Gs 450-81 sackar på 5:an o 6:an

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Jag och en kompis håller på och trixar med hans Suzuki. Den går ganska bra på 1-4:ans växel. Men när man lägger i 5:an så verkar den tappa kraft som fan. Den ökar ingenting i hastighet, utan tappar snarare fart på de sista växlarna.
Vi har rengjort förgasarna och dom ser enligt oss fräscha ut.
Vad är problemet?
Toppfarten på hojen är ca 110km/h och enligt specs på nätet ska det vara ca 150.
Hjälp.

mvh Eken
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är luftburken original dvs inte uppkapad på något vis?
Låter som soppabrist typ flotörhusen hinner inte fyllas vid längre gaspådrag. Orsak kan va skit i flotörnålmunstycken och eller för dåligt flöde genom bränslekran.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Nej det sitter konflilter på. Tändstiften byttes nyligen också och dom gamla var svartsotiga och enligt serviceboken så går den på för mycket soppa. så vi har strypt tillförseln lite. Men det har varit samma symptom både innan och efter vi har skruvat på förgasarna.
 

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Är det originalbestyckning i förgasarna? Originalbestyckning är anpassad för att fungera med luftburken.
Med konfilter på så förändras förutsättningarna och och en ombestyckning är nödvändig.

Generellt sett brukar dock öppna filter innebära mer luft och kräva större huvudmunstycken, så lite märkligt att hojen får för mycket soppa. Är förgasarna synkade?
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Ja det är det förmodligen men allvarligt, det kan omöjligt göra att man loosar de två sista växlarna men de fyra första fungerar bra. Jag är ingen expert men det låter osannolikt att man kan maxa ut 4:an för att när man växlar till 5:an tappa allt förutom att möjligtvis hålla hastigheten
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Konfilter är inte originalburk/filter. Är hojen bestyckad och bänkad för konfilter? Går ni upp två storlekar på huvudmunstycket, t.ex. 112.5 till 117.5 eller 110 till 115 (de kommer i steg om 2.5) och den går bättre vet ni att montering av konfiltren är orsaken.
 

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Inte alls omöjligt. När jag köpte min GS450 -81 gick den ungefär max 90-100 blås. Över 80 riktigt orkelös men under det relativt normal gång. Den hade original luftburk men hade 130 huvudmunstycken (förmodligen för att någon tidigare kört öppna filter). Bytte till original 115 huvudmunstycken och efter det gjorde jag mätaren ut, 160 km/h utan problem.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ni har övertygat mig:) munstycken är beställda:D

Slit bort konfiltren för de är nästan hopplöst att bestycka in vacumförgasare mot öppen luftburk eller konfilter. Enda sättet att få den funka bra är att sätta dit org luftburk och luftfilter.
Men om du nu vill prova andra munstycken så köp 10% större än org.
 
Last edited:

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Slit bort konfiltren för de är nästan hopplöst att bestycka in vacumförgasare mot öppen luftburk eller konfilter. Enda sättet att få den funka bra är att sätta dit org luftburk och luftfilter.
Men om du nu vill prova andra munstycken så köp 10% större än org.

Vi får se helt enkelt. Någon luftburk finns inte längre så det blir vad det blir:)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då jag höll på med min CB250N funderade jag på att ta bort luftburken men struntade i det efter att läst att det ska vara ett smärre helvete att få till förgasarna, var nog att bestycka för de hemsnickrade avgassystem. Dock läste jag att nån satt rör mellan förgasarna och konfiltren för att öka på vakuumet.

Kunde kanske bara värt ett test har för mig att dom använde två pvc-rör som gick i varandra och på så sätt enkelt kunde ändra länden genom att skjuta in och ut rören i varandra för att testa ut rätt längd på det hela. Detta är inget jag testat själv men låter ut logiskt med "trattar" för att öka på vakuumet som lyfter trottlarna.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top