Motorrenovering KTM Duke 790

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Leta beg. motor på typ ebay, hittar bara denna just nu.. Men den har fått smaka lite.

https://www.ebay.de/itm/Gehause-bes...159675?hash=item215b635e7b:g:WKgAAOSwP41dMXh5

Ja, den där känns ju lite tveksam. Har motorn utsatts för då mycket våld att ramfästen brutits av lär man nog kunna tänka sig att det i det minsta kan bli problem med otäta packningsytor. Och vad som kan ha kommit in i motorn den vägen.

Jag skulle nog satsa på den ändå och flytta över det jag behöver. Toppen borde inte vara lika slut, vevhuset är inte spräckt för att den inte fått olja och det blir en massa användbart över. Men det blir mycket skruvande. :)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Fortfarande kvarstår ju den intressanta frågan. Hur kan en hoj som gått 400 mil bryta ner oljan till den grad att toppen inte smörjs? Den känns som det finns mer än att den gått hårt.
Jupp, skulle varit bra att ha kvar den gamla oljan för analys, något är riktigt skumt eftersom oljebytet uppenbarligen fick upp oljetrycket igen, därför kan inte pump eller pumpdrivning varit orsaken..

Men de gånger jag blivit inblandad i förlorat oljetryck har i stort sett alltid ett vevstakslager varit första allvarliga komponenten som rasat och då hörs det.
Har det dessutom skett uppe i varv är oftast storändan avsliten.

På R1an är det 1.2mm restriktorhål i toppackningen, alltså, inga stora mängder olja till toppen i förhållande till övriga motorn...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
ok... dåliga besked när man fått upp hoppet en snutta..

va ute och körde med lil duken och johan ringde när jag körde, jag stannar och ser jag har en spik i bakdäcket och får detta smset

"Tyvärr värre än jag trodde... Toppen har gått utan oljetryck länge och det har slitit ner kamnockar och kamaxellagringarna. Det innebär nytt topplock och nya kamaxlar MINST. Sen är det frågan om man vill dela hela motorn för att se om mer är trasigt. Den där begagnade motorn känns plötsligt väldigt aktuell... Mvh /Johan"

så motorn va skrot trots allt.. har ni tips på var jag kan söka efter en ny motor? hit me up! både utomlands och i sverige, hittar ni något intressant länka gärna!

på bilden ser ni min trevliga överraskning jag fick idag.. lite svårt att hålla humöret uppe nu :/

View attachment 450358
mvh Albin

Såndär småspik värjer man sig från genom att alltid ha ett litet punkalagningskit med sig. Då får man aldrig punke. :fakta

Vad gäller motorn, det var ingen större överraskning att den var riktigt krasslig.
ebay är bra för motorer utomlands, inom landets gränser är det nog bara att ringa runt till hojskrotar och fråga.
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Fortfarande kvarstår ju den intressanta frågan. Hur kan en hoj som gått 400 mil bryta ner oljan till den grad att toppen inte smörjs? Den känns som det finns mer än att den gått hårt.

det vet nog säljaren bäst, men han vet ju inget om det^^

johan tror inte att oljan blev sådär tjock av att den kördes med oljetryck utan att den va så redan innan men svårt att säga...
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Jag skulle nog satsa på den ändå och flytta över det jag behöver. Toppen borde inte vara lika slut, vevhuset är inte spräckt för att den inte fått olja och det blir en massa användbart över. Men det blir mycket skruvande. :)

ja, johan och jag har kollat på dendär. jag har fått ett schysst fastpris av johan för att lappa ihop båda motorerna till en fungerande.

motorn ska passa enligt KTM boris så detta är planen just nu!
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Såndär småspik värjer man sig från genom att alltid ha ett litet punkalagningskit med sig. Då får man aldrig punke. :fakta

Vad gäller motorn, det var ingen större överraskning att den var riktigt krasslig.
ebay är bra för motorer utomlands, inom landets gränser är det nog bara att ringa runt till hojskrotar och fråga.

nä det va väl ingen större överraskning igentligen så tur ska man inte ha hehe
jag ska försöka lappa ihop lil duken imån, fick låna polarens GSX-r 750 på vägen hem.. nu blev man taggad på stor duken ;)
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Jupp, skulle varit bra att ha kvar den gamla oljan för analys, något är riktigt skumt eftersom oljebytet uppenbarligen fick upp oljetrycket igen, därför kan inte pump eller pumpdrivning varit orsaken..

Men de gånger jag blivit inblandad i förlorat oljetryck har i stort sett alltid ett vevstakslager varit första allvarliga komponenten som rasat och då hörs det.
Har det dessutom skett uppe i varv är oftast storändan avsliten.

På R1an är det 1.2mm restriktorhål i toppackningen, alltså, inga stora mängder olja till toppen i förhållande till övriga motorn...

ah det hade verkligen varit intressant att veta vad det kom ifrån, när hojen stannade så gick det inte i mer än 60/70km/h. åkte långsamt och lyssnade på motorn då lät den precis som den skulle
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Fortfarande kvarstår ju den intressanta frågan. Hur kan en hoj som gått 400 mil bryta ner oljan till den grad att toppen inte smörjs? Den känns som det finns mer än att den gått hårt.

Det är inte svårt alls :) Jag sköt min motor på min R1M i Augusti förra året, renoverade den för 86k och den höll 15h innan hela motorn rasade igen :rofl Går oljan för varmt så försvinner oljefilmen väldigt fort, även med en helt ny olja. Samma sak om oljepumpen skär eller fungerar dåligt.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det är inte svårt alls :) Jag sköt min motor på min R1M i Augusti förra året, renoverade den för 86k och den höll 15h innan hela motorn rasade igen :rofl Går oljan för varmt så försvinner oljefilmen väldigt fort, även med en helt ny olja. Samma sak om oljepumpen skär eller fungerar dåligt.
Jo fast i den förra tråden (som raderades) framkom att oljan var tjock som tapetklister vilket förmodligen hindrade pumpen från att bygga tryck...

Hade hojen i fråga varit en R1a hade TS inte märkt något eftersom, åtminstone de tidigare modellerna, enbart har oljenivåvakt :crash
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Det är inte svårt alls :) Jag sköt min motor på min R1M i Augusti förra året, renoverade den för 86k och den höll 15h innan hela motorn rasade igen :rofl Går oljan för varmt så försvinner oljefilmen väldigt fort, även med en helt ny olja. Samma sak om oljepumpen skär eller fungerar dåligt.


Va trist med din nyrenoverade motor. Så i ditt fall var det oljan som inte var bra nog eller vad var orsaken till raset ? vilken olja körde du på ?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De måste ha varit vatten i oljan om den liknade tapetklister de finns ingen annan orsak till tapetolja. Tapetoljan klistrade igen oljefiltret och sedan vet vi vad som hände.
Som jag redan nämnt har inte ktm 990 motorerna inte någon säkerhetsventil som öppnar om filtret slammar igen. Däremot har nog alla hojar som utanpåliggande plåt spinonfilter en bypassventil inbyggt i filtret. Jag vet inte om de finns insatsfilter med inbyggd säkerhetsventil för jag har aldrig set det och jag hittar ingen bypass ventil i sprängskiss för 790 motorn heller.
Ett sätt att förhindra total ihopsugning och därmed förlust av oljetryck när man får vatten i oljan är att montera stålnätat oljefilter som då inte kan kollapsar totalt. De finns pirat oljefilter med stålnät till ktm 990/790 och de är rengöringsbart dessutom. Jag skulle nog montera ett sådant när motorn är renoverad för extra säkerhet mot totalt ihopsuget filter men jag antar de kan slamma igen ändå men de påstås inte tappa oljetrycket totalt när de är vatten i oljan som pappfilter gör. De flesta joirden runt okare (adventure åkare) köper detta filter för att kunna ta sig till närmsta by även om de fått vatten i oljan.


https://ktmtwins.com/products/scotts-ktm-950-990-rc8-lc8-oil-filter
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Va trist med din nyrenoverade motor. Så i ditt fall var det oljan som inte var bra nog eller vad var orsaken till raset ? vilken olja körde du på ?

Orsaken var att original oljekylaren inte är i närheten av att vara effektiv på bana, så oljan blir överhettad. Jag undviker nog att skriva ut vilken olja det var eftersom det är irrelevant. Läropengar kan vara dyrt ibland!
 

JMKbiker

Medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Lysekil
Hoj
Multistrada 950s
Nu har jag ju förträngt all tyska sen jag gick i skolan, men visst kunde man få denna skickad till sverige?

https://www.ebay.com/itm/8-635-Moto...rentrq:cc654ecd16c0a9c0a80c40a4ffe9a52e|iid:1

https://www.ebay.com/itm/8-635-MOTORE-KTM-790-DUKE-2018-6244-KM/183905552530?hash=item2ad1a00892%3Ag%3AbvIAAOSwjBRdQgaU&LH_ItemCondition=4#viTabs_0
Samma motor fast 800kr billigare. Gått drygt 600 mil så finns kanske 300mil kvar i den motorn.. :tungan
Lägg ett bud! :)
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Orsaken var att original oljekylaren inte är i närheten av att vara effektiv på bana, så oljan blir överhettad. Jag undviker nog att skriva ut vilken olja det var eftersom det är irrelevant. Läropengar kan vara dyrt ibland!

Tråkigt med din hoj Fordon. Konstigt att Yamaha bygger en 1000cc racecykel utan tillräcklig kylning. Varför har de inte biffat upp kylaren original? De måste väl inse att folk kommer köra skiten ur sina cyklar på bana och förvänta sig att kylaren på en 2019 års hoj ska vara ordentlig för sitt bruksområde? Eller Yamaha antar att brukaren kommer bygga om cykeln för banåka? Hur mycket plats finns det ens för en större kylare där bakom hjulet? :va
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Klokt att satsa på en ny motor, speciellt om man inte vet varför den gamla havererade. Det kräver en hiskelig massa mätjobb och mätfixturer som man som amatör oftast inte har tillgång till. Även om man listat ut orsaken till haveriet så är det inte självklart vad som behöver bytas. Kan finnas spånor i kanaler, komponenter kan ha deformerats, härdade ytor kan ha anlöps osv.
Lycka till!
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Klokt att satsa på en ny motor, speciellt om man inte vet varför den gamla havererade. Det kräver en hiskelig massa mätjobb och mätfixturer som man som amatör oftast inte har tillgång till. Även om man listat ut orsaken till haveriet så är det inte självklart vad som behöver bytas. Kan finnas spånor i kanaler, komponenter kan ha deformerats, härdade ytor kan ha anlöps osv.
Lycka till!

Jag skulle ändå köpa motorn med spräckt block. Bättre att lägga de €500 den är billigare på verkstadskostnad och dessutom kommer den med startmotor och generator som TS därmed aldrig kommer att behöva i framtiden.
Johan är ingen amatör och den "nya" motorn måste plockas isär oavsett om blocket är spräckt eller inte.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Ursäkta TS..


Detta låter verkligen skumt... Kunde man se i displayen att temperaturen gick upp (fokuserar inte alla raceputtar på displayen när du fräser runt? :arsele)
Orsaken var att original oljekylaren inte är i närheten av att vara effektiv på bana, så oljan blir överhettad. Jag undviker nog att skriva ut vilken olja det var eftersom det är irrelevant. Läropengar kan vara dyrt ibland!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top