Frambromsproblem

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Hade du haft luft i systemet så hade det varit svampigt hela tiden, du kan inte pumpa upp tryck så att de känns bra en stund om du har fått in luft.
Visst kan man väl pumpa upp trycket? Är ju typiskt beteende på bil om man fått luft i systemet och det borde väl vara samma på en hoj?
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Visst kan man väl pumpa upp trycket? Är ju typiskt beteende på bil om man fått luft i systemet och det borde väl vara samma på en hoj?

Japp. Så är det ju. Skillnaden här är ju att om jag står stilla med hojen och pumpar upp trycket så bibehåller den trycket ända fram tills jag börjar rulla hojen igen. Så det måste ju nästan vara så att skivan trycker tillbaka kolvarna för långt pga att den är för skev, vilket medför att trycket släpper för att beläggen ligger för långt från skivan.. man måste pumpa upp trycket på nytt för att klämma åt skivan.

Det ända jag kan tillägga kanske är väl i så fall att bromsvätskan i behållaren var väldigt låg, vilket kanske gjorde att den sög in luft när den låg ner.
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
En uppdatering kring frambromsen. Skivan är bytt å bromsen fungerar bra igen. Dock märkte jag nu när jag var ute å körde att skivan blir varmare än den andra sidan. Kan det vara så att någon kolv hängt sig lite, alternativt att det blivit lite luft.. fast då borde ju inte kolvarna ha några problem att gå ut igen. Kanske är så att någon kolv bara spökar lite?
Mvh
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
En uppdatering kring frambromsen. Skivan är bytt å bromsen fungerar bra igen. Dock märkte jag nu när jag var ute å körde att skivan blir varmare än den andra sidan. Kan det vara så att någon kolv hängt sig lite, alternativt att det blivit lite luft.. fast då borde ju inte kolvarna ha några problem att gå ut igen. Kanske är så att någon kolv bara spökar lite?
Mvh

en eller fler kolvar som kärvar lite, beläggen fastnar...... Gör rent och se till att allt rör sig lätt.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Parkera med framhjulet mot en vägg när ni har skivbromslås. Då är det ingen risk att man kör iväg med skivbromslåset i.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top