Motorrenovering KTM Duke 790

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
ah, fan vad surt sånt här är. Hoppas du får iordning den snart iaf så du kan få köra lite, tycker så synd om dig :(
Jag kollade länken på förra sidan till duke790 forumet där flera hade problem med oljetryckslampan. Gjorde sedan några sökningar på Google också och jag måste nog säga att det är sjukt många som har problem med lampan, såpass många att det känns lite som att KTM kanske borde kolla upp dessa problem som så många har på sina Duke 790 2017-2019.
Hade jag varit du så hade jag satt mig en kväll och scrollat runt nätet på allt du kan hitta om oljetryckslampan och kanske kan få en överblick om hur vanlig detta problem är.

Vad blir eventuell kostnad för den nya motorn och 8h arbete och det du kunnat sälja från gamla hojen och så vidare? Mycket back?

Japp, surt är det - och det finns ännu en trist grej vi inte tagit upp ännu:

Det är ju inte så att hojen automatiskt sugs upp i KTMs ömma garantifamn igen, bara för att det hamnar en motor i ramen från en kraschad hoj som rullat på kontinenten...

Är det så att vi har ett konstruktionsfel inbyggt i modellen, så riskerar Albin att vara den som blir sist re-kallad, that's fer sure.

Nå, skit samma. Det lär inte hända ändå, att KTM tar ansvar för sina misstag - så detta var verkligen den vettigaste lösningen.
Är det så att 790-motorer börjar rasa högt och lågt så lär det bli svårt att hitta kompletta maskiner från kraschade hojar.

Vi lär också riskera en ny stöldvåg av hojar som kommer att slaktas ner till delar, i stil med vad vi hade för 10 -15 år sedan när LC4orna rasade i parti och minut.
Lock up your daughters, och sätt trackers på dem säger jag här och nu, samtidigt som jag innerligt hoppas att jag har fel.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Förresten, dags att meddela att det inte är jag som offrat mig genom att dra ner och hämta hem hojen.

Absolut ingen friskrivning från vad som är på väg upp, det var bara det att jag inte hade möjlighet att hämta hojen från där den fysiskt befann sig. "Kiel Stadtmitte" stod det i annonsen, och en rundsväng till Kiel grejar jag över dagen.
Men, det visade sig att själva hojen stod på annan ort, och att två dygn kanske skulle räcka.

...men eftersom jag aldrig vet i förväg när jag har två lediga dagar efter varandra så fick det bli transport genom säljaren.

Hojen är alltså äntligen på väg, men det är inte min förtjänst.
 
Last edited:

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Jag håller tummarna för att allt går i lås, tycker faktiskt synd om dig.
Jag var sugen på en likadan men tvekade lite efter att ha läst på forumet för Duke 790, många märkliga fel som uppkommer.
Trist för KTM, jag tycker dom gör balla hojar.

https://www.790dukeforum.com

tack så mycket! aa det verkar tyvärr vara så..
790 duken är riktigt snygg hehe!
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
ah, fan vad surt sånt här är. Hoppas du får iordning den snart iaf så du kan få köra lite, tycker så synd om dig :(
Jag kollade länken på förra sidan till duke790 forumet där flera hade problem med oljetryckslampan. Gjorde sedan några sökningar på Google också och jag måste nog säga att det är sjukt många som har problem med lampan, såpass många att det känns lite som att KTM kanske borde kolla upp dessa problem som så många har på sina Duke 790 2017-2019.
Hade jag varit du så hade jag satt mig en kväll och scrollat runt nätet på allt du kan hitta om oljetryckslampan och kanske kan få en överblick om hur vanlig detta problem är.

Vad blir eventuell kostnad för den nya motorn och 8h arbete och det du kunnat sälja från gamla hojen och så vidare? Mycket back?

ah det verkar vara rätt vanligt med oljetrycket..

Jag köpte själva motorn+hojdelar för runt 16000kr sen leveransen kostade 2100kr, arbetet fick jag för 5k av Johan blixt vilket känns som ett schysst pris, jag hjälpte honom ett par timmar med dock.
sen är det priser för bensin för att hämta hojen, skit pengen på första verkstaden, extra släp ect.

höftar jag lite så blir slutnotan på runt 27000kr helt i onödan.
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Hallå allihopa!

detta är vad som hänt under förmiddagen idag.
Leveransen kom på morgonen och jag och johan Blixt plockade ut motorn och stoppade in den nya!

bild 1 är innan vi tog bort motorn, 2an är när motorn är borta, 3an är med den nya motorn i!
Johan skulle iväg så jag drog hem och han lovade att ha den kvar tills ikväll så jag väntar förväntningsfullt!

det ser ut som att förra ägaren verkar ha demonterat motorn förut och svingarmen, det saknas flera nålar i lagret och något har slagits in i metallen innuti själva lagret.
katalysatorn har även öppnats och tömts, sen svetstats ihop utan att säga något, vad mer vet jag inte.
ni ser sista bilden på det främmande föremålet som tryckts in i metallen i lagret för svingarmen.
69538121_519624235467411_4924004164607934464_n.jpg
70231660_765972243860230_4358531678109433856_n.jpg
70583782_690687471406120_8337675335751434240_n.jpg
70463811_663773970780970_5487761215398608896_n.jpg
 

JwBob

Medlem
Gick med
26 Nov 2013
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R6 2002
Är det på originalmotorn i din hoj som mixtrats med eller är det i motorn som du köpte? Känns konstigt att nån skulle haft isär den när den är så pass ny.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Är det på originalmotorn i din hoj som mixtrats med eller är det i motorn som du köpte? Känns konstigt att nån skulle haft isär den när den är så pass ny.


Hela denna historian är konstig, från början till slut.

Ju mer underligt som kommer fram, desto mer pekar på att säljaren borde tagit ett större ansvar när nu affären surnade som den gjorde.

Grattis Albin, till att du redan kommit så långt, nu när reservdelshojen äntligen har kommit!
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Är det på originalmotorn i din hoj som mixtrats med eller är det i motorn som du köpte? Känns konstigt att nån skulle haft isär den när den är så pass ny.

om du tänker på dendär metall objektet så är det i hojen(dvs inte motorn) , det är där svingen hålls uppe. där det är som ett kullager fast av "nålar" istället för kulor men samma princip då.
säljaren hävdar att inget är gjort med motorn och så är det säkert. hålet för luftinsug har skurits större såg vi i alla fall, det ger väl bara mer luft så.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Är du andra ägaren på hojen Albin ?
Att öppna och tömma katalysatorn låter
lite drastiskt när man med mindre arbete
bara byter ut den mot ett rör.
Hur ser planen ut nu, du ska ju kunna köra
och njuta av din nya hoj utan oro för att lampan
ska tändas igen ?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Är du andra ägaren på hojen Albin ?
Att öppna och tömma katalysatorn låter
lite drastiskt när man med mindre arbete
bara byter ut den mot ett rör.
Hur ser planen ut nu, du ska ju kunna köra
och njuta av din nya hoj utan oro för att lampan
ska tändas igen ?

Nåja, jag gjorde precis så på min SMR 990 eftersom Akrapovic ville ha 6k för det där röret du nämner.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En tanke som slår mig, finns det möjlighet att nånstans montera en oljetrycksmätare i form av en vanlig manometer? Det borde väl vara bra att ha i detta fall så man kan se om oljetrycket är på väg att sjunka.

Hoppas det löser sig för dig och att du får igång hojen igen.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
En oljetrycksmätare är väl i stort sett onödig vikt. När man väl ser att nålen rör sig är det för sent. Det är lika värdelöst som en lampa. Enda skyddet av värde är en brytare som slår av tändningen vid för lågt tryck.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En oljetrycksmätare är väl i stort sett onödig vikt. När man väl ser att nålen rör sig är det för sent. Det är lika värdelöst som en lampa. Enda skyddet av värde är en brytare som slår av tändningen vid för lågt tryck.

Ni som är mer erfarna, kört hårdare och haft mer otur än mig, hur fort tappar man oljetrycket om tex filtret sätts igen? Hur fort det går beror ju säkert på många omständigheter, kör man tex hål i tråget far ju oljetrycket på en gång då pumpen inte längre får olja men om tex filtret sätts igen borde man väl se en minskning i oljetryck innan den trycket är kritiskt lågt.

Lite konstigt att moderna hojar inte bryter tändningen vid lågt oljetryck och hög temp för att skydda motorn en tid efter att man fått varning om att nåt är fel, kan säkert vara nåt med trafiksäkerhet men vad är skillnaden om man själv håller åt sidan och stannar hojen tex 30 sek eller en minut efter varningslampan tänts eller att den stänger ner sig och man får rulla åt sidan? Man kan ju få motorstopp på ett motorfordon av andra skäl i vilket fall som helst så nån större trafikfara borde det väl inte vara. Min skoter med Rotax E-Tek motor stänger ner sig om den går för varm vilket hänt en gång då jag dragit kälke på stenhårt underlag, gick väldigt fort för den att bryta efter att lampan tänts.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
En brytare till tändningen som bryter vid för lågt oljetryck?
Skulle inte tro det. Inte om jag körde ktm.
Omkörning av en långtradare som ligger två meter bakom en husvagn? Vad skulle kunna gå fel...
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Är du andra ägaren på hojen Albin ?
Att öppna och tömma katalysatorn låter
lite drastiskt när man med mindre arbete
bara byter ut den mot ett rör.
Hur ser planen ut nu, du ska ju kunna köra
och njuta av din nya hoj utan oro för att lampan
ska tändas igen ?

Japp, jag är andra ägaren,

ja kanske dock ska det göra mycket för hojens prestation och inte påverka besiktning så det gör inte mig något att katalysatorn är rensad vad jag fattat.

jag har ju en helt annan motor så nu ska jag köra runt med denna är planen ;)
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Liten uppdate ang igår!

Hojen är nu helt återställd och är hemma och körbar!
den går lite ojämnt i vissa varv men den är riktigt pigg och den vill ofta upp på bakhjulet när man gasar till lite ;)
lite läskigt att gå ifrån 44 hästar till 110 men man vänjer sig nog snart.

motorljudet är sådär typ tror inte det är något fel men den låter inte så nice tkr jag, arror röret som sitter på är inte ens till denna modellen så det kanske är därför. vad jag minns lät den exakt såhär sist med.

nästa projekt är att byta ut blinkers (de är jätte små och nog inte lagliga, för täta med tror jag) och lite injusteringar, så hojen passar för jag är lite större o längre än tidigare ägare typ.

varje gång jag slår på blinkersna varnar skärmen för det är fel spänning så man ser inget av displayen vilket är störande..

sen lyser motorlampan hela tiden pga någon rottweiler dongel med fel motstånd jag skulle få en ny vid köp men har fortfarande inte fått något, tydligen svarar inte rottweiler som skulle leverera nya till säljaren.

Tack så mycket ni som följt tråden och velat veta hur det gick! :D
extra tack för er som velat stötta via swish, total summan pga denna incidenten är runt 28k inkluderat allt.

mvh Albin
 
Last edited:

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Ni som är mer erfarna, kört hårdare och haft mer otur än mig, hur fort tappar man oljetrycket om tex filtret sätts igen? Hur fort det går beror ju säkert på många omständigheter, kör man tex hål i tråget far ju oljetrycket på en gång då pumpen inte längre får olja men om tex filtret sätts igen borde man väl se en minskning i oljetryck innan den trycket är kritiskt lågt.

Lite konstigt att moderna hojar inte bryter tändningen vid lågt oljetryck och hög temp för att skydda motorn en tid efter att man fått varning om att nåt är fel, kan säkert vara nåt med trafiksäkerhet men vad är skillnaden om man själv håller åt sidan och stannar hojen tex 30 sek eller en minut efter varningslampan tänts eller att den stänger ner sig och man får rulla åt sidan? Man kan ju få motorstopp på ett motorfordon av andra skäl i vilket fall som helst så nån större trafikfara borde det väl inte vara. Min skoter med Rotax E-Tek motor stänger ner sig om den går för varm vilket hänt en gång då jag dragit kälke på stenhårt underlag, gick väldigt fort för den att bryta efter att lampan tänts.

i mitt fall så pep lampan till ett par gånger 0,3 sec och sedan slogs den på helt, tror det byggdes upp under en period.

på verkstaden (din mc) sa dem att hojen skyddat sig själv men det va uppenbarligen försent. Dock tror jag att motorn inte går skit dåligt igentligen anledningen till att den va så svag va att cylindrarna hade hamnat i osync, ögonblicket innan den stängde av sig gick hojen som den skulle typ och teorin är att cylindrana blev osyncade när den skulle startas igen sen.
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
En tanke som slår mig, finns det möjlighet att nånstans montera en oljetrycksmätare i form av en vanlig manometer? Det borde väl vara bra att ha i detta fall så man kan se om oljetrycket är på väg att sjunka.

Hoppas det löser sig för dig och att du får igång hojen igen.

ingen dum idé alls faktiskt.
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
jag vill även passa på att starkt rekomendera Johan blixt på http://mcverkstaden.se/page005.html.

verkar väldigt kunnig och framför allt försökte han inte suga pengar ur mig och sparade mig många tusenlappar jämfört om jag gjort det på en annan verkstad.
jag fick även vara med vid motorbytet vilket var lärorikt och roligt :tummenupp

hälsa gärna ifrån mig om ni besöker honom!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top