Förjävligt med massa kopior på avgassystem, hur kan detta fortgå?

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Råkade se ett inlägg på FB om nåt Austin Racing slipon och såg att någon skrev att det är en kopia och därefter så kom ett svar från säljaren att han trodde det var underförstått att det var en kopia.

Jag som inte varit här de senaste 5 åren hade inte en aning om att det gjordes kopior på avgassystem från alla stora märken.
Har aldrig sett en kopia IRL men hade den varit bra så kan man mycket lätt blivit lurad att köpa den som original.

Vad gör då alla tillverkare som Akrapovic, Yoshimura, Arrow mm åt det, någon som vet?
Måste bli ett enormt inkomstbortfall för tillverkarna vilket kanske leder till att R&D blir lidande och teknik saktar ner en del?

Är det inte förbjudet att sälja kopiorna som tex på en sida som *ÖNSKA* på engelska?

Har det med patent att göra?

Vad finns det mer för kopierade delar till motorcyklar som säljs?

:tummenner :tummenner :tummenner :tummenner :tummenner / 5
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Dom flesta kinakopior på slip on ljuddämpare är ju så långt från originalet man kan komma
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Så länge folk köper kopiorna kommer dom att finnas. Många är rätt uppenbara sett till pris. Kopior finns på massor av mctillbehör och reservdelar.

Är det skitbilligt så fundera en extra gång...
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Tyvärr ingen direkt nyhet. Konstförfalskning har existerat i åtminstone 500 år och kopior/replikor är troligen lika gamla som mänskligheten själv. Och människors vilja att ta short cuts har antagligen inte minskat med åren. Näthandeln har ju inte heller direkt bidragit till att minska på folks vilja att tumma på kvalitetsmåttet. Inga principer gäller om man kan spara några spänn. Tjitt, Akrapovic-pipa för en tredjedel av listpriset? Nema problema, så länge det bullrar och loggan någorlunda liknar originalet. Längre än plånbokens tommaste fack sträcker sig normalt inte människors känsla för kvalitet...

Verkar något för bra för att vara sant, så är det just det (gammal tumregel)
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Än värre är att det finns kopior på läkemedel och andra mer viktiga saker.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Bytte ljuddämpare härom veckan på en hoj. Från en kopia till en original. Djävlar vad den bullrar nu. Men toppfarten ökade 20 km/t. Så den får väl sitta på.
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Går att se stor skillnad både på bild och i verkligheten.

Alltid lika kul när folk försöker sälja kopior för 3000-6000kr och är helt övertygade om att dem är autentiska, troligtvis för att de köpte dem i tron om att dem var äkta :D
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Slip-on är vansinnigt dyra när man plockar med dem och inser hur jävla simpla de är. Att de kända tillverkarna skulle lägga miljoner på tester för ett rör till en ER-6 har jag svårt att tro.

Taskigt att kopiera, visst, men de kinarör jag köpt för hundralappar har skitfina svetsar osv

De medföljande dekalerna kan man ju sätta på verktygsskåpet istället!
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Går att se stor skillnad både på bild och i verkligheten.

Alltid lika kul när folk försöker sälja kopior för 3000-6000kr och är helt övertygade om att dem är autentiska, troligtvis för att de köpte dem i tron om att dem var äkta :D


exakt, sjukt många har blivit blåsta att tro dom köpt äkta vara och sen kanske det svider fett för vissa som kanske sparat länge för att handla sig ett schysst slipon och trots att dom kanske är ärliga trevliga personer så tror jag många i sin tur försöker sälja vidare varan dom själva blivit blåsta på som original.

jag har ju vart borta ett tag från SH och haft mindre koll på mcgrejer senaste 10 åren iaf så jag hade fan ingen aning till vilken grad detta kopierande eskalerat till.
Kommer själv ihåg när jag sålde minimotos och det fanns nån kopia på Blata som vi sålde. Vi slutade med det efter att vi förstod att det Fanns en mionimototillverkare som heter Blata som kineserna hade kopierat.
Under mina 9 resor till Kina så har jag sett mycket varor men aldrig så mycket mcprylor och kopior på desamma
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jag skiter egentligen om det är en kopia men den fyller sin funktion. Men det suger på saker där säkerhet är inblandat. Sen suger det extra mycket om man i tron betalar fullpris för npgot som är en kopia. Typ ebay. Det finns ju vissa snygga skomodeller som inte går att hitta i sverige, som finns på ebay. Men osäkerhetn gör att jag inte vill chansa
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det verkar vara lite svårt det här med kopierandet?

En tredjepartsdel som t.ex ljuddämparen Biltema säljer eller varför inte Ferritas liknade del är
funktionella kopior. De funkar som, ser ut som men påstår sig inte vara "Volvo Original" även om det nu i vissa fall kan vara så att de är samma sak, kopian och originalet.

Kopiorna som TS ondgör sig över, ser ut som, utger sig för att vara och passar i bästa fall också rätt hyfsat.
Utger sig för att vara är den avgörande saken. En ersättningsdel från från Nisses Svets och Bildelar får man väl ta för vad den är men om Nisse på nätterna klistrar Acrapovic-, SC-Project-, Galferdekaler på prylarna och försöker kränga dem som såna så är Nisse ute och cyklar.

Att sen Nisses pryttlar kanske är lika bra eller kanske bättre ibland...alla slipondämpare t.ex verkar ju mer eller mindre utan undantag vara designade av samma person eller optimerade via samma mjukvara.
 
Last edited:

Simon76

Medlem
Gick med
6 Dec 2017
Ort
Hässleholm
Hoj
Street Triple RS

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Det fortgår väl på grund av att Kina inte bryr sig om att stoppa det. När "gratis" frakten från Kina till Europa betalas av Europa är det självklart att många kopior hamnar här.
 

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och FZ750
Slip-on är vansinnigt dyra när man plockar med dem och inser hur jävla simpla de är. Att de kända tillverkarna skulle lägga miljoner på tester för ett rör till en ER-6 har jag svårt att tro.

Taskigt att kopiera, visst, men de kinarör jag köpt för hundralappar har skitfina svetsar osv

De medföljande dekalerna kan man ju sätta på verktygsskåpet istället!

Har oxå väldigt svårt att förstå överpriserna på slipon.
Ett ytterrör och ett innerrör med lite ljuddämparull i mellan. Hur svårt kan det vara?
Men som vanligt är det de inarbetade varumärket det som vi betalar för. Likasom ett par Jeans för 2500 spänn....
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top