Tyst hjälm?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag har en GT-Air (första) och är helnöjd med den. Men den är fyra fem år gammal nu. Funderar på tvåan. Känns den bra eller?
Har själv en GT-Air av första modell och det börjar bli dags för ny modell. Så jag tittade på en jämförelse mellan ettan och tvåan.

Tvåan är utformad för en specifik sena-intercom, vet inte om det ställer till problem med att fästa andra modeller. Tvåan ska också ha kanaler i hjälmens material där man kan dra intercom-kablage.

Tvåan har ett par fasta ventilationsöppningar där ettans gick att stänga och öppna. Kan vara tänkvärt om man kör långt in på höst vinter.

Tvåan har hakremmen något framflyttad och solvisiret ska gå lite längre ner än på ettan.

Slutligen väger den något mer och är lite dyrare.

Därför är jag själv kluven kring om jag ska försöka få tag på ettan innan den utgår överallt, köpa tvåan eller börja titta efter en annan hjälm.

Jämförelse GT Air 1 / 2

Lite jämförelse mellan GT Air 1 /2 samt några andra nya hjälmar:
Efter att ha sett denna blev jag nyfiken på Scorpion EXO-ST1400. Får testa en sån hos handlare och se hur den känns. Undrar om de uppblåsbara kindkundarna är en onödig gimmick eller något positivt.
 
Last edited:

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Har själv en GT-Air av första modell och det börjar bli dags för ny modell. Så jag tittade på en jämförelse mellan ettan och tvåan.

Tvåan är utformad för en specifik sena-intercom, vet inte om det ställer till problem med att fästa andra modeller. Tvåan ska också ha kanaler i hjälmens material där man kan dra intercom-kablage.

Tvåan har ett par fasta ventilationsöppningar där ettans gick att stänga och öppna. Kan vara tänkvärt om man kör långt in på höst vinter.

Tvåan har hakremmen något framflyttad och solvisiret ska gå lite längre ner än på ettan.

Slutligen väger den något mer och är lite dyrare.

Därför är jag själv kluven kring om jag ska försöka få tag på ettan innan den utgår överallt, köpa tvåan eller börja titta efter en annan hjälm.

Jämförelse GT Air 1 / 2

Lite jämförelse mellan GT Air 1 /2 samt några andra nya hjälmar:
Efter att ha sett denna blev jag nyfiken på Scorpion EXO-ST1400. Får testa en sån hos handlare och se hur den känns. Undrar om de uppblåsbara kindkundarna är en onödig gimmick eller något positivt.

Jag tror jag hade tur som träffade rätt med GT-Air direkt. Provkörde inte utan bara köpte skiten och blev helnöjd med allt direkt. Jag kan hellre ha ett par gram extra på skallen förutsatt att hjälmen är tyst. En högljudd hjälm orkar jag bara inte med!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
...text....
Därför är jag själv kluven kring om jag ska försöka få tag på ettan innan den utgår överallt, köpa tvåan eller börja titta efter en annan hjälm. ... text....
Var hos Bike i Trollhättan förra veckan och de hade rätt gott om GT-Air i butiken. Ett tips, bara.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har kört några hundra mil med min nya hjälm nu och jag kan minska bullret rejält med att ha en halsduk som bromsar vinden i underkant av hjälmen. Nu när det är varmare ute måste jag hitta på något annat. Har någon ett tips på hur man kan göra? Limma skumplast på hjälmen?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har kört några hundra mil med min nya hjälm nu och jag kan minska bullret rejält med att ha en halsduk som bromsar vinden i underkant av hjälmen. Nu när det är varmare ute måste jag hitta på något annat. Har någon ett tips på hur man kan göra? Limma skumplast på hjälmen?

Alltid buff. Finns i tunn ull (tex hos Engelsons) som är skön även när det är varmt och man svettas.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Bra öronplugg blir ju billigare än ny hjälm. ?
Hade en Street triple med nåt zard "race" system förra sommaren. Olidligt högt ljud ?, så jag provade lite olika öronproppar. Dessa är grymt bra:
Numera kör jag originalsysten eller med db-killer, men har fortsatt med propparna. Så j-a skönt att slippa vindbrus, speciellt när man kör lite längre!
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Buff?
Jag kör alltid med formgjutna pluggar, men det hjälper inte mot ljudet som kommer genom skallbenet.
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Jag har kört några hundra mil med min nya hjälm nu och jag kan minska bullret rejält med att ha en halsduk som bromsar vinden i underkant av hjälmen. Nu när det är varmare ute måste jag hitta på något annat. Har någon ett tips på hur man kan göra? Limma skumplast på hjälmen?
Halsduk var ett bra tips. Ska jag testa vid något tillfälle. Har nämligen också väldiga problem med buller pga luftströmmen som träffar hjälmens underkant. Det enda som jag märkt fungerar är att helt enkelt hålla vänsterhanden typ vid strupen. Då blir det tyst men så kan man ju inte sitta några längre stunder tyvärr. Lite konstigt att man inte lyckats att lösa detta problem.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Buff/halsduk.

Öronproppar har man väl alltid när man kör hoj?
Jag har balaklava, men som jasifil skrev så kan man minska ljudet med att hålla handen vid halsen. Man kanske kan hasa ner en tunn buff (har googlat) så den blir lite pösig utan att den värmer.
Jag trivs bra med fullgod hörsel så jag försöker behålla den.
 

Jaegrlicious

Ny medlem
Gick med
15 May 2021
Hoj
Yamaha FZS 1000 -01
Köpte ny hjälm, en Airoh. Efter 10 mil orkade jag inte med oväsendet den ställde till med så drog till Tibro Mc service och kasta på mig en GT Air 2, och herrejösses vilken skillnad. 180-200 km/h är inga bekymmer vad de gäller vinbrus. Mer gedigen lösning att fälla ner solvisiret också
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har balaklava, men som jasifil skrev så kan man minska ljudet med att hålla handen vid halsen. Man kanske kan hasa ner en tunn buff (har googlat) så den blir lite pösig utan att den värmer.
Jag trivs bra med fullgod hörsel så jag försöker behålla den.
Ja en buff/halsduk är ett måste för att täppa till glipan mellan hjälm och kropp... Och den i merinoull känns alltså bra även när man är svettig.

När man kör i regn så brukar buffen/halsduken vara den som blir fuktig/våt efter några timmar, därför har man ett antal extra med sig i tankväskan.

Man kan använda flera stycken för att fluffa till det ytterligare om det behövs. Eller laborera med läget på rutan (om man har en sådan).
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Provade med en merinobuff, men det gjorde ingen nytta. Jag tror att jag behöver sektionera halsen en bit så skallen är närmare axlarna. FB_IMG_1621359876282.jpg
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Alltså, jag skiter verkligen i att en del tycker F9 är en kopia, jag tycker det han levererar är bra OCH roligt. :)
"The usual geaphic designer, Satan,..." :D
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Till Shoei (och säkert andra märken också) finns en grej som kallas "chin curtain" som monteras i framkanten av hjälmen som "täpper igen" hålet mellan framkanten och halsen.

Ser ut så här:

Jag har inte provat själv så jag vet inte hur effektiva de är.

Mvh,
Ingvar
 

Jaegrlicious

Ny medlem
Gick med
15 May 2021
Hoj
Yamaha FZS 1000 -01
Till Shoei (och säkert andra märken också) finns en grej som kallas "chin curtain" som monteras i framkanten av hjälmen som "täpper igen" hålet mellan framkanten och halsen.

Ser ut så här:

Jag har inte provat själv så jag vet inte hur effektiva de är.

Mvh,
Ingvar
Dom ingår när man köper en shoei. Jävligt gött och ha när de är kyligt ute samt stänger ute ljudet en del
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Hittade denna:


Tyckte den verkade intressant så jag har beställt en, återkommer med resultat när jag har provat den.

Mvh,
Ingvar
Om din hjälm har utdragbara kindkuddar i händelse av olycka så skulle jag göra "knapphål" och stoppa ut dragöglorna till dem för säkerhets skull.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top