Bättre skydd att stoppa i ett allvädersställ?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Var köper man bättre skydd att stoppa i sitt allvädersställ?
Gärna D3O, men annat går fint med så länge det är bra.

Ryggskydd har jag redan, så det är väl främst
Axelskydd
Armbågsskydd
Höftskydd
knäskydd
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ryggskydd
Det här i rätt vald storlek passade bra i min jacka (provade ut storlek i Nilssons butik)
https://www.nilssonsmc.se/produkt/Mc-Ryggskydd-Icon-D3o-Viper-2
Knäskydd
Har köpt knäskydd på Lidl på deras vårutbud för att jobba i trädgården
Annars finns ju mer rejäla knäskydd på Biltema.
Armbågsskydd
Kan annars tänka mig att de här skulle fungera som knä och armbågsskydd
https://www.xxl.se/bern-skyddsset-senior/p/1107924_2_style
Höftskydd
Har sett höftskydd i en rehabaffär/sjukvårdsaffär.
Troligen samma typ av material som i ryggskyddet överst jag hittade hos Nilssons.
Dvs mjukt vid långsam press, hårt vid slag
https://www.qwant.com/?q=höftskydd&t=web
Annars finns ju som väl har det mesta för skydd av ben höfter ?
https://www.xxl.se/bauer-vapor-1x-lite-hockeybyxor-senior/p/1148185_3_style
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lite OT men nåt i alla fall tänka på. Jag kommer att ta bort skydden från mitt allväderställ och köra med lösa skydd för knän och skyddsjacka under stället, orsaken är att jag tror att de istoppade knäskyddet flyttade sig i byxan vid min krasch i vår då jag krossade knäet. Om det sen är så och om jag ändå hade krossat knäet med värsting skydd vet inte men kommer inte att chansa igen utan försöka ha riktigt bra skydd om olyckan skulle vara framme.

Den extratid det kommer att ta för att ta på sig grejerna och eventuellt lite minskad komfort spelar ingen roll jag vill ha riktigt bra skydd efter att gått på kryckor en hel sommar och fortfarande har månader av träning och rehabilitering framför mig.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lite OT men nåt i alla fall tänka på. Jag kommer att ta bort skydden från mitt allväderställ och köra med lösa skydd för knän och skyddsjacka under stället, orsaken är att jag tror att de istoppade knäskyddet flyttade sig i byxan vid min krasch i vår då jag krossade knäet.

Jag håller med. Det är därför jag har lösa skydd från Lidl på knäna. Fastspända med kardborrband runt knäet.
Så skydden sitter på plats när det gäller.

Skulle tro att de här också gör det. Sitter på plats när de behövs.
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/personlig-utrustning/knaskydd/kna--och-armbagsskydd-2000033978
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/...knaskydd/knaskydd-med-dubbla-leder-2000036416

Det är den här typen (men från Lidl)
jag har idag under skinnbyxorna.
https://www.biltema.se/bygg/arbetsklader/knaskydd/knaskydd-level-2-2000042667
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Skall jag vara ärlig så har jag sämre skydd när jag har allvädersstället:
Kör med ett scott-ställ med inbyggda arm-, knä- och höftskydd . funktionen är nog inte helt bra ...
Jag har även kompletterat med ett rygg skydd som sitter i jackan. den funktioner är nog inte heller fullvärdig ...

Men stället är smidigt när man pendlar eller åker på touringsemester ...:dummer
 

Falk1n

Medlem
Gick med
23 Apr 2019
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS
Skall jag vara ärlig så har jag sämre skydd när jag har allvädersstället:
Kör med ett scott-ställ med inbyggda arm-, knä- och höftskydd . funktionen är nog inte helt bra ...
Jag har även kompletterat med ett rygg skydd som sitter i jackan. den funktioner är nog inte heller fullvärdig ...

Men stället är smidigt när man pendlar eller åker på touringsemester ...:dummer
Ryggskydd sittande i jackan är nog aldrig lika bra som separat ryggskydd närmre kroppen. Med det sagt kommer du iaf lite närmre idealet om du kan använda dragkedja mellan jacka och byxor. Då har du större sannolikhet att skyddet sitter på rätt ställe även om du skulle kana en bit innan "impact".

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Skall jag vara ärlig så har jag sämre skydd när jag har allvädersstället:
Kör med ett scott-ställ med inbyggda arm-, knä- och höftskydd . funktionen är nog inte helt bra ...
Jag har även kompletterat med ett rygg skydd som sitter i jackan. den funktioner är nog inte heller fullvärdig ...

Men stället är smidigt när man pendlar eller åker på touringsemester ...:dummer

Mitt ställ var också bekvämt till jag vurpade och krossade knäet under en lugn körning, har inte kunnat gå, åka hoj eller göra så mycket annat på snart tre månader hittils. Älgjakten då min nu drygt ett år gamla jämthund ska börja jagas in är nog bara att glömma för jag kommer inte att kunna gå i skogen om tre veckor hur mycket jag än försöker och tränar.

Är kanske inte säkert att bättre knäskydd hade hjälp med då hade jag vetat att hade gjort allt kunnat för att skydda mig och hade det hjälpt hade den tiden det tar att få på skydd och dom pengarna skydden kostar varit väl investerad tid och pengar.

Tror det är lätt att tänka att det händer inte mig och bara man kör lugnt så man klara sig med sämre skydd för man kommer ju inte att krascha. Men det kan hända om man har oturen på sin sida även då det går lugnt och sakta och se då till åt ha de bästa skydd man kan ha för att minimera skadorna .
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Säkerhet är tyvärr alltid en kompromiss. Om inte annat hade jag kört bil.

Mitt allvädersställ är något jag använder för att köra till affären eller trycka ned i en ryggsäck om jag ska hämta upp en vän. Om jag ska plocka upp någon kommer jag alltså med ställ, separat ryggskydd, hjälm och handskar nedpackat i ryggsäck och tankväska. Jag vill inte skjutsa någon utan skydd. För långkörning, bankörning och inspirerad körning är det alltid skinnstället som gäller.

Jag är väl medveten om att olyckor kan hända även mig. Men jag är också medveten om mina egna tillkortakommanden. Tänker att det är bättre att jag drar på mig allvädersstället om jag ska till affären än att jag helt sonika blir slarvig och struntar i att ta på mig skinnstället. Att det är bättre att jag tar med mig allvädersstället när jag ska hämta upp någon, än att jag kanske nöjer mig med att dyka upp med hjälm och handskar.

Vill göra en hygglig kompromiss. Men det är en svår diskussion eftersom det inte finns någon övre gräns för hur säkert något kan bli.
 
Last edited:
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top