MotoGP #12: GoPro British Grand Prix

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vem har skrivit att Marc har tur? :va
Det jag skrev var att Dovi INTE har nån tur och att allt (utom tre kurvor då) gått Marcs väg.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag gillar den här nya traditionen att blåsa förbi MM precis före mållinjen. Det kan jag stå ut med ett tag till.

Det är nog det säkraste sättet att faktiskt snyta segern för honom, för då hinner han inte ta tillbaka förstaplatsen. :hihi
 

Bjoerlin76

Medlem
Gick med
3 Jul 2018
Ort
Lund
Hoj
Triumph 955i Speed Triple -05
Riktigt kul att Rins tog det, vilket avslut!

Tråkigt som fan för både Dovi och Quarta. Håller på båda men stenhårt på Quarta och det var synd att han påverkades när Rins hade ett ”moment”...trodde dessutom att Quarta skulle ha ett jäkla tempo i racet.

Well well, hoppas både Dovi o Q är helt återhämtade inför nästa race!
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Riktigt kul att Rins tog det, vilket avslut!

Tråkigt som fan för både Dovi och Quarta. Håller på båda men stenhårt på Quarta och det var synd att han påverkades när Rins hade ett ”moment”...trodde dessutom att Quarta skulle ha ett jäkla tempo i racet.

Well well, hoppas både Dovi o Q är helt återhämtade inför nästa race!

Onekligen var det nog så att Fabio reagerade på Rins släpp. Men Miller tillade något intressant angående olyckan eftersom han låg precis bakom och det var att man efter starten normalt ligger en växel lägre än man skulle göra på ett flygande varv, vilket skulle kunna anses vara ett litet rookiemisstag blandat med en skopa för mycket iver från Fabios sida. Motorbromsen lär kicka in rätt mycket kraftigare vid ett avslag med så mycket nedlägg. Helt klart olyckligt hur som helst, eftersom vi inte fick se vad varken Fabio eller Dovi hade att erbjuda. Dock är jag ett hard core Rins fan, så jag kände mig ändå rätt nöjd med racet :tummenupp Men det slog mig efteråt att det hade varit ännu bättre om han även slagit de två ovan nämnda i racet också.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vem har skrivit att Marc har tur? :va
Det jag skrev var att Dovi INTE har nån tur och att allt (utom tre kurvor då) gått Marcs väg.

Mitt inlägg är inte riktat mot din kommentar utan snarare mot en väldigt stor grupp människor (allt från insatt depåfolk till fullkomliga idioter till journalister) som anser att Marc kommer undan med det mesta på grund av sin tur. Vem vet, de kanske har rätt och en redig krasch följd av läskig skada kanske väntar runt hörnet...?

Men fram tills dess håller jag mig till Ingemar Stenmarks hypotes - ju mer jag tränade desto mer tur fick jag...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Mitt inlägg är inte riktat mot din kommentar utan snarare mot en väldigt stor grupp människor (allt från insatt depåfolk till fullkomliga idioter till journalister) som anser att Marc kommer undan med det mesta på grund av sin tur. Vem vet, de kanske har rätt och en redig krasch följd av läskig skada kanske väntar runt hörnet...?

Men fram tills dess håller jag mig till Ingemar Stenmarks hypotes - ju mer jag tränade desto mer tur fick jag...

Ah, sorry. :rodnar

Jag brukar säga till mina döttrar att det bara krävs två saker för att bli bäst i världen på något.
Kunskaper och träning.
(Pengar är förstås bra också om man vill speeda upp resan.. )
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har tyckt illa om MM så länge att jag inte har en aning om varför längre, men om någon påstår att det är tur att han räddar så många "nära krascher" så har de knappast tittat speciellt noga. Den unge mannen har sanslös känsla för hur man kan hantera en motorcykel och jobbar längre än de flesta med att räta upp saker när det gått snett.
I år verkar han dessutom närma sig gränsen för vad som är möjligt från rätt håll och inte prova med för hög fart först.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mitt inlägg är inte riktat mot din kommentar utan snarare mot en väldigt stor grupp människor (allt från insatt depåfolk till fullkomliga idioter till journalister) som anser att Marc kommer undan med det mesta på grund av sin tur. Vem vet, de kanske har rätt och en redig krasch följd av läskig skada kanske väntar runt hörnet...?

Men fram tills dess håller jag mig till Ingemar Stenmarks hypotes - ju mer jag tränade desto mer tur fick jag...

I början i MotoGP hade han en del tur med sina krascher, för han var i ett par riktigt otäcka krascher som hade kunnat gå väldigt illa. I gengäld så fick han ju en otäck smäll innan han kom upp i MotoGP som hotade hans vidare karriär som tävlingsförare.
Men de omöjliga räddningarna är alldeles för många för att vara tur. Så mycket tur har man bara om man har tränat väldigt mycket.
Det största problemet med honom är att han är så sjukt bra på allt med motorcyckelracing. Han har ju inga direkta svagheter som hans medtävlande kan utnyttja.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...Det största problemet med honom är att han är så sjukt bra på allt med motorcyckelracing...

Konstigt hur det kan vara. :va
På "min" sida borde det high-lightade ordet ovan bytas mot tjusningen.
Medans L.Mäkinen (och en massa andra) tycker det är helt rätt ord. ;)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Konstigt hur det kan vara. :va
På "min" sida borde det high-lightade ordet ovan bytas mot tjusningen.
Medans L.Mäkinen (och en massa andra) tycker det är helt rätt ord. ;)

Ja, personligen har jag inget emot att han är så fördjävla bra. Det största felet är att det inte verkar finnas någon mer som är lika fördjälva bra som kan stångas lite med honom om titeln. :hihi
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tjusningen just nu är väl i så fall att han faktiskt har torskat dragracet från sista kurvan två gånger i rad...? Både Dovi och Rins hade ju en plan som de följde till punkt och pricka och det lyckades ju till 100 %. Något som mycket möjligt kan trigga Marc till ännu fler stordåd...?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja, personligen har jag inget emot att han är så fördjävla bra. Det största felet är att det inte verkar finnas någon mer som är lika fördjälva bra som kan stångas lite med honom om titeln. :hihi

Tjusningen just nu är väl i så fall att han faktiskt har torskat dragracet från sista kurvan två gånger i rad...? Både Dovi och Rins hade ju en plan som de följde till punkt och pricka och det lyckades ju till 100 %. Något som mycket möjligt kan trigga Marc till ännu fler stordåd...?

Som Alatalo skriver så finns det förare som kan slå Marc.
Men medans Marc alltid är med i toppen så skiftar de andra förarna.
Dovi, Vin och Rins behöver bara ett liiiitet steg till för att vara där varje race.
Personligen tror jag att om någon tar titeln från Marc så är det Rins.
Imo så har Rins den där lugna fokuserade, målinriktade blicken som brukar leda ända fram.
Det känns också, men här vet andra bättre, som Suzuki med sitt fantastiska chassi "bara" behöver lite extra hästar.
Hans tålamod och fantastiskt utförda vinst sist gör ju inte mitt case sämre heller. :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tjusningen just nu är väl i så fall att han faktiskt har torskat dragracet från sista kurvan två gånger i rad...? Både Dovi och Rins hade ju en plan som de följde till punkt och pricka och det lyckades ju till 100 %. Något som mycket möjligt kan trigga Marc till ännu fler stordåd...?

Jo, det går ju att slå honom på enstaka race, men det behövs ju någon som kan utmana varje söndag för att hota MMs dominans vad gäller titelfajten. Om Suzuki lyckas ta in pretandaskillnaden mot Honda och Ducati lite så kan nog Rins vara med oftare och kanske till och med sno en titel.

En sak jag gillar med Marquez är att han inte bara kör säkra placeringar trots att han har så enorm marginal till tvåan i totalen, när det bjuds upp tiill kamp så ställer han ju upp, oavsett om det är nummer 10 i poängtotalen som försöker sno en position för honom. Kommer ihåg när Petrux så trumpet kommenterade att man inte borde köra sådär när man har en titel att bekymra sig för när MM snuvade honom på en vinst. :hihi
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Tänker lika som L.Mäkinen.
Vet inte längre varför jag tycker illa om Marc M?
Killen är inte bara talang utan uppenbarligen superdedikerad MotoGP.

En mening jag numera förknippar med Marc är:
-"I had to try", oavsett hur meningslös en situation verkar vara så tänker han ändå försöka.
Svårt att inte beundra sån beslutsamhet.

Sen kan jag ju tycka det är lite märkligt när förare sitter i depåboxen när kameran sveper förbi bara ignorera den istället för att ge någon slags respons till sina hängivna fans där ute.

Fast när man ser honom efter race är han ju väldigt uttrycksfull så det går inte stoppa honom i "Lorenzo facket" :hihi
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Sen kan jag ju tycka det är lite märkligt när förare sitter i depåboxen när kameran sveper förbi bara ignorera den istället för att ge någon slags respons till sina hängivna fans där ute.

Under träningar och tävling så finns minst en kameraman i varje depåbox, så om en förare inte vinkar till kameran så kan det nog bero på att han inte vet att han är i sändning just då. Eller omvänt, om han ska vinka till kameran varje gång den riktas mot honom så blir det väldigt ofta...
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Under träningar och tävling så finns minst en kameraman i varje depåbox, så om en förare inte vinkar till kameran så kan det nog bero på att han inte vet att han är i sändning just då. Eller omvänt, om han ska vinka till kameran varje gång den riktas mot honom så blir det väldigt ofta...
Jag förstår, fast då innebär det att Rossi vinkar åt allt med lins på, hahaha.

Skämt å sido, det kan vara så att det är Rossi som satt nivån på det här med att interagera med publiken och det är därför jag spontant gillar Rossi mer än Marques även fast jag inte känner eller träffat någon av dem :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Heeelt annan attityd än efter Österrike. Marquez ser ju helt bruten ut. Rins: ”så hur mycket ligger du före nu?” Marc: ”78” Rins: ”så då kommer de respektera dig” Marc: ”mhm.”

Ja, lite annat än intervjuerna där han mer körde "it's the championship".
Men han ser rätt fundersam ut i videon.
Nästan skakad.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top