Bara jag som kör Suzuki Vanvan?

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Hej checkster!
Jag är på jakt efter en TW200 och undrar om din kan vara till salu eller om du känner till någon annan TW200?
De är svåra att hitta i Sverige...

Mvh Torebrand

Hej på dig, min är tyvärr inte till salu, det tog några år för mig att få tag på den, vet av en till men jag tror inte han vill sälja heller tyvärr


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Torebrand

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2020
Ort
Värnamo
Hoj
2017, Honda Africa Twin
Hej igen.
Anade tyvärr detta...verkar tyvärr som jag får försöka importera en.
Tack för svar iaf! :)
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Har för tillfället en Honda XL500s och håller på att ta mc-kort nu, tänkte köpa en Vanvan sen. Måste bara ha denna lite konstiga men fantastiskt sköna tvåhjulingen. Senast jag såg en var när jag och min Camilla var i Paris några år sedan. Där lade jag märke till Vanvanens charm när den något klumpigt men ändå effektivt slingrade sig nerför kullerstensvägarna på mont martre. Vanvannen var faktiskt ganska vanlig där kommer jag ihåg, däremot verkar den inte alls finnas här i sverige. Kan det ha med regler att göra, som CB tobbe säger? Måste verkligen storleken på cylidern motsvara antal Hk för att hojen ska kunna marknadsföras här?
 

Vanvan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Honda S-Wing 150
Måste verkligen storleken på cylidern motsvara antal Hk för att hojen ska kunna marknadsföras här?
Det gick i alla fall helt problemfritt att registreringsbesiktiga min Vanvan hos Bilprovningen i Västerås. Hade helst velat ha 200-versionen, men hittade så många fler 125. Övervägde att köra till London, där en svart 200 i nyskick fanns, men nöjde mig med min 125 som jag köpte av en trevlig farbror i Bremen.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Där ser man. Då slutade ju jakten framgångsrikt ändå. Såg precis att det finns i 125cc och 200cc, samt en variant i 145cc såg jag på ebay.

Är det så värst mycket mer drag i 200 kubikarna?
 

Vanvan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Honda S-Wing 150
Är det så värst mycket mer drag i 200 kubikarna?
Typisk grej som man bara kan besvara genom att själv jämföra. För egen del tycker jag det är väldigt synd att den här fantastiska hojen inte finns med en 250- eller 350-motor. Med manuell låda och drygt 10 hästar är accelerationen på gränsen till vad man står ut med, ifall man kör där det är relativt gott om rödljus. Jag bytte till en Honda 150-kubiksskoter (vattenkyld och med variator); den accelererar från stillastående som en dragster i jämförelse.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Ajajaj... jag förstår precis. Ja, 350 vore toppen på Vanvan, med tanke på att den ju har så stora och tunga hjul också. Har den bara 10 hästar? Det var inte mycket. Det manar ju till ett litet 'hack', kanske det finns nån större Suzuki motor från en liknande ram som skulle passa i öglorna?
 

Vanvan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Honda S-Wing 150
Ajajaj... jag förstår precis. Ja, 350 vore toppen på Vanvan, med tanke på att den ju har så stora och tunga hjul också. Har den bara 10 hästar? Det var inte mycket. Det manar ju till ett litet 'hack', kanske det finns nån större Suzuki motor från en liknande ram som skulle passa i öglorna?
11-13 hästar har jag sett att Suzuki anger.

Jag var helt inriktad på att förstora motorn. Finns mycket gott om (mkt billiga) delar både på eBay och Aliexpress, eftersom motorn har tillverkats i enorma antal och utan att förändras. Se länken här nedan för exempel. Och DR350-motorn är fysiskt mindre (!) och för den som har lite kunnande och tålamod gissar jag att det är en barnlek att få en sådan på plats.

https://www.ebay.co.uk/itm/UPGRADE-...AMLv5PairwiseWeb&_trksid=p2047675.c100623.m-1
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2020-03-24 kl. 23.35.15.png
    Skärmavbild 2020-03-24 kl. 23.35.15.png
    268.2 KB · Visningar: 19

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag förstår, ett trim-kit för Suzuki. Det är alltså samma motor som på en TU125. Går hojen igenom besiktningen sen då? Är det kanske så enkelt att man bara ändrar den i registret till "tung" motorcykel? Hur mycket mer hk får den sen?
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Min TW200 har 15hk tror jag och min XG250 Tricker har runt 20hk , 250in känns lite piggare, men tror nog mycket beror på att den har betydligt smalare däck med mindre mönster också.
Sen har jag ju en SR500 -92a också som levererades nerstrypt till 27hk och då börjar vi snacka effekt, den är helt galen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
.. jag tror min XL500 har 33 hk. Den är det faktiskt lite ös i, man får hålla i styret när man axar.

Tackar för jämförelserna där Chester. Jag är lite ny på hojar så mina referenser är inte dom allra klaraste.

Vanvan, då är det väl nästan ett måste för en Vanvan att få ett sådant trim-kit installerat. Funderingar kring det sedan vore kanske om växellådan pallar för dom nya krafterna?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Vanvan, hur lång är du? Jag är 185 och är lite orolig för att vanvannen kan vara för låg. Är Yamaha TW200 kanske lite högre, nån som vet?
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Vanvan, hur lång är du? Jag är 185 och är lite orolig för att vanvannen kan vara för låg. Är Yamaha TW200 kanske lite högre, nån som vet?

Jag är 184 och TWn är väldigt liten för mig, men det känns tryggt då man kör skoterspår och isiga vägar, nära till att sätta ner fötterna


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar Check. Både vanvan och tw200 verkar till synes vara ganska lika. Jag är lite orolig för att vanvanen blir för liten, alltså för låg, för mig.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag köpte nyligen en Hyosung Karion, en kopia av TW125 typ. Riktigt feta hjul men inte lika coolt som äkta
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Jag köpte nyligen en Hyosung Karion, en kopia av TW125 typ. Riktigt feta hjul men inte lika coolt som äkta

Jag missade en sån förra hösten för 6000kr som var till salu i Norsjö


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
https://www.blocket.se/vi/90686950.htm

0f3530a0f4550a855d9230d86d2648d0.jpg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top