Eventuell comeback (typ..), vilken knarr..?

jomo

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby, Stockholm
Hoj
Nä, inte nu..
Har gjort ett litet uppehåll från hojåkandet (10 år..). Skulle vilja skaffa något att i huvudsak pendla på, ca 5 mil tur o retur, blandade vägar. För 10 år sen hade jag full koll på marknaden, nu är jag heeelt lost.. Lättkört ska de va, jag e fan gammal nu :D

Vad köper man för nåt? Kom med förslag!
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Ska det vara nytt eller begagnat? Vad får det kosta?
Hur mycket effekt vill du ha? Bryr du dig om ljud och motortyp?

Spontant tänker jag mig någon hyfsat upprät mellanklasshoj. Exempelvis:
Naket
Kawasaki z750, z800
Yamaha MT-07, MT-09
Triumph Street Triple
Kanske lägga till en eftermarknadsruta för att hålla undan fartvind från dig vid pendling.

Kåpat
Honda VFR800

Men för ren pendling kanske du söker något ännu enklare/billigare. Behövs inte så mycket till hoj för att plöja på leden. Eller söker du något bekvämare/rejälare med bra packmöjligheter kanske?
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En H2R låter perfekt. :hihi

För 5 mil duger ju i princip vad som helst till. Jag hade en RD350 att pendla på ett tag, exempelvis. :hihi
Men, en nakenhoj av tillräcklig effekt för att inte bli tråkig är antagligen ett av de förnuftiga valen, eller nån sporttourer.
Eller en MSX125. :hihi
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Vilken märklig fråga. Jag ger dig ett citat från 17/4 2009:

Grattis! Hade själv en 1200GS, -06 som jag sålde hösten -07. Fattar än idag inte varför jag sålde den. Grymmaste hojen jag haft, alla kategorier! Någon gång skall jag ha en sån igen. Snyft..:(
 

jomo

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby, Stockholm
Hoj
Nä, inte nu..
Vilken märklig fråga. Jag ger dig ett citat från 17/4 2009:

Kul kille :hihi Som du själv noterat så är det 10 år sedan jag skrev det! Nog för att jag gärna skulle ha en sån igen så har jag inte stannat helt i utvecklingen. Hus, familj, bilar och inte minst jobb gör att jag just i dagsläget är ute efter något billigare och enklare, typ:

- 1- 4 cylindrigt
- 40-80 hk (pga försäkring)
- Ej för hög sadel (1200 GS var gränsfall för mig, 175 cm..)
- Prisklass kanske 40-70 000
- Så mekfri som möjligt

Nyare modell, enkel och förmodat problemfri är önskemålet. Kåpor behövs inte, jag kör som en kärring ändå :3freak. Vill dock gärna se ball uty. En bra hoj att tröttna lite lagom snabbt på sökes alltså.

Keep them tips coming!
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
I ditt prisintervall kan du välja mellan en ny A2-hoj från nån av dom 4 japanerna. Själv 175 tycker jag att en sitthöjd på cirka 785 är lagom. Då får du en förhoppningsvis mekfri hoj.
Eller nån tyngre och motorstarkare några år äldre. I fall du behöver köra mer än 170.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Låter som att en MT07 skulle passa bra både effekt- och prismässigt om du vill ha något lite nyare.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
ute efter något billigare och enklare, typ:

- 1- 4 cylindrigt
- 40-80 hk (pga försäkring)
- Ej för hög sadel (1200 GS var gränsfall för mig, 175 cm..)
- Prisklass kanske 40-70 000
- Så mekfri som möjligt

Nyare modell, enkel och förmodat problemfri är önskemålet. Kåpor behövs inte, jag kör som en kärring ändå :3freak. Vill dock gärna se ball uty. En bra hoj att tröttna lite lagom snabbt på sökes alltså.

Keep them tips coming!

Nakna nyare hojar av enklare sort:
Kawasaki er6n
Suzuki SV650
Yamaha FJ6n
Honda CB650f (90hp)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Triumph Scrambler.

Perfekt för dig. Annars en R1200GS. Billig försäkring, finns lägre varianter, skön att åka på och inte onödigt långsam.

Case closed.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Håller med föregående talare, GS är en perfekt pendlingshoj, går ju att hitta för under 70'. Kan få köpa min 2010 GSA för den pengen, knappt inkörd, bara 12000 problemfria mil :) Inte har jag behövt meka med den heller. Men en GSA behöver du ju bara tanka varannan vecka med det pendligsavståndet...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
KTM 390? Duke eller RC Beroende på preferens.
Behöver man inte mer effekt så är det ju trevligt med en lätt och smidig hoj. KTMerna ser bra ut också.

Ingen aning om driftsäkerheten dock.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Nu ska du väl visserligen inte jobbpendla i Aten (?). Men moderna A2-hojar på 3-500 cc är oändligt mycket roligare än man tror. Här (länken) exemplifierat av Yamaha MT-03 i den mörka grekiska natten. Som grädde på moset är ägarekostnaderna i nivå med, eller lägre, det jävla SL-kortet. Och ljusår lägre än även värsta snikbilseländet...


https://www.bing.com/videos/search?...8CCCB557FDB4962991958CCCB557FDB4&&FORM=VRDGAR
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Lite beroende på vars du ska pendla, men det ideala att slinka mellan köerna i trafikinfarkerna häromkring med är väl en liten tvåtaktsracer :tummenupp Låg sitthöjd, det bredaste på hojen är förarens höfter och lagom kul på småvägarna. Det var väl det där med jobbfri och driftsäker bara :hihi

Skämt åsido, små A2-hojar är nog rätt bra, undvik allt med breda styren dock.
 

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Lidköping
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
Jag köpte en Triumph Thruxton 1200r efter 12 års uppehåll från hojåkning. Riktigt rolig hoj tycker jag. Finns med och utan kåpa :tummenupp
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top