Motorrenovering KTM Duke 790

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
ja det stämmer nog, igentligen hade inte 35k varit så mycket för mig om inte jag bodde i sthlm, här får man ju betala 9k för 29kvadrat i huddinge haha^^

jag får hoppas att mekanikern hittar något som hjälper mig annars är det bara att brösta.
kunde din kompis bevisa att det va något fabriksfel?

säljaren sa ju till mig att jag hade både garanti och min egen försäkring då och då kände jag mig ganska trygg, hade jag vetat detta så vettifan om jag hade köpt hojen, då hade jag nog köpt billigaste orginal duken och satt på lite bling bling bara istället.

Varför bor man i Stockholm? Förmodar att jag har betydligt bättre netto än de flesta Stockholmare trots min taskiga kommunlön speciellt med tanke på att jag har villa och ett garage ca 175 kvadrat plus x antal kvadrat kallförråd på det och betalar mindre i månaden än du gör för dina 29 kvadrat ;) Jag har hellre tre hojar, jänkebil, ett par veteranbilar plus allsköns annat skrot istället för att lägga en massa pengar på att bara bo. Sen kan jag om lusten faller på ta en tripp några dagar till Stockholm för nån konsert eller så för att sen vara ännu gladare att jag slipper bo där då jag åker där ifrån ;) :D

Tycker verkligen synd om dig om vad som hänt och den dyra lärpenning som det blivit, hoppas du kan lösa det hela på nåt vettigt sätt som inte kostar allt för mycket.

Kan också tänka mig att det kan ligga till lite så här men nu spekulerar jag. Säljaren till din hoj (1:a ägaren) kan ha blivit lovad att garantierna skulle gälla trots ombygnad av hojen, han köper hojen ny på en firma och dom säger att det är ok med garantin med de ombygnader som gjorts, hade hojen tappat oljetrycket för honom (utan att köra med lampan tänd) så hade firman som sålt hojen kanske för att i fortsättningen ha en nöjd kund inte riktigt sagt allt åt KTM utan försökt fixat den och mörkat lite lagom att det satt avgassystem, luftburk och nån doongle till lambdasonderna. Eller så hade han fått rådet att återställa hojen innan man lämnar in den på rep.

Har du med originalavgassystem? Den kan nog vara bra att ha inför kommande besiktningar?

Men se nu till att ta det lugnt och försöka hitta en bra motor på en gång så du inte åker på en blåsning till och köper en dålig motor.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
ja precis, det är nog 20-30 personer som sagt hur dumt det är och jag fattade det själv redan innan jag fick höra det med pga utfallet så jag har lärt mig nu. :)

så nu ska jag försöka fokusera på själva renoveringen som sagt, det va tanken med tråden! :D

När Rocket III var ny såg jag en delad motor på en verkstad och frågade naturligtvis anledningen till detta. Kedjan till oljepumpen hade gått av och då förstår alla som läst denna och en annan tråd vilken lampa som började lysa...

Och ägaren fortsatte att köra! Men Triumph bjöd på en ny motor trots att det inte borde gått på garantin att köra med nämnd lampa lysande.

Honda hade stora problem med deras boxerfyra när den kom på 70-talet men ägarna fick nya hojar när det blev problem så därför blev det inte allmän kännedom.

KTM har kanske inte pengar att göra så eller så har de bara en annan inställning till sina kunder.

Surt med kostnaden men är det hojen du vill ha så är det värt det! Jag fick betala en nästan ny hoj en gång till när jag vurpade med bara halvförsäkring i min ungdom. Sved som satan men ingen idé att älta vad som kunde gjorts istället.

Lycka till med renoveringen! Du har hittat en verkstad som jag litar på! :tummenupp
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Honda hade stora problem med deras boxerfyra när den kom på 70-talet men ägarna fick nya hojar när det blev problem så därför blev det inte allmän kännedom.
:tummenupp

Jag läste ( inte på ett forum ) att det var vevaxlarna som gick sönder, det skickades nya från Japan och de byttes på ägarnas hojar, i princip utan deras vetskap i samband med service
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Går man på riktnummer så är han väl Stockholmare:va

Vilket riktnummer har Norrland? För alla Norrlänningar har väl fortfarande fast telefon?
:tungan

Men faktum är att du numera kan ta med ditt telefonnummer var som helst i Sverige! :fakta
Ett tips till inflyttade "nya" Stockholmare som inte bor i Stockholms kommun och inte vill utstå spott och spe när de lämnar någon av storstadens kranskommuner! :tummenupp :D

På Isle of Man fungerar inte min telefon trots att Telia alltid lovar detta när jag frågar men ett kontantkort hos Manx Telecom är billigare och så får jag ett lokalt nummer! :tummenupp
Jo, jag har flyttat till Isle of Man är gott att kunna säga när den uppringde undrar över mitt nummer! :D

Jag läste ( inte på ett forum ) att det var vevaxlarna som gick sönder, det skickades nya från Japan och de byttes på ägarnas hojar, i princip utan deras vetskap i samband med service

Kan vara så, jag har haft fel förr! :)
Har för mig att Janne Leek skrev om det för en massa år sedan men mitt minne är tyvärr inte helt tillförlitligt... :rodnar
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Lägg ner käbblet, finns ingen anledning att sabba en helt relevant tråd där folk vill veta hur det går med hojen.

edit: Swedie har visst snabbare uppkoppling.
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Varför bor man i Stockholm? Förmodar att jag har betydligt bättre netto än de flesta Stockholmare trots min taskiga kommunlön speciellt med tanke på att jag har villa och ett garage ca 175 kvadrat plus x antal kvadrat kallförråd på det och betalar mindre i månaden än du gör för dina 29 kvadrat ;) Jag har hellre tre hojar, jänkebil, ett par veteranbilar plus allsköns annat skrot istället för att lägga en massa pengar på att bara bo. Sen kan jag om lusten faller på ta en tripp några dagar till Stockholm för nån konsert eller så för att sen vara ännu gladare att jag slipper bo där då jag åker där ifrån ;) :D

Tycker verkligen synd om dig om vad som hänt och den dyra lärpenning som det blivit, hoppas du kan lösa det hela på nåt vettigt sätt som inte kostar allt för mycket.

Kan också tänka mig att det kan ligga till lite så här men nu spekulerar jag. Säljaren till din hoj (1:a ägaren) kan ha blivit lovad att garantierna skulle gälla trots ombygnad av hojen, han köper hojen ny på en firma och dom säger att det är ok med garantin med de ombygnader som gjorts, hade hojen tappat oljetrycket för honom (utan att köra med lampan tänd) så hade firman som sålt hojen kanske för att i fortsättningen ha en nöjd kund inte riktigt sagt allt åt KTM utan försökt fixat den och mörkat lite lagom att det satt avgassystem, luftburk och nån doongle till lambdasonderna. Eller så hade han fått rådet att återställa hojen innan man lämnar in den på rep.

Har du med originalavgassystem? Den kan nog vara bra att ha inför kommande besiktningar?

Men se nu till att ta det lugnt och försöka hitta en bra motor på en gång så du inte åker på en blåsning till och köper en dålig motor.

jadu.. man bor i stockholm för att här finns brudarna haha! det va mycket därför jag flyttade ifrån de smålänska skogarna hit ;)

jag frågar mig själv ofta vad jag gör i stockholm med ofta så du har en poäng helt klart.. här får man inte vad man betalar för.

jag frågade ang försäkringen och han hade ingen aning om att han byggt bort den tydligen.

det är nog smart att återställa den om man ska lämna in, bra att ha i bakhuvet.

jag ska ha allt orginal kvar, har ej kollat men har en stor kasse med grejer inklusive orignalröret.
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
När Rocket III var ny såg jag en delad motor på en verkstad och frågade naturligtvis anledningen till detta. Kedjan till oljepumpen hade gått av och då förstår alla som läst denna och en annan tråd vilken lampa som började lysa...

Och ägaren fortsatte att köra! Men Triumph bjöd på en ny motor trots att det inte borde gått på garantin att köra med nämnd lampa lysande.

Honda hade stora problem med deras boxerfyra när den kom på 70-talet men ägarna fick nya hojar när det blev problem så därför blev det inte allmän kännedom.

KTM har kanske inte pengar att göra så eller så har de bara en annan inställning till sina kunder.

Surt med kostnaden men är det hojen du vill ha så är det värt det! Jag fick betala en nästan ny hoj en gång till när jag vurpade med bara halvförsäkring i min ungdom. Sved som satan men ingen idé att älta vad som kunde gjorts istället.

Lycka till med renoveringen! Du har hittat en verkstad som jag litar på! :tummenupp

hmm ja man tycker att firmans rykte borde vara väldigt viktigt men ktm verkar växa ordentligt ändå.

ja asså jag hoppas det är värt det sedan när hojen är duglig för gatan igen, men det tror jag ;)

tur det bara va hojen som stök med i vurpan i alla fall! ;)
tack så mycket :D
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Vilket riktnummer har Norrland? För alla Norrlänningar har väl fortfarande fast telefon?
:tungan

Men faktum är att du numera kan ta med ditt telefonnummer var som helst i Sverige! :fakta
Ett tips till inflyttade "nya" Stockholmare som inte bor i Stockholms kommun och inte vill utstå spott och spe när de lämnar någon av storstadens kranskommuner! :tummenupp :D

På Isle of Man fungerar inte min telefon trots att Telia alltid lovar detta när jag frågar men ett kontantkort hos Manx Telecom är billigare och så får jag ett lokalt nummer! :tummenupp
Jo, jag har flyttat till Isle of Man är gott att kunna säga när den uppringde undrar över mitt nummer! :D



Kan vara så, jag har haft fel förr! :)
Har för mig att Janne Leek skrev om det för en massa år sedan men mitt minne är tyvärr inte helt tillförlitligt... :rodnar


jag är smålänning, har bara flyttat hit ;) så ni har fel allihopa hehe

jag har redan hunnit bo i halva stockholm dock på mina 4år här, Solna, Nacka, midsommarkransen, danderyd och nu huddinge.. stockholms andrahandsmarknad är trevlig :)
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Nu kommer första riktiga uppdateringen!

Hojen är nu placerad i Johan Blixts verkstad (mcverkstaden).

än så länge har vi bara startat motorn, Johan säger att motorn förmodligen inte är helt förstörd utan bara raslar lite för mycket och motorn reagerar heller inte bra på gas av någon anledning.
båda cylindrarna fungerar och Johan börjar felsöka på riktigt imorgon.
Han köper även teorin att hojen stängt av sig själv för att skydda sig, på KTM verkstaden så visade datorn inga fel alls på motorn.

Johan sa mer saker som lät som grekiska för mig men han känns kunnig.

Mvh Albin

Duke 790.jpg
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Jag har haft tur med alla mina hojköp, klart grabben ska få lite hjälp på traven.

Förhoppningsvis är det bara lite lagerbyten, sen vrålar den igen!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
jag är smålänning, har bara flyttat hit ;) så ni har fel allihopa hehe

jag har redan hunnit bo i halva stockholm dock på mina 4år här, Solna, Nacka, midsommarkransen, danderyd och nu huddinge.. stockholms andrahandsmarknad är trevlig :)

Inte bara här på SportHoj utan även i stora delar av Sverige är du nu en dryg Ståckkhålmare, oavsett var du bor och var du kommer ifrån! :7peta :tungan

Nu kommer första riktiga uppdateringen!

Hojen är nu placerad i Johan Blixts verkstad (mcverkstaden).


Johan sa mer saker som lät som grekiska för mig men han känns kunnig.

Mvh Albin

View attachment 450353

Johan är kunnig! :tummenupp
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Jag har haft tur med alla mina hojköp, klart grabben ska få lite hjälp på traven.

Förhoppningsvis är det bara lite lagerbyten, sen vrålar den igen!

Tack så mycket för stödet! ja, jag hoppas det inte är något jätte problem, det trodde inte johan i alla fall :D
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Inte bara här på SportHoj utan även i stora delar av Sverige är du nu en dryg Ståckkhålmare, oavsett var du bor och var du kommer ifrån! :7peta :tungan



Johan är kunnig! :tummenupp

hehe jag antar jag får ta på mig rollen som 08a då, har ju trots allt flyttat hit hehe ;)

ja, jag har fått en bra känsla av honom :D
han sa att motorn lät för bra för att vara skrot, den ryter fortfarande mycket bättre än min lil duke (390) även om han är lite rasslig ;)
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Tack så mycket alla ni som swishat en slant! det uppskattas verkligen!

skriver inte ut några hela namn men tack till M.S, T.S, H.A, J.Z, J.A. M.E! :kär

det kommer förmodligen en uppdatering ifrån johan under dagen
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
ok... dåliga besked när man fått upp hoppet en snutta..

va ute och körde med lil duken och johan ringde när jag körde, jag stannar och ser jag har en spik i bakdäcket och får detta smset

"Tyvärr värre än jag trodde... Toppen har gått utan oljetryck länge och det har slitit ner kamnockar och kamaxellagringarna. Det innebär nytt topplock och nya kamaxlar MINST. Sen är det frågan om man vill dela hela motorn för att se om mer är trasigt. Den där begagnade motorn känns plötsligt väldigt aktuell... Mvh /Johan"

så motorn va skrot trots allt.. har ni tips på var jag kan söka efter en ny motor? hit me up! både utomlands och i sverige, hittar ni något intressant länka gärna!

på bilden ser ni min trevliga överraskning jag fick idag.. lite svårt att hålla humöret uppe nu :/

duke 390.jpg
mvh Albin
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Fortfarande kvarstår ju den intressanta frågan. Hur kan en hoj som gått 400 mil bryta ner oljan till den grad att toppen inte smörjs? Den känns som det finns mer än att den gått hårt.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
"Toppen har gått länge utan oljetryck", hur länge då ?
Antar att förslitningarna tar längre tid än den tiden TS körde med hojen.
Vad säger ni som är motorkunniga ?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
"Toppen har gått länge utan oljetryck", hur länge då ?
Antar att förslitningarna tar längre tid än den tiden TS körde med hojen.
Vad säger ni som är motorkunniga ?
Den tid ts körde med oljetryckslampan lysande räcker mer än väl för att skrota toppen(och en hel del annat)...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top