Skaffa A1- kort!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hi hi bra provocerat :tumbsup
Varför bli irriterad på trafikanter som skapar egna regler, det är ju bara töntigt !
Cykla gärna i bredd 3st istället för på led, kör långtradare tvärs över filer i skymda kurvor... det finns alltid plats för en mc....

Folk är så gnälliga!
Ja, just folk med (sport)hojar är ju kända för att vara exemplariska, nästan paragrafryttare, i trafiken :hihi
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men hallå, är det svårare att köra om cyklister i bredd än en långtradare?

Ibland undrar man ju om en del bara vill hitta saker att irritera sig på.

"Buhuuu, cyklisterna körde inte på vägrenen så jag behövde göra en sidoförflyttning på några meter, buhuuu" :dummer

När de ligger 4-5 cyklar i bredd med gott d marginal mellan varandra, med vingelmån så blir det inte tillräckligt med plats för att passera med bil. Men du kanske förespråkar att man som bilist bara plöjer rakt över de som ligger i ytterkanten?
Personligen bryr jag mig inte hemskt mycket om det, bara påpekade att cyklister uppvisar beteende som gör att andra trafikanter tröttnar och kör utan hänsyn till andra cyklister.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
När de ligger 4-5 cyklar i bredd med gott d marginal mellan varandra, med vingelmån så blir det inte tillräckligt med plats för att passera med bil. Men du kanske förespråkar att man som bilist bara plöjer rakt över de som ligger i ytterkanten?
Personligen bryr jag mig inte hemskt mycket om det, bara påpekade att cyklister uppvisar beteende som gör att andra trafikanter tröttnar och kör utan hänsyn till andra cyklister.

Nu kanske jag läser knäppt, men har du varit med om att cyklister tagit upp två filer? Då håller jag absolut med om att den gruppen gjort rejält fel.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu kanske jag läser knäppt, men har du varit med om att cyklister tagit upp två filer? Då håller jag absolut med om att den gruppen gjort rejält fel.

Väg utan mittmarkering, så "fil" är väl lite vagt, men ja, de har tagit upp bredden av 1.5 fordon ungefär och vägen är för smal för att ett fordon till ska få platts i bredd. Och det brukade hända rätt mycket en sommar. Jag brukade bara ta en annan väg om jag såg en sån klunga när jag körde bil, för de flyttade sällan på sig när en bil kom ifatt heller, så de betedde sig som rejäla rövhattar.
Annars har jag nästan aldrig sett folk som betett sig så illa på cykel. Och jag ser inte några rövhattigheter när jag är i sthlm helle rnuförtiden. När jag var nyuppflyttad var det mer dumheter, men nu är det ändå rätt okej trots att jag måste passera över en cykelbana flera gånger på vägen till/från tåget.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Många av ovanstående farliga situationer beror på mcförarna. Man åker på små 70 vägar i den dubbla hastigheten. På dessa vägar är det nästan uteslutande trafik som är blandad t.ex. hästar , cyklar, traktorer, eu mopeder och lokal biltrafik. När det då kommer folk som tror att det är en roadraceing bana, då blir det konflikter

Mc föraren blir överraskad av det långsamma fordonet och den långsamma föraren blir överraskad av den snabbt upphinnande motorcykeln.

Vid bankörning tycker man att det är opraktiskt och farligt att blanda Honda 100 med en 10 årig förare och 1000cc superbike eller låta gokart cadetti träna ihop med en växlad kz 2. Dom fartskilllnaderna som uppstår där blir läskiga för både den rutinerade elitföraren och för det oerfarna barnet. Nu bortser jag från ren utbildning av barnet där sådana kombinationer kan förekomma

Du förespråkar alltså att de som inte hänger med i trafikrytmen förpassas till sidan av vägen? Kanske till en för avseendet lämplig körbana? Man skulle kunna kalla det en cykelbana?
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Ibland då jag drar på mig krukan poppar, som av en jäkla slump, plötsligt en av Lundells gamla textrader upp: "Gå ut och var glad din jävel"

Vågar fan trotsa den uppmaningen, från en så stabil rockikon!
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Du förespråkar alltså att de som inte hänger med i trafikrytmen förpassas till sidan av vägen? Kanske till en för avseendet lämplig körbana? Man skulle kunna kalla det en cykelbana?
Hur ska man göra med de cyklister som inte hänger med i trafikrytmen på cykelbanan?


Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Landsvägen - så länge det inte är motortrafikled eller motorväg - är till för alla slags trafikanter. Hästkärror, gående, cyklister, mopeder, bussar, lastbilar, motorcyklar, sparkar, bilar med och utan släpfordon, husbilar, specialtransporter, traktorer, motorredskap osv osv osv. Ingen har alltså monopol på vägen utan samtliga samsas efter bästa förmåga.

Kommer man bakifrån och ser en lastbil/hästkärra/tre cyklister i bredd/en buss med motorstopp/tant Agda 98 i en 77-as Polo på andra växeln så: Håller man UT, kör om med god marginal i lämplig hastighet anpassad till situationen och bombar sedan på utan att ställa till med något.

Vad är problemet? Egentligen?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Landsvägen - så länge det inte är motortrafikled eller motorväg - är till för alla slags trafikanter. Hästkärror, gående, cyklister, mopeder, bussar, lastbilar, motorcyklar, sparkar, bilar med och utan släpfordon, husbilar, specialtransporter, traktorer, motorredskap osv osv osv. Ingen har alltså monopol på vägen utan samtliga samsas efter bästa förmåga.

Kommer man bakifrån och ser en lastbil/hästkärra/tre cyklister i bredd/en buss med motorstopp/tant Agda 98 i en 77-as Polo på andra växeln så: Håller man UT, kör om med god marginal i lämplig hastighet anpassad till situationen och bombar sedan på utan att ställa till med något.

Vad är problemet? Egentligen?
:Bugar Det du precis skrev är lösningen på trafikolyckorna, inte att successivt sänka alla hastighetsgränser :fakta
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tyvärr har tråden spårat ur rejält. Dessa problem som nu diskuteras har väldigt lite med 125 CC hojar att göra.

Dom problemen uppkommer ofta när man har tillgång till 100hk eller mer.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top