GSXR 750 -96 startar ej

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
hej hej när allt jävlas, så ett varnade finger ,startmotorn blir inihelvete het när man försöker starta så länge ,utan att få svalna lite mellan starförsöken ,, mena bara att du inte skall skaffa de mer bekymmer....
har du soppa i tanken , ibland så händer det att man tror
Med vänlig hälsning christer
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Dålig jordning av batteriet eller dåligt startrelä eller dålig förbindelse till och från startrelät. Två av cyllarna tänder inte. Byt till nya tändstift. Om tändstiften blir blöta, köp en renoveringssats till förgasarna. Kolla soppapumpens för-filter.

Startar inte hojen på mindre än tre sekunder - försök inte mer förrän du felsökt ytterligare.

Har du bensin i motoroljan?

De tidiga gixxrarna av din modell hade en kamkedjespännare som kunde hoppa kammarna några kugg hit och dit med resultat om tasking motorgång - men dina två cyllar som funkar verkar fungera normalt.
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Tack för tipsen. Nu har jag lite att jobba med.
Helt nytankad för mindre än tio mil sedan.
Förra ägaren säger att han servat fem mil innan försäljning: Kontrollerat ventilspel, Luftfilter, Olja+filter, Tändstift samt Ny gasvajer.
När jag hade av luftburken förra rundan för att komma åt och kika på tändstiften skvätte det ur ena cylindern så det verkar komma fram soppa samt att det vid startförsöken luktar bensin.
Batteriet är bra jordat men har ej kikat på startrelät. Är detta för första problemet i videon att det bara klickar tills jag rullat lite?
Skulle man kunna byta plats på tändspolarna och se om dödacylindrar problemet flyttar sig?
Om man plockar bort luftburken och duttar i startgas direkt i förgasarna för att se om det hela kommer igång då?
För att kolla bensin i oljan, räcker det att lukta i påfyllningshålet tro?
Någon som har koll på vart man kan hitta en renoveringssats i södra Sverige (gärna Malmö/Trelleborg) Har bara hittat till andra bågar :-(
Det du nämner med kamkedjespännaren är det bara en "bra att veta" eller är det något som bör kollas och hur i så fall?
Mycket nu...
Helgen är räddad...:fyllisar
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Vågar man sig på en repsats från Japan och är det lönt? Med tull och avgifter hamnar man runt åttahundra kronor för satser på bilden. Vad kan man räkna med i Sverige? Är ju skönt att slippa vänta tre veckor.
Screenshot_2019-09-08-08-34-03.jpg
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Då har man rivit ner förgasaren och rengjort alla munstycken samt luft och bränslekanaler. Efter rengöring lät det som att det tände på alla cylindrar, den gick mycket jämnare men drunknade igen. Lågfartsmunstyckena var rejält igensatta men lite WD40/bensin/degreaser bad med efterföljande tryckluft gjorde susen. Det sitter i nte original storlek på munstycke i. Huvudmunstycke står specat till 1&4 = 127,5 och 2&3 =125 men det sitter 130 på alla. Funderar på att köpa nya i rätt storlek och sätta i. Lågfartsmunstycket hittade jag ingen storlek på. Sitter annat blås på hojen, kan det vara därför någon bytt munstycken och i så fall är det lönt utan fler åtgärder?
Ska ha ner förgasaren igen och byta o-ringar på flottörnålssätena då de inte tycktes göra någon nytta då sätet mer eller mindre gled ut helt obehindrat. Om jag förstår det hela rätt kan läckande flottörnålar dränka hela förgasaren och trycka ner soppa i oljan. Är det orsaken till frågan om bensin i oljan Anders Brink? Har dessvärre sett någonstans att det även kan vara slitna kolvringar som bidrar till soppa i oljan fenomenet men hoppas jag läst fel :-( Kikade i nivåfönstret och oljan ser dessvärre ganska ljus ut och ligger på högre nivå än innan.
Oljenivå2.JPG
Stiften ska som sagt vara så gott som nya. Hur snabbt kan de bli kassa? De har blivit rejält dränkta.
stift.JPG
Tycker att gnistorna är klena och går lite som de vill
https://youtu.be/Xl-oHibP6jo
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Då har man rivit ner förgasaren och rengjort alla munstycken samt luft och bränslekanaler. Efter rengöring lät det som att det tände på alla cylindrar, den gick mycket jämnare men drunknade igen. Lågfartsmunstyckena var rejält igensatta men lite WD40/bensin/degreaser bad med efterföljande tryckluft gjorde susen. Det sitter i nte original storlek på munstycke i. Huvudmunstycke står specat till 1&4 = 127,5 och 2&3 =125 men det sitter 130 på alla. Funderar på att köpa nya i rätt storlek och sätta i. Lågfartsmunstycket hittade jag ingen storlek på. Sitter annat blås på hojen, kan det vara därför någon bytt munstycken och i så fall är det lönt utan fler åtgärder?
Ska ha ner förgasaren igen och byta o-ringar på flottörnålssätena då de inte tycktes göra någon nytta då sätet mer eller mindre gled ut helt obehindrat. Om jag förstår det hela rätt kan läckande flottörnålar dränka hela förgasaren och trycka ner soppa i oljan. Är det orsaken till frågan om bensin i oljan Anders Brink? Har dessvärre sett någonstans att det även kan vara slitna kolvringar som bidrar till soppa i oljan fenomenet men hoppas jag läst fel :-( Kikade i nivåfönstret och oljan ser dessvärre ganska ljus ut och ligger på högre nivå än innan.
Stiften ska som sagt vara så gott som nya. Hur snabbt kan de bli kassa? De har blivit rejält dränkta.
Tycker att gnistorna är klena och går lite som de vill

Byt o-ringarna på nålsätena, kolla så att oljenivån inte är skyhögt för hög, elda mittelektroden på stiften med gasolbrännaren och provstarta. Sen efter succén kan du byta olja och dra ut och köra på bakhjulet.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om jag förstår det hela rätt kan läckande flottörnålar dränka hela förgasaren och trycka ner soppa i oljan. Är det orsaken till frågan om bensin i oljan Anders Brink?

Jepp jupp japp - samt om man bara kör korta svängar hinner den oförbrända soppan inte förångas.
Har du väldigt bråttom att testa tesen kan du hitta o-ringar i nitril både på Biltema och Swedol.
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Tack alla för tankar och funderingar kring problemet. Det verkar som att jag kommit till slutsatsen att det är dessa fyra som varit problemet
20190910_213745.jpg
På vägen hit har bågen fått ny mosfet regulator och nya kablar lite här och där. Rengjord förgasare. Utbyte av diverse skruvar som var fula och slitna. Polering av ställe man ofta inte ser eller kommer åt. Samt sist men absolut inte minst utökad kunskapsbank. Det var absolut inte så illa att plocka ner förgasaren i molekyler som jag var rädd för innan, den är ganska logisk.
Morgondagen ska förhoppningsvis ge en stund över för att varmköra och tömma ut gammal bensinolja och fylla på med ny ren olja. Min svåger har tydligen synkklockor som jag tänkt låna för att testa det också nu när man kommit igång. Tycker den bluddrar lite fortfarande men det kanske kan åtgärdas med en liten bit in med bränslemixskruven eller vad den kan heta på svenska.
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Då är oljan bytt samt har kört några mil testrunda. Den bluddrar vid lågt varv vilket jag hoppas kan åtgärdas med justering av bränslemixskruven. Bör väl vara annorlunda än standard 2,5 varv ut då munstycken inte är originalstorlek?
Ljuset fladdrar upp och ner vilket kanske kan vara rent fysiskt, ska kolla fastsättningen.
Bromsen blev strålande bra efter rengöring av handtagets infästning. Förra ägaren påpekade att bromsen var lite opålitlig och hackig när jag köpte men rengöringen var lösningen
När jag tömde ut gamla oljan såg jag några bitar som jag inte kan identifiera, de ljusa är hårda och de mörka är mjuka som dammtussar eller textilier. Med lite tur är det prylar som låg i kärlet redan innan (hoppas, hoppas)
20190913_190108.jpg
När jag skulle köra runt motorn vid påfyllning för att se nivån kom det som dimma på siktglaset, Någon som sett innan? Efter rundan var "dimman" borta. Ska hålla koll på det.
siktglas.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top