Husqvarna lv-reggad Enduro på 6kw utav ägare innan mig.

Windmiller

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2019
Ort
Alberga
Hoj
Suzuki 650 GSF Bandit 07, Husqvarna TE300 15
Hej

Jag förundras över varför min Husqvarna TE300 Enduro från 2015 är lv-reggad på 6kW!?
Det har ju knappast med någon körkortsgräns att göra, är det för att gubben de besiktade hos tyckte att den inte fick ha mer effekt för att den lät för mycket?
Kan någon snälla hjälpa mig bena ut varför jag har så låg effekt när så många andra jag pratat med har mycket högre på sina 2-taktare, det är ju en mördarmaskin i övrigt.
Önskar gärna veta vad jag kan göra för att registrara om den i högre effekt, helst vill jag ju ha den på full effekt! :mad:

Tack på förhand.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Det är ungefär samma med min Husaberg FE390, jag tror att den är reggad med 8kW.

Det är antagligen så mycket effekt som blir kvar när man har monterat all skit som hör till besiktningskitet;
Bara insugsljuddämparen (ett lock till luftburken med något slags trång kanal) stryper den nog till högst halva effekten. Sen tar väl grejerna som ska monteras i avgassystemet hand om resten...

Jag vet inte säkert men jag tror att dels behövs grejerna för att den ska klara avgasreningskraven och dels för att få ner ljudnivån.

Mvh,
Ingvar
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Låg effekt= lågt pris på försäkringen samt lättare att få den LV reggad..
 

Windmiller

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2019
Ort
Alberga
Hoj
Suzuki 650 GSF Bandit 07, Husqvarna TE300 15
Tack för respons, då vet jag att det blir svårt att ändra på det kanske men 6kW är ju som en barnhoj från Kina :(
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Skulle hojen på något sätt gå sämre med låg effekt angiven i regbeviset :va
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Tack för respons, då vet jag att det blir svårt att ändra på det kanske men 6kW är ju som en barnhoj från Kina :(

Men den har ju bara den effekten om besiktningskitet är monterat (om ens då).

Så fort det är borta så har du ju full effekt och det är väl gissningsvis ca 40kW.

Mvh,
Ingvar
 

Windmiller

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2019
Ort
Alberga
Hoj
Suzuki 650 GSF Bandit 07, Husqvarna TE300 15
Har jag förstått fel? Måste den inte vara strypt till 6kW när jag kör på landsväg? Är det inte det som menas med det som står i registreringsbeviset? För om jag måste köra med den strypt till 6kW så ja då går den sämre enligt mig i alla fall.

Är det inte så att försäkringen inte gäller om man krockar med den ostrypt då?
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ingen som kör me strypning på ju..

Enda som kan ställa till är om man har en 125 å körkort för de då å kör ostrypt, för då är det mer effekt än man får köra me de körkortet..
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kan det inte vara bra att ha rätt effekt om nåt skulle gå galet och försäkringsbolag blir inblandat? Skulle tro att de kan bli tjorv med försäkringen om man har 40kW istället för 6kW och det hela uppdagas.
 

Windmiller

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2019
Ort
Alberga
Hoj
Suzuki 650 GSF Bandit 07, Husqvarna TE300 15
Kan det inte vara bra att ha rätt effekt om nåt skulle gå galet och försäkringsbolag blir inblandat? Skulle tro att de kan bli tjorv med försäkringen om man har 40kW istället för 6kW och det hela uppdagas.

Jag har precis fått veta att försäkringen verkligen inte gäller om man tar ut strypningen, i alla fall enligt Länsförsäkringar.
 
Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Jag har precis fått veta att försäkringen verkligen inte gäller om man tar ut strypningen, i alla fall enligt Länsförsäkringar.

INGEN som kör enduro och har LV-reggat kör på besiktningeffekten (strypning i luftburk, annan mjukvara, annan krök osv).
Den finns enbart där pga möjligheten till LV-reg samt avgasutsläpp.

Om hojen ska besiktigas så kanske man monterar på allt men det finns nog många hojar som går igenom UA ändå.

Ska man dra det till sin spets så bör du i sådana fall;
1; Montera gatlegala/fim däck.
2; Montera blinkers.
3; Montera tuta (den sitter antagligen kvar dock).
4; Montera rätt stänkskärm med rätt regplåt och belysning.
5; Allt nämnt ovan.

OSV
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Bra att veta hur det ligger till med försäkringen om nåt skulle gå galet.

Men hur kommer man på idén att strypa det ni säger är en ca 40kW hoj till 6kW, en modern landsvägsreggad 125:a ligger väl på 11kW. Är det verkligen så hårda krav på avgasrening och buller att man verkligen inte får ut mer effekt? Om man tappar effekt för att klara avgasrening och buller är väl förståeligt men att strypa hojen till en trimmad moped låter ju ut helt vansinnigt?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Man väljer väl den enklaste lösningen då ingen är intresserad av att köra annat än fulleffekt ändå.
Hade man klarat kraven med motorn strypt till 25kw så hade ändå strypningarna åkt väck direkt och med en euro4 motor konstruerad för den effekten hade modellen varit stendöd på marknaden...
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Allt är nog redan sagt, men det finns liksom inte en tvåtaktare i världen som klarar Euro 4 med full effekt.

Det sitter katalysatorer på bl.a Aprilias 125:eek:r (väghojarna) för att dom ska klara kraven för sin effekt. Säkerligen ett flertal andra som nu försöker ha en tvåtaktare i sitt modellutbud.
Spel för gallerierna givetvis att få moderna tvåtaktare till att vara LV-reggade, men än så länge så går det. Jag är glad, för det blir 1000 enklare att ha en billig stöldförsäkring.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top