Krav ljuddämpare vid uppkörning

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Laglig dB gräns för MT07 är 96dB.

Fram vid framgaffeln står en etikett där det står 91dB vid ett givet varvtal typ 4000rpm, på det får man lägga 5 dB över. Har precis kollat detta på brorsans och på hans är det 91dB på etiketten. varvtalen är jag osäker på.
Min BMWf800R är det 90dB vid 4000rpm. (tror det ska mätas från 3m men är inte helt säker på det heller.)
Förutom detta, så är dessa hojar, MT07 och F800R helfordonsgodkända, så ett eftermarknadsavgassystem måste även om den håller lägre dB än gränsvärde även vara E-märkt för att vara godkänt. Finns inte den märkningen synlig på systemet så är du körd i alla fall.

Och förutom detta, så är trafikinspektören i många avseenden som en kontrollant på bilprovningen. Ju bättre intryck du kan ge på så mycket det bara går, desto bättre humör är hen på.

Dvs, ju seriösare, mer förberedd och ju bättre skick på grejorna du har, samt attityd, desto troligare är det att hen inte är onödigt hård på saker som är gränspuck.

När jag körde upp, så var jag på plats 15 minuter tidigare och nötte högfartsbanan under den tiden. De andra som var där satt å drack kaffe å snackade skit med trafikinspektören och flinade roat åt mig.

Jag var den enda som blev godkänd den gången, de andra fick snopet boka ny tid. (en av dessa hade nog kunnat klara sig om han haft lite bättre attityd från första början)

Som privatist så är de även mer ordentlig med att kolla att hojen verkligen är i skick, och att den är påställd och besiktigad. Glöm inte att ha med regbevis.

Kolla runt om det inte finns att låna ett originalsystem, tar inte lång tid att skifta och bör ju finnas en uppsjö.
(De kostar inte så mycket på skroten heller, 1500kr har jag hittat originalsystem till MT07 för.)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Dumheter...

Om du har en ny hoj med eftermarknadssystem kan inte kontrollanten säga ett skit då han/hon inte är varken polis eller besiktningspersonal. Enda som skulle kunna inverka på uppkörningen är om hojen saknar något som den måste ha som tex sidospeglar eller dylikt.
Bara att åka dit och köra upp precis som vanligt och din hoj är ju som gjord för att klara uppkörningen på.

Lycka till!

Det kan dom faktiskt göra. Kravet är att du skall ha en hoj som uppfyller kraven för den körkortsklass du har (I det här fallet minst 50kW och minst 175 kg.
Dessutom skall hojen vara försäkrad och godkänd att köra i trafik. Dvs laglig.

Eftersom det är en relativt ny hoj så är den helfordonsgodkänd. Om inte avgassystemet är godkänt för gatbruk på just den hojmodellen och har den E märkning det skall ha så är det inte lagligt och körkortskontrollanten kan ta beslutet att du inte har rätt att köra upp på det aktuella fordonet.

Att det sen med största sannolikhet är så att dom inte alls bryr sig så länge som det inte låter väldigt högt är en annan sak.

Troligen kommer inte kontrollanten att bry sig om det inte är extremhögt.
Men det finns en risk och oron för att kontrollanten ska reagera på det är rätt onödig på en uppkörning när man redan är ganska nervös.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Man undrar ju ; hur kan man köpa en sån ny hoj (som det vimlar av) utan att originalsystemet följer med? Tänkte ägaren som bytte att - "Äh den där behövs inte, jag slänger den.. "?!
Jag hoppas att du som äger hojen nu drog av priset motsvarande vad ett nytt system kostar! Blir problem när du ska besikta sen.
Hursomhelst, lycka till med uppkörningen!
 

MrFranklin

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2019
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha MT07
Tackar för feedback!

Hojen hade rullat 200 mil och prislappen var ynka 59 bananer. Tänkte inte så mycket på vad som ingick eller ej. Ska ju ha den för just uppkörning och inget annat. Och Ja, den tillhör kategori tung mc.
Tanken är ju såklart att göra ett bra intryck. Visa tydligt att man visar hänsyn & är riskmedveten.

Fick tag på ett system för en tusenlapp som nu sitter monterat. Men nu låter den precis som min gamla mammas Singer????
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Man undrar ju ; hur kan man köpa en sån ny hoj (som det vimlar av) utan att originalsystemet följer med? Tänkte ägaren som bytte att - "Äh den där behövs inte, jag slänger den.. "?!
Jag hoppas att du som äger hojen nu drog av priset motsvarande vad ett nytt system kostar! Blir problem när du ska besikta sen.
Hursomhelst, lycka till med uppkörningen!

Håller med dig fullständigt - men som ny med hoj är det inte alltid lätt att veta att man på en nyare MC ska ducka köp om inte originalburkarna följer med.

Begmarknaden för originalblås till en MT07 borde vara i det närmaste obefintlig, så dom ligger väl och skräpar i första ägarens förråd.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Tackar för feedback!

Hojen hade rullat 200 mil och prislappen var ynka 59 bananer. Tänkte inte så mycket på vad som ingick eller ej. Ska ju ha den för just uppkörning och inget annat. Och Ja, den tillhör kategori tung mc.
Tanken är ju såklart att göra ett bra intryck. Visa tydligt att man visar hänsyn & är riskmedveten.

Fick tag på ett system för en tusenlapp som nu sitter monterat. Men nu låter den precis som min gamla mammas Singer????

Inte många hojar som låter "kul" från fabrik idag med alla buller och avgasregler. Tråkigt men sant. Bra att du köpte ett nytt blås. Det kommer du eller nästa ägare att behöva under besiktningen och du slipper eventuellt frågan själv om var originalblåset är vid försäljning.

Ett bekymmer mindre att oroa sig för inför uppkörningen! :tummenupp
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Tackar för feedback!

Hojen hade rullat 200 mil och prislappen var ynka 59 bananer. Tänkte inte så mycket på vad som ingick eller ej. Ska ju ha den för just uppkörning och inget annat. Och Ja, den tillhör kategori tung mc.
Tanken är ju såklart att göra ett bra intryck. Visa tydligt att man visar hänsyn & är riskmedveten.

Fick tag på ett system för en tusenlapp som nu sitter monterat. Men nu låter den precis som min gamla mammas Singer????

Ja, de låter väldigt tyst och tråkigt original, men är en jäkligt rolig hoj att köra i övrigt. Ångrar att jag sålde min förra hösten. (hade dock akra titan på den)
Lite i minsta laget åt mig och mina behov, men sjukt mycket mer körglädje än den BMW jag kör idag och sjukt mycket bättre motorljud tack vare crossplanemotorn. Lycka till med uppkörningen! :tummenupp :yoparty
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fick tag på ett system för en tusenlapp som nu sitter monterat. Men nu låter den precis som min gamla mammas Singer????

Du är smart nog att lära dig av andras erfarenhet ! :) #
Lycka till med uppkörningen.
Och att den låter som din mors gamla Singer är bara bra ifall du glömt kolla hastighetsmätaren någon gång. Då kan ingen tro det går för fort.

Men var försiktig.
Nu när den är mycket tystare är det lättare köra för fort.

# För livet är inte långt nog för att hinna med alla misstag själv.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Det kan dom faktiskt göra. Kravet är att du skall ha en hoj som uppfyller kraven för den körkortsklass du har (I det här fallet minst 50kW och minst 175 kg.
Dessutom skall hojen vara försäkrad och godkänd att köra i trafik. Dvs laglig.

Eftersom det är en relativt ny hoj så är den helfordonsgodkänd. Om inte avgassystemet är godkänt för gatbruk på just den hojmodellen och har den E märkning det skall ha så är det inte lagligt och körkortskontrollanten kan ta beslutet att du inte har rätt att köra upp på det aktuella fordonet.

Att det sen med största sannolikhet är så att dom inte alls bryr sig så länge som det inte låter väldigt högt är en annan sak.

Troligen kommer inte kontrollanten att bry sig om det inte är extremhögt.
Men det finns en risk och oron för att kontrollanten ska reagera på det är rätt onödig på en uppkörning när man redan är ganska nervös.

Ja, jag vet att den skall vara helfordonsgodkänd men om de skulle gå på den linjen så väl knappt en enda privatist få köra upp?
Visst kommer man dit med racefit burk på 15cm som skrämmer tanter på tomgång så är det väl inte helt lyckat men nu har alla här inne lyckas få killen att lägga ut pengar på ett till system helt i onödan.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, jag vet att den skall vara helfordonsgodkänd men om de skulle gå på den linjen så väl knappt en enda privatist få köra upp?
Visst kommer man dit med racefit burk på 15cm som skrämmer tanter på tomgång så är det väl inte helt lyckat men nu har alla här inne lyckas få killen att lägga ut pengar på ett till system helt i onödan.

Känner du dig sekundärkränkt?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja, jag vet att den skall vara helfordonsgodkänd men om de skulle gå på den linjen så väl knappt en enda privatist få köra upp?
Visst kommer man dit med racefit burk på 15cm som skrämmer tanter på tomgång så är det väl inte helt lyckat men nu har alla här inne lyckas få killen att lägga ut pengar på ett till system helt i onödan.

Jag tror att dom flesta som kör upp privat faktiskt gör det på en hoj som är godkänd och laglig. Sen är det ju som sagt så att dom flesta kontrollanter inte skulle bry sig så länge som det inte låter extremt högt. Men det är ju aldrig en dålig idé att ha en hoj som är enligt reglerna så slipper man risken att kugga pga att man har fel hoj.
Det är ju trots allt så att det kostar en slant med uppkörning plus att för dom flesta så innebär det att man tar en halv dag ledigt.
Att ur det perspektivet lägga en liten slant på att originalblås är en rätt billig försäkring mot att bli kuggad på något annat än att man inte kör tillräckligt bra.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Nej, mer lite sorgligt att överdrivet moraliserande börjar vinna här på SH.

TS ställde en fråga och den allmänna åsikten var att byta hoj eller fixa ett tystare blås. För att minimera eventuell stress och oro. Han har inte köpt ett system i onödan anser jag. Nästa ägare eller han själv kommer ha nytta av det vid besiktningen. Ibland kan just "överdrivet moraliserande" vara rätt hjälpsamt. Jag fanns inte här inne när det mesta tydligen handlade om att blåsa snuten i 300kmh, åka bakhjul i 2 km och hur man borrar rätt. Så jag har missat allt det där sköna.
Tycker dock att forumet fortsatt är på rätt mix av allvar och lek. Det ena behöver inte konkurrera ut det andra. Däremot så måste vi inse att i vissa fall kan överdrivet moraliserande vara bra. :tummenupp
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Nej, mer lite sorgligt att överdrivet moraliserande börjar vinna här på SH.

Gentemot myndigheter har man ju väldigt lite att säga till om och för att göra tillvaron lite smidigare behöver man inte provocera fram taggarna hos respektive påvar man tvingas ha kontakt med. Själv kör jag för det mesta med för mycket buller och allt för fort - där jag anser att det går. Blir jag tagen, må så vara - det har jag gjort mig förtjänt av - tusenfalt. Koncensus av tråden är väl egentligen - gör det inte svårare än det behöver vara.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top