Fördröjning på oljetryck

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Man har ju hört att kallstarter ger stort slitage pga av att det inte kommer olja till lagren tillräckligt snabbt. Men är detta verkligen riktigt? Oljeflödet är ju till för att begränsa temperaturen i lagret.
Jag har inte sett att de lager som har längst oljekanaler skulle vara mer slitna eller skära oftare än de andra. Har ni samma erfarenheter.
Borde ju vara busenkelt att köra upp trycket med en elektrisk pump innan start om det vore ett problem.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det beror ju helt på konstruktion. I en motor med glidlagrad vevaxel och glidlagrade kammar och stänksmörjning till kamloberna så står bristande olja tryck vid kallstart sannolikt för ett signifikant slitage.

Men i en motor med rullager i vev kam och ramlager och oljesprut till kammar och kolv/cylinder så är problemet obefintligt.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Jag tänkte mig en typisk 4-cylindrig sporthojsmotor. För bankörning rekomenderas ofta 15w/50 medan instruktionsboken säger typ 5w/30. Viktigt är ju förstås att varmköra ordentligt innan man står på.
Det blir dock en start varje timme inför varje pass, men då är motorn typ 40-50C.
Min undran är om någon verkligen observerat att lager med långa oljekanaler lever ett tuffare liv än övriga.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om du gör en kallstart och sen kör 30 mil så är ju dom där 10 sekundrarna utan olja och 30 med dålig smörjning en försvinnande liten del procentuellt sett. Men om du bara startar och kör så att motorn inte blir varm, då är det ju en betydligt större del av körtiden, och sätter naturligtvis större spår.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tänkte mig en typisk 4-cylindrig sporthojsmotor. För bankörning rekomenderas ofta 15w/50 medan instruktionsboken säger typ 5w/30. Viktigt är ju förstås att varmköra ordentligt innan man står på.
Det blir dock en start varje timme inför varje pass, men då är motorn typ 40-50C.
Min undran är om någon verkligen observerat att lager med långa oljekanaler lever ett tuffare liv än övriga.

Jag TROR att det mer blivit så att vissa motorer fått ett ryckte om att må bäst av några minuter på tomgång innan man drar iväg. Och detta understryks av tex User Manual Suzuki Hayabusa 1999-2007
Citat:
ALLOW THE ENGINE OIL TO CIRCULATE BEFORE RIDING
Allow sufficient idling time after warm or cold engine start up before applying load or revving the engine. This allows time for the lubricating oil to reach all critical engine components.
från
http://mybikemanuals.com/suzuki/suzuki-gsx-owners-manuals/
Liknade instruktioner till SV650S och GSX1300R -08

Motor som fått ryckte om sig att skära: KTM1290, de tidigaste årgångarna med inbyggt oljefilter (utan övertrycksventil ?). Vanligt att oljefilret trycks ihop varpå 1290 motorn skär i brist på olja. Min gissning är att om 1290 motorn varvas upp utan tillräckligt varm olja så blir oljetrycket över filtret så stort att filtret kollapsar.
Googla på
KTM 1290 oil filter fail

Själv brukar jag vid start hemifrån starta motorn och sedan klä på mig öronproppar, hjälmluva, jacka ,hjälm och handskar.
Och då har det gått några minuter och motorn har nästan nått arbetstemperatur.
Innan jag lugnt kör iväg. Det är ju självklart ha en bra relation med grannarna.
Vid start på bensinstation låter jag MC-klockan ticka fram 1 eller 2 minuter innan jag kör.
På bana motorstart 5 - 8 minuter innan nästa pass.
Och de japanska hojarna toppar Motorrads 5000mil test. För minst strul.
Så jag tippar detta räcker.
I botten i 5000mil testet för mest strul har i många år legat KTM, Ducati och BMW.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag TROR att det mer blivit så att vissa motorer fått ett ryckte om att må bäst av några minuter på tomgång innan man drar iväg. Och detta understryks av tex User Manual Suzuki Hayabusa 1999-2007
Citat:
ALLOW THE ENGINE OIL TO CIRCULATE BEFORE RIDING
Allow sufficient idling time after warm or cold engine start up before applying load or revving the engine. This allows time for the lubricating oil to reach all critical engine components.
från
http://mybikemanuals.com/suzuki/suzuki-gsx-owners-manuals/
Liknade instruktioner till SV650S och GSX1300R -08

Motor som fått ryckte om sig att skära: KTM1290, de tidigaste årgångarna med inbyggt oljefilter (utan övertrycksventil ?). Vanligt att oljefilret trycks ihop varpå 1290 motorn skär i brist på olja. Min gissning är att om 1290 motorn varvas upp utan tillräckligt varm olja så blir oljetrycket över filtret så stort att filtret kollapsar.
Googla på
KTM 1290 oil filter fail

Själv brukar jag vid start hemifrån starta motorn och sedan klä på mig öronproppar, hjälmluva, jacka ,hjälm och handskar.
Och då har det gått några minuter och motorn har nästan nått arbetstemperatur.
Innan jag lugnt kör iväg. Det är ju självklart ha en bra relation med grannarna.
Vid start på bensinstation låter jag MC-klockan ticka fram 1 eller 2 minuter innan jag kör.
På bana motorstart 5 - 8 minuter innan nästa pass.
Och de japanska hojarna toppar Motorrads 5000mil test. För minst strul.
Så jag tippar detta räcker.
I botten i 5000mil testet för mest strul har i många år legat KTM, Ducati och BMW.

Efter ett tankstopp på bensinstation så är jag ganska övertygad om att det är overkill att ha motorn på tomgång innan du kör iväg.
Rent generellt så går det väldigt fort att oljetrycket nått runt i motorn så den har smörjning. Och motorerna är inte direkt byggda för att gå på tomgång heller även om det ju inte är direkt skadligt för dom.

Dock är det ju så att motorn blir varm mycket fortare om man rullar iväg på en gång men är återhållsam med gasen. Det är ju av den anledningen som man säger att man aldrig ska varmköra bilmotorer på tomgång eftersom dom har lägre oljetryck och tar lång tid på sig att bli varma. Jag har svårt att tro att motorcykelmotorer skulle må bättre av att varmköras på tomgång även om jag inte tror att det är någon direkt issue att tala om.

Jag själv brukar ta på mig alla grejor och sedan starta och direkt rulla iväg när jag far hemifrån. Första biten är dock 30 väg i bostadsområdet vilket innebär att det är i stort sett förhöjd tomgång jag använder första biten. Sen håller jag mig typiskt till låga varv och gaspådrag tills motorn är uppe i temp.

Så länge som man ser till att oljelampan är släckt innan man börjar rulla och är ordentligt återhållsam med gasen tills motorn blivit varm så är man ganska snäll mot motorn.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Oljefilm att surfa på....

Man har ju hört att kallstarter ger stort slitage pga av att det inte kommer olja till lagren tillräckligt snabbt. Men är detta verkligen riktigt? Oljeflödet är ju till för att begränsa temperaturen i lagret.
Jag har inte sett att de lager som har längst oljekanaler skulle vara mer slitna eller skära oftare än de andra. Har ni samma erfarenheter.
Borde ju vara busenkelt att köra upp trycket med en elektrisk pump innan start om det vore ett problem.

Min fetning ovan.

Majoriteten av nyare motorer är glidlagrade och även om oljan kyler en del så är den nog till mest för att det skall finnas en oljefilm för prylarna att surfa på.
Så vid kallstarter är det sådär väldigt speciellt viktigt att inte belasta en glidlagrad motor...
Utan oljefilm direktkontakt och det inte direkt något önskvärt.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Bilmotorer startas ju vanligtvis även vid temperaturer där oljan är som sirap, körs iväg direkt eller värms upp och de havererar inte i parti och minut så varför skulle en hojmotor göra det?

Tog isär R1 motorn i våras för koll då den passerat 14000mil och det fanns inga fel på några lager/lagertappar trots att den startats vid relativt låga temperaturer samt motextremen förra sommaren med långa stillestånd på autobahn till o från Österrike med kylfläktarna på full fart.

Jag tror själva konceptet är hyfsat robust, sen kan såklart enskillda tillverkare klanta sej :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag varmkör enligt Volvos rek dvs starta och kör direkt. De är perfekta varmkörningsfarter i byn 50 kmt åt alla håll så jag kör max 50 knyck 1,5km och ökar sakta farten till max 70kmt innan full vattentemp. Efter full temp kan jag öka till max 110kmt för oljan tar ytligare 5 min att nå minst 80c så jag slår inte full mutter förens efter ca 7-10 min körning.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Tack för alla intressanta inlägg!
Mina funderingar bottnar egentligen i när hög viskositet straffar sig mer vid uppstart än det ger fördelar vid höga temperaturer.
Jag har jobbat en del med oljor, så jag vet att 5w/50 oljor tex ger mer problem än fördelar.
Jag har varit med och rivit ett hyfsat antal Scaniadieslar för ca 20 år sedan, men kunde aldrig finna att de lagerlägena med längst kanaler skulle vara i sämre skick. Undrar därför om någon som rivit ett antal japsfyror har gjort andra observationer.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Om oljekanalens längd. Har i stort sett ingen inverkan på flödet i lagret. Eftersom begränsningen är i själva glidlagret där oljan ska tryckas genom en mycket smal spalt.
Jämför med en växtskyddsspruta i jordbruket. Den har en ramp som kan vara upp till 39 meter bred. Längs rampen sitter en massa likadana sprutmunstycken. Dom har ungefär samma flöde oberoende av om dom sitter längst ut eller i mitten.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
I dag kan man inte säga att en 5w50 olja är sämre (het) än en 20w50 kolla bara in denna grymma olja Payback 5w50 suprem racing den har grymt hög viskositet (cst) vid 100-150c de är inte många 20w50 oljer som slår det.

https://www.payback.se/wp-content/uploads/376.pdf
Intressant spec.
Men hur funkar den med våtkoppling då den inte stöder JASO MA/MB?

Brukar alltid bli fundersam hur det funkar när tillverkaren lovar extremt låg friktion, så t.o.m tomgångsvarvet kan öka, hur det kommer påverka kopplingen när man har motor med hygglig effekt?

20190814_114232.jpg
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Tvivlar på att någon motortillvekare eller fabriksstall rekommenderar 5w/50. Det fina viskositetsegenskaperna erhålles endast i en viskosimeter där skjuvhastigheten är orealistiskt låg. Ett lager med oljefilm på några my och ett vårtal på 12000rpm är något helt annat. En 5w/50 olja är en tunn basolja med en mycket hög andel VI-improvers. Dessa slits ofta av i lagret men delarna häftar ihop igen efter slitits isär. Dock brukar man ha en ganska stor permanent nedbrytning efter ett tag. Andelen VI-improvers kan ligger på typ 20% i dessa oljor om jag minns rätt.
Men när det gäller oljor så verkar alla ha sin tro, men jag undviker dessa produkter.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Intressant spec.
Men hur funkar den med våtkoppling då den inte stöder JASO MA/MB?

Brukar alltid bli fundersam hur det funkar när tillverkaren lovar extremt låg friktion, så t.o.m tomgångsvarvet kan öka, hur det kommer påverka kopplingen när man har motor med hygglig effekt?

View attachment 450253

Jag har kört Payback 5w50 oljan i min Ktm 990 ca 700 mil och de slirar inte kopplingen. En kompis kör den i sin ordentligt vässade Yamaha wr 450 och den funkar perfekt jag har även kört den i några xr650r. En stor fördel med den oljan är att växlingar blir väldigt smood de går i otroligt lätt.
Jag lyssnade noga efter motorslammer när jag just hällt i den och under milens gång ända upp till 700 mil och den lät lika tyst även efter 700 mil växlarna gick lika lätt efter 700 mil. Jag bytte sedan till Motul 15w50 och lyssnade noga om den blev tystare än payback 5w50 men den gick inte tystare i motorslammer när motorn va fullt varm. Kallstart däremot så slamrar motorn mer med 5w50 oljan men de är ju naturligt då den är flyktigare kall vs en 15w50 olja.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top