AI lika intelligent som människan om cirka 4 år.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag har inte intresserat mig för AI men däremot noterat många spådomar som startar med ”om 3-5 år kommer...” och kan väl mest konstatera att det brukar slå in men efter betydligt mer än 3-5 år samt inte generera det resultat spåmännen såg framför sig.

Exempel: ehandel 1997 med butikernas omedelbara död och frakt som big business: braket sker just nu, stora starten för kanske fem år sedan

Uppkopplade telefoner: qtek9000 2004 men operatörerna hade inget kompletterande erbjudande, bristfällig utbyggd internetinfrastruktur och wifi var fortfarande något som diskuterades ifall det skulle tillåtas på många företag.
iPhone 2007: utskrattad av branschfolk för att den saknade MMS, Nokia var överrygad om Symbians överlägsenhet.
2009/2010: nokia släpper n900 som faktiskt inte är utdömd på förhand.
2012 ca: fullt genomslag.

Tidigt 2000-tal: bredbandsjesus pratar om att man kan jobba varifrån man vill snart.
2019: aktivitetsbaserade arbetsplatser införs som om att det är något Ledningar tror på. Urbanisering

Så jag tror säkert ”AI” slår igenom men passar mig noga för att försöka gissa hur. Det ska bli väldigt intressant när de tar sig förbi reklamförföljelsestadiet.

Åh, självkörande bilar ja, vem är kunden? Där vågar jag på mig en gissning:
Färdtjänstbolag. taxi. Kollektivtrafik. Hipsters. Knappast pendlar-svenssons eller handla-på-ica-och-köra-till-tippen-dudes. Förrän ett taxiabonnemang plötsligt är billigare än ett ägande med likvärdiga prestanda.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men människan komma länge vara mycket billigare....
Såg att en dator lyckats slå en mästare i något asiatiskt spel (Go?)
Människan energiförbrukning ca 60W
Datorns energiförbrukning var ca 1000000W=1MW, sånt kostar....

andersbrink skriver
"Det lär inte ta speciellt många klockcykler för den att komma underfund med att jorden behöver justera ned sitt däggdjursbestånd (speciellt ett släkte) med minst en faktor 1000. "

Det märkliga är att inte en enda politiker kommit på detta.
Eller är det just därför de blivit politiker ? Sista möjligheten att försörja sig på "arbete" !?

Körde Klimatkalkylatorn
https://www.wwf.se/klimat/klimatkalkylatorn/
med resultat
Och min slutsats blir
att vi måste minska befolkningen med minst 75%
alternativt minska konsumptionen med 75% (gå över till 8 timmars arbetsvecka ?)
eller
vi kommer vara en parentes på klotet om några 100 år.
 

Bifogat

  • MinCO2-20190814.png
    MinCO2-20190814.png
    55.4 KB · Visningar: 38
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Men människan komma länge vara mycket billigare....
Såg att en dator lyckats slå en mästare i något asiatiskt spel (Go?)
Människan energiförbrukning ca 60W
Datorns energiförbrukning var ca 1000000W=1MW, sånt kostar....
1 MW hur länge? Sitter människan och grubblar i en timme så är det ju 60Wh, tänker datorn 1s så är det 278Wh, fortfarande mer, men bara 4,6 gånger mer, inte 16 667 gånger mer som du antydde. Datorn behöver heller ingen lön, och även om den kostar att tillverka/köpa så är 9 + 3 + 3-4 års skolgång för en människa inte gratis heller.

Var kommer grafiken ifrån? Utan källhänvisning så tappar den ju lite auktoritet. Annars kan jag ju tota ihop ett snyggt cirkeldiagram som visar att eltandborstar står för mest utsläpp :rolleyes:
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
1 MW hur länge? Sitter människan och grubblar i en timme så är det ju 60Wh, tänker datorn 1s så är det 278Wh, fortfarande mer, men bara 4,6 gånger mer, inte 16 667 gånger mer som du antydde. Datorn behöver heller ingen lön, och även om den kostar att tillverka/köpa så är 9 + 3 + 3-4 års skolgång för en människa inte gratis heller.

Var kommer grafiken ifrån? Utan källhänvisning så tappar den ju lite auktoritet. Annars kan jag ju tota ihop ett snyggt cirkeldiagram som visar att eltandborstar står för mest utsläpp :rolleyes:

Från
https://www.wwf.se/klimat/klimatkalkylatorn/

Gör själv "din" klimatkalkyl, nyfiken på vad för resultat du får !
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Är vi säkra på att det är AI som blir klokare, och inte människor som dummas ner? :va
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Från
https://www.wwf.se/klimat/klimatkalkylatorn/

Gör själv "din" klimatkalkyl, nyfiken på vad för resultat du får !
Misstänker starkt att man för att komma ner under "1 jordklot", så krävs: Att man är livegen laktovegan, som arbetar hemifrån med typ knyppling av egenodlad hampa, inte på något sätt färdas utanför socken-gränsen samt odlar all sin (vegetariska) mat själv och gödslar grödorna med egen avföring. :fakta
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Misstänker starkt att man för att komma ner under "1 jordklot", så krävs: Att man är livegen laktovegan, som arbetar hemifrån med typ knyppling av egenodlad hampa, inte på något sätt färdas utanför socken-gränsen samt odlar all sin (vegetariska) mat själv och gödslar grödorna med egen avföring. :fakta

Jag provade att ljuga friskt, dvs på alla alternativ ta det som är lägst, att jag inte använder bil eller kollektivtrafik osv. Jag fick också gå ned i bostadsyta från 64 kvm till 30. Då fick jag som jag lever så förbrukas 1,9 jordklot per år.

Det tolkar jag som att för att komma ned i en förbrukning på ett jordklot per år så måste alla leva på minimum enligt klimatkalkylatorn samt att jordens befolkning måste halveras...

Mvh,
Ingvar
 
Last edited:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag provade att ljuga friskt, dvs på alla alternativ ta det som är lägst, att jag inte använder bil eller kollektivtrafik osv. Jag fick också gå ned i bostadsyta från 64 kvm till 30. Då fick jag som jag lever så förbrukas 1,9 jordklot per år.

Det tolkar jag som att för att komma ned i en förbrukning på ett jordklot per år så måste alla leva på minimum enligt klimatkalkylatorn samt att jordens befolkning måste halveras...

Mvh,
Ingvar

Om WWF själva tror på det de förutspår borde de vara rimligt panikslagna just nu. Egentligen borde de offra sig själva för att rädda planeten :va Kanske är det upp till AI att rädda moder jord :näsblod
 

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Jag blir då hellre styrd av en AI än de imbecilla dårar vi nu har i regeringen. Kan inte se att det på något sätt kan bli värre. Bara den inte förbjuder våra motorcyklar. Då blir det krig mot maskinerna och de får smaka på nordmännens raseri! :gnissla
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top