fått förtroende för honom så skulle jag lyssnat på vad han föredragit.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hade jag köpt en "ny" motor hade jag inte jag lagt tid på att plocka isär den. :confused:
Men om Johan nu är så bra och ts har fått förtroende för honom så skulle jag lyssnat på vad han föredragit.

Visst kan man hoppas att det går bra att bara plocka in den och köra men nu är det KTM och hur vet man att inget har hänt med denna motor?
Jag har full förståelse att många bara skulle slänga i en okänd motor och köra.
Men om jag hade hittat min drömhoj som TS och dessutom tänker behålla, den så skulle jag, som sagt, hellre lägga de €500 extra den "hela" motorn kostar på att flytta över grejerna istället. Då har jag minskat risken att samma händer igen...
Men det är min personliga åsikt men så är jag ovanlig och behåller de motorcyklar jag gillar. En kortsiktig pengaförlust kan vara en bra långsiktig investering som inte mäts i pengar.
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
De måste ha varit vatten i oljan om den liknade tapetklister de finns ingen annan orsak till tapetolja. Tapetoljan klistrade igen oljefiltret och sedan vet vi vad som hände.
Som jag redan nämnt har inte ktm 990 motorerna inte någon säkerhetsventil som öppnar om filtret slammar igen. Däremot har nog alla hojar som utanpåliggande plåt spinonfilter en bypassventil inbyggt i filtret. Jag vet inte om de finns insatsfilter med inbyggd säkerhetsventil för jag har aldrig set det och jag hittar ingen bypass ventil i sprängskiss för 790 motorn heller.
Ett sätt att förhindra total ihopsugning och därmed förlust av oljetryck när man får vatten i oljan är att montera stålnätat oljefilter som då inte kan kollapsar totalt. De finns pirat oljefilter med stålnät till ktm 990/790 och de är rengöringsbart dessutom. Jag skulle nog montera ett sådant när motorn är renoverad för extra säkerhet mot totalt ihopsuget filter men jag antar de kan slamma igen ändå men de påstås inte tappa oljetrycket totalt när de är vatten i oljan som pappfilter gör. De flesta joirden runt okare (adventure åkare) köper detta filter för att kunna ta sig till närmsta by även om de fått vatten i oljan.


https://ktmtwins.com/products/scotts-ktm-950-990-rc8-lc8-oil-filter

tack för tipset men nu lutar det mot en helt ny motor istället då slipper jag riskera att den faller ihop på samma sätt igen hoppas jag :D
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Det är inte svårt alls :) Jag sköt min motor på min R1M i Augusti förra året, renoverade den för 86k och den höll 15h innan hela motorn rasade igen :rofl Går oljan för varmt så försvinner oljefilmen väldigt fort, även med en helt ny olja. Samma sak om oljepumpen skär eller fungerar dåligt.

fyfan det måste gjort ont i både hjärta och plånbok :(
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
senaste uppdateringen nu!

jag pratade med KTM boris och han hittade denna åt mig.

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s...BjGmt2mK0usQ27oBvX8TIvlufCl1fwbjPpAW_wxZ8q6Pc

jag har mailat och kollat lite och den ska gå att skickas till sverige.(tror jag, jag har inte fått ett absolut ja än)
motorn är enligt säljaren hel och fungerande och det hoppas jag på att den är, motorn ser ut att klarat sig rätt bra visuellt i alla fall.

jag tänkte köpa hela hojen och försöka sälja delar för att få tillbaks lite pengar, jag behöver lägga 2500kr extra för hela hojen typ så det känns värt de.

problemet är att jag har inte råd att casha hojen just nu men ska försöka tigga till mig ett lån av pappa.

vad tror ni? Johan säger kör och jag tror det känns som en vettig taktik.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
senaste uppdateringen nu!

jag pratade med KTM boris och han hittade denna åt mig.

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s...BjGmt2mK0usQ27oBvX8TIvlufCl1fwbjPpAW_wxZ8q6Pc

jag har mailat och kollat lite och den ska gå att skickas till sverige.(tror jag, jag har inte fått ett absolut ja än)
motorn är enligt säljaren hel och fungerande och det hoppas jag på att den är, motorn ser ut att klarat sig rätt bra visuellt i alla fall.

jag tänkte köpa hela hojen och försöka sälja delar för att få tillbaks lite pengar, jag behöver lägga 2500kr extra för hela hojen typ så det känns värt de.

problemet är att jag har inte råd att casha hojen just nu men ska försöka tigga till mig ett lån av pappa.

vad tror ni? Johan säger kör och jag tror det känns som en vettig taktik.

Löser det sig med cash så skulle jag kört på det. Frakten kanske springer iväg. Men det är ju norra tyskland, så ta ett par polare och hyr en skåpbil över en helg och passa på att köpa lite bärs med så blir ju resan nästan betald :fyllisar
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
senaste uppdateringen nu!

jag pratade med KTM boris och han hittade denna åt mig.

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s...BjGmt2mK0usQ27oBvX8TIvlufCl1fwbjPpAW_wxZ8q6Pc

jag har mailat och kollat lite och den ska gå att skickas till sverige.(tror jag, jag har inte fått ett absolut ja än)
motorn är enligt säljaren hel och fungerande och det hoppas jag på att den är, motorn ser ut att klarat sig rätt bra visuellt i alla fall.

jag tänkte köpa hela hojen och försöka sälja delar för att få tillbaks lite pengar, jag behöver lägga 2500kr extra för hela hojen typ så det känns värt de.

problemet är att jag har inte råd att casha hojen just nu men ska försöka tigga till mig ett lån av pappa.

vad tror ni? Johan säger kör och jag tror det känns som en vettig taktik.

Låter som en bra strategi. Nu vet jag inte hur duke 790-motorn är fäst i ramen framtill men säkerställ att de främre fästena är intakta. Annars lät du nog kunna få in nästan hela kostnaden bara på att sälja sving, bakhjul och oskadad plast.
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Eller är det värt att köpa hela hojen? den ser ganska hel ut förutom främre delen då.
är det lätt att sälja delarna?
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Löser det sig med cash så skulle jag kört på det. Frakten kanske springer iväg. Men det är ju norra tyskland, så ta ett par polare och hyr en skåpbil över en helg och passa på att köpa lite bärs med så blir ju resan nästan betald :fyllisar

Frakten va diffade bara 500kr typ så det va inte alls farligt.

haha det är faktiskt inte ens en dålig idé ;)
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Låter som en bra strategi. Nu vet jag inte hur duke 790-motorn är fäst i ramen framtill men säkerställ att de främre fästena är intakta. Annars lät du nog kunna få in nästan hela kostnaden bara på att sälja sving, bakhjul och oskadad plast.

motorn ska vara hel och ren! det kan man ju inte veta men den ser ut att klarat sig bra tycker jag.
jag ska sikta på att få hem hela hojen då
 

JMKbiker

Medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Lysekil
Hoj
Multistrada 950s
går en motor bara 1000mil??

Det var bara jag som försökte göra mig lustig. Kanske Tusen Mil
Därav smileyn
Det väsentliga för din del var tipset om motorn, nu verkar KTM Boris hittat en bättre lösning för dig.
Om inte frakten blir för dyr så hade jag köpt hela cykeln.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
konstigt att de ger bort hela hojen så billigt i så fall men det är väl bara att slå till antar jag då, bara jag får dedär lånet.

Dom slipper demontera motorn och sortera upp resterna, lägga i lager, märka, uppdatera lagerlistor etc etc etc.


Tjööööööp! säger jag.


Jag hystar in ett konkret erbjudande:

Om du ordnar så hojen går att hämta på en lör- eller söndag så kör jag ner och hämtar den åt dig.
Vidare transport från Göteborg till Stockholm får vi se hur vi löser.

Skynda nu och nyp den hojen som Boris hittat åt dig. Den verkar vara ett klipp!
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Dom slipper demontera motorn och sortera upp resterna, lägga i lager, märka, uppdatera lagerlistor etc etc etc.


Tjööööööp! säger jag.


Jag hystar in ett konkret erbjudande:

Om du ordnar så hojen går att hämta på en lör- eller söndag så kör jag ner och hämtar den åt dig.
Vidare transport från Göteborg till Stockholm får vi se hur vi löser.

Skynda nu och nyp den hojen som Boris hittat åt dig. Den verkar vara ett klipp!
-

(Nästan) ett otroligt bra erbjudande Albin! Men "notrightrider" ÄR en hyvens prick - säger de som jag träffat och som träffat "hönan" in persona (personligen).

Beträffande den fetade citeringen; tänk om säljaren har ett stort hjärta och kanske har vägarna mot/till Stockholm när motorn/hojen väl kommit till Göteborg och kan bidra med "skjuts"? DET vore närapå lika stort som erbjudandet från "notrightrider" :rock

Bara en tanke...
/H
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top