Motorrenovering KTM Duke 790

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Jag tycker det är grymt oseriöst av KTM att inte hjälpa en kund vars mc havererat! Visst ts har kört en bit med varningslampan tänd för lågt oljetryck. Men va fan generalagenten om nån borde väl vara intresserad av VARFÖR den tappat oljetryck?! Kan ju vara en barnsjukdom som kommer drabba fler och som måste åtgärdas.
Sen att toknobba pga att hojen har moddats på grejer som knappast kan påverka lågt oljetryck, det är för dåligt! Ryker garantin om du byter kåpglas, blinkers, sadelöverdrag?
Nej varför inte bara dela på kostnaden? Hur många tilltänkta kunder har inte läst denna sorgliga historia och KTMs iskalla ställningstagande?
Nej fy fan säger jag!
KTM (Kanske Tusen Mil) borde byta namn till KFM (Knappt Femhundra Mil).!

tja, ja bemötandet va rent skit faktiskt. de sa såhär till mig typ OCH notera att jag kom aldrig till att jag kört med någon oljelampa! det fick de aldrig höra jag blev avfärdar långt innan dess.

De sa såhär. vi har ALDRIG någonsin haft problem med oljetryck i våra 790 duke, garantin sägs upp samma stund du bygger om hojen sen va det typ "vi kan tyvärr inte göra något hejdå"

han brydde sig verkligen inte ett piss, sånt hör man ju på tonen på folk med. Detta va en vanlig dag på kontoret bara.

han ville typ inte ens höra vad som va moddat, han visste att om något är moddat då tar ansvaret slut där och då.
haha ja, jag va förvånad med även om jag blivit varnad
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Spaltmeter efter spaltmeter ja, och en stor det av det kommer från poster liknande din, där människor utan direkt erfarenhet bara upprepar vad andra sagt, visst är internet häftigt...

Själv har jag bara haft en positiv upplevelse vad gäller ktm och garanti.
Skulle tro att en åtminstone en del av det har att göra med att ha god kontakt med en bra ktm-handlare.

ja förmodligen, det första han sa till mig va att jag ringt fel och att man inte alls skulle ringa till generalaganten men han "hjälpte" till ändå.

som sagt förut hävdade han att mitt problem har aldrig hänt förut med bestämd röst utan att jag ens hunnit berätta vad som hänt.
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Så tragiskt hela historien. Önskar dig all lycka till. Det låter som du håller humöret uppe hela vägen, något jag inte hade klarat av! :tummenupp

haha jag är sån som människa att jag inte går så mycket upp eller ner i känslor men 3-4ggr har jag varit lite nere när man haft förväntan på att det ska lösa sig och får veta att så är inte fallet hehe, men det är bara att ta smällen på käken som en man och försöka lösa problemet :)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag tycker det är grymt oseriöst av KTM att inte hjälpa en kund vars mc havererat! Visst ts har kört en bit med varningslampan tänd för lågt oljetryck. Men va fan generalagenten om nån borde väl vara intresserad av VARFÖR den tappat oljetryck?! Kan ju vara en barnsjukdom som kommer drabba fler och som måste åtgärdas.
Sen att toknobba pga att hojen har moddats på grejer som knappast kan påverka lågt oljetryck, det är för dåligt! Ryker garantin om du byter kåpglas, blinkers, sadelöverdrag?
Nej varför inte bara dela på kostnaden? Hur många tilltänkta kunder har inte läst denna sorgliga historia och KTMs iskalla ställningstagande?
Nej fy fan säger jag!
KTM (Kanske Tusen Mil) borde byta namn till KFM (Knappt Femhundra Mil).!

Jag antar att KTM resonerar som alla andra (inkl. Tyler Durdeens alter ego).

If cost to repair > Reputational damage then
Do nothing
End if

Alla har givetvis en förklaring till varför deras modifiering inte har något att göra med felet som uppstod och de har dessutom aldrig kört för fort... Jag tycker genuint synd om Albin och jag har själv bränt större inkomsterna av ett sommarjobb på en ung-och-dum-vurpa, det svider. Däremot är detta en droppe i havet för KTM. Tills det är bevisat att det är ett fabrikationsfel gör det inget alls. Skulle det vara deras fel finns kommunal konsumentrådgivare och ARN.

Omvänt har jag en träningskompis vars motorblock sprack vid kicken på en KTM 250 SX. Han hade köpt cykeln ny och kört ca. 40h med den. KTM bytte ut hela blocket och stod för verkstadskostnaderna. Jag säger nog omvänt att de tar sitt ansvar om de vet om att de gjort fel.
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Jag antar att KTM resonerar som alla andra (inkl. Tyler Durdeens alter ego).

If cost to repair > Reputational damage then
Do nothing
End if

Alla har givetvis en förklaring till varför deras modifiering inte har något att göra med felet som uppstod och de har dessutom aldrig kört för fort... Jag tycker genuint synd om Albin och jag har själv bränt större inkomsterna av ett sommarjobb på en ung-och-dum-vurpa, det svider. Däremot är detta en droppe i havet för KTM. Tills det är bevisat att det är ett fabrikationsfel gör det inget alls. Skulle det vara deras fel finns kommunal konsumentrådgivare och ARN.

Omvänt har jag en träningskompis vars motorblock sprack vid kicken på en KTM 250 SX. Han hade köpt cykeln ny och kört ca. 40h med den. KTM bytte ut hela blocket och stod för verkstadskostnaderna. Jag säger nog omvänt att de tar sitt ansvar om de vet om att de gjort fel.

ja det stämmer nog, igentligen hade inte 35k varit så mycket för mig om inte jag bodde i sthlm, här får man ju betala 9k för 29kvadrat i huddinge haha^^

jag får hoppas att mekanikern hittar något som hjälper mig annars är det bara att brösta.
kunde din kompis bevisa att det va något fabriksfel?

säljaren sa ju till mig att jag hade både garanti och min egen försäkring då och då kände jag mig ganska trygg, hade jag vetat detta så vettifan om jag hade köpt hojen, då hade jag nog köpt billigaste orginal duken och satt på lite bling bling bara istället.
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Kämpa på skrev jag på Swish och skickade med pengar till fika med wienerbröd!
 

Nilles

Saknar vintern som f*n!!
Gick med
5 Jul 2004
Ort
Haninge
Hoj
R6 -00 Bana, KTM 350 EXC SIX DAYS
Hej Albin,

Jag har missat den förra tråden men efter att ha läst vad som skrivs här så känns det som en del otur men också kanske felaktig hantering.

Nr 1 är som många skrivit körning om oljelampan lyser.
Nr 2 är att själv jaga runt kring detta, om du gått till en verkstad värd namnet som har ett bra samarbete med KTM så borde det vara deras jobb att kontakta KTM för utredning och eventuellt också försäkringsbolaget.

Om detta inte går i lås så skulle jag föreslå en annan verkstad för kontroll.

Hoppas allt löser sig för dig!
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Förra tråden låstes/togs bort för att den kom ifrån ämnet, om jag förstod det rätt. Handlare för mycket om hur tråkiga ktm sverige var, och hur korkat det var att köra med lysande oljelampa (vilket ts sedan länge nu har förstått).

Så låt nu denna tråden handla om själva renoveringen! Jag, och säkert många fler, är väldigt nyfikna på vad som orsakat haveriet från början. Samt hur det hela löser sig. :)
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Hej Albin,

Jag har missat den förra tråden men efter att ha läst vad som skrivs här så känns det som en del otur men också kanske felaktig hantering.

Nr 1 är som många skrivit körning om oljelampan lyser.
Nr 2 är att själv jaga runt kring detta, om du gått till en verkstad värd namnet som har ett bra samarbete med KTM så borde det vara deras jobb att kontakta KTM för utredning och eventuellt också försäkringsbolaget.

Om detta inte går i lås så skulle jag föreslå en annan verkstad för kontroll.

Hoppas allt löser sig för dig!

ja det va dumt att köra med oljelampan och det gör jag aldrig om, som jag aldrig ägt fordon innan detta förutom lil 390 duken jag har som jag ägt i 2-3månader. det va korkat men jag va jävligt förbannad och stressad över att jag hade dygnat och skulle jobba om typ 2 timmar och min polare med sen va vi ju längs e4an mitt i natten och hade långt till närmaste mack. det va många faktorer som gjorde att jag tänkte hojen kan fan dra åt helvete och körde ändå.

jag tog hojen direkt till en KTM verkstad (din mc) men jag va inte imponerad när de sa att de hade fixat och testkört hojen och när jag kommer dit va den inte i närheten av fixad (de hade bara bytt olja så att motorn kunde bygga tryck igen) men den låter väldigt illa och går extremt dåligt typ som en moppe i styrka. 600varv på tomgång och maxade ut på 5500varv typ, dog väldigt enkelt.
när de inte märkte det när de testkörde så ville jag inte ha kvar hojen där.

nu ska hojen till en ny verkstad idag, jag kanske har nyheter redan ikväll.

mvh Albin
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Förra tråden låstes/togs bort för att den kom ifrån ämnet, om jag förstod det rätt. Handlare för mycket om hur tråkiga ktm sverige var, och hur korkat det var att köra med lysande oljelampa (vilket ts sedan länge nu har förstått).

Så låt nu denna tråden handla om själva renoveringen! Jag, och säkert många fler, är väldigt nyfikna på vad som orsakat haveriet från början. Samt hur det hela löser sig. :)

ja precis, det är not 20-30 personer som sagt hur dumt det är och jag fattade det själv redan innan jag fick höra det med pga utfallet så jag har lärt mig nu. :)

så nu ska jag försöka fokusera på själva renoveringen som sagt, det va tanken med tråden! :D
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top