Bara jag som kör Suzuki Vanvan?

Scramblör

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2019
Ort
Gävle
Hoj
Sherco 290
Hej, ifall någon är i tankarna att sälja sin TW 200 / TW125, är jag intresserad, eller vet av någon?
Mvh Mats
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
En stilla undran från en som förr drog runt på småvägar/grusvägar på en Husqvarna 250....varför inte en cross/endurohoj istället?
Den har väl mer av det mesta man kan tänkas vilja ha utanför en asfalterad vägbana. Däck väljer man ju ändå efter underlag.
 

Vanvan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Honda S-Wing 150
En stilla undran från en som förr drog runt på småvägar/grusvägar på en Husqvarna 250....varför inte en cross/endurohoj istället?
Den har väl mer av det mesta man kan tänkas vilja ha utanför en asfalterad vägbana. Däck väljer man ju ändå efter underlag.
- Därför att det är en ergonomisk plåga att köra en endurohoj på landsväg, vilket är den vanligaste miljön som man kör en Vanvan i.

- Serviceintervallet på en enduromotor är väl 50 mil, högst. Det blir både dyrt och löjligt bökigt för den som kör landsväg och avverkar 50 mil flera gånger i veckan.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
- Därför att det är en ergonomisk plåga att köra en endurohoj på landsväg, vilket är den vanligaste miljön som man kör en Vanvan i.

- Serviceintervallet på en enduromotor är väl 50 mil, högst. Det blir både dyrt och löjligt bökigt för den som kör landsväg och avverkar 50 mil flera gånger i veckan.

- Okey, ergonomiskt vet jag inte skillnaden så det är väl lite beroende på kroppskonstitution kanske.
Men att serva en endurohoj vart 50:e mil om man inte bränner runt på bana och/eller i skogen är helt onödigt. Du tokvarvar väl inte din Vanvan på beachen, beach boy? ; )
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
- Okey, ergonomiskt vet jag inte skillnaden så det är väl lite beroende på kroppskonstitution kanske.
Men att serva en endurohoj vart 50:e mil om man inte bränner runt på bana och/eller i skogen är helt onödigt. Du tokvarvar väl inte din Vanvan på beachen, beach boy? ; )

Du tror alltså att en enduromotor går lugnare på gatan än på banan?
 

Vanvan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Honda S-Wing 150
- Okey, ergonomiskt vet jag inte skillnaden så det är väl lite beroende på kroppskonstitution kanske.
Det är tveksamt ifall en endurohoj är mindre bekväm än en landsvägshoj?

:skrattaåt

Du tokvarvar väl inte din Vanvan på beachen, beach boy? ; )
Nej, eftersom det är en landsvägsmotor behöver jag inte göra det. Den ger effekt på låga varv. Men en tävlingsmotor gör inte det och ifall det är en tvåtaktare SKA man tokvarva den för att undvika haveri. På landsväg blir det svårt att ständigt tokvarva och en tävlingsmotor (tvåtakt) utsätts då för hög risk att gå sönder.
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Det är tveksamt ifall en endurohoj är mindre bekväm än en landsvägshoj?

:skrattaåt

Nej, eftersom det är en landsvägsmotor behöver jag inte göra det. Den ger effekt på låga varv. Men en tävlingsmotor gör inte det och ifall det är en tvåtaktare SKA man tokvarva den för att undvika haveri. På landsväg blir det svårt att ständigt tokvarva och en tävlingsmotor (tvåtakt) utsätts då för hög risk att gå sönder.

- Nu vill jag ju inte hålla den här tråden vid liv i all evinnerlighet genom att ifrågasätta ditt val här, men en crosshoj behöver inte "tokvarvas" för att må bra. Jag körde mina mest på skogsvägar och små byvägar utan problem.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Allting mellan 16-30 Hk eller 126-299 CC är i stort sett osäljbart i Europa. Körkortsreglerna gör hojar skall vara 125 cc och 15 Hk ELLER kring 40-47 Hk och gärna 400-500 CC..
En 200 cc hoj på 20 Hk blir tyvärr helt fel. I Asien är det däremot en "sporthoj" jämfört med 125 cc på 10. Hk.
 

Torebrand

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2020
Ort
Värnamo
Hoj
2017, Honda Africa Twin
Hej checkster!
Jag är på jakt efter en TW200 och undrar om din kan vara till salu eller om du känner till någon annan TW200?
De är svåra att hitta i Sverige...

Mvh Torebrand
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top