Oljeläckage från topplocket KTM 640

kurteriet

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2019
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM LC4
Hej! Ny på forumet och hoppas på en åsikt!

Jag har bifogat en bild på ett oljeläckage (hoppas den kom med)

I korta drag köpte jag denna KTM 640 LC4 privat, och förra ägaren bemödade sig inte att berätta att den läckte olja. Det är nämligen inte uppenbart när man kör kortare sträckor, det var vid första längre premiärturen som jag märkte att det hade läckt ut olja från topplocket. Aldrig blivit så lurad på ett fordonsköp tidigare.

Min svärfar som är gammal MC-räv tipsade om "mjöl tricket" som bilden visar, har jag alltså smällt på massa mjöl för att identifiera vart oljan kommer från.

Jag visade bilden för min lokala MC mek, som trodde att det var topplockspackningen som behövde bytas, och lämnade prisförslag på 14,000:-. Jag tycker det låter helt absurt? Så jag har stannat till och funderat över alternativ.

Är det möjligt att det fungerar att täta med packningsklister eller liknande utanpå? Eller är det byta topplockspackning som gäller? Eller någon annan teori?
 

Bifogat

  • 68245195_736031633495194_3724244727378214912_n.jpg
    68245195_736031633495194_3724244727378214912_n.jpg
    73.4 KB · Visningar: 67

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Tråkigt att du haft otur med ditt köp. Men 14000 för att byta topplockspackning? Om verkstan tar 1000kr i Tim, menar dem att en professionell mekaniker behöver nästan 2 dagar för det jobbet?! Det låter fruktansvärt oseriöst!!
Jag har inte ägt en KTM, de verkar ha en grym körglädje. Men uppenbart en serviceorganisation som inte fungerar!
 

kurteriet

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2019
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM LC4
Ja, gillar maskinen skarpt! =) Men oljeläckaget förstör upplevelsen! kortare turer brukar det inte märkas av. Men kör jag lite hårdare och längre brukar det droppa några droppar på marken när jag ställer ifrån mig den
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Ok, för att återgå till din fråga om huruvida det går att täta från utsidan. Nej det enda rätta är att byta topplockspackning. Även om det läcker lite nu så kan man ge sig fan på att det börjar söla när du är som längst hemifrån en sön kväll!
Mitt tips; hör med fler verkstäder, mer än 2-3000kr ska det inte behöva kosta. Skulle gärna vilja veta vilken firma som gett ett så oseriöst pris? Vad tar dem för att byta tändstift, 1500?!
Eller så köper du en verkstadshandbok och några pilsner, ringer svärfar och så fixar ni det där själva.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det där är toppackningen som läcker. Inte helt ovanligt att det händer. Jag tar mer i storleksordningen 2000kr för att åtgärda det där med ny packning.

Det brukar inte läcka särskilt mycket där så kör säsongen ut och lämna till mig i höst. Har verkstaden utanför Lund
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Självklart går det att göra rent och smeta på lite silikon om du inte vill riva mitt i säsongen,jag gjorde samma sak när min gamla 625:a började fukta vid cylinderfoten.Sen skulle det fixas under vintern men det blev såklart bortglömt och tattarlagningen fick hänga med en säsong till.
 
Last edited:

kurteriet

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2019
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM LC4
Tack för era svar! Är sjukt tacksam för era åsikter!

Boris, måste passa på att erkänna att jag bara högg till med Helsingborg i ort, bara för att jag ville vara anonym. Det är en mindre ort jag bor på och ville inte att det skulle gå att härleda vilken verkstad som jag fått 14,000:- förslaget ifrån. Men nu önskar jag att jag hade bott i Helsingborg, hade jag fått detta ordnat för 2000:- hade jag lämnat in den hos dig utan att blinka =)
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top