Frambromsproblem

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Tjena.
Jag min klant till mcförare har lyckats att köra iväg med låset i skivbromsen. :( efter att ha fått upp hojen och så småningom börjat bege mig hemåt, så märker jag att det har blivit luft i frambromsen. Är det vanligt förekommande att det kan bli så pga att hojen blivit liggande? När jag står upp med hojen stilla då får man tryck som håller... Men så fort jag börjar rulla med hojen så släpper trycket och jag får pumpa igen för att få upp trycket. Har det hänt något? Hojen det gäller är en suzuki rf 900r. Väldigt tacksam för svar.
Det läcker ingen olja, men när jag rullar försvinner väldigt mycket olja från inspektionsluckan när jag trycker på handtaget..

Mvh
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Jag skulle gissa att skivan blev så skev att den trycker in beläggen och sen när du ska bromsa så är det för långt avstånd till skivan och du får pumpa ut beläggen igen.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag skulle tro att bromsen kommer att pulsera om du testar när du kör. På grund av vind bromsskiva.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag hade skev skiva på mitt regnframhjul och de masserade ut kolvarna så man fick pumpa tillbaka dem, är det luft borde bromsen kännas svampigare när du fått tryck i den, är skivan skev borde bromsen kännas som vanligt.

Jag kände ICKE något pulserande i skivan, däremot tog jag bort oken och klämde en blyertspenna fiffigt mot gaffelbenet, skevheten syntes tydligt då och var inte speciellt stor.

Förr fanns RG mc-demontering i Partille som hade skiva till min, vem som säljer numera vet jag inte, kanske Bikes skrot i närheten av Trolhättan?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Sätt låset i drevet eller bakre bromsskiva om det är möjligt. Billigare så men är du översmörjare av kedjan så kan det bli lite kladdigt....
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Aj aj. Då blir det till att fixa en annan skiva. Skit.
Men när jag får tryck på bromsen så känns det inte mer annorlunda att bromsa än vanligt. Vill säga innan det hände. Tycker jag är lite mysko. Men min fråga är.. kan det bli luft efter att hojen legat ner ?
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r

Nä. Jag tänkte nästan det. Hade varit för bra för att vara sant. 2800 för en ny skiva. Fint skitmisstag.
Tackar för hjälpen iaf. Blir väl antingen att ställa in hojen för hösten eller så får man köra lugnt å använda bakbroms.????????
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Är framskivorna likadana på båda sidor?
Jag kikar just nu lite beg och hittat en skiva som suttit på en 94a, är det samma till 96an?
På min skiva står det 4mm på denna står det 5mm? Skulle det funka?
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Heter hojen RF 900 RT/RV/RW eller RR/RS/RS2? De förstnämnda matchar årsmodell 96-99, EBC brakes har skivor för 117 GBP. Kan rekommendera dem.

https://bikes.ebcbrakeshop.co.uk/

Tillägg: EBC har ritningar med mått om man letar. RR och RS hör till årsmodellerna 94-95 enligt webbutiken ovan, du kan undersöka där om måtten skiljer.
 
Last edited:

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Heter hojen RF 900 RT/RV/RW eller RR/RS/RS2? De förstnämnda matchar årsmodell 96-99, EBC brakes har skivor för 117 GBP. Kan rekommendera dem.

https://bikes.ebcbrakeshop.co.uk/

Tillägg: EBC har ritningar med mått om man letar. RR och RS hör till årsmodellerna 94-95 enligt webbutiken ovan, du kan undersöka där om måtten skiljer.

Grymt. Tack för hjälpen.
Bra priser för nya skivor.
:) mvh
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Aj aj. Då blir det till att fixa en annan skiva. Skit.
Men när jag får tryck på bromsen så känns det inte mer annorlunda att bromsa än vanligt. Vill säga innan det hände. Tycker jag är lite mysko. Men min fråga är.. kan det bli luft efter att hojen legat ner ?
Typiskt nej som chronic skrev, men hade du lite vätska i koppen kanske kanalen fick luft när hojen låg på sidan.

Har du provat lufta?

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Aj aj. Då blir det till att fixa en annan skiva. Skit.
Men när jag får tryck på bromsen så känns det inte mer annorlunda att bromsa än vanligt. Vill säga innan det hände. Tycker jag är lite mysko. Men min fråga är.. kan det bli luft efter att hojen legat ner ?
Det talar ju för att skivan är krokig. Hade du haft luft i systemet så hade det varit svampigt hela tiden, du kan inte pumpa upp tryck så att de känns bra en stund om du har fått in luft.
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Det talar ju för att skivan är krokig. Hade du haft luft i systemet så hade det varit svampigt hela tiden, du kan inte pumpa upp tryck så att de känns bra en stund om du har fått in luft.

Japp. Det blir tryck när hojen står stilla. Och trycket försvinner inte förens jag rullar hojen.
Skivan blir rätt så varm också när jag kör så den har nog fått gjort sitt antar jag. Fast egentligen förstår jag inte varför skivan blir varmare nu än förut.. om nu skivan trycker in kolvarna och beläggen frigörs..
Kan det ha hänt något även med oket?
Vad jag kan se när jag kikade så har det inte rubbat sig eller skevat sig? Och hojen Skakar inte när jag bromsar..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Japp. Det blir tryck när hojen står stilla. Och trycket försvinner inte förens jag rullar hojen.
Skivan blir rätt så varm också när jag kör så den har nog fått gjort sitt antar jag. Fast egentligen förstår jag inte varför skivan blir varmare nu än förut.. om nu skivan trycker in kolvarna och beläggen frigörs..
Kan det ha hänt något även med oket?
Vad jag kan se när jag kikade så har det inte rubbat sig eller skevat sig? Och hojen Skakar inte när jag bromsar..
Du kan ju få alla möjliga resonanser med en skiva som inte är helt plan, det är ju inte omöjligt att skivan tar i beläggen när dom är i innersta läget.

Som andra skrev i tråden, det är inte säkert att det pulsar, det beror på hur skivan är krokig. Vill du dubbelkolla så är ju ett hett tips att ta bort skivan och lägga den på köksbänken/matbordet, då har du en ganska bra referens att jämföra mot.
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Du kan ju få alla möjliga resonanser med en skiva som inte är helt plan, det är ju inte omöjligt att skivan tar i beläggen när dom är i innersta läget.

Som andra skrev i tråden, det är inte säkert att det pulsar, det beror på hur skivan är krokig. Vill du dubbelkolla så är ju ett hett tips att ta bort skivan och lägga den på köksbänken/matbordet, då har du en ganska bra referens att jämföra mot.

Bra tips där. Ska plocka ner skivan ikväll tänkte jag å kika lite närmare. :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top