Skaffa A1- kort!

Wheelie86

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Ort
I skogen norr om Uppsala
Hoj
1946 Husqvarna M24 "Svartqvarna", 2011 Honda CBR600FA, 2017 KTM 690 SMC R
Min personliga åsikt i körkortsfrågan är att samhället skulle kräva att alla mc elever som övningskör i trafik skulle inneha ett AM eller B körkort för att övningsköra. En sådan regel skulle enbart "försvåra" för några procent av mc eleverna.

Orsaken är att eleven helt självständigt framför ett körtekniskt komplicerat fordon med höga prestanda och risker för elev och omgivning vid felbedömningar. I 90 procent av fallen har läraren i inga möjligheter att korrigera ett felbeteende i förväg. Det gäller särskilt privata handledare utan stor erfarenhet som lärare.

Blir förbannad när jag läser ditt inlägg :mad:, ta din säkerhetsnarkomani till nåt annat forum va. Det är redan alldeles för invecklat och dyrt att ta A1/A2/A idag och du tycker det skall göras ännu krångligare för det drabbar ju ändå bara "några få procent". :arsele
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Vad avis man blir!!! Tänk att få vara tonåring och flyga runt på en tvåtaktare igen!

Hitta lite bajkers i området där du bor så finns det säkert de som vill hjälpa till - både med utrustning och handledning. Har självt givit bort ett par set med hojgrejer som blivit liggande när man bytt upp sig (roligare att köpa än att sälja = grejorna hamnar längst bak i garderoben tills man nästan glömt att de finns...). Det finns fler som jag.

Själv hade jag egen hoj för övningskörning, men valde ändå att hyra en hoj av skolan när det var dags för uppkörning. Då kan du både ha den hojen du vill ha och ha en smidig hoj till uppkörningen.

Köp en 2-taktare bara så blir det bra!

2-takt. Kom ihåg det.








Brudarna gillar 2-takt.
 

sluttrampat

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2019
Ort
Mölnlycke
Hoj
krävs tidsmaskin :(
Tänker att en yamaha dt125 (eller något liknande) borde kunna fungera rätt så bra? Verkar relativt skottsäkra utifrån det jag läst, ser ut att alltid finnas några på blocket plus att crossar är lätta att manövrera som någon i tråden sa innan :)

Är det Facebook som jag ska kika in på om jag vill hitta hojfolk? Aldrig använt...

Vill passa på att tacka alla som tagit sig tiden och svarat i tråden än så länge, SH är guld!
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ett problem med äldre 125 CC är att dom saknar Abs bromsar. Avskanaden av Abs i kombination med höstens lövhalka och avsaknaden av mopederfarenhet ökar kraftigt risken för omkullbromsningar med personskador som följd. Ett typexempel är att man kommer för snabbt in i kurva och försöker att bromsa med lutande hoj i panik. Ett annat exempel är att hinder dyker upp.

Just omkullbromsningar var en vanlig orsak till omkullkörningar innan abs blev standard.
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ett problem med äldre 125 CC är att dom saknar Abs bromsar. Avskanaden av Abs i kombination med höstens lövhalka och avsaknaden av mopederfarenhet ökar kraftigt risken för omkullbromsningar med personskador som följd. Ett typexempel är att man kommer för snabbt in i kurva och försöker att bromsa med lutande hoj i panik. Ett annat exempel är att hinder dyker upp.

Just omkullbromsningar var en vanlig orsak till omkullkörningar innan abs blev standard.

Äsch, med det resonemanget skulle man alltså inte våga köra hojar utan ABS? :rofl Kom ihåg att motorcyklar uppfanns innan 2019! :7peta
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Äsch, med det resonemanget skulle man alltså inte våga köra hojar utan ABS? :rofl Kom ihåg att motorcyklar uppfanns innan 2019! :7peta

Det går alldeles utmärkt att bromsa i kurvor utan ABS. "Panik", "För snabbt in i kurva" och "uppdykande hinder" är saker man hanterar med övning - ABS har inget med dessa att göra.

Problemet med tvåtaktare är snarare att de är... tvåtaktare. Luktar, taskig driftsäkerhet och hög bränsleförbrukning.

Med det sagt så är DT125LC en trevlig gammal 125-a. Svårigheten blir att hitta en som inte är sopslut.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
Ett problem med äldre 125 CC är att dom saknar Abs bromsar. Avskanaden av Abs i kombination med höstens lövhalka och avsaknaden av mopederfarenhet ökar kraftigt risken för omkullbromsningar med personskador som följd. Ett typexempel är att man kommer för snabbt in i kurva och försöker att bromsa med lutande hoj i panik. Ett annat exempel är att hinder dyker upp.

Just omkullbromsningar var en vanlig orsak till omkullkörningar innan abs blev standard.

ABS kommer inte rädda dig från att åka omkull om du bromsar hårt med nerlägg på halt underlag, jag har själv gått omkull vid inbromsning med ABS när det låg grus på vägen och jag hade skapligt nerlägg...
Att ABS är bra är det nog ingen som kommer påstå, men att det skulle vara något magiskt hjälpmedel som räddar en i alla lägen är BS..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Min personliga åsikt i körkortsfrågan är att samhället skulle kräva att alla mc elever som övningskör i trafik skulle inneha ett AM eller B körkort för att övningsköra. En sådan regel skulle enbart "försvåra" för några procent av mc eleverna.

Orsaken är att eleven helt självständigt framför ett körtekniskt komplicerat fordon med höga prestanda och risker för elev och omgivning vid felbedömningar. I 90 procent av fallen har läraren i inga möjligheter att korrigera ett felbeteende i förväg. Det gäller särskilt privata handledare utan stor erfarenhet som lärare.
Jag säger tvärs om, alla som ska ta B-kort borde tvingas att köra (eller iaf åka bakpå) hoj och cykla 20 mil vardera, både landsväg och tvärs igenom en stad, för att skapa förståelse för hur utsatt man är på två hjul.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Vid stora nedläggningsvinklar är framhjulet väldigt känsligt för en ökad belastning som en inbromsning innebär oavsett abs eller ej.
Vid låg friktion mot vägbanan kan framhjulet tappa greppet även utan broms aktiverad.

Vid små lutningsvinklar är däremot abs ett bra hjälpmedel för att behålla framhjulet snurrande och ha väggrepp. Ett typiskt nybörjarmisstag är att föraren är dåligt förankrad vid hojen med låren. Vid en panikbromsning kommer den föraren att stödja sig mot styret och riskera att orsaka en motstyrning när man försöker att manövrera bromsen m.m. Små snedbelastningar på styret skapar lutningsvinklar på hojen.
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
För nybörjare

Motstyrning även kallad snabbstyrning ( i en kraftfullare variant) är den metod som man använder att styra en tvåhjulig motorcykel eller tvåhjulig eu moped i farter över krypkörning ( För trehjulingar funkar metoden på vissa modeller t.ex. piaggio mp 3 men inte på klassisk trike eller can am). Metoden innebär att föraren svänger åt "fel" håll med styret. Det gör att mc börjar att luta åt det håll som föraren tryçker ifrån sig styret. Exempel ett tryck på vänster styrhalva innebär att hojen lutas åt vänster. När hojen lutar åt vänster är det sedan däckens rundade utformning av slitbanan som skapar en vänstersväng. Denna styrmetod är olika jämfört med en bil eller en fyrhjuling. Svagheten med metoden är att kontaktytan mellan däck och väg blir som en gammal femkrona. På en bil är kontaktytan istället fyra handflator totalt istället för två mynt.

Metoden med motstyrning innebär att en förare kan styra en tung z 1000 med lillfingrarna. Att däremot styra den med enbart förflyttning av kroppens tyngdpunkt är en mycket ineffektiv pch oprecis metod i hög fart. Till stabiliteten bidrar gyrokrafter orsakade av hjulens rotation.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ännu en twist är att innan man får cykla i stad eller landsväg borde man kört eller åkt med bil och mc i trafiksituationer där det finns cyklister ( eller ryttare för den delen, de tror också att just de är jordens mittpunkt).
Jag upplever att ganska få cyklister och ryttare anser sig vara jordens medelpunkt, vad jag däremot ofta upplever är att folk har extremt svårt att ta hänsyn till andra i trafiken, man ställer alltid sina egna krav och behov först, och tycker att alla andra är ivägen. Jag upplever faktiskt oftare problem med motorcyklister som slickar förbi mig när jag tränar än problem med cyklister när jag kör bil eller hoj.

//Fotgängare, ryttare, cyklist, bilist och motorcyklist ;)
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag upplever faktiskt oftare problem med motorcyklister som slickar förbi mig när jag tränar än problem med cyklister när jag kör bil eller hoj.

//Fotgängare, ryttare, cyklist, bilist och motorcyklist ;)

Upplever det motsatta när jag tränar knäskrap och man kommer ifatt fyra fantomer i bredd djupt i en kurva. Valet mellan lycra-bowling och att slicka förbi blir då enkelt.

Om man nu ska kasta sten i glashus så kanske det vore bättre om landets lycrister skaffade egen bana att leka tour-de-whatever på. Kanske tom en cykelbana...?

Till TS: som du ser i denna tråden så finns det bara mottrafikanter. Anta att ingen ser dig, hör dig, eller bryr sig om du kommer hem hel och ren, så kommer du ha många år av vild förundran i sadeln.

Lycka till!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ett problem med äldre 125 CC är att dom saknar Abs bromsar. Avskanaden av Abs i kombination med höstens lövhalka och avsaknaden av mopederfarenhet ökar kraftigt risken för omkullbromsningar med personskador som följd. Ett typexempel är att man kommer för snabbt in i kurva och försöker att bromsa med lutande hoj i panik. Ett annat exempel är att hinder dyker upp.

Just omkullbromsningar var en vanlig orsak till omkullkörningar innan abs blev standard.

Nu är du bara tråkig. Igen
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Valet mellan lycra-bowling och att slicka förbi blir då enkelt.

Ett traktorarsle är svårt att bowla med, likaså 700 kilo kött. Slicka stirrig älg eller ta ytterspår tycker iaf jag är lite väl spännande, numera. Egna erfarenheter bekräftar att vägtrummor och fjolårare gör ont. ymmv.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Upplever det motsatta när jag tränar knäskrap och man kommer ifatt fyra fantomer i bredd djupt i en kurva. Valet mellan lycra-bowling och att slicka förbi blir då enkelt.

Om man nu ska kasta sten i glashus så kanske det vore bättre om landets lycrister skaffade egen bana att leka tour-de-whatever på. Kanske tom en cykelbana...?
Då skulle man ju också kunna säga att man inte ska träna knäskrap på allmän väg, och att alla som vill göra det ska hålla till på en bana ;) Kanske tom förbjuda sporthojar, alternativt införa GPS-baserad elektronisk överrock, så att försäkringspremierna blir vettigare.

Lustigt dock om du ofta ser lycra-folk i bredd, det gör jag sällan, trots åtskilliga tusen mil ute på vägarna varje år... Men visst, många skulle kunna hålla mer till höger, men ofta är vägarna så dåliga att man tvingas till ett sämre spår :(
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Då skulle man ju också kunna säga att man inte ska träna knäskrap på allmän väg, och att alla som vill göra det ska hålla till på en bana ;) Kanske tom förbjuda sporthojar, alternativt införa GPS-baserad elektronisk överrock, så att försäkringspremierna blir vettigare.

Lustigt dock om du ofta ser lycra-folk i bredd, det gör jag sällan, trots åtskilliga tusen mil ute på vägarna varje år... Men visst, många skulle kunna hålla mer till höger, men ofta är vägarna så dåliga att man tvingas till ett sämre spår :(

Tongue in cheek givetvis, men cyklister verkar vara lite som veganer, feminister, och glutenallergiker - man behöver direkt inte fråga dem vem som står i universums centrum...


Skulle gärna köra mer bana, men vi har ju ingen lokaaaaaal
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Då skulle man ju också kunna säga att man inte ska träna knäskrap på allmän väg, och att alla som vill göra det ska hålla till på en bana ;) Kanske tom förbjuda sporthojar, alternativt införa GPS-baserad elektronisk överrock, så att försäkringspremierna blir vettigare.

Lustigt dock om du ofta ser lycra-folk i bredd, det gör jag sällan, trots åtskilliga tusen mil ute på vägarna varje år... Men visst, många skulle kunna hålla mer till höger, men ofta är vägarna så dåliga att man tvingas till ett sämre spår :(

När jag bodde i villa på landet längs några fina vägar så såg vi lycrafantomer i bredd väldigt ofta. Emellanåt tillräcklig bredd för att hindra bilar från att komma förbi, på en väg bred nog för lastbilar att mötas. :näsblod
Nu är det långt ifrån alla som missköter sig, men de som gör det föder beteendet att svepa förbi tajt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men hallå, är det svårare att köra om cyklister i bredd än en långtradare?

Ibland undrar man ju om en del bara vill hitta saker att irritera sig på.

"Buhuuu, cyklisterna körde inte på vägrenen så jag behövde göra en sidoförflyttning på några meter, buhuuu" :dummer
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Men hallå, är det svårare att köra om cyklister i bredd än en långtradare?

Ibland undrar man ju om en del bara vill hitta saker att irritera sig på.

"Buhuuu, cyklisterna körde inte på vägrenen så jag behövde göra en sidoförflyttning på några meter, buhuuu" :dummer

Svårigheten uttalar jag mig inte om men cykelmotionärer ska nog hellre jämföras med en traktor med hökärra än en långtradare rent hastighetsmässigt. Går det uppför vinglar de något jävulskt och då är det allt lite otäckt.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Många av ovanstående farliga situationer beror på mcförarna. Man åker på små 70 vägar i den dubbla hastigheten. På dessa vägar är det nästan uteslutande trafik som är blandad t.ex. hästar , cyklar, traktorer, eu mopeder och lokal biltrafik. När det då kommer folk som tror att det är en roadraceing bana, då blir det konflikter

Mc föraren blir överraskad av det långsamma fordonet och den långsamma föraren blir överraskad av den snabbt upphinnande motorcykeln.

Vid bankörning tycker man att det är opraktiskt och farligt att blanda Honda 100 med en 10 årig förare och 1000cc superbike eller låta gokart cadetti träna ihop med en växlad kz 2. Dom fartskilllnaderna som uppstår där blir läskiga för både den rutinerade elitföraren och för det oerfarna barnet. Nu bortser jag från ren utbildning av barnet där sådana kombinationer kan förekomma
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top