Förslag på ny mc

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Hej!

Jag undrar om någon av er har några förslag på vilken motorcykel jag bör köpa.

Jag hade tidigare en Honda hornet 600 som jag var väldigt nöjd med och som jag körde under två års tid. Efter två års körande ville jag ha en motorcykel med lite mera drag i och jag köpte därför en Yamaha MT-09. Problemet med MT:n var att det kändes som att sitta på en cross och jag skulle därför vilja hitta en motorcykel som har samma sittställning som en Hornet men som går lika bra som en MT-09. Har någon av er några förslag (inte Triumph, jag orkar inte med deras framlyktor, och jag är inte heller intresserad av en sporthoj för tillfället).

Tack på förhand och jag ber om ursäkt om det här inlägget passar bättre i ett annat forum.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S

Är väl precis vad han beskriver att han inte vill ha. Jag gillar 1290´n just för att den känns som en stor motard snarare än en fajtad skrevraket.

Det är väl dom andra nakenjappsarna som gäller. Honda cb1000r verkar ju inte hysteriskt hetsig men välbyggd och bör påminna en del om getingen.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Är väl precis vad han beskriver att han inte vill ha. Jag gillar 1290´n just för att den känns som en stor motard snarare än en fajtad skrevraket.

Det är väl dom andra nakenjappsarna som gäller. Honda cb1000r verkar ju inte hysteriskt hetsig men välbyggd och bör påminna en del om getingen.
Är det du eller TS som ska välja hoj?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Tuono V4 från - 14 eller så, innan den blev 1100.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Backar du inte för radfyror så är ju Kawasaki Z900RS en klassig cykel, väl värd att testa. Inte så himla yster, utan specad ungefär som MT-09. Definitivt varken sport eller cross, någonstans. Påminner faktiskt en del om både gamla Hornet 600 - men framförallt Hornet 900 - körmässigt och till karaktären...
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Varför inte en Tracer 900? Samma motor som MT09 men med en mer upprätt körställning.
 

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Tack för alla förslag!

Varför inte en Tracer 900? Samma motor som MT09 men med en mer upprätt körställning.

Jag letar efter en motorcykel där man inte sitter helt upprätt. Jag letar efter något med en körställning mellan en sporthoj och en touringhoj. Jag har inte kört så många motorcyklar och vet inte ens om det jag letar efter existerar, men med den lilla erfarenhet jag har tyder på att att det finns en viss skillnad mellan t.ex. Hornet och MT-09. Jag vet inte om det har med styret eller fotpinnarnas placering att göra eller en kombination av dessa.

Jag har sneglat på Yamaha FZ1 men är lite orolig för att den är alldeles för vild för mig. Kan också tillägga att jag väger 65 kg och att det skulle kännas bättre med en så lätt motorcykel som möjligt. En annan motorcykel som jag har funderat på är Kawasaki Z800. Den väger betydligt mer än t.ex. KTM790 men hur är det med körställningen jämfört med Hornet?

Honda cb1000r verkar ju inte hysteriskt hetsig men välbyggd och bör påminna en del om getingen

Tack för förslaget. Jag ska försöka titta närmare på den och försöka ordna med en provkörning.

Stort tack till alla och jag hoppas att ni kan komma med fler synpunkter och förslag.
 
Last edited:

Desmodeath

Medlem
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Stockholm
Hoj
2006 Ducati Multistrada S DS. Tidigare: Ducati 900 SSie, Ducati 750 SS samt Suzuki DR 600 och Suzuki Dr 350.
Låter som du ska ha en Ducati Supersport.

P
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Det är lördag, lagom mycket moln och lagom lite regn = ut o provkör! Andras preferens till hur en hoj känns är.. vi kan kalla den svår :)

FZ1 går mycket riktigt som ett troll med duktig motor, i övrigt känns den ungefär som en bonntrimmad Puch.. inte för att det finns någon alt. trimmetod men men. Med det sagt har den funnits i några olika utföranden under 14-15 år så det kan hända att det ramlat ut en juvel där någonstans. Känns ofta gammal, styret är mer hemma på en mtb, tråkig och halvdålig koppling samt en växellåda som brukar gröta ihop växlarna till ett ungefär =/ Jag har hoppats på modellen flera gånger men efter varje provtur har jag besviket stövlat därifrån med känslan av att ha provcyklat något gammalt härke. Effekten är dock tilltalande men frågan är om den duger till mycket annat än som stunthoj? Med tillräckligt många puckar och bågar kan man träna omkull över sin förmåga, putta upp den och skramla vidare. I det fall man lider av det intresset vill säga :)

Kawa och Suzuki går ofta jättefint om än lite könlösa, även Triumph faller lite under dessa mopedtillverkare med fördel till mer karaktär men sämre kvalitet.

Ducati är balla och fina att titta på, ungefär lika opålitliga nu som då med nackdelen att nu spottar dom ut fler modeller med mer elektronik som inte heller fungerar. Typiskt dåligt.

Honda är lite av klasskillnad även om den inte faller alla i smaken. För tråkiga ibland, CB1000R går fint med hyffsad knuff. Lite tama bromsar och mjukt chassi om man pressar den, sitter det Battlaxdäck på är det dock den snabbaste och enklaste uppdatering man kan göra att byta ut.

Tyvärr lider många nyare hojar av ryckig gasrulle från helvete, klassledande är nog Ktm och Bmw men det förekommer även hos andra märken o modeller.

Ut o provkör! Dom öppnar strax.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
CB1000R är som en trimmad Hår-nät :hihi

Dock är det väl ungefär samma punch som en MT-09, du måste upp på Tuono V4 eller nån liknande super-naken för att det ska kännas som mycket mer drag. Beror lite på vilken budget man har också. CB1000R finns ju numera rätt gamla men som ändå har ABS och såna dära moderniteter.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Låter som du ska ha en Ducati Supersport.

P

Det är nog ingen dum idé.
Eller en z1000sx om budgeten är begränsad, de kom 2011 och hade då ABS.
2014 kom en rejält uppdaterad version och 2017 ytterligare en uppdatering. Men då är vi i samma ekonomiska liga som Supersporten, vilket är trevligt för då kan man välja mellan två fina maskiner. :tummenupp
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Låter som du ska ha en Ducati Supersport.

P

Eller kanske snarare en monster?

Själv funderar jag om ts vill ha en stor fyra eller hellre en vridstark mellanviktare när denne säger sig gått till en mt-09 i jakt på mer effekt. Mt'n ger ju inte jättemycket mer toppeffekt än en hornet 600, dock en betydligt starkare effektkurva med en härrejössesmassa mer vrid i mellanregistret.
Så kommer en stor fyra med mycket toppeffekt men vekare kurva att kännas som ett steg tillbaka, i så fall gå på mellanvikts twin, typ duke 790 även om jag är osäker på om körställningen är vad som efterfrågas (ända raka är en provtur) eller är det drag på top som letas? I så fall så är något likt en cb 1000 r nog ett väldans bra tips.
Inget är rätt eller fel direkt, utan det beror helt på ts körstil och preferenser, så vad söks? Annat än körställning?
 

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Tack ännu en gång för alla förslag och kommentarer

Eller kanske snarare en monster?

Själv funderar jag om ts vill ha en stor fyra eller hellre en vridstark mellanviktare när denne säger sig gått till en mt-09 i jakt på mer effekt. Mt'n ger ju inte jättemycket mer toppeffekt än en hornet 600, dock en betydligt starkare effektkurva med en härrejössesmassa mer vrid i mellanregistret.
Så kommer en stor fyra med mycket toppeffekt men vekare kurva att kännas som ett steg tillbaka, i så fall gå på mellanvikts twin, typ duke 790 även om jag är osäker på om körställningen är vad som efterfrågas (ända raka är en provtur) eller är det drag på top som letas? I så fall så är något likt en cb 1000 r nog ett väldans bra tips.
Inget är rätt eller fel direkt, utan det beror helt på ts körstil och preferenser, så vad söks? Annat än körställning?

När jag först körde MT:n tyckte jag att det var väldigt trevligt med den jämna accelerationen över hela registret men efter ett tag började jag sakna toppeffekten. Med det sagt så är det viktigaste för mig att hitta en motorcykel där man inte sitter käpprakt och som har bättre acceleration än Horneten.

Jag blev tyvärr av med körkortet och får inte tillbaka det förrän den 2 oktober och kan därför inte provköra någon motorcykel just nu. Det är en av anledningarna till att jag sitter här och fantiserar. Just nu lutar det mest åt en Kawasaki Z800/900 eller en Honda CB1000r. Har ni några tankar kring dem?
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Synd att du dissar Triumph pga framlyktorna, det låter som du trivts fint på en Speed Triple. Eller en Tuono?

Z800/900, är inte det lite samma fast mindre effekt än Mt09:an? Zätorna brukar vara tunga också, i sann traditionell Kawasaki-anda.
 

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Ja det är lite synd att jag har så svårt för lyktorna eftersom det annars verkar vara en bra motorcykel. Tuono är lite dyr och dessutom italiensk. Jag har sedan jag var yngre alltid hört att italienska cyklar är förknippade med problem och det är en fördom som lever kvar hos mig. Jag är inte mycket för att mecka och vill därför köpa en japansk cykel.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Det är inte synd, du kan/ska vara glad för att du inte väljer hoj efter ögongodis :) Tänk såhär, ja dom gör fina motorcyklar i Italien.. ibland men det gör dom inte per automatik bra. Aprilia är den Italienska motsvarigheten till mopedtillverkare, kanske inte mycket sämre än Ducati men aldrig bra. När hojen går sönder efter 150 mil, för det kommer den att göra inser du att just den reservdelen var bra svår att få tag på. Strulet är att det gäller tyvärr de flesta modellspecifika reservdelar för Aprilia har ett ej fungerande system till en reservdelskrävande vagnpark. Detta vittnar så gott som alla ägare efter en reparation och om någon har bättre erfarenhet är det bara att gratulera, köp en lott o.s.v. men ha inte det som grund vid val av hoj.

Krasst kan du jämföra med franska bilar, hela mitt liv i branschen (24 år) har det låtit ungefär:

-Ja men dom har blivit bättre nu..

..fast det har dom aldrig blivit.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja det är lite synd att jag har så svårt för lyktorna eftersom det annars verkar vara en bra motorcykel. Tuono är lite dyr och dessutom italiensk. Jag har sedan jag var yngre alltid hört att italienska cyklar är förknippade med problem och det är en fördom som lever kvar hos mig. Jag är inte mycket för att mecka och vill därför köpa en japansk cykel.

Jag har aldrig haft en aprilia som krånglat så mycket som min kawasaki. :rofl
Men ja, det ligger något i det, om inte annat är ägandekostnaderna högre, inte minst OM det skulle behövas skruvas något. Det är också en märkbart vidare hoj än de andra du kikar på.

Mer viktigt, cb1000, pratar vi om den nya neo retro maggubins son kom i fjol (tror jag att det var), eller pratar vi om begagnade cyklar? Z'orna har väl hängt med några år, utan jättestora uppdateringar, men just Honda har väl tagit ett stort kliv framåt med senaste generationen. Suzuki gsx1000f finns ju också, som är ett råare budgetalternativ till hondan, men jag hade hoppat den insprutningen, trots annars fin hoj.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top