Grusbitar i oljan?

yeltzin

Medlem
Gick med
2 Sep 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki Sv 650 N -00
Jag har en SV650 från 00 som jag länge brottats med dåligt batteri eller elfel.. Det är iaf vad jag alltid trott eftersom startmotorn under 1-2 års tid krävt rejält med kräm på batteriet för att snurra mer än något varv i sekunden.
Jag har blivit expert på att springa igång den, köpt ett tredje batteri, tar ut batteriet och laddar det nästan lika ofta som jag tar en tur med den. Fått igång den ibland, men oftast inte med hjälp av startknappen..

Sist så hängde sig startmotorn och snurrade trots att startknappen inte var intryckt, och nyckeln drogs ut.. Den snurrade tills batteriet var slut..

Nytt startrelä och nytt batteri (som jag extraladdade trots nyinköpt) men ändå snurrade startmotorn bara lite motvilligt.. Då provade jag att direktkoppla batteriet till startmotorn utan att den ville snurra..
Jag skruvade bort startmotorn och ut med oljan kom ett par småflisor (den största 7mm stor). Jag provade startmotorn utanför motorcykeln och den snurrade som den skulle.

Jag tömde resten av oljan utan några andra bitar, och imorgon ska jag köpa ny olja för att prova att starta den igen, och jag tror att det varit de här småbitarna som gjort att startmotorn kärvat och hängt sig, och att det nu inte bör vara några problem längre..

MEN.. bitarna måste komma ifrån något, och den stora frågan är om man vågar köra den om det finns risk att saker lossnar i motorn, eller om bitarna kommit in på något annat sätt. Motorcykeln går bra när den är igång, och detta problemet har ju varit här rätt länge..
Men OM man ska leta problem, är det då ett massivt jobb eller inte?
Jag kollade bitarna med en magnet om det var metall, och det var det inte så jag försökte kross den med en tång.. Det gick och bitarna var ljusa.. Så min gissning är att det är småstenar.

Bild2.JPG

bild3.JPG
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Hur skulle det komma grus i maskineriet? Min gissning är koxad olja pga få byten.
Får man ut fasta föremål med oljan är något galet och bör undersökas före startförsök.
 

yeltzin

Medlem
Gick med
2 Sep 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki Sv 650 N -00
Jag har ägt den i nio år, och haft överdrivet täta oljebyten.. Innan dess vet jag inte, men kan oljerester sitta så länge innan det blir problem isåfall?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Min gissning är att din startmotor är slut. Fältar och det är flisor av lager, ankare eller magnet som åkt ut i motorn.

Elmotorer är robusta saker så den snurrar garanterat ändå när den är ute ur motorn, men när det går tungt så äter den upp ditt startrelä och/eller anslutningar.

Jag skulle lämna in den på renovering på stört, det brukar inte kosta särskilt mycket och är det en klen startmotor kostar den väl inte så mycket ens ny.

Sist jag lämnade in en startmotor här i Luleå för kanske tio år sedan var det till en Citroën GS. Lundqvist tog den i handen och sa ”-hmmm en GS, det var länge sedan”. När jag hämtade den någon dag sedan lät det: ”-ja, jag blev tvungen att byta lagren och även ankaret samt rikta hela huset. Jag måste nog ta trehundra.”

Med det sagt: byt oljan också.


Buy quality, cry once
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Du får nog ta loss kåpan till tändningen det brukar sitta ett mellan drev där som ansluter mellan startmotor o svänghjul.

Sedan sitter start lagret där med om det finns på din modell och dessa kan ge sig med åren, det är lite speciella lager som låser och kan inte snurra åt ena hallet men fri snurrar åt andra hållet. Dessa lager fungerar som en start krans.

Rätt så vanligt fel på vissa motorer..
 

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Vittinge!
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
Kan det vara delar av magneterna till generatorn som ser ut som grus?
Såna kan lossna.
 

yeltzin

Medlem
Gick med
2 Sep 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki Sv 650 N -00
Skruvade loss och isär startmotorn och mätte och inspekterade den enligt servicemanualen, och den verkar vara i bra skick..

Satte i startmotorn och hällde på ny olja, men... Samma problem som tidigare.. Startmotorn snurrar sakta och trögt som om batteriet var urladdat, men batteriet är nytt och mäter 12.7 volt, samtidigt som startrelät är nytt..
Dessutom hänger sig startmotorn när man försöker så man får snabbt rycka sladden på batteriet..
Startmotorn går lika trögt när den direktkopplas till batteriet.

Nästa steg?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skruvade loss och isär startmotorn och mätte och inspekterade den enligt servicemanualen, och den verkar vara i bra skick..

Satte i startmotorn och hällde på ny olja, men... Samma problem som tidigare.. Startmotorn snurrar sakta och trögt som om batteriet var urladdat, men batteriet är nytt och mäter 12.7 volt, samtidigt som startrelät är nytt..
Dessutom hänger sig startmotorn när man försöker så man får snabbt rycka sladden på batteriet..
Startmotorn går lika trögt när den direktkopplas till batteriet.

Nästa steg?

Byta startmotorn först och främst. Går den trögt direktkopplad till ett friskt batteri är den kaputt oavsett vad mätningar på den säger.
Förutsatt att motorn då inte är osedvanligt trög att dra runt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Startmotor kass.

Alternativt så har kamaxel-/vipparmslagren skurit...


Buy quality, cry once
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ta då av tändnings kåpan och kontrolera det jag skrev.

Är start lagret dåligt går det tungt och lossar en av rullarna i lagret går den rakt ned till svänghjulet och kan skada materialet i svänghjulet och då kan du finna liknande delar spm du funnit.

Mvh
 

yeltzin

Medlem
Gick med
2 Sep 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki Sv 650 N -00
Jag skruvade upp kåpan och kollade runt.. Vet inte riktigt vad jag ska kolla efter eftersom jag inte brukar gräva i motorn såhär, men det intrycket jag fick var att allt var rent, inga trasiga saker med mitt otränade öga.
Kuggarna såg bra ut, men ska kugghjulet som startmotorn är kopplad till vara så lös, och likaså ringen som den driver i sin tur runt rotorn..

Bifogar bild och film på det hela..
kuggar.jpg

Klicka här för filmen..
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Utan att kollat sprängskiss så antar jag att detta lösa drev är upplagrat mot ytterkåpan du skruvat loss? De borde finnas en lagrad axel som trycks in i drevet då man skruvar dit kåpan.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top