REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 11 av 11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Hoj
    2012, Suzuki , M1800r. 99, Kawasaki, Zx9r

Gs 450-81 sackar på 5:an o 6:an

Jag och en kompis håller på och trixar med hans Suzuki. Den går ganska bra på 1-4:ans växel. Men när man lägger i 5:an så verkar den tappa kraft som fan. Den ökar ingenting i hastighet, utan tappar snarare fart på de sista växlarna.
    Vi har rengjort förgasarna och dom ser enligt oss fräscha ut.
    Vad är problemet?
    Toppfarten på hojen är ca 110km/h och enligt specs på nätet ska det vara ca 150.
    Hjälp.

mvh Eken

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Är luftburken original dvs inte uppkapad på något vis?
    Låter som soppabrist typ flotörhusen hinner inte fyllas vid längre gaspådrag. Orsak kan va skit i flotörnålmunstycken och eller för dåligt flöde genom bränslekran.
    BOOST III

Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Hoj
    Nej det sitter konflilter på. Tändstiften byttes nyligen också och dom gamla var svartsotiga och enligt serviceboken så går den på för mycket soppa. så vi har strypt tillförseln lite. Men det har varit samma symptom både innan och efter vi har skruvat på förgasarna.

Medlem
    Reg.datum
    feb 2019
    Hoj
    1984 Suzuki GSX 750
    Är det originalbestyckning i förgasarna? Originalbestyckning är anpassad för att fungera med luftburken.
    Med konfilter på så förändras förutsättningarna och och en ombestyckning är nödvändig.

Generellt sett brukar dock öppna filter innebära mer luft och kräva större huvudmunstycken, så lite märkligt att hojen får för mycket soppa. Är förgasarna synkade?

Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Hoj
    Ja det är det förmodligen men allvarligt, det kan omöjligt göra att man loosar de två sista växlarna men de fyra första fungerar bra. Jag är ingen expert men det låter osannolikt att man kan maxa ut 4:an för att när man växlar till 5:an tappa allt förutom att möjligtvis hålla hastigheten
    Senast redigerat av TheOak den 2019-08-13 klockan 10:43.

hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    5
    Konfilter är inte originalburk/filter. Är hojen bestyckad och bänkad för konfilter? Går ni upp två storlekar på huvudmunstycket, t.ex. 112.5 till 117.5 eller 110 till 115 (de kommer i steg om 2.5) och den går bättre vet ni att montering av konfiltren är orsaken.
    /anders -98bandit1371 -91Intruder1400 -97bandit1157 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x 2

Medlem
    Reg.datum
    feb 2019
    Hoj
    1984 Suzuki GSX 750
    Inte alls omöjligt. När jag köpte min GS450 -81 gick den ungefär max 90-100 blås. Över 80 riktigt orkelös men under det relativt normal gång. Den hade original luftburk men hade 130 huvudmunstycken (förmodligen för att någon tidigare kört öppna filter). Bytte till original 115 huvudmunstycken och efter det gjorde jag mätaren ut, 160 km/h utan problem.

Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Hoj
    Ni har övertygat mig munstycken är beställda

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Citat Ursprungligen postat av TheOak Visa inlägg
    Ni har övertygat mig munstycken är beställda
    Slit bort konfiltren för de är nästan hopplöst att bestycka in vacumförgasare mot öppen luftburk eller konfilter. Enda sättet att få den funka bra är att sätta dit org luftburk och luftfilter.
    Men om du nu vill prova andra munstycken så köp 10% större än org.
    Senast redigerat av Boost 3 den 2019-08-13 klockan 12:22.
    BOOST III

Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Slit bort konfiltren för de är nästan hopplöst att bestycka in vacumförgasare mot öppen luftburk eller konfilter. Enda sättet att få den funka bra är att sätta dit org luftburk och luftfilter.
    Men om du nu vill prova andra munstycken så köp 10% större än org.
    Vi får se helt enkelt. Någon luftburk finns inte längre så det blir vad det blir

Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Då jag höll på med min CB250N funderade jag på att ta bort luftburken men struntade i det efter att läst att det ska vara ett smärre helvete att få till förgasarna, var nog att bestycka för de hemsnickrade avgassystem. Dock läste jag att nån satt rör mellan förgasarna och konfiltren för att öka på vakuumet.

Kunde kanske bara värt ett test har för mig att dom använde två pvc-rör som gick i varandra och på så sätt enkelt kunde ändra länden genom att skjuta in och ut rören i varandra för att testa ut rätt längd på det hela. Detta är inget jag testat själv men låter ut logiskt med "trattar" för att öka på vakuumet som lyfter trottlarna.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Klart man hälsar om man har handen fri. Dock är det ingen prinsesseviftning med handleden vi pratar om här... Tuff som man är så glider man fram på 1000 kubik m [...]

Lugn
Vill du annonsera ovan? Klicka här