Seg kickstart Yamaha SR400 1983

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
Hej
köp ett par passande NGK stift ,sätt gapet på stiftet 0,5m,,,, istället för 0,7-0,8 som säkert är standard.
borde göra susen,:tummenupp lycka till
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Kan vara stift/övrig tändning, kan vara förgaseriet. Ett nytt stift är aldrig fel att börja med och om inte det hjälper är det alltid dags att rengöra förgasaren.

Har du förresten fräsch soppa?
Min hoj blir grymt svårstartad på kicken om soppan stått ett par månader.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Jag hade samma problem på just en sådan mc, fast den gick nog inte att springstarta. Jag skruvade loss någon skruv på vänster sida av förgasaren och där satt det en trasig o-ring som jag bytte. Efter det startade den lätt. Varför det löste problemet eller var exakt var o-ringen satt minns jag inte. Det kan ha varit tomgångsskruven. Det var så länge sedan. Bra blev det i alla fall.

Kan det inte vara dåligt batteri eftersom du kan springstarta den. Testa att koppla på startkablar på batteriet när du kickar.
 
Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Stänga av lyse, full choke och kicka ORDENTLIGT.

Om inte det funkar så är det dags att kolla över förgasarinställningar och eventuellt renovera förgasare.
Det kan också vara problem med tändstift, något i EL-systemet, ventilspel, tjuvluft, dåligt komp eller vad som helst (hojen är ju från 80 talet).

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har också haft en SR400, tydligen kända för att kräva lite teknik. Min startade lätt med bra schvung i benet och rätt mental inställning, OBS ingen skämt:fakta

MEN, om man råkade vrida på gasen innan så var den i princip omöjlig att kicka. Typ vänta en stund eller som jag gjorde, torkade av stiftet. Accpump på dessa.

Du kanske har bytt kick-teknik utan att tänka på det om den var lättstartad innan?

Kickläget ser man ju i skvallerfönstret, kicka med kraft hela vägen och RÖR INTE GASEN:)
 

oliven

Sporthojsnörd
Gick med
4 Apr 2016
Ort
Stockholm
Hoj
-78 + -91, Yamaha SR 500
Som Cronic beskrev... ingen gas...

Kolla även att tändspolen är hel.
Hade liknande problem som du..
Väldigt svårstartad.... hade gnista då jag kollade...

Dock så var det avbrott i sekundärlindningen på tändspolen så gnistan jag hade var något för klen.

Fick nytta av denna sidan då jag försökte:

https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAAegQICRAC&usg=AOvVaw2z1z0hsxopbnKvjtJ9_fcJ

Kolla även att vaccumfunktionen fungerar till bensinkranen eller ställ den i "PRI"
 
Last edited:

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Hade en SR500 några månader, och trots att jag kickade mer än jag körde första veckan är det enda hojen jag ångrar att jag sålt.

Som någon nämnde, se till att det är rätt läge i skvallerfönstret. Samt att inte röra gasen.
Jag hade mest problem med att starta min om motorn var ljummen. Var den kall så var det full choke och ingen gas, varm så var det ingen gas eller choke. Gick ens inte att ha handen på gasrullen!
Sen berättade någon för mig att där fanns en liten "knapp" under förgasaren man skulle trycka till när den var ljummen.
Minns inte exakt var den satt eller hur den såg ut.

Finns inte SR-clubbens manual kvar någonstans? Vill minnas att det fanns väl beskrivet i den.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag har också haft en SR 400 som var bra träning av stresståligheten när den skulle startas. Det visade sig att luft (eller om det är en bränsleskruv) hade stor påverkan. Den var lite lös och efter justering och fixering med en silikonklick startade hojen på "första" sedan. Troligen o-ringstätningen som hade behövt bytas.

En mycket rolig hoj att köra var det i alla fall som gick att hålla undan betydligt effektstarkare hojar med på kurviga asfaltsvägar. Jag köpte den för 5000 kr för fem år sedan. Skickade efter en billig cafésadel och putsade upp hojen. Den såldes senare för en bit över 20 tusen till en nöjd köpare.
 

Bifogat

  • 20140722_133233.jpg
    20140722_133233.jpg
    661.5 KB · Visningar: 72
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top