Hjälm med kärleksbekymmer

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Har storlek 58 på min skalle, vilket innebär att jag hamnar i storlek Medium (57-58) hos Shoei. Medium sitter awesome men hade kanske behövt något tjockare kindkuddar som finns att köpa.

Nu till mitt bekymmer, äger en NXR medium idag men är helt såld på designen på Marquez 3 och har lyckats få tag i en Small (55-56). Denna sitter tight, men tänkte köra med 5mm toppinredning istället för standard 9mm. Har dock dragit ur hela inredningen och satt på mig krukan för att testa. Hjälmen kommer inte ner på fontanellen helt utan kommer ligga på skallen runt om med ett fritt utrymme upptill. Gör jag samma sak med mediumhjälmen ligger frigoliten dikt ann men istället är det lite mer svängutrymme på sidorna.

Mina frågor är, hur mycket gör 4mm mindre inredning på omkretsen och hur viktigt är det att hjälmen vilar på toppen av huvudet, är det för att undvika tryck och avlasta panna och nacke eller är det viktigt ur ett skyddshänseende?

Shoutout - Har någon en mediumhjälm att sälja i nämnda design så köper jag bums eller vill byta till mindre så slipper jag ångesten.
 

Bifogat

  • shoei 2.jpg
    shoei 2.jpg
    13.2 KB · Visningar: 481
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Skaffa en som passar och ta sedan ett par terapisessioner. Det låter som om det nog skulle kunna behövas. :va
Det finns därtill en del medikamenter som kan lindra de värsta symptomen.

Men allvarligt? Hur mycket ser du av hjälmen när du har den på dig?:död
 

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Skaffa en som passar och ta sedan ett par terapisessioner. Det låter som om det nog skulle kunna behövas. :va
Det finns därtill en del medikamenter som kan lindra de värsta symptomen.

Men allvarligt? Hur mycket ser du av hjälmen när du har den på dig?:död

Haha Ska medge att det är något sjuklig asbergs-touch på det men i övrigt klarar jag mig rätt fint!:crash:smasha

Men bortser man från min låsning kring en design så är frågorna i sig är rätt "vettiga", hur mycket påverkas storleken i praktiken på att byta till mindre inredning och hur viktigt det är att huvudet är dikt an upptill...
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Haha Ska medge att det är något sjuklig asbergs-touch på det men i övrigt klarar jag mig rätt fint!:crash:smasha

Men bortser man från min låsning kring en design så är frågorna i sig är rätt "vettiga", hur mycket påverkas storleken i praktiken på att byta till mindre inredning och hur viktigt det är att huvudet är dikt an upptill...
Mellan tumme och pekfinger så vill man nog att hjälmen "klämmer" likformigt över hela skallen och inte har några avstånd/tomrum/sträckor som huvudet hinner accelerera på innan det når inredningen.
Snygg hjälm...nu när jag ser bilden. Det gjorde jag konstigt nog inte när jag kommenterade första gången.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Måste man nu köra med 93:ans grejer, så är det bara att kliva upp till x-spirit III. Borde finnas i din storlek och har fantastiska justeringsmöjligheter.

Brukar finnas på rea dessutom.
 

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Måste man nu köra med 93:ans grejer, så är det bara att kliva upp till x-spirit III. Borde finnas i din storlek och har fantastiska justeringsmöjligheter.

Brukar finnas på rea dessutom.

Kikat men nja den ligger ett antal 1000-lappar över i den designen så är inte aktuellt- tyvärr.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du vill inte ha glapp mellan skallen och hjälmen, då stannar hjälmen före dig, och du skallar hjälmen, ni ska stanna tillsammans, så att hjälmen tar upp krafterna. Sen kanske du inte har tänkt krocka, men då kan du ju lika gärna köpa en snygg kepa och lägga prisskillnaden på soppa och däck ;)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kikat men nja den ligger ett antal 1000-lappar över i den designen så är inte aktuellt- tyvärr.

Hur ofta köper du hjälm?
Är det så sällan att det är värt att lägga några kronor extra på att få den du verkligen vill ha?
Om det inte är värt det, varför?

Hjälmen har en uppgift, skydda skallen vid krasch, om du tar bort dämpmaterial så gör den inte längre det på det sätt den är konstruerad och blir en "mössa", är det värt att inte ha fullgott skydd så go nuts och karva till hjälmen passar.

Men, ta först en funderare varför designen är så viktig att du vill förstöra ditt viktigaste skydd men samtidigt inte viktigt nog att lägga lite mer pengar på att få en hjälm som både passar och ser ut som du verkar kräva den ska.

Kan förstå att du inte vill lägga extrapengar på design om du går i backen ofta och därför behöver byta hjälm, då blir det ju dyrt men i det fallet har jag jäkligt svårt att se varför du skulle vilja sabba skyddet..
 

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Hur ofta köper du hjälm?
Är det så sällan att det är värt att lägga några kronor extra på att få den du verkligen vill ha?
Om det inte är värt det, varför?

Hjälmen har en uppgift, skydda skallen vid krasch, om du tar bort dämpmaterial så gör den inte längre det på det sätt den är konstruerad och blir en "mössa", är det värt att inte ha fullgott skydd så go nuts och karva till hjälmen passar.

Men, ta först en funderare varför designen är så viktig att du vill förstöra ditt viktigaste skydd men samtidigt inte viktigt nog att lägga lite mer pengar på att få en hjälm som både passar och ser ut som du verkar kräva den ska.

Kan förstå att du inte vill lägga extrapengar på design om du går i backen ofta och därför behöver byta hjälm, då blir det ju dyrt men i det fallet har jag jäkligt svårt att se varför du skulle vilja sabba skyddet..

Det var en lång moralpredikning! Har ju ALDRIG pratat om att ta bort dämpningsmaterialet utan byta tjocklek på inredningen från tillverkaren, så du får sakta ner hastigheten när du läser så det blir rätt.

Ja det är en skillnad på 4500 och 8500, båda hjälmarna erbjuder samma skyddsklass men det finns andra saker som ska finanseras förutom en störtkruka. NXR:en är i toppklass och har haft den innan så vill inte gå ifrån den.
 

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Du vill inte ha glapp mellan skallen och hjälmen, då stannar hjälmen före dig, och du skallar hjälmen, ni ska stanna tillsammans, så att hjälmen tar upp krafterna. Sen kanske du inte har tänkt krocka, men då kan du ju lika gärna köpa en snygg kepa och lägga prisskillnaden på soppa och däck ;)

Tack för ett bra svar men funderar på följande. Många köper hjälmar och kompletterar med större inredning/pads för att det ska passa bättre. I min värld har man då ett stort luftutrymme i form av skumgummi som ger samma effekt som mitt "problem" där det istället är luft! Så tanken är, hur mycket luft kan det vara innan det blir skadligt - ungefär som att fråga hur långt ett snöre är men iaf...

Skalet ligger dikt an på alla ställen utom i mitten vilket innebär att trycket kommer fördelas runt huvudet vid en krasch. Står jag däremot på huvudet rakt upp och ner kommer frigoliten ta upp det men som en krans runt huvudet och trycket mindre fördelat. Inser att det inte är en ultimat grej!

En annan tanke/-fråga, vart ska hjälmen stanna i förhållande till hakans underkant? Mellan medium och small skiljer det ca 1 cm.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det var en lång moralpredikning! Har ju ALDRIG pratat om att ta bort dämpningsmaterialet utan byta tjocklek på inredningen från tillverkaren, så du får sakta ner hastigheten när du läser så det blir rätt.

Ja det är en skillnad på 4500 och 8500, båda hjälmarna erbjuder samma skyddsklass men det finns andra saker som ska finanseras förutom en störtkruka. NXR:en är i toppklass och har haft den innan så vill inte gå ifrån den.

Ah, då är ju problemet löst, köp en som passar i rätt design eller en du kan acceptera för de pengar du vill lägga, den du har nu passar ju inte oavsett inredning..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det låter genialiskt att köpa en för liten hjälm och sedan minska tjockleken på den stötdämpande inredningen så huvudet ryms ! :)
För undvikande av missförstånd. Ovanstående kan innehålla spår av Ironi.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Måste man nu köra med 93:ans grejer, så är det bara att kliva upp till x-spirit III. Borde finnas i din storlek och har fantastiska justeringsmöjligheter.

Brukar finnas på rea dessutom.

Köpte en x-spirit III häromveckan för fyraochetthalft. Passade bra. Hade hellre köpt en vit än en med 93 på om det funnits i den butiken. Vad f-n betyder 93?
 
Last edited:

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Det låter genialiskt att köpa en för liten hjälm och sedan minska tjockleken på den stötdämpande inredningen så huvudet ryms ! :)
För undvikande av missförstånd. Ovanstående kan innehålla spår av Ironi.

Det roliga med ironin är du är ironisk över fel sak haha :lol Den uttagbara inredningen är i sig nämligen inte stötdämpande för att minska traumat mot huvude utan frigoliten innanför med olika densiteter. :lol
 

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
93 är numret Marquez tävlar med. Jag bryr mig ärligt inte om vad det står för siffra, mer färgsättningen och designen som tilltalar mig. Shoeis NXR-designer är annars fruktansvärt tråkiga om man jämför med tex HJC eller Arai men den så den på bilden är den enda som tilltalar.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Kikat men nja den ligger ett antal 1000-lappar över i den designen så är inte aktuellt- tyvärr.

7k på onebike. Maila dem och se vad de kan göra. De är bra att jobba med.

Till grundproblemet - är det enbart fel storlek, eller är det formen som inte passar? Hjälmar av olika tillverkare och modeller kan skilja sig väsentligt när det kommer till formen. Vissa är rundare, medans andra är mer avlånga i modellen. X-spirit III (som jag kör med och även rekommenderar) är Intermediate-oval.

https://www.onebike.se/product/shoei-x-spirit-3-marquez-black-concept-tc-1-hjalm-svart-rod

https://www.revzilla.com/head-shape-and-helmet-weight-help

https://www.revzilla.com/motorcycle/shoei-x-14-helmet

https://www.revzilla.com/common-tread/how-to-buy-and-size-a-motorcycle-helmet


Lycka till!
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jag har vaknat på fel sida. Men shit vad grininga alla är. Även om jag håller med om resonemanget. Han frågar ju snällt om råd. Hjälmen är riktigtn snygg, jag är själv sådan att jag ibland helt låser mig fast i nåt totalt för jag tycker den sjukt tilltalande. Men. Du borde inte ha problem att hitta andra snygga hjälmar som sitter bra i samma prisklass
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top