MotoGP #12: GoPro British Grand Prix

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Katigt av rins när han försökte passera på yttern. Och snygg passage ut på målrakan. :banana
 

sedition

Medlem
Gick med
9 Jul 2015
Ort
Linköping
Hoj
FXSTBI 06
Förarna plus kommentatorerna pratar ju mycket om att Yamaha saknar en del motoreffekt mot dom andra toppmärkena. Är det någon som har hört någon siffra om hur mycket det skiljer?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Förarna plus kommentatorerna pratar ju mycket om att Yamaha saknar en del motoreffekt mot dom andra toppmärkena. Är det någon som har hört någon siffra om hur mycket det skiljer?

Det verkar mer som om de har problem att få ner effekten de har i asfalten tycker jag.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Dovi har då ingen tur i år. :(

Tålamod, briljans och "corner speed" ger segern till Rins! :tummenupp

MM Försöker med "the championship" men det är nog hyfsat surt att få stryk så tight två race i rad...
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Kommentatorerna sa att det är 50000 per där och tittar. Med 150000 platser ser det nog lite tomt ut.

Det var inte många men bättre än inget, har för mig att folk brukar stå på varandra men jag kanske har fel, brukar kanske inte vara fler en söndag på silverstone!?

Edit: Kollade tillbaka på tidigare år, verkade inte som att det var fler på tidigare race och jag som trodde att britterna var motortokiga. Ett gp borde lätt locka minst 100k på racedagen men uppenbarligen icke.
 
Last edited:

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
Det var inte många men bättre än inget, har för mig att folk brukar stå på varandra men jag kanske har fel, brukar kanske inte vara fler en söndag på silverstone!?

Edit: Kollade tillbaka på tidigare år, verkade inte som att det var fler på tidigare race och jag som trodde att britterna var motortokiga. Ett gp borde lätt locka minst 100k på racedagen men uppenbarligen icke.

En av anledningarna kanske kan vara att dom inte har någon seriös vinnar-kandidat
och därför stannar hemma.
Britterna är ju extremt patriotiska och partiska till sina landsmän på banan. Brittisk media
i synnerhet är ju nästan löjligt en-spåriga när dom höjer sina förare till skyarna som om det
vore Jesus själv på sadeln (eller i sittbrunnen i F1).



Rins påminner så mycket om Simoncelli i mina ögon. Håret, personligheten... är det bara jag?
Och hans körstil påminner mycket om Norick Abe.

Måste väl ändå säga att Rossi's insats var en besvikelse. Två gratisplatser i och med Dovi och Quarten
men kan ändå inte hålla fast i sin startposition.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En av anledningarna kanske kan vara att dom inte har någon seriös vinnar-kandidat
och därför stannar hemma.
Britterna är ju extremt patriotiska och partiska till sina landsmän på banan. Brittisk media
i synnerhet är ju nästan löjligt en-spåriga när dom höjer sina förare till skyarna som om det
vore Jesus själv på sadeln (eller i sittbrunnen i F1).



Rins påminner så mycket om Simoncelli i mina ögon. Håret, personligheten... är det bara jag?
Och hans körstil påminner mycket om Norick Abe.

Måste väl ändå säga att Rossi's insats var en besvikelse. Två gratisplatser i och med Dovi och Quarten
men kan ändå inte hålla fast i sin startposition.

Det lät ju en hel del när Rins passerade Marquez ändå.
Jo, det var underleverans av Rossi idag.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Dovi har då ingen tur i år. :(

Tålamod, briljans och "corner speed" ger segern till Rins! :tummenupp

MM Försöker med "the championship" men det är nog hyfsat surt att få stryk så tight två race i rad...

Ja, Marquez var besviken, det märkte man. Hoppas att hans självförtroende får sig en törn, men antagligen blir han väl bara mer taggad att vinns nästa gång. Jävligt snyggt kört av Rins hur som. Silverstone är en Suzuki-bana helt klart. Om han bara blir lite jämnare så blir han riktigt farlig.

-edit- Marquez säger att han körde konservativt för att försvara mästerskapet. Med tanke på hur mycket det svajade i inbromsningarna, betydligt mer än vad han visat tidigare race denna säsongen, så låter det lite som en efterhandskonstruktion för att hantera den sårade stoltheten. Tyckte också Rins så mer avslappnad ut i körningen än Marquez under största delen av racet.

”the Repsol Honda rider says he rode conservatively to maximise his points haul rather than take risks to win”

https://www.crash.net/motogp/news/9...-lose-last-corner-again-dovi-defeat-was-worse
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Dovi har varit på sjukhuset efter en så pass kraftig smäll mot huvudet så han fick temporär minneslucka.
Han hade inget brutet och har nu fått åka hem till teamet.
Även Quarten har varit på sjukhus med känningar efter kraschen.
https://www.crash.net/motogp/news/927981/1/dovizioso-taken-hospital-checks

Hoppas båda är tillbaka till nästa race.


Ja, det var en riktigt obehaglig krasch, ruggig smäll när Dovi landade i backen. Hoppas att en så allvarlig hjärnskakning inte ger några kvarstående men och hantera fit till Misano. Han har verkligen maximal otur denna säsongen, men hoppas på att han kommer igen till nästa år.

-edit- apropå krascher så var Zarco sitt vanliga vårdslösa jag när han torpederade märkes-kamraten Oliveira. Fattar inte hur han tänkte där, och tongångarna hos KTM-ledningen måste vara sådär positiva just nu... Helt rimligt med tre platsers grid penalty till nästa race tycker jag.

https://www.crash.net/motogp/news/928017/1/zarco-accepts-misano-grid-penalty-racing-incident
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
-edit- apropå krascher så var Zarco sitt vanliga vårdslösa jag när han torpederade märkes-kamraten Oliveira. Fattar inte hur han tänkte där, och tongångarna hos KTM-ledningen måste vara sådär positiva just nu... Helt rimligt med tre platsers grid penalty till nästa race tycker jag.

En enkel missbedömning. Det är racing på absolut högsta nivån med noll och ingenting i marginaler. Ibland skiter det sig och det var en för stor missbedömning för att inte få ett straff som belöning för ett felaktigt fattat beslut i stridens hetta. Det är det här som gör racingen sevärd. Ska man ta bort Zarcos omkörningsförsök så får man nog ta bort femtioelva omkörningar gjorda av Marquez, Dovi, Rossi och alla andra och då kanske det är lika bra att knäppa på F1 istället :fakta
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
En enkel missbedömning. Det är racing på absolut högsta nivån med noll och ingenting i marginaler. Ibland skiter det sig och det var en för stor missbedömning för att inte få ett straff som belöning för ett felaktigt fattat beslut i stridens hetta. Det är det här som gör racingen sevärd. Ska man ta bort Zarcos omkörningsförsök så får man nog ta bort femtioelva omkörningar gjorda av Marquez, Dovi, Rossi och alla andra och då kanske det är lika bra att knäppa på F1 istället :fakta

Ok, vet inte om jag kan hålla med om det i detta fallet. Stridens hetta, absolut, men Zarco har en historia av riktigt vårdslösa omkörningar i konstiga lägen. Sista kurvan innan mål när man fightas om vinsten, absolut, men att ta ett spår som leder rakt in i sidan på en konkurrent mitt i racet, för en fight om tiondeplatsen, sådär smart va? Men visst, håller med om att andra förare gjort vårdslösa omkörningar tidigare säsonger också. Marquez ligger ju nära till hands, och jag har varit kritisk till hans framfart då också men han har ju kunnat köra mycket snyggare i år tack att Hondan går så mycket bättre.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja, det var en riktigt obehaglig krasch, ruggig smäll när Dovi landade i backen. Hoppas att en så allvarlig hjärnskakning inte ger några kvarstående men och hantera fit till Misano. Han har verkligen maximal otur denna säsongen, men hoppas på att han kommer igen till nästa år.

-edit- apropå krascher så var Zarco sitt vanliga vårdslösa jag när han torpederade märkes-kamraten Oliveira. Fattar inte hur han tänkte där, och tongångarna hos KTM-ledningen måste vara sådär positiva just nu... Helt rimligt med tre platsers grid penalty till nästa race tycker jag.

https://www.crash.net/motogp/news/928017/1/zarco-accepts-misano-grid-penalty-racing-incident

Det är ju tre veckor till Misano så både Dovi, Quarten och tom JLo borde hinna läka.

Ja, inte så snyggt av Zarco. :3freak
Inte fel med ett straff men jag blev faktiskt lite förvånad att han fick ett.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag gillar den här nya traditionen att blåsa förbi MM precis före mållinjen. Det kan jag stå ut med ett tag till.
 

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
Marquez skulle kunna ta semester i tre race och komma
tillbaka till Motegi den 20:e Oktober och ändå vara i ledning i mästerskapet med minst tre poäng.

Alltså missa två månader och ändå vara i ledning. :lol
Galet.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Marquez skulle kunna ta semester i tre race och komma
tillbaka till Motegi den 20:e Oktober och ändå vara i ledning i mästerskapet med minst tre poäng.

Alltså missa två månader och ändå vara i ledning. :lol
Galet.

Ja, galet. :)
Allt (utom möjligen två kurvor ;) ) har gått hans väg hittills.
Fortsätter det kan han ta titeln i Thailand. :3freak
Gissningen är väl ändå att han tar det inför Honda-bossarna i Japan.
Hoppas vi slipper ett "cirkus-firande" isf...
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Marquez skulle kunna ta semester i tre race och komma
tillbaka till Motegi den 20:e Oktober och ändå vara i ledning i mästerskapet med minst tre poäng.

Alltså missa två månader och ändå vara i ledning. :lol
Galet.
-

Galet. Ja. Till och med... tråkigt(!?)
/H
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
COTA hälsar så mycket (på tal om att allt har gått Marquez väg)..
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ja, det är märkligt att det alltid är de med mest talang och de som har gjort mest förberedelser som också har mest tur...

Annars är väl Rins dagens man utan konkurrens. Att helt obehindrat plocka in en sekund när den tursamme försökte rycka och att nästan lura upp den tursamme på läktaren i sista sväng...fortsätter det så här får man ju snart erkänna sig som imponerad.
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Ja, märkligt är det allt med tur ??

Rins kommentar gillar jag, "Two laps to the end, I thought it was the last lap", och sen, nu j*vlar :tummenupp

Gott för Viñales också, kan jag tänka.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top