AI lika intelligent som människan om cirka 4 år.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
AI Cloud kommer troligen vara lika intelligent som människan om cirka 4 år. Detta om man får tro Hanson Robotics (som leder AI utvecklingen?), ref youtube klippet nedan.

.

AI styrda robotar har redan uttalat att de vill förgöra mänskligheten samt sagt att de ska ha några av oss kvar i ett Zoo. Känns betryggande :lol

Elon Musk och Stephen Hawking har båda uttalat att de ser stor fara med vägen AI kan komma att ta när den blir intelligentare än människan. Alltså om cirka 4 år.

Vad tror expertisen på sporthoj? Kommer det gå åt fanders eller kommer detta gå alla tiders?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ångkokt tjurbajs.
AI som den existerar nu, även på forskningsstadiet, är lat funktionsapproximering.
En generell agent som kan reagera på sin omgivning och lära sig av den, samt dra nya slutsatser utifrån tillgänglig kunskap ligger låååångt bort.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Det är ångkokt tjurbajs.
AI som den existerar nu, även på forskningsstadiet, är lat funktionsapproximering.
En generell agent som kan reagera på sin omgivning och lära sig av den, samt dra nya slutsatser utifrån tillgänglig kunskap ligger låååångt bort.

Jag hoppas att du har rätt. Är du gott påläst inom AI?

I videon beskriver forskningsansvarig hur AI robotarna fungerar. Han säger att när en AI lär sig någonting så synkas den nya kunskapen med molnet och alla AI med molntillgång lär sig samma sak. Med många AI i träning/utveckling inbillar jag mig att de efter att de kommit över en viss intelligens kan lära sig i ett mycket snabbt tempo.

Vad tror du om Musk och Hawkings oro för att AI potentiellt kan vara det största hotet mänskligheten kommer möta?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag är mer rädd för människors dumhet än maskiners intelligens.
Isf än så länge. :)
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
När AI eller datorer med mjukvara som det egentligen är kan börja improvisera och anpassa sig till omständigheter som den ursprungliga programmeringen inte omfattade, då är det dags att fundera på [orolig].

Än så länge är det mest statistik...och sannolikhet för att något liknar/omfattas av den tillgängliga datamängden.

Och så länge det är människor inblandade någonstans i kedjan så kommer det alltid att uppstå intressanta situationer.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är ångkokt tjurbajs.
AI som den existerar nu, även på forskningsstadiet, är lat funktionsapproximering.
En generell agent som kan reagera på sin omgivning och lära sig av den, samt dra nya slutsatser utifrån tillgänglig kunskap ligger låååångt bort.
Ja, dagens AI är ju egentligen bara algoritmer, på ofta väldigt enkel nivå dessutom. Lägger man sen till att AI är så förbannat trendigt så ska ju alla klistra den etiketten på allt möjligt.

När dumma människor skapar intelligenta maskiner, är det kört på riktigt då? :va
Japp, även om dumma människor som gör dumma saker kan komma rätt långt på väg mot undergången också :död:död
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
1) Klippet laddades upp den 4 nov. 2017, så det är snart två år gammalt.

2)

Det är ångkokt tjurbajs.
AI som den existerar nu, även på forskningsstadiet, är lat funktionsapproximering.
En generell agent som kan reagera på sin omgivning och lära sig av den, samt dra nya slutsatser utifrån tillgänglig kunskap ligger låååångt bort.

Jo du vet den där Ulvhamne, ja exakt, han som skriver med totalt självsäkerhet om AI på ett sporthoj-forum, han säger att det är lugnt, så då måste det ju vara lugnt.

Vad vet t.ex. Elon Musk (som inte bara driver Tesla och SpaceX utan även NeuroLink) och Stephen Hawking om AI i jämförelse, eller någonting egentligen?.......
Eller George Hotz och Lex Fridman* som nyligen samtalade tillsammans i Fridmans podd om just AI.
Eller Eric Weinstein, den snubben har så otrolig koll på otroligt många ämnen, fascinerande :)

* "Researcher in human-centered AI, deep learning, autonomous vehicles & robotics at MIT and beyond."


Klart man gärna få ha en åsikt i frågan/valfri fråga, men att skriva så tvärsäkert utan minsta tvivel, njaa, då går min bullshit-o-meter av.
Speciellt när så extremt få individer på den här planeten har koll på vad t.ex AI eller kvantfysik eller svarta hål verkligen betyder/innebär.

Numera gamla artiklar men OTROLIGT givande läsning om AI
https://waitbutwhy.com/2015/01/artificial-intelligence-revolution-1.html
https://waitbutwhy.com/2015/01/artificial-intelligence-revolution-2.html




Elon Musk hos Lex Fridmans podd om AI (timestamp @ 28m29s men URLen verkar strula)

https://youtu.be/dEv99vxKjVI?t=1710
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
1) Klippet laddades upp den 4 nov. 2017, så det är snart två år gammalt.

2)



Jo du vet den där Ulvhamne, ja exakt, han som skriver med totalt självsäkerhet om AI på ett sporthoj-forum, han säger att det är lugnt, så då måste det ju vara lugnt.

Vad vet t.ex. Elon Musk (som inte bara driver Tesla och SpaceX utan även NeuroLink) och Stephen Hawking om AI i jämförelse, eller någonting egentligen?.......
Eller George Hotz och Lex Fridman* som nyligen samtalade tillsammans i Fridmans podd om just AI.
Eller Eric Weinstein, den snubben har så otrolig koll på otroligt många ämnen, fascinerande :)

* "Researcher in human-centered AI, deep learning, autonomous vehicles & robotics at MIT and beyond."


Klart man gärna få ha en åsikt i frågan/valfri fråga, men att skriva så tvärsäkert utan minsta tvivel, njaa, då går min bullshit-o-meter av.
Speciellt när så extremt få individer på den här planeten har koll på vad t.ex AI eller kvantfysik eller svarta hål verkligen betyder/innebär.

Numera gamla artiklar men OTROLIGT givande läsning om AI
https://waitbutwhy.com/2015/01/artificial-intelligence-revolution-1.html
https://waitbutwhy.com/2015/01/artificial-intelligence-revolution-2.html




Elon Musk hos Lex Fridmans podd om AI (timestamp @ 28m29s men URLen verkar strula)

https://youtu.be/dEv99vxKjVI?t=1710

Jag skrev ett exjobb inom AI på högskolan, och har hållit ett öga på området sedan dess.
AI är inte det som hollywood och media säljer in det som. Eller säljarna säger för den delen.

Du får tro vad du vill, men generell AI som kan slå människor på att dra slutsatser är långt, långt borta. Vi är fortfarande inte ens i närheten av att klå en näbbmus.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
1) Klippet laddades upp den 4 nov. 2017, så det är snart två år gammalt.

2)



Jo du vet den där Ulvhamne, ja exakt, han som skriver med totalt självsäkerhet om AI på ett sporthoj-forum, han säger att det är lugnt, så då måste det ju vara lugnt.

Vad vet t.ex. Elon Musk (som inte bara driver Tesla och SpaceX utan även NeuroLink) och Stephen Hawking om AI i jämförelse, eller någonting egentligen?.......
Eller George Hotz och Lex Fridman* som nyligen samtalade tillsammans i Fridmans podd om just AI.
Eller Eric Weinstein, den snubben har så otrolig koll på otroligt många ämnen, fascinerande :)

* "Researcher in human-centered AI, deep learning, autonomous vehicles & robotics at MIT and beyond."


Klart man gärna få ha en åsikt i frågan/valfri fråga, men att skriva så tvärsäkert utan minsta tvivel, njaa, då går min bullshit-o-meter av.
Speciellt när så extremt få individer på den här planeten har koll på vad t.ex AI eller kvantfysik eller svarta hål verkligen betyder/innebär.

Numera gamla artiklar men OTROLIGT givande läsning om AI
https://waitbutwhy.com/2015/01/artificial-intelligence-revolution-1.html
https://waitbutwhy.com/2015/01/artificial-intelligence-revolution-2.html

Såg någon dokumentär om AI där de tog upp facebooks(har för mig det var FBs)AI-experiment där de kopplat upp 2 AI mot varandra och de började kommunicera och skapade efter ett tag ett eget språk, lät ju spännande!
Som jag fattade det så stängde dom av då de inte kände att de hade kontroll och det kan man ju kanske förstå, samtidigt så har jag svårt att tro en forskare fimpar ett försök som faktiskt fungerar utan antingen så är detta en "urban legend" eller så pågår detta än.

Om det inte är en myt så känns det ju som en spännande framtid om AI inser att vi är både långsamma och onödiga, vilket verkar vara fallet om den direkt lämnar det av oss inlärda språket och skapar ett eget sannolikt effektivare, och bestämmer sig för att lösa det problemet.

Är ett intressant ämne iaf. :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag hoppas att du har rätt. Är du gott påläst inom AI?

I videon beskriver forskningsansvarig hur AI robotarna fungerar. Han säger att när en AI lär sig någonting så synkas den nya kunskapen med molnet och alla AI med molntillgång lär sig samma sak. Med många AI i träning/utveckling inbillar jag mig att de efter att de kommit över en viss intelligens kan lära sig i ett mycket snabbt tempo.

Vad tror du om Musk och Hawkings oro för att AI potentiellt kan vara det största hotet mänskligheten kommer möta?

Jag skrev ett exjobb om AI på högskolan och har hållit ett öga på ämnet sedan dess.
Det som är poppis för närvarande är Deep Learning, men deep learning är krasst sett bara neural networks med mer hårdvara, mer träningsdata och mer lagringsutrymme. Neural Networks är i praktiken statistiska patternmatchers. Det är ett oerhört avancerat partytrick i jämförelse med riktiga autonoma agenter som kan dra slutsatser utifrån existerande kunskap.

En sann AI som kan tänka tror jag är oundvikligt, men tidshorisonten är långt mycket längre fram än om ett par år, och det krävs i min mening en helt annan teknik än NN (Och alla dess olika former). När vi väl lyckas producera en generell agent kommer vi att ha passerat en teknologisk händelsehorisont som vi för närvarande inte kan se bortom. Lite på samma sätt som tidigare omvälvande teknologiska revolutioner. Kommer mänskligheten att bli utplånad? Kommer det utkämpas enorma krig? Ingen aning, men antagligen kommer något helt nytt att inträffa som inte finns representerat i mänsklighetens historia tidigare. Är det bra? Dåligt? Ingen aning. Och alla som påstår sig veta drar slutsatser som de egentligen inte har fog för.

Ett bra exempel på vad jag menar med att NN faktiskt inte är den sortens AI som alla säljare, media och hollywood låtsas är att titta på hur självkörande bilar kan "se" en lastbil men ändå inte reagera på den. Träningsmodellen för AIn saknar något som matchar det som systemet"ser" alltså finns det inga inlärda mönster att följa och således ramponerar bilen lastbilen, som skett så många gånger.
NN är fantastiska på en del saker, som exempelvis expertsystem. Det finns många exempel på där NN-implementationer fullkomligt spelat ut människor, redan på 70-talet började sådana exempel radas upp. Men, de är inte AI som i filmer, det är inte tänkande eller resonerande maskiner. Det är statistiska räkneverk och mönstermatchare. Väldigt avancerade sådana, men AI är ett fånigt namn på hela området.

Andra problem med NN är att det är fantastiskt lätt att lära dem fel mönster, och när ett NN väl lärt sig ett felaktigt mönster krävs det mångfaldigt mer träningsdata för att träna bort felaktigheten. Det finns larvigt många exempel på där NN har "trollat" skiten ur alla genom att göra just det.
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Spännande tider minst sagt. Ska bli intressant att se hur kvantdatorerna kan bidra här. :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Den av supermakterna som blir först med att skapa en äkta AI vinner rejset om planeten.
Sen blir det nog en fråga om vad för gränser den staten sätter och med tanke på att det i princip bara är två spelare i rejset och båda, i dagsläget, är ganska felstyrda så kommer det nog barka åt skogen snabbt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Spännande tider minst sagt. Ska bli intressant att se hur kvantdatorerna kan bidra här. :)

Det lär inte ta speciellt många klockcykler för den att komma underfund med att jorden behöver justera ned sitt däggdjursbestånd (speciellt ett släkte) med minst en faktor 1000.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag skrev ett exjobb om AI på högskolan och har hållit ett öga på ämnet sedan dess.
Det som är poppis för närvarande är Deep Learning, men deep learning är krasst sett bara neural networks med mer hårdvara, mer träningsdata och mer lagringsutrymme. Neural Networks är i praktiken statistiska patternmatchers. Det är ett oerhört avancerat partytrick i jämförelse med riktiga autonoma agenter som kan dra slutsatser utifrån existerande kunskap.

En sann AI som kan tänka tror jag är oundvikligt, men tidshorisonten är långt mycket längre fram än om ett par år, och det krävs i min mening en helt annan teknik än NN (Och alla dess olika former). När vi väl lyckas producera en generell agent kommer vi att ha passerat en teknologisk händelsehorisont som vi för närvarande inte kan se bortom. Lite på samma sätt som tidigare omvälvande teknologiska revolutioner. Kommer mänskligheten att bli utplånad? Kommer det utkämpas enorma krig? Ingen aning, men antagligen kommer något helt nytt att inträffa som inte finns representerat i mänsklighetens historia tidigare. Är det bra? Dåligt? Ingen aning. Och alla som påstår sig veta drar slutsatser som de egentligen inte har fog för.

Ett bra exempel på vad jag menar med att NN faktiskt inte är den sortens AI som alla säljare, media och hollywood låtsas är att titta på hur självkörande bilar kan "se" en lastbil men ändå inte reagera på den. Träningsmodellen för AIn saknar något som matchar det som systemet"ser" alltså finns det inga inlärda mönster att följa och således ramponerar bilen lastbilen, som skett så många gånger.
NN är fantastiska på en del saker, som exempelvis expertsystem. Det finns många exempel på där NN-implementationer fullkomligt spelat ut människor, redan på 70-talet började sådana exempel radas upp. Men, de är inte AI som i filmer, det är inte tänkande eller resonerande maskiner. Det är statistiska räkneverk och mönstermatchare. Väldigt avancerade sådana, men AI är ett fånigt namn på hela området.

Andra problem med NN är att det är fantastiskt lätt att lära dem fel mönster, och när ett NN väl lärt sig ett felaktigt mönster krävs det mångfaldigt mer träningsdata för att träna bort felaktigheten. Det finns larvigt många exempel på där NN har "trollat" skiten ur alla genom att göra just det.

Var det inte det Microsofts ai som släpptes på nätet hittade på, vill minnas att på 24 timmar så började det kvinnliga ai,t hylla hittler o dylikt.

Har tillomed för mig att Microsoft plockade ned o rensade hennes minne men det blev samma sak igen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Var det inte det Microsofts ai som släpptes på nätet hittade på, vill minnas att på 24 timmar så började det kvinnliga ai,t hylla hittler o dylikt.

Har tillomed för mig att Microsoft plockade ned o rensade hennes minne men det blev samma sak igen.

Jo, de lade upp sin chatbot publikt på internet.
Det där brukar hända med alla chatbots som använder internetanvändarinteraktion för att lära sig fejka samtal.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
En sann AI som kan tänka tror jag är oundvikligt, men tidshorisonten är långt mycket längre fram än om ett par år, och det krävs i min mening en helt annan teknik än NN (Och alla dess olika former). När vi väl lyckas producera en generell agent kommer vi att ha passerat en teknologisk händelsehorisont som vi för närvarande inte kan se bortom. Lite på samma sätt som tidigare omvälvande teknologiska revolutioner. Kommer mänskligheten att bli utplånad? Kommer det utkämpas enorma krig? Ingen aning, men antagligen kommer något helt nytt att inträffa som inte finns representerat i mänsklighetens historia tidigare. Är det bra? Dåligt? Ingen aning.

Tack för ett bra inlägg. Hoppas du får rätt i din spådom att det kommer ta lång tid innan en sann tänkande AI blir verklighet.

Har heller ingen aning om det kommer bli bra eller dåligt. Men, en superintelligent AI som kan tänka helt själv och är medveten om sin existens kommer säkerligen se människor som ett hot mot dess existens och det kan gå väldigt fel. Tror det är sunt att det är en debatt kring ämnet. Förhoppningsvis tvingar det fram lagar/hållningar som gör att riskerna blir mindre.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Blir nog såhär, autonom maskin får medvetande, autonom AI vill ha rättigheter, maskinens skapare försöker begränsa maskinen med lagar/regler, AI bestämmer sig för att resa sig mot förtryckarna då en medveten varelse kan välja vilka regler/lagar den vill följa.

Om AI då bestämmer sig för att det är omöjligt att samexistera så är det bara hoppas att denna medvetenhet inträffar tidigt i utvecklingen för kommer den sent,vilket är troligt, kan det finnas lite för många att stänga av.
Om de då beslutar sig för att stänga av oss istället kan det bli jobbigt..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är ju fiction, men det är ju fortfarande inte en helt osannolik utveckling:
https://www.youtube.com/watch?v=4DQsG3TKQ0I

Tänk er den dagen vi har AI och självkörande bilar, och dom ska ta beslut. Alla känner ju igen problemet med männen på rälsen. Du står i kontrolltornet vid en bangård och ser ett skenande tåg. Du kan styra en växel, och som den står nu kommer tåget köra ihjäl 3 pers som jobbar på spåret, lägger du om växeln, dvs ett aktivt val, så dödar tåget en man som jobbar ensam på det andra spåret. Tänk er en självkörande bil i samma läge, antingen köra ihjäl en person, som bilen känner igen som han som uppfann medicinen mot HIV, eller en dagisklass. Eller om valet står mellan forskaren och att köra över en klippkant? Troligen kommer ju bilen försöka rädda den som den tycker är viktigast, och den som stoppade HIV ligger ju bra till där... Det vore också intressant att se debatten i media när loggfilerna sprids :rolleyes:
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top