REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33
  1. #21
    Medlem cacas avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    hällingsjö
    Hoj
    85 kawasaki 1470 LTD E85
    Inlägg
    211
    hej hej när allt jävlas, så ett varnade finger ,startmotorn blir inihelvete het när man försöker starta så länge ,utan att få svalna lite mellan starförsöken ,, mena bara att du inte skall skaffa de mer bekymmer....
    har du soppa i tanken , ibland så händer det att man tror
    Med vänlig hälsning christer

  2. #22
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    5
    Inlägg
    10 955
    Dålig jordning av batteriet eller dåligt startrelä eller dålig förbindelse till och från startrelät. Två av cyllarna tänder inte. Byt till nya tändstift. Om tändstiften blir blöta, köp en renoveringssats till förgasarna. Kolla soppapumpens för-filter.

    Startar inte hojen på mindre än tre sekunder - försök inte mer förrän du felsökt ytterligare.

    Har du bensin i motoroljan?

    De tidiga gixxrarna av din modell hade en kamkedjespännare som kunde hoppa kammarna några kugg hit och dit med resultat om tasking motorgång - men dina två cyllar som funkar verkar fungera normalt.
    /anders -98bandit1371 -91Intruder1400 -97bandit1157 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x 2

  3. #23
    Medlem Spykes avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Trelleborg
    Hoj
    GSXR 750 -96
    Inlägg
    119
    Tack för tipsen. Nu har jag lite att jobba med.
    Helt nytankad för mindre än tio mil sedan.
    Förra ägaren säger att han servat fem mil innan försäljning: Kontrollerat ventilspel, Luftfilter, Olja+filter, Tändstift samt Ny gasvajer.
    När jag hade av luftburken förra rundan för att komma åt och kika på tändstiften skvätte det ur ena cylindern så det verkar komma fram soppa samt att det vid startförsöken luktar bensin.
    Batteriet är bra jordat men har ej kikat på startrelät. Är detta för första problemet i videon att det bara klickar tills jag rullat lite?
    Skulle man kunna byta plats på tändspolarna och se om dödacylindrar problemet flyttar sig?
    Om man plockar bort luftburken och duttar i startgas direkt i förgasarna för att se om det hela kommer igång då?
    För att kolla bensin i oljan, räcker det att lukta i påfyllningshålet tro?
    Någon som har koll på vart man kan hitta en renoveringssats i södra Sverige (gärna Malmö/Trelleborg) Har bara hittat till andra bågar :-(
    Det du nämner med kamkedjespännaren är det bara en "bra att veta" eller är det något som bör kollas och hur i så fall?
    Mycket nu...
    Helgen är räddad...
    -

  4. #24
    Medlem Spykes avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Trelleborg
    Hoj
    GSXR 750 -96
    Inlägg
    119
    Vågar man sig på en repsats från Japan och är det lönt? Med tull och avgifter hamnar man runt åttahundra kronor för satser på bilden. Vad kan man räkna med i Sverige? Är ju skönt att slippa vänta tre veckor.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Screenshot_2019-09-08-08-34-03.jpg
Visningar:	20
Storlek:	605,8 KB
Id:	450565
    -

  5. #25
    "Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Spånga
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Inlägg
    3 130
    Citat Ursprungligen postat av Spyke Visa inlägg
    Vågar man sig på en repsats från Japan och är det lönt? Med tull och avgifter hamnar man runt åttahundra kronor för satser på bilden. Vad kan man räkna med i Sverige? Är ju skönt att slippa vänta tre veckor.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Screenshot_2019-09-08-08-34-03.jpg
Visningar:	20
Storlek:	605,8 KB
Id:	450565
    Www.braigasen.se

  6. #26
    Very nice Mattiass avatar
    Reg.datum
    feb 2002
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    RVF400 + GSX-R750WT
    Inlägg
    12 223
    Köper du utanför EU kommer postnord att behålla grejorna i en månad. Jag köpte de här: https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?m...2F273976690690
    Fighting stupidity since 2002

  7. #27
    #41#forgotten era/#99# erf/#41# formula1 team tokers avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    på landet långt i söder
    Hoj
    suzuki gs 1000 s formula f1. nico bakker gs1000. harley
    Inlägg
    835
    reservdelar kan du kolla hos addemoto i lund, ligger på gastelyckan
    det ska gå bra o byta plats på tändspolerna
    team toker
    #41# forgotten era
    #41# formula 1
    team south coast racing
    #99# erf

  8. #28
    Medlem Spykes avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Trelleborg
    Hoj
    GSXR 750 -96
    Inlägg
    119
    Då har man rivit ner förgasaren och rengjort alla munstycken samt luft och bränslekanaler. Efter rengöring lät det som att det tände på alla cylindrar, den gick mycket jämnare men drunknade igen. Lågfartsmunstyckena var rejält igensatta men lite WD40/bensin/degreaser bad med efterföljande tryckluft gjorde susen. Det sitter i nte original storlek på munstycke i. Huvudmunstycke står specat till 1&4 = 127,5 och 2&3 =125 men det sitter 130 på alla. Funderar på att köpa nya i rätt storlek och sätta i. Lågfartsmunstycket hittade jag ingen storlek på. Sitter annat blås på hojen, kan det vara därför någon bytt munstycken och i så fall är det lönt utan fler åtgärder?
    Ska ha ner förgasaren igen och byta o-ringar på flottörnålssätena då de inte tycktes göra någon nytta då sätet mer eller mindre gled ut helt obehindrat. Om jag förstår det hela rätt kan läckande flottörnålar dränka hela förgasaren och trycka ner soppa i oljan. Är det orsaken till frågan om bensin i oljan Anders Brink? Har dessvärre sett någonstans att det även kan vara slitna kolvringar som bidrar till soppa i oljan fenomenet men hoppas jag läst fel :-( Kikade i nivåfönstret och oljan ser dessvärre ganska ljus ut och ligger på högre nivå än innan.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Oljenivå2.JPG
Visningar:	18
Storlek:	153,4 KB
Id:	450583
    Stiften ska som sagt vara så gott som nya. Hur snabbt kan de bli kassa? De har blivit rejält dränkta.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	stift.JPG
Visningar:	20
Storlek:	186,2 KB
Id:	450584
    Tycker att gnistorna är klena och går lite som de vill
    Senast redigerat av Spyke den 2019-09-09 klockan 19:32.
    -

  9. #29
    Very nice Mattiass avatar
    Reg.datum
    feb 2002
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    RVF400 + GSX-R750WT
    Inlägg
    12 223
    Citat Ursprungligen postat av Spyke Visa inlägg
    Då har man rivit ner förgasaren och rengjort alla munstycken samt luft och bränslekanaler. Efter rengöring lät det som att det tände på alla cylindrar, den gick mycket jämnare men drunknade igen. Lågfartsmunstyckena var rejält igensatta men lite WD40/bensin/degreaser bad med efterföljande tryckluft gjorde susen. Det sitter i nte original storlek på munstycke i. Huvudmunstycke står specat till 1&4 = 127,5 och 2&3 =125 men det sitter 130 på alla. Funderar på att köpa nya i rätt storlek och sätta i. Lågfartsmunstycket hittade jag ingen storlek på. Sitter annat blås på hojen, kan det vara därför någon bytt munstycken och i så fall är det lönt utan fler åtgärder?
    Ska ha ner förgasaren igen och byta o-ringar på flottörnålssätena då de inte tycktes göra någon nytta då sätet mer eller mindre gled ut helt obehindrat. Om jag förstår det hela rätt kan läckande flottörnålar dränka hela förgasaren och trycka ner soppa i oljan. Är det orsaken till frågan om bensin i oljan Anders Brink? Har dessvärre sett någonstans att det även kan vara slitna kolvringar som bidrar till soppa i oljan fenomenet men hoppas jag läst fel :-( Kikade i nivåfönstret och oljan ser dessvärre ganska ljus ut och ligger på högre nivå än innan.
    Stiften ska som sagt vara så gott som nya. Hur snabbt kan de bli kassa? De har blivit rejält dränkta.
    Tycker att gnistorna är klena och går lite som de vill
    Byt o-ringarna på nålsätena, kolla så att oljenivån inte är skyhögt för hög, elda mittelektroden på stiften med gasolbrännaren och provstarta. Sen efter succén kan du byta olja och dra ut och köra på bakhjulet.
    Fighting stupidity since 2002

  10. #30
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    5
    Inlägg
    10 955
    Citat Ursprungligen postat av Spyke Visa inlägg
    Om jag förstår det hela rätt kan läckande flottörnålar dränka hela förgasaren och trycka ner soppa i oljan. Är det orsaken till frågan om bensin i oljan Anders Brink?
    Jepp jupp japp - samt om man bara kör korta svängar hinner den oförbrända soppan inte förångas.
    Har du väldigt bråttom att testa tesen kan du hitta o-ringar i nitril både på Biltema och Swedol.
    /anders -98bandit1371 -91Intruder1400 -97bandit1157 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x 2

  11. #31
    Medlem Spykes avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Trelleborg
    Hoj
    GSXR 750 -96
    Inlägg
    119
    Tack alla för tankar och funderingar kring problemet. Det verkar som att jag kommit till slutsatsen att det är dessa fyra som varit problemet
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	20190910_213745.jpg
Visningar:	17
Storlek:	444,1 KB
Id:	450604
    På vägen hit har bågen fått ny mosfet regulator och nya kablar lite här och där. Rengjord förgasare. Utbyte av diverse skruvar som var fula och slitna. Polering av ställe man ofta inte ser eller kommer åt. Samt sist men absolut inte minst utökad kunskapsbank. Det var absolut inte så illa att plocka ner förgasaren i molekyler som jag var rädd för innan, den är ganska logisk.
    Morgondagen ska förhoppningsvis ge en stund över för att varmköra och tömma ut gammal bensinolja och fylla på med ny ren olja. Min svåger har tydligen synkklockor som jag tänkt låna för att testa det också nu när man kommit igång. Tycker den bluddrar lite fortfarande men det kanske kan åtgärdas med en liten bit in med bränslemixskruven eller vad den kan heta på svenska.
    -

  12. 2019-09-14, 08:10

  13. #32
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    5
    Inlägg
    10 955
    Citat Ursprungligen postat av Spyke Visa inlägg
    dimma på siktglaset
    Det är därför man inte bör garageköra en förbränningsmotor. Kör rejält eller inget alls.
    /anders -98bandit1371 -91Intruder1400 -97bandit1157 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x 2

  14. #33
    Medlem Spykes avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Trelleborg
    Hoj
    GSXR 750 -96
    Inlägg
    119
    Då är oljan bytt samt har kört några mil testrunda. Den bluddrar vid lågt varv vilket jag hoppas kan åtgärdas med justering av bränslemixskruven. Bör väl vara annorlunda än standard 2,5 varv ut då munstycken inte är originalstorlek?
    Ljuset fladdrar upp och ner vilket kanske kan vara rent fysiskt, ska kolla fastsättningen.
    Bromsen blev strålande bra efter rengöring av handtagets infästning. Förra ägaren påpekade att bromsen var lite opålitlig och hackig när jag köpte men rengöringen var lösningen
    När jag tömde ut gamla oljan såg jag några bitar som jag inte kan identifiera, de ljusa är hårda och de mörka är mjuka som dammtussar eller textilier. Med lite tur är det prylar som låg i kärlet redan innan (hoppas, hoppas)
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	20190913_190108.jpg
Visningar:	19
Storlek:	377,1 KB
Id:	450646
    När jag skulle köra runt motorn vid påfyllning för att se nivån kom det som dimma på siktglaset, Någon som sett innan? Efter rundan var "dimman" borta. Ska hålla koll på det.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	siktglas.jpg
Visningar:	13
Storlek:	301,6 KB
Id:	450647
    -

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Chronic, kul! Det sjunger bra! Plockade ut ägarlista från transportstyrelsen så får väl se om jag går vidare med det. Skulle mest va intressant att veta vad s [...]

frogish
Vill du annonsera ovan? Klicka här