REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33
  1. #1
    Medlem Spykes avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Trelleborg
    Hoj
    GSXR 750 -96
    Inlägg
    119

    GSXR 750 -96 startar ej

    Köpte nyligen en ny båge. Vid provkörning gick den bra. Första rundan därefter var till besiktningen efter ca två veckor. Dit gick bra men när jag skulle rulla in startade den inte. Efter ett par försök kom den igång. Kom hem och ställde den i väntan på tid att köra. Startade upp hojen en gång då grannen ville höra den :-) Startade bra men efter liten stund började den hacka och gå ojämt för att därefter dö. Kunde få igång den hjälpligt men det luktade som att den fick mycket soppa så vid minsta lilla gas dog den igen. Nu någon vecka senare infann sig äntligen tiden att köra men tji... Startade efter något försök men dog strax därefter igen. Försökte springa igång den också men lika död. Plockat loss tändstift och de var fuktiga så soppan kommer dit men tänder inte. Kollade om jag får gnista på något stift. Ibland kan man se en ynklig tillstymmelse till gnistor men inte klart och tydligt. Har slipat elektroden på tändstiften med fin smärgelduk för att se om det skulle hjälpa men icke. Provat att sätta skruvmejsel i tändhatten för att få gnista mellan den och ramen men icke. Är på väg till Biltema för att inhandla gnisttestare för att se om det trots allt kommer någon spänning till tändhattarna. Kan man mäta på kablarna som går till tändspolarna om de får vad de ska? Har mätt både tändspolar och tändstift och de verkar ha korrekta värden så jag tror att de är hela.
    Vet inte riktigt vad nästa steg borde vara, någon som har bra tips?
    MVH Magnus
    -

  2. #2
    Medlem Spykes avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Trelleborg
    Hoj
    GSXR 750 -96
    Inlägg
    119
    Hittade något som verkade hjälpa. En smält koppling som hade ruskigt dålig kontakt rengjordes och sedan startade motorn. Provade att köra lite men måste varva ganska bra och slira med kopplingen för att inte hojen ska dö igen. Boxen med kylflänsar verkar vara från annan båge då skruvinfästningen inte stämmer utan bara en skruv kan användas. Vad är det och kan det påverka gången? Om jag satt matarkablarna till tänspolarna fel, kan hojen ändå gå hjälpligt så att det kan vara fallet?

    Skickat från min SGP511 via Tapatalk
    -

  3. #3
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 597
    Mät volten på batteri medans motorn går för att lista ut om den laddar
    BOOST III

  4. #4
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    20 442
    Det är nog din laddregulator som har brunnit, gör som Boost sa och mät polspänningen över batteriet, både på tomgång och 4-5000 varv.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  5. #5
    Medlem Spykes avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Trelleborg
    Hoj
    GSXR 750 -96
    Inlägg
    119
    Har mätt lite nu och laddregulator verkar frisk trots brunnen kontakt. Fick 0,51 vid diodmätning på den. Batteriet låg på 12,5V avstängd, 13,7V vid 1000 rpm och 13,3V vid 5000 rpm. Tände jag lamporna sjönk det marginellt,13,5 resp 13,1.
    Däremot fick jag mindre konsekventa värden när jag mätte generatorn, 37V, 56V och 62V över de olika faserna. Nu mätte jag dock som hastigast utan att ta av kåpor så att jag kom till första kontakten (om där är flera) ska under dagen riva ner och se om jag kan få mätvärden närmre generatorn.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 176
    Citat Ursprungligen postat av Spyke Visa inlägg
    Har mätt lite nu och laddregulator verkar frisk trots brunnen kontakt. Fick 0,51 vid diodmätning på den. Batteriet låg på 12,5V avstängd, 13,7V vid 1000 rpm och 13,3V vid 5000 rpm. Tände jag lamporna sjönk det marginellt,13,5 resp 13,1.
    Däremot fick jag mindre konsekventa värden när jag mätte generatorn, 37V, 56V och 62V över de olika faserna. Nu mätte jag dock som hastigast utan att ta av kåpor så att jag kom till första kontakten (om där är flera) ska under dagen riva ner och se om jag kan få mätvärden närmre generatorn.
    Med tänt ljus ska du ha ca 14,3 Volt över batteriet från tomgång och uppåt och vid högre varvtal. För det har jag på GSX1300R.

    Har du inte det, ja då har du kortis mellan generatorn / generatorspolar och motorn, brunna generatorspolar och / eller kass spänningsregulator.

    Har du mätt 37VAC, 56 VAC och 62 VAC mellan generatorsladdarna (du har väl mätt växelström AC?)
    och
    13,7VDC vid 1000 rpm och 13,3VDC vid 5000 rpm över batteriet
    samt har en bränd kontakt
    så tippar jag på både kass generator (mät motstånd mellan generatorsladdarna och minus på batteriet) ska vara över 100000 Ohm annars brända generatorlindningar
    och kass laddningsregulator
    (Klarade mig själv undan med bara kass laddningsregulator på SV650S)
    Senast redigerat av Comeback den 2019-08-18 klockan 12:22.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  7. #7
    Medlem Spykes avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Trelleborg
    Hoj
    GSXR 750 -96
    Inlägg
    119
    Har satt batteriet på laddning för att ha mer rättvisande mätvärden. Plågade det dessvärre ganska hårt vid tidigare startförsök :-)
    Har mätt generatorn och det finns ingen kontakt alls mellan lindningar och jord samt 0,4 ohm mellan lindningarna.
    Alla mätvärden känns bra när bågen är avstängd men så fort den är igång stör jag mig på de avvikande värdena från generatorn (Japp, AC)

    Skickat från min SGP511 via Tapatalk
    -

  8. #8
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 597
    Som sagt minst 14,3 volt med motor på tomg eller strax över tomg min ktm visar 14,5 volt på tomg och 12,40 avstängd motor med just batteri.
    Minns inte om du provat nytt batteri men gör de för att se om volten ökar. Om du har flax funkar allt ok med nytt batteri för de kan va kortis i det!!
    Kontakten som smält behöver inte ens ha med felet att göra.
    Senast redigerat av Boost 3 den 2019-08-18 klockan 14:15.
    BOOST III

  9. 2019-08-18, 14:23

  10. #9
    Medlem Spykes avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Trelleborg
    Hoj
    GSXR 750 -96
    Inlägg
    119
    Redan nytt batteri dessvärre.
    Hur "fattat" tändspolarna vilken cylindrar den ska skicka gnista till? Kan man koppla tändspole fel? Tycker att det bara är plus och minus till spolen.

  11. #10
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    20 442
    Att spänningen sjunker med ökat varv är en hint om att något inte är som det ska. Kontrollmät generatorn, även om det låter som att det är den som är död. Jag hade en 99a som hade liknande fenomen, den blev rejält trött och hängig när generatorn gav upp, spänningen i systemet blev helt enkelt för låg så att varken soppapump eller tändning gjorde ett bra jobb.

    Din trasiga kontakt, var den hel och fin från början? Det kan ju vara så att den smälte i samband med att förra ägaren satte dit nytt laddrelä, och att det inte har något som helst med det här felet att göra.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  12. #11
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 597
    Citat Ursprungligen postat av Spyke Visa inlägg
    Redan nytt batteri dessvärre.
    Hur "fattat" tändspolarna vilken cylindrar den ska skicka gnista till? Kan man koppla tändspole fel? Tycker att det bara är plus och minus till spolen.
    Tändpulsen styrs av en separat triggerspole som ligger nära svänghjulet. På svänghjulet finns flera upphöjnader eller frässpår som denna givare läser från med magnetkännare. Varenda cylinder har en upphöjnad på svänhjulet som denna magnetgivare tänder på. De blir sok wastet fire med den tekniken dvs tändstiftet tänder en gång i onödan vid fel tillfälle på vareda cylinder men de gör inge skada de funkar bra. Det innebär att tändspolen tänder 4 ggr per varv.
    BOOST III

  13. #12
    Medlem Spykes avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Trelleborg
    Hoj
    GSXR 750 -96
    Inlägg
    119
    Tack för förklaringen. Då kan jag inte koppla fel på de inkommande kablarna i alla fall :-)

    Skickat från min SGP511 via Tapatalk
    -

  14. #13
    Medlem Spykes avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Trelleborg
    Hoj
    GSXR 750 -96
    Inlägg
    119
    Har beställt mosfet laddregulator som kommer om dryg vecka. Hoppas att den ska göra susen nu. Oavsett om det är den som är felet eller ej så är det ett bra byte :-)
    Efter att jag laddat upp batteriet gjorde jag ny mätning och då blev det 13,5 avslagen, 13,7 på tomgång men så fort jag varvade upp sjönk det hela till 13,2. Mätte även de tre kablarna från generatorn en gång till och fick då samma värde på alla tre, lite drygt 65V AC. Antingen glapp i någon kabel eller så mätte jag slarvigt förra gången :-(
    -

  15. #14
    Medlem Spykes avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Trelleborg
    Hoj
    GSXR 750 -96
    Inlägg
    119
    Bytte laddregulator idag enligt konstens alla regler men felet kvarstår. Motorn gick att starta direkt när jag kopplat på batteriet men den ville inte få en jämn tomgång utan det luktade som att den fick för mycket soppa. Det som tillkom nu var även det att jag fick en hel del baktändningar/avgasknallar. Efter bara en liten stund dog motorn för att inte vilja start a igen. Startmotorn drar runt och runt men det vill inte tända utan luktar bara surt.Hann dessvärre inte utföra några mätningar under den korta tid motorn var igång då jag fick stå och parera med gasen för att den inte skulle dö omedelbart. Ska koppla på ett större batteri vid nästa test tillfälle med 20Ah så har jag lite större chans att mäta om det nu skulle vara så att även statorn mot förmodan är kass
    -

  16. #15
    Very nice Mattiass avatar
    Reg.datum
    feb 2002
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    RVF400 + GSX-R750WT
    Inlägg
    12 223
    Jag tror att du behöver ta en titt på förgaseriet. Flottörnivå, täta flottörnålventiler osv. Symtomen
    liknar de jag hade som sedermera löste sig via nya flottörnålar och säten.
    Fighting stupidity since 2002

  17. #16
    Medlem Spykes avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Trelleborg
    Hoj
    GSXR 750 -96
    Inlägg
    119
    Usch låter jobbigt :-( Köper man en hel renoveringssats i så fall och byter "allt"?
    Har börjat fundera på om tändspolarna kan vara boven också i och med att gnistan är ganska svag/obefintlig ibland???
    Har kikat runt lite och på några ställe verkar det som om det är olika tändspolar för 1-4 & 2-3, stämmer verkligen det? Borde väl gå med samma på båda?
    Senast redigerat av Spyke den 2019-09-03 klockan 13:54.
    -

  18. #17
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Linköping
    Hoj
    BMW 1200GS
    Inlägg
    3 412
    Byt tändstift! Kör sedan med hojen, inget torrgasande!

  19. #18
    Very nice Mattiass avatar
    Reg.datum
    feb 2002
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    RVF400 + GSX-R750WT
    Inlägg
    12 223
    Citat Ursprungligen postat av Spyke Visa inlägg
    Usch låter jobbigt :-( Köper man en hel renoveringssats i så fall och byter "allt"?
    Har börjat fundera på om tändspolarna kan vara boven också i och med att gnistan är ganska svag/obefintlig ibland???
    Har kikat runt lite och på några ställe verkar det som om det är olika tändspolar för 1-4 & 2-3, stämmer verkligen det? Borde väl gå med samma på båda?
    Du KAN komma undan med att bara byta o-ringarna som sitter "under" nålsätena, men när man ändå har skiten nere kan man ju byta allt.

    Det är två spolar, ja. Du ser dom när du lyfter på tanken.
    Fighting stupidity since 2002

  20. #19
    Medlem Spykes avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Trelleborg
    Hoj
    GSXR 750 -96
    Inlägg
    119
    Har haft loss spolarna för att mäta på dem, tänkte mer på om det var olika sorters spolar till 1-4 & 2-3 då man kan få den uppfattningen när de har olika artikelnummer.
    Får väl kika lite på "rengöra förgasaren videos" på Youtube ????

  21. #20
    Medlem Spykes avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Trelleborg
    Hoj
    GSXR 750 -96
    Inlägg
    119
    Har filmat lite när den bråkar om det kan ge någon hint om vad det kan vara. Lutar väl mest åt att man blir tvungen att riva ner förgasarna och rengöra skulle jag tro. Någon som håller med eller har avvikande åsikt. Även om det är kul att lära nya saker så behöver man inte göra mer jobb än nödvändigt
    -

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Chronic, kul! Det sjunger bra! Plockade ut ägarlista från transportstyrelsen så får väl se om jag går vidare med det. Skulle mest va intressant att veta vad s [...]

frogish
Vill du annonsera ovan? Klicka här