Skaffa A1- kort!

sluttrampat

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2019
Ort
Mölnlycke
Hoj
krävs tidsmaskin :(
Hej!

Är 15 år i skrivande stund men ska fylla 16 inom kort. Är väldigt driven till att skaffa a1 kort (och hoj med såklart) så tänker att jag ska börja knega på max, donken eller liknande när jag har åldern inne för att ha råd med allt.

Har räknat lite och kommit fram till att jag borde kunna ha ca 35 papp redo till april ungefär, om allt går min väg. Hade ju varit helt sinnessjukt om jag till och med hann ströga lite på sensommaren sen men man kanske inte kan få allt... Ekonomin är givetvis det svåraste momentet, tänker inte be om massa pengar från föräldrarna. Är inte sån.

Småsunkig körkortshoj = 10000
Körkort = 20000
Mc ställ = 5000
Ja, en väldigt enkel och basal analys jag vet.

Har inte kört moppe tidigare, och har ingen närstående som kan agera handledare åt mig. När jag väl har min körkortshoj är jag säker på att jag kan vänja mig vid den rätt så fort, dock. Har koll på allt mekaniskt då jag kanske kollat på lite för mycket youtube kring ämnet...

Har jag drömt mig bort alldeles för mycket, med andra ord är detta lite för optimistiskt tänkt av mig? Isåfall tillåter jag nån vänlig själ att dra ner mina fötter på jorden igen :)

Säkert en massa saker jag inte ens tänkt på så jag uppskattar all kommunikation!
 

Wheelie86

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Ort
I skogen norr om Uppsala
Hoj
1946 Husqvarna M24 "Svartqvarna", 2011 Honda CBR600FA, 2017 KTM 690 SMC R
Kul att du vill börja köra hoj :tummenupp
Vet inte så mkt om prisbilden på 125or faktiskt körde det aldrig själv heller :( men det är ju bara kika på blocket finns några äldre offroad om du gillar det stuket för runt 10k såg jag.

Ställ går garanterat att få för 5000 kr, speciellt om du handlar från t.ex. fc-moto.de, eller varför inte köpa i princip helt nya prylar till bra pris på tradera eller blocket från folk som köpte grejer men aldrig tog körkort.

20000 kr budget för körkortet känns som att det skall räcka, du har de fasta kostnaderna på ca 6000kr (Körkortstillstånd, riskutbildningarna 1&2, teoriprovet, uppkörningen, tillverkning körkort) Har jag glömt något? :va Skulle ge dig 14000kr kvar till körskolan.

Men tips är som vanligt att om du har möjlighet att öva lite på nån ödslig yta med koner/läskflaskor själv på speciellt krypkörningsbanan sparar många tusenlappar på körskolan :)
 

DrSkalpell

Ny medlem
Gick med
3 May 2019
Ort
Färingsö
Hoj
Triumph Thruxton 2013
Du lär väl behöva försäkra och skatta körkortshojen, där kanske är ett par tusenlappar till. Synd att du inte jag ngn handledare, är ju där man kan spara in mest. (I övrigt känns kalkylen vettig tycker jag)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
När du väl kommer igång vet du hur snabbt det sedlar iväg eller inte. Budgeten ser helt rimlig ut ja, men att försöka sätta den innan du suttit upp i sadeln känns något bortkastat. Alltså, fixa en buffert så du kommer igång och ta det därifrån. Om du istället sliter ihop 35k och det inte går ihop är risken att du kroknar för att du inte tagit höjd för mer slit.

Typ så, kommer gå fint ska du se med rätt inställning.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du har en seriös plan, det är många pluspoäng, och underlättar rejält :tummenupp

Men, du behöver nog justera budgeten liten, du skriver ställ för 5 papp, menar du bara ställ då, eller ställ, handskar, stövlar, ryggskydd och hjälm? I så fall får du skräp om du köper nytt, och inte fräscha grejer om du köper begagnat. Men visst, du kan ha tur, men du måste ha järnkoll på vad du köper.

Lägg till service, däck, soppa och en liten riskbuffert, en billig 125'a kan behöva oväntad kärlek lite då och då, i synnerhet om du ska övningsköra, då kan det gå åt saker som sticker ut. Det är inte kostnader för kortet, men fortfarande pengar som ska ut när du kör, och det är väl poängen med kortet? ;)

Du har en del fasta utgifter för kortet, risk-kurserna, teoriprov och uppkörning, men sen går det att göra mycket betydligt billigare än att gå på skola. Släng ut en tråd här och fråga om någon vill vara din handledare, betala hans/hennes tillstånd, bjussa på soppa/fika eller vad ni nu kommer fram till, så får du både en hojpolare och kommer undan betydligt billigare :tummenuppp

Så om du flyttar om lite pengar mellan posterna så hamnar du nog på ungefär samma slutsumma, men du får vettig utrustning och ett billigare kort :)

Välkommen till hojträsket :tummenupp
 

sluttrampat

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2019
Ort
Mölnlycke
Hoj
krävs tidsmaskin :(
Tjena, och tack som fan för svar!

Tänker såklart försöka leta reda på någon asfaltsplätt någonstans att öva på, och det låter som en bra ide att försöka skaffa en handledare nånstans :).

Har inte pluggat så värst mycket på mc-kläder, satte ihop en uppsättning för ca 5000 på fc-moto (som wheelie86 länkade mig) som mina otränade ögon tyckte såg helt ok ut. Men det kanske är kina skit, vad vet jag?

Hur billig/dyr kan försäkring för en körkortshoj ens bli? Om någon vet dvs...
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Tjenare. Kul att du letat dig in hit till SH. Jag har några tips förutom de som redan nämnts i tråden som är alla bra tips.

Lägg upp en annons/ändra rubriken till denna tråd att du söker en handledare för privat upplärning i din ort.

Nämn vad du kan erbjuda för ersättning till den som vill/kan ställa upp. Många förstår nog att budgeten för 125a inte är den högsta men jobbar kanske inte helt gratis för det. Stå för bensinen får man minst göra:tummenupp
OBS! Privat får man mängdträning. På skolan lär du dig hur du tar kortet! Viktigt att inte skippa körskolan bara för man går privat.

Gå med i motorcyklistens fb-sida på facebook. Ställ samma fråga där i ett inlägg och du får säkert napp och allmän hjälp.

En 125a har du inte länge. Max 2 år kommer du åka på den tills du får möjlighet att gå upp i storlek. Det är även stor chans att du själv vandrar upp i storlek då kan det vara bra att inte lägga massa pengar på skyddsutrustning utan kolla vad du kan hitta på nätet först. Många firmor har diverse reor. Nilssons i HBG har stor rea-avdelning. Du kan ju kolla på kevlarjeans och jacka t.ex. Om du inte tvunget ska ha läderställ.

Oavsett vad du väljer inom 125 sortimentet så kommer du säkert vara nöjd. Japanska märken är ju att föredra av den anledningen att de fanns en del när de kom och att oddsen för att du hittar reservdelar förblir goda. Inom vissa gränser klart. Hitta ett objekt som du kan lägga på backen utan att ditt hjärta går i bitar eller din budget.

I övrigt välkommen till gänget. Ge inte upp vid motgång utan kör hårt! :hej
 

DrSkalpell

Ny medlem
Gick med
3 May 2019
Ort
Färingsö
Hoj
Triumph Thruxton 2013
Hur billig/dyr kan försäkring för en körkortshoj ens bli? Om någon vet dvs...

Tips är att jaga lite reg nr på de hojtyper som är intressanta, och sen är det bara att mata in dem + personnr på försäkringsbolagens hemsidor så får du prisförslag direkt. Och... det kan skilja MYCKET mellan olika bolag, så värt att kolla runt :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
125-or är generellt billiga i försäkring, särskilt i jämförelse med mopeder... kan lätt skilja 5-10x summan.

Köp begagnat, både hoj och utrustning (utom hjälmen som du köper ny och den som passar bäst). Köp kvalitet och inget billigskit. Förutom att det passar och skyddar sämre så är det värt 0 i andrahand. Beggade kvalitetsgrejor kan du sälja vidare för samma pengar om du vill byta.

Exempel: Jag köpte ett nästan helt oanvänt 13.000kr Spidi-skinnställ till dottern för 3.000 kr för några år sedan. Nu i vår gav jag 400 för ett par nya MC-stövlar till andra dottern. Lapparna satt kvar och jag fick med ett par handskar på köpet...
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
Du lär väl behöva försäkra och skatta körkortshojen, där kanske är ett par tusenlappar till. Synd att du inte jag ngn handledare, är ju där man kan spara in mest. (I övrigt känns kalkylen vettig tycker jag)

Jag betalade inte över 1300 om året för helförsäkring på någon av mina 125or, och skatten på en hoj motsvarar en en pizza och en pilsner.

Min Mito kostar strax under 900 om året.
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Om du ändå inte kan övningsköra privat, varför inte skippa att skaffa egen hoj och eget ställ tills du har kortet? När jag tog A-kort lånade jag det mesta av körskolan och hyrde deras väldigt lättkörda hoj till uppkörningen. (egen hjälm är dock najs att ha) På så sätt har du lite mer stålar till körskolan om det skulle behövas. När du har kortet ser du hur mycket stålar som finns kvar och du kan välja att köpa nån billig skrutthoj eller spara lite till och köpa en du verkligen vill ha.
 

DrSkalpell

Ny medlem
Gick med
3 May 2019
Ort
Färingsö
Hoj
Triumph Thruxton 2013
Jag betalade inte över 1300 om året för helförsäkring på någon av mina 125or, och skatten på en hoj motsvarar en en pizza och en pilsner.
Hehe, vart en vild gissning från min sida... Första hojen vart en cbr600 som kostade 1300:- månaden.... i trafikförsäkring :p

Men +1300 blir ju ändå del av ekvationen som bör tänkas på.
 
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Gneta så mycket du kan. Man vill inte sitta och vända på slantarna. Är ofta milsvid skillnad i skick och ålder mellan en hoj som kostar 10 kkr och en som kostar 13 kkr. Kan man sträcka sig till 15 kkr så är det ännu bättre.

Själv är jag en snål jävel och lade 10 lax på min första hoj. Hade jag lagt 10 till så hade den varit typ 20 år nyare.

Med det sagt så fattar jag att det är en annan femma när man inte har fast månadslön, å andra sidan har man inga huslån/billån/ex-fruar :brynad

Men se till att flippa alla extra-burgare eller klippa den där extra gräsmattan, det kommer det vara värt! Särskilt när dina jämnåriga står och glor ner i Aj-fånen vid busshållplatsen och du drar förbi som en oljad blixt och bäjbsen kastar lystna blickar och savar som björkar i mars. :tuttar
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
En variant är att ta ett AM körkort och köpa en begagnad crossmoppe och köra den ett år. Sedan börjar du att övning?köra bil vid 16 är. 2021 när du är 17,5 är börjar du att övningsköra A2 med t.ex. ninja 300/400 eller cbr 500. Då har du en god körvana och har lättare att hitta handledare och delta i olika gruppkörningar m.m. Helt utan körerfarenhet krävs det stora uppoffringar för privata handledare. Det är även stort ansvar att vara ute köra med en person som saknar grundläggande körkunskaper.

Allt du lär dig på mopeden är ändå sådant du måste kunna för att genomföra en säker mc körning.
 

sluttrampat

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2019
Ort
Mölnlycke
Hoj
krävs tidsmaskin :(
Hej!

Tänker att jag borde satsa på att köpa mig en körkortshoj, för att jag då skulle kunna lära mig hantera en mc och öva manöverdelen för körkortet utan att behöva hyra (borde hända oftare då). Sen så tänker jag att det borde gå att fixa en handledare på något vänster, om man pröjsar lite :). Körkortshojen skulle jag ju isf sälja sedan och med det borde jag max gå back några tusenlappar, det är så jag har tänkt. Rätta mig gärna!

Ska man verkligen lägga så mycket pengar på sin första hoj dock? Vill ju inte ha illa pärlan...

Och knega ska jag fan göra, det finns ingen tvekan om...
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
En variant är att ta ett AM körkort och köpa en begagnad crossmoppe och köra den ett år. Sedan börjar du att övning?köra bil vid 16 är. 2021 när du är 17,5 är börjar du att övningsköra A2 med t.ex. ninja 300/400 eller cbr 500. Då har du en god körvana och har lättare att hitta handledare och delta i olika gruppkörningar m.m. Helt utan körerfarenhet krävs det stora uppoffringar för privata handledare. Det är även stort ansvar att vara ute köra med en person som saknar grundläggande körkunskaper.

Allt du lär dig på mopeden är ändå sådant du måste kunna för att genomföra en säker mc körning.

Vi har en kille som vill ta A1 kort och ditt tips är att vänta i 2 år tills han har mer körvana, bra inlägg...
Ett annat sätt att få mer körvana är ju förslagsvis att ta A1 och köra hoj som så många andra av oss har gjort.
Känner en del folk som erbjudit sig att övningsköra med folk som är helt gröna i trafiken och det har aldrig varit ett problem, om man ser det som en "stor uppoffring" så är man antagligen värdelös på att lära ut hur man kör hoj och hur trafiken funkar.

Hej!

Tänker att jag borde satsa på att köpa mig en körkortshoj, för att jag då skulle kunna lära mig hantera en mc och öva manöverdelen för körkortet utan att behöva hyra (borde hända oftare då). Sen så tänker jag att det borde gå att fixa en handledare på något vänster, om man pröjsar lite :). Körkortshojen skulle jag ju isf sälja sedan och med det borde jag max gå back några tusenlappar, det är så jag har tänkt. Rätta mig gärna!

Ska man verkligen lägga så mycket pengar på sin första hoj dock? Vill ju inte ha illa pärlan...

Och knega ska jag fan göra, det finns ingen tvekan om...

Du kan få rätt mycket 125a för 10 papp.
Jag körde upp för A1 på en Honda XR125, vidrig hoj som jag aldrig skulle vilja äga men den var sjukt lätt att manövrera under uppkörningen.
Leta efter en motard/cross variant så kommer uppkörningen bli väldigt mycket lättare.
Oavsett vad du köper så kommer du byta ut hojen inom något år, det är väldigt få av oss som prickade rätt när vi köpte första hojen :)
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hej!

Tänker att jag borde satsa på att köpa mig en körkortshoj, för att jag då skulle kunna lära mig hantera en mc och öva manöverdelen för körkortet utan att behöva hyra (borde hända oftare då). Sen så tänker jag att det borde gå att fixa en handledare på något vänster, om man pröjsar lite :). Körkortshojen skulle jag ju isf sälja sedan och med det borde jag max gå back några tusenlappar, det är så jag har tänkt. Rätta mig gärna!

Ska man verkligen lägga så mycket pengar på sin första hoj dock? Vill ju inte ha illa pärlan...

Och knega ska jag fan göra, det finns ingen tvekan om...

Du tänker helt rätt. Det är första steget till körkort och ekonomin styr valet av fordon. Det du behöver är körvana och en billig hoj ger minst lika mycket som en dyrare. Jag köpte en superfin 1000-mils Yamaha YBR 125 för 6.000 till dottern när det var dags. Inget att imponera på polarna med utan för att köra med. Den är fortfarande lika fin och minst pengarna tillbaka får jag ju utan vidare.

Utrustning kan du hitta hela kitet begagnat för nån tusing. Så jäkla noga är det inte i början vilken STIL du skall ha utan funktion gäller. Sedan kan du byta ut saker i takt med att du får råd. Lägg pengarna på en bra hjälm som sagt, den har du kvar sedan.

Kontakta SMC i ditt distrikt och fråga om det är någon där som kan tänka sig att ställa upp som handledare. Törs nästan garantera att någon/några ställer upp.

Lycka till!
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Min personliga åsikt i körkortsfrågan är att samhället skulle kräva att alla mc elever som övningskör i trafik skulle inneha ett AM eller B körkort för att övningsköra. En sådan regel skulle enbart "försvåra" för några procent av mc eleverna.

Orsaken är att eleven helt självständigt framför ett körtekniskt komplicerat fordon med höga prestanda och risker för elev och omgivning vid felbedömningar. I 90 procent av fallen har läraren i inga möjligheter att korrigera ett felbeteende i förväg. Det gäller särskilt privata handledare utan stor erfarenhet som lärare.
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
Min personliga åsikt i körkortsfrågan är att samhället skulle kräva att alla mc elever som övningskör i trafik skulle inneha ett AM eller B körkort för att övningsköra. En sådan regel skulle enbart "försvåra" för några procent av mc eleverna.

Orsaken är att eleven helt självständigt framför ett körtekniskt komplicerat fordon med höga prestanda och risker för elev och omgivning vid felbedömningar. I 90 procent av fallen har läraren i inga möjligheter att korrigera ett felbeteende i förväg. Det gäller särskilt privata handledare utan stor erfarenhet som lärare.

Okej, och en person som tar B kortet utan att ha någon trafikvana innan är inte en lika stor risk...?
En person som helt utan vana framför ett fordon på 1-2 ton i trafiken, men någon som vill ta A1 (dessa är generellt sett folk som sätter sig in i hur allt går till) är farlig?
Släpp sargen och kom in i matchen...
 

Simon76

Medlem
Gick med
6 Dec 2017
Ort
Hässleholm
Hoj
Street Triple RS
Min personliga åsikt i körkortsfrågan är att samhället skulle kräva att alla mc elever som övningskör i trafik skulle inneha ett AM eller B körkort för att övningsköra. En sådan regel skulle enbart "försvåra" för några procent av mc eleverna.

Orsaken är att eleven helt självständigt framför ett körtekniskt komplicerat fordon med höga prestanda och risker för elev och omgivning vid felbedömningar. I 90 procent av fallen har läraren i inga möjligheter att korrigera ett felbeteende i förväg. Det gäller särskilt privata handledare utan stor erfarenhet som lärare.

Undrar om det finns statistik för hur många elever som övningskör för A1 som är inblandade i allvarliga olyckor? Kan det verkligen vara så många att det är rimligt att kräva lagändringar? :va
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top